Legea asigurãrii trotinetelor electrice asteaptã publicarea în Monitorul Oficial
ÎN ASTEPTARE… Odatã adoptatã legea care obligã posesorii de trotinete si biciclete electrice sã încheie o asigurare de tip RCA, asiguratorii asteaptã publicarea acesteia si normelor de aplicare în Monitorul Oficial. În plus, acestia sunt pregãtiti sã facã fatã valului de cereri, tinând cont si de faptul cã sã circuli cu un asemenea vehicul fãrã ca acesta sã fie asigurat, vei suporta rigorile legii. De asemenea, au apãrut si listele cu categoriile de trotinete si biciclete care se supun asigurãrii, dar si cu cele exceptate. Conform noilor modificãri legislative, vor fi asigurate vehiculele cu autopropulsie, cu viteza mai mare de 14 de km/h si masa proprie de peste 25 de kg. Modificarea legislativã vine la pachet cu un alt proiect de lege care obligã pe cei care folosesc astfel de vehicule sã urmeze cursuri legislative teoretice si o probã practicã pentru obtinerea unui permis de conducere special. Mai mult, vârsta minimã pentru a putea utiliza o trotinetã sau o bicicletã electricã va fi de 14 ani. De retinut este si faptul cã, numai anul acesta, la nivelul judetului Vaslui, au avut loc 79 de accidente rutiere provocate de biciclisti si 22 de accidente cu implicarea trotinetelor, rezultând trei persoane decedate si 98 rãniti. În plus, judetul Vaslui detine si recordul pentru cea mai tânãrã victimã a unui accident în care a fost implicatã o trotinetã electricã, un bebelus de numai un an. Acesta era transportat de cãtre tatãl lui care, la un moment dat, s-a dezechilibrat si a cãzut, ambii ajungând în stare gravã la spital.
Guvernantii aduc noi modificãri legislative pentru posesorii de trotinete si biciclete electrice. Astfel, pe lângã vârsta minimã de 14 ani pentru a le utiliza sau permis de conducere special, un nou proiect de lege obligã posesorii sã aibã inclusiv polite de asigurare tip RCA. Legea a fost deja votatã si promulgatã si sunt asteptate ca, în zilele urmãtoare, sã aparã normele de aplicare a legii si publicarea în Monitorul Oficial. Brokerii sunt pregãtiti sã facã fatã noului val de cereri pentru obtinerea de politã obligatorie si spun cã, cel putin deocamdatã, acestea nu vor depãsi 100 de euro/an. „Deocamdatã asteptãm normele de aplicare ale legislatiei, dar nu ne asteptãm ca valoarea politiei sã fie prea mare. Dupã pãrerea mea, aceasta ar putea ajunge la valoarea unei politie pentru un ATV sau scuter. În acelasi timp, asiguratorii vor trebui sã analizeze categoria de riscuri si pagube care pot fi înregistrate într-un accident în care este implicat un astfel de vehicul ca apoi sã fie stabilitã si valoarea politiei. Dar, pentru început, tinând cont de faptul cã nu existã un istoric de risc, nu cred cã aceasta va fi prea mare”, spun brokerii de asigurãri din judet.
Iatã ce trotinete si biciclete electrice vor avea nevoie de politã RCA
Conform legislatiei intrate în vigoare, de o politã de tip RCA va avea nevoie orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o vitezã maximã constructivã de peste 25 de km/h. De asemenea, vor avea nevoie de politã de tip RCA trotinetele si bicicletele electrice, segway-uri, monociclurile electrice si alte modele asemãnãtoare, skateboard-urile electrice (hoverboarduri), anumite vehicule industriale si agricole motorizate, alte vehicule pe douã roti sau pe trei roti cu propulsie electricã sau mecanicã ce nu sunt vehicule clasice si care depãsesc una din conditii. „Obligatia de asigurare pentru toate vehiculele care se încadreazã în definitia de mai sus este instituitã de la momentul publicãrii legii în Monitorul Oficial”, se aratã în noua lege. De retinut este si faptul cã trotinetele si bicicletele electrice a cãror vitezã maximã prin construcție nu depãseste 25 Km/h nu trebuie înmatriculate si nu au nevoie de RCA, potrivit legislației actuale, noteazã autoritatea.
Permis de conducere pentru bicicletele si trotinetele electrice
Un nou proiect legislativ propune si ca cei care vor sã foloseascã o trotinetã sau o bicicletã electricã sã sustinã un examen pentru a obtine un permis. Conform proiectului de lege, doritorii trebuie sã aibã vârsta minimã de 14 ani si sã treacã apoi de douã examene. Primul examen va fi asemãnãtor cu cel teoretic pentru obtinerea permisului de conducere si va consta unul scris prin care sã dovedeascã faptul cã stie legislatia rutierã. Cel de-al doilea, proba practicã, ar însemna un traseu special într-un poligon. În prezent, pentru a circula pe drumurile publice pe o trotinetã sau bicicletã electricã nu trebuie sã faci dovada cã stii legislatia Rutierã, ci doar sã ai 14 ani. În urma numãrului mare de accidente (peste 1.600 înregistrate si 7 persoane decedate, la nivel national – n.r.) în care au fost implicate astfel de vehicule, guvernantii vor sã impunã noi reguli pentru folosirea acestora. Chiar dacã pare o initiativã care sã-i punã în încurcãturã pe tinerii dornici de adrenalinã pe douã roti, statisticile sunt îngrijorãtoare în ceea ce priveste numãrul victimelor. Doar în primele 8 luni ale acestui an, judetul Vaslui a înregistrat un numãr îngrijorãtor de accidente, cu 79 de accidente rutiere provocate de biciclisti si 22 de accidente cu implicarea trotinetelor, rezultând trei persoane decedate si 98 rãniti. Potrivit lui Bogdan Gheorghitã, purtãtorul de cuvânt al institutiei, în perioada 1 ianuarie 2025- 10 august 2025, în judetul Vaslui, au avut loc 22 de accidente în care au fost implicate trotinete si 79 de accidente în care au fost implicati biciclisti. În cazul trotinetelor, vorbim de 22 de victime care au suferit rãni grave sau mai putin grave, însã, în rândul biciclistilor, s-au consemnat si trei decese. În perioada mentionatã mai sus, din statistica IPJ Vaslui rezultã cã la nivelul municipiului resedintã de judet s-au înregistrat 3 accidente de trotinete si 4 accidente de biciclete. Politistii recomandã pãrintilor ca atunci când copiii ies afarã cu trotinetele electrice, sã nu-i lase singuri si sã-i supravegheze când le folosesc. De asemenea, cei care folosesc trotinetele si bicicletele trebuie sã învete regulile de circulatie si importanta prudentei rutiere.