spot_img
spot_img
12.8 C
Vaslui
27-aug.-2025

La Vaslui se va construi o șosea de centură de peste 132 milioane de euro

- Advertisement -

SĂRACI, DAR CU CENTURĂ… Veste mare pentru vasluieni. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a scos la licitație pe data de 21 august 2025 proiectarea și execuția Șoselei de Centură a Vasluiului, care va măsura peste 18 kilometri. Aceasta va înconjura practic Vasluiul pe o porțiune de 75%, realizând legături de ocolire a orașului în cele trei direcții, Iași, Bacău și Roman, conducând la îmbunătățirea condițiilor de mediu din zona arterelor urbane pe care se desfășoară traficul de tranzit, prin reducerea noxelor, a zgomotului. Valoarea proiectului este una uriașă, iar CNAIR a scos-o la licitație pentru suma de 864.414.153 lei, adică 132,6 milioane de euro. Teoretic, acești bani pot veni în mare parte la Vaslui, dacă ar exista o înțelegere între toți drumarii din județ, să se unească și să meargă împreună la licitație. Ei vor putea realiza împreună cea mai mare lucrare de infrastructură rutieră din Vaslui. De menționat că până acum s-au făcut expropierile, suma alocată fiind de 24,5 milioane de lei. Dacă Vasluiul va avea centură ocolitoare înaintea Hușului, care este pe coridorul pan european, cum a fost și Bârladul, se datorează directorului de la Regionala Iași a CNAIR, bârlădeanul Mugurel Laicu. Acesta și-a fixat ca obiectiv după terminarea Centurii Bârladului, începerea și la Vaslui a unui proiect asemănător. Era în mapa de lucru a ministerului și această centură, dar nu avea prioritate. Mugurel Laicu a speculat că, la Huși, Primăria a intrat în parteneriat cu CNAIR pentru realizarea centurii și astfel a putut bate fierul pentru Vaslui. „La Huși, este un angajament între Primăria și CNAIR și eu nu am nicio putere, de aici de la Regională. Se va face și acolo, dar nu înaintea Vasluiului”, a spus bârlădeanul. Este o victorie pentru Vaslui, fiindcă importanța Șoselei de Centură a Hușului este una ce ține de strategia națională de transport, Albița fiind considerat cel mai importantă vama a României în acest moment, pe când la Vaslui, interesul era doar unul local.

Șoseaua de centură a Vasluiului va avea trei tronsoane, 6 sensuri giratorii, 9 poduri și pasaje și două parcări rapide. Lățimea platformei drumului va fi de 10 metri, iar fiecare sens de mers va avea 3,5 metri de carosabil. Cei 18 kilometri sunt împărți în 3 tronsoane. Tronsonul A care va face legătura între DN 24, Bârlad – Vaslui și DN 24 Vaslui -Iași. Tronsonul B, care va fi între DN 24, Bârlad-Vaslui și DN 2F, Vaslui-Bacău. Și, în fine, tronsonul C, care asigură legăturile între tronsonul B, DJ 207E și DN 15D, Vaslui -Roman. Până la acest moment, studiul de fezabilitate pentru obiectivul „Varianta de Ocolire Vaslui” a fost avizat in CTE-CNADNR (comitetul tehnico-economic, n.r) cu avizul nr. 93/2523/12.12.2006 și în CTE-MTCT cu avizul 36/27/19.03.2007. Studiul de fezabilitate revizuit a fost avizat în CTE-CNAIR SA cu avizul nr. 5201/05.05.2022 și CTE- MTI cu avizul nr. 74/83/15.06.2022, iar indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții au fost aprobați prin H.G. nr. 1137 din 14.09.2022, valoarea totală fiind de 655.602 mii lei cu TVA. Având în vedere contextul economic, creat după aprobarea indicatorilor tehnico-economici și a valorii obiectivului de investiție aprobate prin H.G. nr. 1137 din 14.09.2022 (în prețuri ianuarie-februarie 2022), marcat de creșteri semnificative și continue ale prețurilor, atât la materialele de construcție, cât și la carburanți, energie electrică, manoperă și servicii, se remarcă un impact semnificativ asupra costurilor de investiție, iar proiectul s-a suplimentat până la valoarea de 864.414.153 lei. Finanțarea a fost făcută din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

- Advertisement -

Pavăl a trecut această investiție de cinci ori în programele sale electorale, iar Braniște reușește din prima să prindă investiția

După cum se observă, Șoseaua de Ocolire a Vasluiului primise undă verde încă din 2006, din primii ani de mandat a lui Vasile Pavăl. Însă, în decursul celor aproape 20 de ani, nu au fost bani și nici interes ca acest obiectiv să se facă. Vasluiul nu era nici pe coridorul pan -european și nici pe vreo strategie națională. Trebuie spus că Vasile Pavăl, a pus acest proiect de fiecare dată când a candidat în proiectul său politic, dar parlamentarii vasluieni niciodată nu au prioritizat această investiție. De abia anul trecut a început să se vorbească mai intens de acest proiect, când a fost publicat în Monitorul Oficial lista cu exproprierile. Până atunci, se credea că sunt doar vorbe în vânt. Dar cel care a mișcat lucrurile din spate a fost Mugurel Laicu, directorul regionalei de la Iași al CNAIR.

- Advertisement -
Mugurel Laicu, directorul regionalei de la Iași al CNAIR

„După ce lucrurile au început să se miște la Bârlad, toată lumea a spus că eu nu vreau ca la Vaslui să se facă centură, fiindcă sunt bârlădean și am avut un interes. După mine, le-aș fi făcut deodată, dar nu s-a putut. Eu am fost schimbat după ce s-a demarat proiectul de la Bârlad și ați văzut și dvs. cât a stat tras pe dreapta. După ce am revenit, l-am pus în mișcare, am făcut diligențele și pentru Vaslui. Astăzi, acest municipiu ar fi trebuit să aibă centură, dar așa a fost să fie. Acum, sunt bucuros că am dat drumul la licitații. Proiectul nu mai poate fi întors și până în 2027 va fi gata”, a mai spus directorul Regionalei de la Iași.

Iată cum s-au împărțit milioanele de la Șoseua de Centură a Vasluiului

- Advertisement -

DEVIZ… „Vremea Nouă” a obținut sumele defalcate pentru fiecare capitol al acestei lucrări. Prima cheltuială a fost cu exproprierile, unde statul a cheltuit peste 24,5 milioane de lei. Au primit bani toți cei care au avut terenuri în extravilan și intravilan, taman pe unde trece această centură. Au fost și nemulțumiți printre proprietari, iar ziarul nostru a relatat pe larg fiecare situație în parte, mai ales a celor doi proprietari ale căror locuințe vor fi demolate. Sume uriașe vor fi cheltuite pentru relocarea utilităților, circa 73 de milioane de lei, precum și pentru amenajări ce țin de protecția mediului și aducerea terenurilor la stadiul inițial. Pe acest capitol, se vor cheltui circa 6,5 milioane de lei. 44,5 milioane de lei vor fi alocate cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții. Apoi, urmează ca peste 8 milioane de lei să meargă la proiectare și asistență tehnică. 500 de milioane de lei vor merge la construcția efectivă a Șoselei de Centură. Pentru utilaje și echipamente tehnologice se vor aloca aproape 3 milioane de lei. În bugetul acestei șosele, mai sunt alocați aproximativ 69 milioane de lei pentru alte cheltuieli, ce presupun comisioane, obținerea de avize, organizare de șantier, plata acordurilor și avizelor, precum și cheltuieli alocate informării.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.