EXAMEN… Subiectele la Evaluarea Națională – proba la limba română au fost în mare parte ușoare, însă unele cerințe au necesitat o atenție deosebită, este de părere profesoara Anița Avram-Rusu, inspector școlar de limba și literatura română. „Discutând cu elevi și colegi din mai multe școli, am înțeles că unele exerciții au necesitat o atenție deosebită. De exemplu, unii elevi nu au identificat corect propoziția subordonată atributivă cu termenul regent la distanță – „o colecție”, în context fiind prezenți și alți determinanți atributivi – „de opere literare în multe limbi”. Adjectivul „greu” cu funcție sintactică de nume predicativ a fost substituit, în unele situații, cu adverbul „greu”, acesta fiind un aspect subtil, pe care nu îl pot sesiza toți elevii noștri”, a explicat profesoara Anița Avram-Rusu.
Potrivit Inspectoratului Școlar Județean, la prima probă a Evaluării Naționale au lipsit 171 absolvenți de clasa a VIII-a. Cei 3058 de candidați prezenți au avut de rezolvat două subiecte. La Subiectul I, aceștia au avut de răspuns la mai multe cerințe pe baza două fragmente, unul din romanul „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran, iar cel de-al doilea din cartea „Spre Polul Sud”, de Emil Racoviță. Spre exemplu, la unul dintre exerciții candidatii trebuiau să prezinte în minimum 30 de cuvinte un element comun celor două texte, valorificând câte o secvență din fiecare text. La a doua parte a primului subiect, au fost exerciții de gramatică. Una dintre cerințe a constat în identificarea dintr-un scurt fragment a substantivelor și a cazurilor acestora. La Subiectul II, elevii au avut de făcut o compunere narativă despre o întâmplare dintr-o excursie.
Prof. Anița Avram-Rusu: „subiectele au fost echilibrate, accesibile și coerent formulate”
Potrivit inspectorului școlar Anița Avram-Rusu, subiectele au fost echilibrate și coerent formulate. „Și în acest an școlar, subiectele la proba scrisă de limba și literatura română de la evaluarea naţională pentru absolvenții clasei a VIII-a au fost echilibrate, accesibile și coerent formulate, încât oferă o evaluare completă a competențelor dobândite de elevi, respectând pe deplin programa școlară. Elevii au avut de rezolvat exerciții variate, după modelul oficial, publicat la finalul lunii octombrie, folosind strategii de comprehensiune și de interpretare, de exprimare scrisă și de utilizare corectă, adecvată și eficientă a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare. Totodată, în evaluarea competențelor și a conţinuturilor sunt vizate permanent aspectele normative ortografice, morfologice şi de punctuaţie”, a explicat prof. Anița Avram-Rusu.
„Cei mai mulți elevi au asociat eronat sensul secvenței «de tăiat frunză la câini», deoarece nu este folosită în comunicarea curentă”
Subiectele au inclus, totuși, și câteva cerințe care vor face diferența între notele de 9,5 și 10. „Aparent, subiectele au fost „ușoare”, fără să prezinte dificultăți. La o analiză mai atentă însă, apreciem că permit o departajare justă, în funcție de nivelul real de pregătire. Discutând cu elevi și colegi din mai multe școli, am înțeles că unele exerciții au necesitat o atenție deosebită. De exemplu, unii elevi nu au identificat corect propoziția subordonată atributivă cu termenul regent la distanță – „o colecție”, în context fiind prezenți și alți determinanți atributivi – „de opere literare în multe limbi”. Adjectivul „greu” cu funcție sintactică de nume predicativ a fost substituit, în unele situații, cu adverbul „greu”, acesta fiind un aspect subtil, pe care nu îl pot sesiza toți elevii noștri. Cei mai mulți elevi au asociat eronat sensul secvenței „de tăiat frunză la câini”, deoarece nu este folosită în comunicarea curentă. Surprinzătoare este și discuția în legătură cu cerința de la Subiectul I.A.6 – „Precizează, în unu-trei enunțuri, o trăsătură a unui personaj, identificată în fragmentul de mai jos…”, unii copii menționând faptul că Anton Lupan manifestă curiozitate, fiindcă îl privește iscoditor pe Ieremia, fără să aibă în vedere faptul că fragmentul evidenția portretul celuilalt personaj”, a explicat prof. de limba și literatura română Anița Avram-Rusu.