spot_imgspot_img
11.2 C
Vaslui
25-apr.-2024

Lipsa arhitecților șefi din UAT-urile vasluiene, o problemă pentru care se caută rezolvare

- Advertisement -
MĂSURI… Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației vrea ca fiecare Unitate Administrativ Teritorială să aibă propriul arhitect-șef.

SOLUȚII… Aproape toate Unitățile Administrativ Teritoriale din județul Vaslui întâmpină greutăți în a se dezvolta deoarece nu au arhitecți șefi. Problema este una națională, conform ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, care a declarat că doar 19 din cele 2862 de comune din România au arhitect-șef. „Autorizațiile de construire pot fi eliberate dacă un proiect se încadrează în planul urbanistic zonal și cel general al unei localități. Arhitectul șef al localității este însărcinat cu implementarea prevederilor acestora, dar 14 județe, 49 de municipii și 140 de orașe din România nu au un arhitect șef. Problema este și mai acută în mediul rural: doar 19 din cele 2.862 de comune au arhitect șef”, afirmă ministrul Cseke Attila, care a subliniat că în județele Gorj, Buzău și Ialomița nicio unitate administrativ-teritorială nu are arhitect șef. Pentru a rezolva această problemă acută, Attila a afirmat că ministerul pe care îl conduce intenționează să elimine condiția obligatorie, în prezent, ca pretendenții să dețină un certificat eliberat de Registrul Urbaniștilor din România, dar și să scadă condițiile de vechime pentru arhitecții interesați.

UAT-urile din județul Vaslui vor trebui să-și înființeze propriile structuri de specialitate pentru a putea emite certificate de urbanism și autorizație de construire. Până acum, majoritatea primarilor din rural solicitau Consiliului Județean încheierea unei convenții pentru emiterea certificatelor de urbanism și autorizațiilor de construire de către structurile de specialitate din cadrul aparatului propriu al CJ. În baza acelei convenții, aceste structuri de specialitate acordau asistență tehnică de specialitate primarilor unităților administrativ-teritoriale care nu au nici măcar un   angajat funcționar public cu pregătire de specialitate corespunzătoare  în domeniile amenajării  teritoriului, urbanismului  și autorizării  executării lucrărilor de construcții.

Fiecare UAT cu arhitectul ei

Pentru ca primăriile să nu mai stea la mâna aparatului de specialitate din cadrul Consiliului Județean, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației vrea ca fiecare UAT să aibă propriul arhitect-șef, în acest sens lansând în dezbatere publică un proiect de act normativ. „Avem în dezbatere publică pe site-ul ministerului un proiect de act normativ care vizează reglementarea problemei arhitecților șefi la unitățile administrativ-teritoriale. Aici avem niște reglementări restrictive, de aceea am ajuns ca în țară să avem doar la 184 de UAT-uri arhitecți șefi, din 3.228 câte avem. Legea în vigoare astăzi prevede între criteriile de a se putea prezenta la un concurs pentru a accede la această funcție necesitatea de a deține un certificat eliberat – e un fel de atestat – de la Registrul Urbaniștilor Români. Evident că nu am nimic cu această tagmă și nici cu Registrul acesta, doar s-a întâmplat următorul fenomen: acest certificat este astăzi în posesia a 1.973 de arhitecți, ceea ce înseamnă că, dacă toți aceștia ar veni în sistemul administrației publice locale, tot nu am acoperi decât 60% din UAT-uri cu arhitecți șefi. Doar 184 sunt la UAT-uri. În Bihor, avem cinci UAT-uri din 101. Este clar că ceva trebuie făcut. În proiectul lansat în dezbatere, propunem eliminarea acestui criteriu și propunem reducerea vechimii în specialitate pentru orașe și comune de la 7 ani, cum este astăzi, la 5, respectiv 3 ani, pentru a încerca să atragem tineri arhitecți care doresc să vină în administrația publică locală,” a declarat Cseke Attila, ministrul Dezvoltării.

Comunele își vor putea împrumuta arhitecții șefi

Ministrul a mai menționat faptul că se va introduce posibilitatea colaborării, cooperării între UAT-uri pe partea de urbanism, amenajarea teritoriului, astfel încât arhitectul șef dintr-o localitate să poată emite acte valabile și pentru o altă localitate care nu are arhitect șef. În acest mod, comunele și orașele fără arhitect șef să nu mai fie nevoite să ceară avize și autorizații de la arhitecții șefi ai județelor, ca în prezent. „Nu spun că prin această reglementare vom rezolva în totalitate, pentru că la comune este foarte, foarte greu să atragi un arhitect, dar putem să deblocăm o parte însemnată din aceste posturi pentru că este foarte important să avem arhitecți șefi”, a conchis Cseke Attila

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.