ISU Vaslui, „ciumă” pentru micile afaceri locale, „mumă” pentru marile corporații: închid tot, dar de șmecherii de la Lukoil nu se ating
ZBIRI CU AMĂRÂȚII... Balaurul de la ISU Vaslui, cel care a terorizat tot județul cu controalele sale și cu cerințele absurde în numele respectării legii, nu merge la stațiile Lukoil să vadă că nu au presiune la hidranți, dar au închis săli de evenimente pentru aceași cauză
ZBIRUL DE LA POMPIERI S-A ASCUNS ÎN SPATELE LUKOIL
DUBLĂ MĂSURĂ… În ultimele săptămâni, mai multe restaurante cu ștaif din județul Vaslui, în care s-au făcut investiții mari, au fost închise de echipele de control ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență Vaslui, după ce inspectorii, zic ei, au constatat abateri grave de la legislația privind apărarea împotriva incendiilor. În cazul „Alona” din Bârlad și „La Livada” din comuna Muntenii de Jos, aceste abateri au constat și în probleme cu hidranții, în sensul că aceștia nu ar fi avut apă în timpul controlului. La Bârlad, degeaba au încercat să explice administratorii localului că acei hidranți erau alimentați la rețeaua publică a orașului, alimentare care fusese oprită de către cei din primărie ca urmare a unor lucrări efectuate în zonă. Inspectorii ISU Vaslui au dispus cea mai dură măsură, în conformitate cu legislația în vigoare, cum la fel au procedat și în cazul „La Livada”. Numai că zilele trecute, un alt incident arată că atunci când vine vorba despre marile afaceri, ale corporațiilor care au puncte de lucru și în județul Vaslui, legislația privind apărarea împotriva incendiilor poate fi interpretată în interesul operatorului economic. Spunem asta pentru că în timpul incendiului de la fosta fabrică de Cânepă, pompierii ajunși la fața locului au căutat surse de apă, de unde să își alimenteze autospecialele. Au găsit un hidrant, în zona Lukoil, care s-a dovedit a fi total depășit de situație (nu aveau suficientă presiune), motiv pentru care angajații ISU au bătut la poarta magazinului Dedeman, rugându-i pe cei de acolo să-i lase să alimenteze mașinile de pompieri. Nu au mers personal acolo, ci au apelat la ajutorul subprefectului Narcis Andrei, care se afla în zonă. Acesta a declarat, pentru „Vremea Nouă”, că hidrantul de la Lukoil nu avea presiunea necesară pentru a alimenta autospecialele ISU și de aceea s-au căutat alte soluții. Culmea, a doua zi după stingerea incendiului, nicio echipă de control nu a mers la Lukoil să vadă ce este cu acel hidrant, de ce a rămas el fără presiune, mai ales că acolo vorbim de o benzinărie unde programul este non-stop și unde pericolul de explozie pândește la fiecare țigară fumată „din greșeală”, dar au știut drumul spre restaurantul „La Livada” și nu numai. Pe mulți agenți economici i-au chinuit cu această problemă a hidranților, că nu au suficientă presiune, iar Balaurul de la ISU, cum e numită doamna de fier a controlului le spunea că n-o interersează și dacă vor aviz ISU să aibă presiunea cerută în norme. Dar iată că la Lukoil a fost indulgentă. De ce?
Municipiul Vaslui a investit în ultimii ani zeci de milioane de euro în modernizarea și extinderea rețelei de apă, lucrări care au inclus montarea de hidranți în tot municipiul, însă când un incendiu mai puternic se produce, pompierii de la ISU Vaslui tot la poarta privaților bat. O arată și incidentul de săptămâna trecută, de la un service auto situat în fosta fabrică de cânepă, la ieșire din Vaslui spre Muntenii de Jos. Pompierii care au intervenit la caz au fost nevoiți să caute hidranți pentru a-și alimenta autospecialele și chiar au identificat unul, la benzinăria Lukoil, care, însă, s-a dovedit a fi total depășit de situație.
Fiind vorba despre un incendiu puternic, cu pericol de extindere, la fața locului a ajuns și reprezentantul Prefecturii, Narcis Andrei, care a contribuit din plin la stingerea focului. Acesta a fost pus de pompieri să bată la poarta magazinului Dedeman, pentru a cere directorului de acolo să permită alimentarea cisternelor, pentru că hidrantul de la benzinărie rămăsese fără presiune. „Pentru sursa de apă, am mers eu la Dedeman și am discutat cu directorul magazinului pentru a ni se da voie să alimentăm autospecialele pentru că la hidranții din zona Lukoil nu era o presiune care să dea voie la alimentare. Dura foarte mult această operațiune, motiv pentru care am fost nevoiți să căutăm alte surse de apă. Reprezentanții magazinului au fost binevoitori, au înțeles situația și au dat voie autospecialelor să alimenteze de la ei”, ne-a declarat subprefectul Narcis Andrei.
Conducerea ISU Vaslui lasă de înțeles că după patru alimentări, hidranții devin inutili la Lukoil, dar pentru ei e permis, pentru alții nu
Norocul, dacă putem spune așa, în cazul incendiului de la fosta fabrică de cânepă a fost că magazinul Dedeman se afla în apropiere și pompierii au putut alimenta în timp util astfel încât flăcările să nu se propage. Însă ce s-ar fi întâmplat dacă angajații ISU ar fi depins doar de hidrantul de la benzinărie? Câte ore s-ar fi pierdut doar pentru alimentarea cisternelor? Cât de liniștiți să stea vasluienii care au în zonele în care locuiesc hidranți alimentați la rețeaua publică și care după câteva alimentări încep să „gâfâie”. Am încercat să căutăm răspunsuri la toate aceste întrebări la conducerea ISU Vaslui, motiv pentru care l-am contactat telefonic pe Mihai-Cristinel Macsim, prim-adjunctul inspectorului-șef. Acesta a recunoscut că după patru alimentări, hidrantul de la Lukoil nu a mai avut presiunea necesară pentru continuarea acestei operațiuni și astfel s-a ajuns la sursele de apă din curtea Dedeman. Iată ce ne-a declarat colonelul din fruntea ISU Vaslui. „Operatorul la care s-a produs incendiul trebuia să aibă hidranți pentru că acolo vorbim de o fostă fabrică. Căutăm acum în arhivă să vedem dacă în acea fostă fabrică a fost o rețea de hidranți, pentru că acolo, în trecut, se lucra cu un debit mare de apă. La scurtă vreme după ce am ajuns la incendiu, am identificat acel hidrant de la Lukoil, de la care am alimentat patru autospeciale. Le mulțumim și lor, cum le mulțumim și celor de la Dedeman, pentru că cea mai mare cantitate de apă, de la Dedeman am luat-o. Ne-am alimentat de la Dedeman pentru că se află în vecinătatea operatorului unde s-a produs incendiul, iar magazinul are două rezervoare supraterane, cu patru guri de alimentare. Noi am alimentat patru autospeciale de la Lukoil, dar fiind vorba și despre o acțiune contratimp, dar și despre un incendiu care se manifesta asupra unui material lemnos, am avut nevoie de o cantitate mare de apă, pe care acel hidrant de la Lukoil nu ne-o putea furniza într-un timp foarte scurt. În ceea ce privește presiunea acelui hidrant de la Lukoil, este normal ca ea să scadă după mai multe alimentări. Acest fenomen se întâlnește peste tot, mai ales că mulți dintre acești hidranți sunt conectați la rețeaua orașului, care fluctuează în funcție și de necesarul consumatorilor casnici. Am spus că noi le suntem recunoscători, atât celor de la Dedeman cât și celor de la Lukoil, pentru că apa pe care noi am folosit-o la stingerea incendiului e plătită de ei. Cei doi operatori sunt obligați de lege să ne furnizeze apă, însă noi nu-i putem despăgubi, de aceea ei au posibilitatea să se îndrepte, pe cale civilă, împotriva celui în curtea căruia s-a produs incendiul”, a precizat prim-adjunctul Mihai-Cristinel Maxim.
Hidranții din benzinării nu sunt o problemă, în viziunea ISU Vaslui. Doar antreprenorii locali trebuie să respecte normele
ȘMECHERIE… Felul cum a fost gestionat incendiul de la fabrica de cânepă arată cât se poate de clar că în astfel de situații, trebuie să ai parte și de puțin noroc pentru a fi salvat. Dacă riști să fii victima unui astfel de incendiu după ora 16:00, când majoritatea consumatorilor casnici sunt acasă, trebuie să te aștepți la presiune scăzută în hidranți. Dacă mai locuiești și în zona unde hidranții pot fi numărați pe degetele de la o mână, soarta ți-e aproape pecetluită. Revoltător este că în cazul hidrantului de la Lukoil, care și-a arătat limitele cu vârf și îndesat, ISU Vaslui nu a desfășurat niciun control. Nicio amendă aplicată, niciun sigiliu pus pe ușă, ba din contră, mulțumiri și recunoștință veșnică. În cu totul alt registru se aplică legea când vine vorba despre afacerile locale. În cazul restaurantelor și hotelurilor din județ, hidranții sunt verificați cu asupra de măsură, iar acolo unde se găsesc noconformități, afacerile se închid și amenzile curg cu nemiluita. Aceste măsuri dure au fost luate și în cazul restaurantului „La Livada” din comuna Muntenii de Jos, dar și în cazul restaurantului „Alona” din Bârlad. Ambelor localuri li s-a pus lacătul pe ușă pe motiv de hidranți. Potrivit conducerii ISU Vaslui, însă, situația celor două localuri nu poate fi comparată cu cea de la Lukoil. „Aceste acțiuni de control se desfășoară la nivel național, de câțiva ani, mai exact după incendiul de la Ferma Dacilor. Unele unități se închid, altele nu. Măsura închiderii unității se ia după ce au fost constatate deficiențe grave și unde este pusă în pericol siguranța persoanelor. Scopul nostru este să punem în siguranță cetățenii care sunt clienții acestor unități și nicidecum să închidem activități economice. Situația pe care mi-o prezentați, a celor două localuri, nu se poate compara cu situația de la Lukoil, pentru că de la hidrantul benzinăriei am alimentat de patru ori cisternele noastre. Vorbim de 28 de tone de apă pe care le-am luat de la Lukoil și alți 300 mc de la Dedeman. La amploarea incendiului, hidrantul de la Lukoil nu făcea față necesarului de apă, de aceea am căutat și alte soluții”, a mai precizat colonelul Macsim.