MÃSURI…Pachetul 2 de mãsuri anuntat de Guvernul Bolojan va avea în prim-plan reformarea administratiilor publice locale, toate modificãrile urmând a veni în sprijinul primarilor, dupã cum a dat asigurãri ministrul Dezvoltãrii, Lucrãrilor Publice si Administratiei. Potrivit acestuia, o mãsurã importantã este propunerea de a trece asistentii personali ai persoanelor cu handicap de la nivelul autoritãtilor locale la nivelul Ministerului Muncii.”Astãzi sunt aproape 102.000 de asistenti personali ale persoanelor cu handicap care, conform legilor în vigoare, au contract individual de muncã cu autoritãtile locale, în conditiile în care angajarea acestor asistenti nu depinde si nu e determinatã de vointa de niciun fel a autoritãtilor locale”, a declarat Cseke Attila. Potrivit ministrului Dezvoltãrii, în câteva zile acest pachet va fi pus în transparentã decizionalã, adãugând cã în prezent se lucreazã la finalizarea mãsurilor, inclusiv în urma unei noi runde de dezbateri, avute marti cu Asociatia Municipiilor din România, alãturi de premierul Ilie Bolojan, vicepremierul Tánczos Barna si ministrul Muncii, Florin Manole.
„În momentul în care avem finalizat acest text, el va fi pus în transparentã decizionalã. (…) Eu cred cã aceste discutii, care s-au întins pe mai multe sãptãmâni, au fost binevenite si au arãtat deschiderea la dialog a Guvernului, evident în sensul în care, împreunã cu autoritãtile locale, sã gãsim solutiile cele mai bune, în contextul economic si financiar în care suntem, dar în care sã acordãm si pârghii în plus inclusiv financiare autoritãtilor locale. Concluzia noastrã este aceea cã acest pachet va rãspunde provocãrilor si necesitãtilor autoritãtilor locale, în contextul anului 2025, va rezolva unele inadvertente care au existat sau existã si astãzi pe partea de proceduri administrative, va ajuta autoritãtii locale sã aibã o capacitate financiarã crescutã si sã aibã o structurã eficientizatã din punct de vedere al personalului”, a subliniat ministrul Dezvoltãrii.
Acest pachet de mãsuri administrative priveste trei mari pãrti
O primã parte este legatã de descentralizare si transferul deciziilor si atributiilor aferente cãtre autoritãtile administratiei publice locale, inclusiv descentralizarea deciziei pe posibila organizare a activitãtilor jocurilor de noroc la nivelul autoritãtilor locale, care astãzi sunt excluse de la aceastã autorizare. „A doua parte, care priveste o parte însemnatã de crestere a capacitãtii financiare a autoritãtilor administratiei publice locale, unde vor fi propuse mãsuri pentru ca veniturile sã fie asigurate cãtre autoritãtile locale, sã creãm pârghii, statul român sã creeze pârghii prin care aceste venituri ajung într-o pondere mult mai mare la autoritãtile locale. Deci asigurarea capacitãtii financiare a autoritãtilor locale este a doua parte, cu posibilitate de retinere la sursã din alte surse ale statului român, în cazul în care o persoanã nu îsi plãteste impozitele si taxele locale, cu obligatia ca pentru a putea primi o autorizatie de construire, pentru a putea cumpãra un imobil, un autoturism, sã fie plãtite toate dãrile cãtre comunitatea localã. Toate acestea se subsumeazã ideii de echitate si dreptate socialã, pentru cã nu doar unii cetãtenii ai României trebuie sã plãteascã taxe si impozite, nu doar unii cetãtenii ai României trebuie sã respecte legile si trebuie sã facem în asa fel încât si cei care pânã acum nu au respectat sau nu si-au îndeplinit aceastã obligatie sã si-o îndeplineascã si sã respecte legile în vigoare”, a adãugat ministrul Dezvoltãrii.
Eficientizarea activitãtii
A treia parte a pachetului de mãsuri privind administratia publicã localã, care priveste partea de eficientizare a activitãtii, cuprinde mãsuri care, unele dintre acestea, vor fi aplicabile si pentru administratia publicã centralã si care se referã la eficientizarea activitãtii legat de numãrul total de posturi care pot fi înfiintate la nivelul autoritãtii sau administratiei publice locale. Mãsura de reducere a numãrului de posturi cu 20%, cuprinsã în acest capitol, ar putea însemna si doar eliminarea unor posturi vacante, a precizat ministrul Dezvoltãrii. „Din discutiile care au fost de-a lungul mai multor întâlniri, s-a degajat ideea de reducere cu 20% a numãrului de posturi care pot fi înfiintate la nivelul autoritãtilor locale pe categorii de localitãti si pe categorii legate de numãrul de populatie, asa cum ele sunt astãzi definite prin ordonanta guvernului 63/2010. Acest sistem are un mare avantaj, si anume acela cã nu la toatã lumea va trebui sã fie reorganizare, pentru cã în primãriile si în consiliile judetene, unde si pânã acum s-a desfãsurat o activitate bazatã pe eficientã, inclusiv din punct de vedere a resursei umane, aceastã scãdere cu 20% sau reducere cu 20% a posturilor s-ar putea sã însemne doar eliminarea unor posturi vacante. Deci cine si-a administrat si-a gestionat resursa umanã în mod eficient, va fi mai putin afectat. În schimb, la autoritãtile locale unde organigrama a fost ocupatã la maxim, acolo vor trebui fãcute mãsuri de reorganizare pentru a reduce numãrul de posturi din organigrama aprobatã”, a explicat Cseke Attila. De asemenea, a mai spus ministrul Dezvoltãrii, în pachet se propun mãsuri de reducere a numãrului de politisti locali care vor putea activa pe raza unitãtii administrativ-teritoriale. „Dacã astãzi norma prevede un politist la o mie de locuitori, din discutiile pe care le-am avut de-a lungul acestor sãptãmâni, propunerea va fi aceea ca un politist sã poatã fi înfiintat la 1.200 de locuitori si aici va fi vorba despre o reducere a numãrului de posturi”, a spus Cseke Attila. De asemenea, potrivit ministrului, o reducere semnificativã de posturi din administratia localã, dar si centralã este cea referitoare la cabinetele alesilor locali si cabinetele demnitarilor de la nivel central. „Ca sã vã dau un exemplu, viceprimarii de comune si de orase sub 10.000 de locuitori nu vor mai avea dreptul la un consilier si primarii acestor localitãti în loc de doi consilieri vor avea un consilier. Dar si la nivel central, la cabinetele ministrilor, secretarilor de stat, se propune o reducere cu un post. Acum doi ani a fost o altã reducere, acum se propune din nou o reducere cu un post a acestor cabinete”, a precizat Cseke Attila.
Numãrul consilierilor personali va scãdea, asistentii persoanelor cu handicap trec la Ministerul Muncii
Un punct important se referã la posibilitatea asigurãrii competentelor si atributiilor de specialitate, prin faptul cã functiile publice vor putea fi exercitate si prin normã partialã, nu numai prin normã întreagã, ceea ce, la nivelul comunitãtilor mai mici, va putea sã dea posibilitatea ocupãrii unor functii publice de specialitate la mai multe autoritãti locale. „La douã comune, dacã vreti învecinate, ca ambele comune sã aibã pe acelasi tip de functie publicã acelasi angajat, care poate deservi patru ore o comunã, celelalte patru ore pe cealaltã comunã, încercãm sã asigurãm atributii de specialitate la nivelul autoritãtilor locale”, a punctat ministrul Dezvoltãrii. Potrivit acestuia, o mãsurã importantã este propunerea de a trece asistentii personali ai persoanelor cu handicap de la nivelul autoritãtilor locale la nivelul Ministerului Muncii.
„Astãzi sunt aproape 102.000 de asistenti personali ai persoanelor cu handicap care, conform legilor în vigoare, au contract individual de muncã cu autoritãtile locale, în conditiile în care angajarea acestor asistenti nu depinde si nu e determinatã de vointa de niciun fel a autoritãtilor locale. Ei sunt persoane care ajutã persoanele cu handicap, e pe legislatia muncii, este în regulã, doar cã autoritãtile locale nu au nicio atributie cu privire la ei, dar aproape 102.000 de astfel de persoane sunt în contract cu autoritãtile locale. Și, atunci când vedem cifrele legate de numãrul de angajati la autoritãtile locale, trebuie sã stim cã din 282.000, 102.000 de fapt sunt angajati pe lege ai autoritãtilor locale, dar nu autoritãtile locale au determinat angajarea acestora. Și atunci aceastã atributie trebuie sã revinã la nivel central, respectiv prin AJPIS-urile judetene, plãtile care trebuie fãcute cãtre însotitor sã fie transferate acolo unde existã si competenta de decizie”, a explicat Cseke Attila.