Într-un interviu acordat „Ziarului de Iași”, Nicușor Dan a conturat o viziune pentru dezvoltarea Iașului și a zonei de nord-est a României: autostrăzile A7 și A8 nu sunt rivale, ci verigi esențiale ale aceleiași rețele care trebuie să scoată regiunea din izolare. Iașul, spune candidatul independent, are potențialul de a deveni nu doar un oraș de tranzit, ci un pol regional european cu rol strategic în reconstrucția Ucrainei și integrarea Republicii Moldova în UE. Investițiile în infrastructură, sănătate, educație și administrație eficientă trebuie să se numere printre prioritățile regiunii. „Moldova nu cere privilegii, ci echitate”, subliniază candidatul, care mizează pe forța universităților, pe rolul Iașului ca hub european și pe o regionalizare autentică. Potrivit lui Nicușor Dan, e timpul ca zona de nord-est a țării să fie tratată nu ca periferie, ci ca motor de dezvoltare.
Precizăm că am încercat un dialog față în față cu Nicușor Dan, dar programul candidatului independent nu l-a adus pe acesta la Iași în ultima săptămână, spre diferență de prima parte a anului când reporterii „Ziarul de Iași” l-au intervievat cu ocazia lansării candidaturii. Am acceptat ca interviul să fie realizat prin transmiterea unui set de întrebări: teme de discuție despre modul în care acesta vede dezvoltarea Iașului și a zonei de nord-est. Cel mai probabil, răspunsurile au trecut prin filtrul echipei de campanie, dar rămân însă asumate și relevante pentru agenda electorală pe care Nicușor Dan o propune.
„Ziarul de Iași”: Discuțiile cu privire la importanța unei Autostrăzi A8, care să lege Târgu-Mureș de Ungheni, pe lângă Iași, au fost nesfârșite în ultimii 17 ani. Argumentul principal al detractorilor proiectului este că „uite, s-a făcut autostradă în Moldova, există A7”. Cum vedeți dumneavoastră dezvoltarea infrastructurii rutiere în Moldova în următorii 10 ani și care coridor vi se pare mai important: București – Siret sau Târgu-Mureș – Ungheni?
Nicușor Dan: Cred că am ajuns într-un punct în care este păgubos să mai punem în opoziție cele două proiecte. A7 și A8 nu sunt rivale, nu sunt alternative, sunt două bucăți din același puzzle național de infrastructură. România nu mai are luxul să își aleagă pe rând regiunile pe care le conectează la rețeaua europeană.
A7, într-adevăr, este vitală. Leagă Moldova de București și, mai departe, de sudul Europei. Este, practic, coloana vertebrală a regiunii. Dar A8 joacă un rol și mai important: e coridorul care ar rupe izolarea istorică a Moldovei față de vestul țării, de Ardeal, și implicit față de economia vestică europeană. Fără A8, Moldova rămâne un culoar închis între Carpați și Prut, cu un singur capăt deschis spre sud. Nu este suficient.
Mai mult decât atât, A8 este și singura care asigură o legătură concretă, directă, cu Republica Moldova și cu Chișinăul. Prin podul peste Prut de la Ungheni, A8 devine mai mult decât o autostradă națională – devine o autostradă a Europei, care creează o nouă poartă de acces între Uniunea Europeană și partenerii noștri de peste Prut.
Dacă ne uităm serios pe harta coridoarelor europene, vedem că A8 nu este un moft local sau o ambiție regională, este un proiect strategic pentru întreaga Românie. Un proiect pe care, sincer, trebuia să-l avem deja gata. Dar dacă am pierdut startul, nu mai putem pierde și cursa…https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/interviu-nicusor-dan-a8-nu-e-un-moft-local-este-o-poarta-europeana-iasul-si-chisinaul-trebuie-sa-devina-un-pol-regional-de-dezvoltare–1754883.html