Inteligenta artificialã schimbã regulile cu privire la securitatea si sãnãtatea în muncã
Desfãsuratã, asa cum spuneam, sub egida Agentiei Europene pentru Securitate si Sãnãtate în muncã, campania mai are ca obiectiv si garantarea unui mediu de lucru sigur si sãnãtos pentru toti lucrãtorii din Uniunea Europeanã. De asemenea, campania reprezintã un obiectiv strategic pentru Comisia Europeanã, deoarece riscurile profesionale pentru securitatea si sãnãtatea lucrãtorilor sunt, în general, similare în întreaga Uniune. Mai mult, campania are rolul important de a sprijini statele membre în abordarea acestor riscuri într-un mod mai eficient si în adoptarea unor directive de stabilire a unor cerinte minime în vederea îmbunãtãtirii mediului de muncã si de asigurare a securitãtii si a sãnãtãtii lucrãtorilor. Prin urmare, Campania de sensibilizare se concentreazã pe anticiparea si gestionarea schimbãrii si pune accentul pe riscurile psihosociale si ergonomice, riscurile specifice erei digitale si se structureazã în cinci directii prioritare: munca pe platforme digitale, robotica avansatã si inteligenta artificialã, munca la distantã, sisteme digitale inteligente si gestionarea lucrãtorilor cu ajutorul inteligentei artificiale. De retinut este si faptul cã aceastã campanie se adreseazã, în principal, angajatorilor si lucrãtorilor din sectorul public si privat, inclusiv cei care activeazã în întreprinderile mici si mijlocii. De asemenea, vizati sunt si managerii, conducãtorii locurilor de muncã, lucrãtorii desemnati pentru activitãtile de protectie si prevenire a riscurilor profesionale sau servicii interne de prevenire si protectie. În plus, campania se adreseazã si sindicatelor si reprezentantilor lucrãtorilor cu rãspunderi specifice în domeniul securitãtii si sãnãtãtii lucrãtorilor, serviciilor externe de prevenire si protectie, organizatiilor patronale, asociatiilor profesionale sau institutiilor cu atributii în domeniul securitãtii si sãnãtãtii în muncã si al asigurãrii la accidente de muncã si îmbolnãviri profesionale.
Munca pe platforme digitale sau Robotica avansatã si inteligenta artificialã
Digitalizarea schimbã rapid piata muncii si acest lucru necesitã solutii noi si actualizate de securitate si sãnãtate în muncã (SSM). Agentia Europeanã pentru Securitate si Sãnãtate (EU-OSHA) îsi propune sã ofere factorilor de decizie politicã, cercetãtorilor si locurilor de muncã informatii fiabile cu privire la impactul potential al digitalizãrii asupra SSM, astfel încât acestia sã poatã lua mãsuri de la distanțã în timp util si eficiente aduce oportunitãti pentru lucrãtori si angajatori, dar, de asemenea, noi provocãri si riscuri pentru SSM. De asemenea, sistemele bazate pe inteligentã artificialã si robotica avansatã transformã modul în care este proiectatã si executatã munca umanã. Astfel de sisteme care sunt fie încorporate (de exemplu, roboticã), fie neîncorporate (de exemplu, aplicatii inteligente) sunt capabile sã efectueze actiuni – cu un anumit grad de autonomie – pentru a îndeplini sarcini fizice sau cognitive si pentru a atinge obiective specifice. Acest lucru are implicatii pozitive semnificative, nu numai în ceea ce priveste productivitatea afacerii, ci si pentru SSM. De exemplu, lucrãtorii pot fi îndepãrtati din medii si sarcini periculoase, iar volumul de muncã poate fi optimizat. Astfel de sisteme pot îndeplini sarcinile repetitive cu risc ridicat sau necreativ, care sunt asociate cu o serie de riscuri SSM traditionale si emergente, lãsând sarcinile cu risc scãzut si continutul de muncã productiv sau chiar creativ în sarcina lucrãtorilor. Cu toate acestea, o serie de provocãri pentru SSM în legãturã cu utilizarea acestor sisteme bazate pe inteligenta artificialã la locul de muncã, care provin în principal din interactiunea acestor sisteme cu lucrãtorii, cum ar fi coliziuni neasteptate, încredere excesivã si asa mai departe, dar si legate de problemele psihosociale si aspecte organizationale, existã si trebuie abordate. De asemenea, vor fi abordate riscurile asociate cu utilizarea roboticii avansate si a sistemelor bazate pe inteligentã artificialã pentru automatizarea sarcinilor, atât fizice, cât si cognitive, evidentiind o serie de probleme suplimentare, inclusiv om-masinã, interactiune si încredere.
Munca la distantã, sisteme digitale inteligente si gestionarea lucrãtorilor cu ajutorul inteligentei artificiale
Munca la distantã este orice tip de aranjament de lucru care implicã utilizarea tehnologiilor digitale pentru a lucra de acasã sau, mai general, departe de sediul angajatorului sau într-o locatie fixã. Munca la distantã aduce oportunitãti, provocãri si riscuri, care meritã sã tinem cont atunci când ne gândim la evolutiile viitoare, inclusiv implicatiile pentru dimensiunile de gen si diversitate ale fortei de muncã si impactul diferit între sectoare si ocupatii, pe lângã noile si emergente, tehnologii, inclusiv realitatea augmentatã si realitatea virtualã, care se asteaptã sã aibã un rol în punerea la dispozitie a muncii la distantã pentru un numãr mai mare de întreprinderi si lucrãtori. În plus, sistemele digitale pot însemna noi sisteme de monitorizare a securitãtii si sãnãtãtii lucrãtorilor, cum ar fi aplicatii pentru smartphone, dispozitive portabile, camere mobile de monitorizare sau drone, ochelari inteligenti, aplicatii bazate pe TIC si echipamente inteligente de protectie personalã sunt dezvoltate cu scopul de a monitoriza si îmbunãtãti SSM. Acestea pot fi utilizate, de exemplu, cu scopul de a monitoriza starea fiziologicã sau mentalã a lucrãtorilor, cum ar fi nivelul de stres, obosealã, vigilentã si ritmul cardiac, precum si postura si miscarea corpului, pentru a monitoriza locatia lucrãtorilor în zone periculoase, instruiti lucrãtorii sau alertati managerii lucrãtorilor sau chiar serviciile de urgentã. Pe lângã oportunitãtile lor pentru SSM, existã si preocupãri, de exemplu legate de confidentialitatea datelor, probleme de proprietate, eficacitate si standardizare. În plus, inteligenta artificialã si tehnologiile digitale au dat nastere la noi forme de gestionare a lucrãtorilor. Spre deosebire de formele anterioare de management care se bazeazã în mare parte pe supraveghetori umani, managementul lucrãtorilor care utilizeazã Al se referã la noi sisteme de management si instrumente care colecteazã date în timp real despre comportamentul lucrãtorilor din diverse surse, cu scopul de a informa conducerea si de a sprijini decizii automate sau semi-automatizate, bazat pe algoritmi sau forme mai avansate de IA. De aceea, obiectivele acestei campanii înseamnã cresterea gradului de constientizare cu privire la importanta abordãrii noilor riscuri, ajutând la disiparea neîntelegerilor frecvente, promovarea evaluãrii riscurilor, prin oferirea de informatii cu privire la instrumentele practice si prin crearea de ocazii de a face schimb de bune practici. De asemenea, campania îsi mai propune sã se adreseze categoriilor de lucrãtori cu nevoi specifice si celor expusi unui nivel mai ridicat de riscuri, prin furnizarea unor informatii adaptate si a unor exemple de bune practici si sã creascã nivelul de cunoastere a cadrului legislativ în vigoare pentru protejarea lucrãtorilor, precum si sã evidentieze evolutiile politicilor din domeniu.