spot_img
spot_img
15.5 C
Vaslui
27-aug.-2025

Liceele agricole din România riscă să piardă banii din PNRR | Conducerea Liceului Agricol „Dimitrie Cantemir” Huși: „Nu ne dăm bătuți!”

- Advertisement -

BANI PE CALE DE DISPARIȚIE… Linia I7 din PNRR, cu o alocare de 43,6 milioane de euro, care susține investiții absolut esențiale pentru calitatea educației agricole, a fost rasă cu totul din PNRR, susțin reprezentanții CRPE (Centrul Român de Politici Europene). Liceul Agricol „Dimitrie Cantemir” Huși are un proiect de laborator pentru linia tehnologică finanțat prin PNRR, o investiție de peste 65.000 de euro ce ar fi trebuit să fie gata până în februarie 2026, dar care este azi sub semnul întrebării.

Zilele acestea, CRPE (Centrul Român de Politici Europene) trage un semnal de alarmă referitor la eliminarea din lista proiectelor finanțate prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență al României) a liniei I7, cu o alocare de 43,6 milioane Euro care susține investiții absolut esențiale pentru calitatea educației agricole, adică în liceele agricole din întreaga țară.

- Advertisement -

„Această decizie va avea consecințe asupra noastră, a tuturor, asupra a ceea ce vom pune pe masă în viitor. Nu vom avea unde să ne școlim viitorii profesioniști în agricultură și industrie alimentară – o investiție strategică, după părerea noastră”, spune Alexandra Popa, director executiv al CRPE.

Organizația susține că decizia este o eroare, deoarece „proiectele sunt fezabile în fereastra PNRR. Dintr-o centralizare rapidă a statusului a 41 de licee, realizată în ultimele zile de CRPE: 100% indică finalizare până în august 2026; 95% au proiectele deja demarate; 24% au cheltuieli proprii angajate; 44% au proceduri/licitații în derulare. Întârzierile nu aparțin liceelor. Contractarea s-a deplasat în timp (marea majoritate intrând în proceduri abia în februarie-martie 2025), iar instrucțiunile au venit recent; a acuza școlile de lipsă de performanță e complet injust”.

- Advertisement -

CRPE explică că toate investițiile pentru care s-au depus proiecte permite finalizare rapidă. Sunt preponderent dotări (echipamente de practică, utilaje mici, software, mobilier) și lucrări de mică anvergură (ferme didactice, microsere, eficiență energetică), care se pot închide în 6-10 luni, deci până în august 2026, așa cum sunt actualele criterii aplicate proiectelor în PNRR.

Nedreptățile față de aceste instituții sunt și mai mari, de vreme ce, în 2023, liceele agricole nu au fost eligibile pe liniile generale de dotare din PNRR (excepție: SmartLab), fiind direcționate exclusiv către I7. „Tăierea I7 acum creează inechitate vizavi de restul școlilor din România”, arată reprezentanții CRPE.

- Advertisement -

Creștem prin educație agricolă… dacă nu, ne închidem de tot!

Centrul Român de Politici Europene este parte a consorțiului național Creștem prin Educație Agricolă, care pune la aceeași masă învățământul agricol cu noile tehnologii și mediul de business, pentru a susține performanța profesorilor și a managerilor din licee. Obiectivele acestui consorțiu sunt de a face atractive aceste licee atât în rândul elevilor, cât și în rândul partenerilor privați, de a oferi programe educaționale relevante pentru economia actuală, axate pe formarea viitorilor fermieri și întreprinzători mici și mijlocii din agricultură și de a forma noi generații de profesioniști în domeniu, fără de care agricultura românească nu poate merge înainte.

Programul este finanțat de Romanian-American Foundation (RAF) și derulat de un consorțiu de organizații din care fac parte: Fundația World Vision România, Junior Achievement România, Fundația Civitas pentru Societatea Civilă și Centrul Român de Politici Europene.

Inițiativele consorțiului CEA se adresează tuturor celor 59 de licee tehnologice cu profilul agricultură din întreaga țară, printre care și Liceul Agricol „Dimitrie Cantemir” Huși, dar și alte licee de profil din Moldova precum Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor (Suceava), Liceul Tehnologic „Ion Ionescu de la Brad” Horia (Neamț), Liceul „Demostene Botez” Trușești (Botoșani), Colegiul Agricol și de Industrie Alimentară „Vasile Adamachi” Iași, Colegiul Național de Agricultură și Economie Tecuci (Galați) șamd.

Profesoara Mirela Dinu de la Huși: „Nu ne dăm bătuți!”

Mirela Dinu

Profesoara Mirela Dinu, director al Liceului Agricol „Dimitrie Cantemir” Huși, a explicat, în exclusivitate pentru „Vremea Nouă”, că în acest moment liceul are în derulare un proiect finanțat prin PNRR care a fost depus de primăria locală, deoarece liceul nu deține în proprietate terenurile pe care urma să se facă investiția.

„Avem un proiect depus prin primărie (Primăria Municipiului Huși – n.r.). Noi, ca entitate, nu am putut accesa direct aceste fonduri, deoarece nu suntem proprietari ai terenului – dar proiectul este gândit și scris de noi. Nu a fost un proces ușor, mai ales că vorbim despre o construcție nouă. Nu am fost anunțați nimic oficial, dar am tot citit prin presă că s-au tăiat banii”, spune profesoara Mirela Dinu, director al Liceului Agricol „Dimitrie Cantemir” Huși.

Aceasta ne-a explicat în ce constă investiția: „vrem să construim un laborator de preparare a sucurilor din fructele pe care le vom culege din livada ecologică pe care urmează să o plantăm anul acesta pe fonduri alocate de Ministerul Agriculturii. Vorbim despre o investiție destul de mică: 65.000 de euro, dar foarte importantă pentru noi de vreme ce parteneriatele cu agenții economici locali pentru stagiile de practică sunt extrem de firave”.

Care este stadiul actual al proiectului: primăria a depus proiectul, studiul de fezabilitate este facut, așa că urmau să înceapă lucrările, data estimată pentru finalizare fiind februarie 2026.

„Linia tehnologică era deja discutată cu furnizorul – vorbim despre linia de presare, îmbuteliere și conservare a sucurilor. În strânsă legătură cu acest laborator urma să avem partea de laborator ecologic, dar și partea mecanică – achiziționam un tractor cu remorcă pentru transportul fructelor de la livadă și motostivuitor. Sucurile urmau să fie ambalate tetra pak. Nu putem renunța la aceste proiecte care ne ajută să creștem viitorii specialiști, nu ne dăm bătuți, trebuie să găsim o soluție”, a mai spus directoarea liceului.

Fost colegiu agricol, instituția de învățământ de la Huși a fost „retrogradată” la nivel de liceu din cauză că anul trecut a avut un număr mai mic de elevi care au promovat examenul de bacalaureat. „Unul dintre cele 7 criterii – restul le-am îndeplinit – care este în continuare profund nedrept, deoarece elevii vin aici ca să învețe în primul rând meserie”, crede Mirela Dinu.

Lucru întărit și de cei de la CRPE: „O spunem răspicat: pentru rutele profesionale (ÎPT), indicatorul relevant nu este rata la BAC în forma actuală, ci certificarea competențelor și angajabilitatea. Misiunea ÎPT este inserția pe piața muncii a tinerilor care învață o meserie, validată prin examenul de certificare. De aceea, angajabilitatea și certificarea sunt indicatorii centrali, nu rata la BAC, un examen general-academic. Conform noii legi a educației nr. 198/2023, bacalaureatul în noua formulă (inclusiv pentru filiera tehnologică) se aplică începând cu generația intrată în clasa a IX-a în 2025-2026, deci primul examen în noul format este în 2030. Până atunci, utilizarea ratei la BAC ca indicator-cheie pentru liceele tehnologice distorsionează evaluarea școlilor cu rută profesională și subminează rolul lor esențial de a furniza forță de muncă calificată în sectoare cheie ale economiei – cum este agricultura”, explică Alexandra Popa de la CRPE.

Ultimii ani au fost de creștere pentru educația agricolă

„Din 2020, am început și să schimbăm și să mișcăm lucruri. Este o creștere a acestor licee, a profesorilor care predau în ele. Ne luptăm cu prejudecăți, cu multe neajunsuri, dar după 2020, am început sa primim finanțări de la Ministerul Agriculturii, să facem ca aceste școli să fie și mai atractive, să aibă și tehnologii mai noi. Sunt multe lucruri pe care le-am schimbat în ultimii 5 ani. Am avut și un proiect Erasmus pe vinuri și au venit în mobilitate la noi profesori și elevi din țări cu puternică tradiție în educația agricolă – Italia, Slovacia, Grecia etc., care au școli cu foarte mare potențial. Și nu se așteptau să vadă ce au văzut aici nici ca dotare, nici pe cercetare. Ar fi păcat să ne oprim aici”, spune directoarea liceului hușean.

 

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.