spot_imgspot_img
21 C
Vaslui
25-apr.-2024

Loteria bolnavilor

- Advertisement -

Conform legii, unii bolnavi au dreptul la trei luni de ingrijiri la domiciliu. Legea se aplica doar din cind in cind, atunci cind exista fonduri. Iar daca exista fonduri, birocratia face in asa fel incit banii ajung citeodata dupa ce pacientul a murit asteptind. „Am intilnit oameni abandonati in casa cu luminarea aprinsa linga cap, lasati efectiv sa moara”, spun reprezentantii unor firme care asigura ingrijiri la domiciliu. Explicatia Casei de Asigurari este una simpla si pare ca nu exista nici o solutie: „Nu sint fonduri suficiente! Nu fac eu bugetul!”, spune clar dr. Serban.

Sint bolnavi, multi dintre ei in stadii avansate, paralizati, cu metastaze si complet dependenti de tratament la domicliu. Au dreptul la 90 de zile de ingrijiri medicale la domiciliu anual, serviciu decontat de catre Casa de Asigurari de Sanatate. Cu toate acestea, la Casa se joaca o loterie a vietilor. Se aproba maximum un sfert din dosare si pentru fiecare pacient se acorda doar 10 zile de ingrijiri. Oficialii Casei au impus prioritati in accesarea fondurilor pentru ingrijiri la domiciliu, bolnavii de oncologie fiind primii pe lista. Cu toate acestea, saptamina trecuta, Casa notifica un bolnav de cancer ca cererea lui pentru ingrijiri la domiciliu a fost respinsa, din lipsa de fonduri. Sint si situatii in care pacientii mor fie asteptind decizia Casei, fie la scurt timp dupa aprobarea acesteia. In fata unui procedeu ce seamana a selectie naturala, reprezentantii firmelor de ingrijiri medicale la domiciliu spun ca se dau batuti. „Am intilnit oameni abandonati in casa cu luminarea aprinsa linga cap, lasati efectiv sa moara. Pe noi nu ne lasa inima sa nu ii ajutam, cu bani sau fara. Pentru sistemul acesta si pentru decidenti insa, se pare ca cei saraci si aflati intr-o situatia dramatica nu reprezinta o prioritate”, a declarat Lacramioara Olariu, purtator de cuvint al firmei „Siringa”. Seful Casei, dr. Iulian Serban, se ascunde in spatele replicilor: „Nu sint fonduri suficiente! Nu fac eu bugetul!”.

Pentru iesenii paralizati, pentru cei bolnavi de cancer in stadii avansate sau care risca o dementa, ingrijirile medicale la domiciliu reprezinta singura speranta pentru un trai decent si uman. Desi au dreptul, conform legii, la 90 de zile de ingrijiri medicale anual, in urma depunerii dosarului la Casa de Asigurari, pacientii primesc doar 10 zile, ca sa beneficieze cit mai multi. Asta insemnind maximum un sfert dintre ei, potrivit reprezentantilor Casei de Asigurari.

Supusi deja chinurilor din cauza bolilor de care sufera, pacientii sau rudele lor sint nevoiti sa se confrunte si cu birocratia din sistemul sanitar si cu vesnica lipsa de fonduri. Atit apartinatorii bolnavilor, cit si firmele de ingrijiri medicale la domiciliu sustin ca nici macar nu le sint primite actele pacientilor, din acelasi motiv: lipsa fondurilor. Pentru unii pacienti insa, chinul de a obtine aprobarea se dovedeste a fi in zadar.

Sint oameni care si-au pierdut, in cele din urma, viata asteptind ajutorul de la Casa de Asigurari, iar rudelor lor nu le-a mai ramas acum decit sa blameze pasivitatea decidentilor. „Mama mea s-a externat pe 5 ianuarie. Suferea de cancer pancreatic. De pe 6 ianuarie si pina pe 27 am incercat de nenumarate ori sa depun dosarul la Casa de Asigurari pentru ingrijiri medicale la domiciliu. Pina pe 27 nici macar nu s-au primit dosarele, pe motiv ca nu sint fonduri. Pe 27 ianuarie am reusit sa depunem dosarul, mama avea recomandare de la Oncologie pentru 30 de zile de tratament la domiciliu, dar a primit doar 10 zile de la Casa. Pe 31 s-a aprobat decizia, pe 4 februarie am ridicat hirtia. Pe 10, mama a si decedat. Un sistem greoi. Am incercat initial si sa merg in audienta la presedinte ca sa obtin mai mult de 10 zile, dar mi s-a spus ca e in zadar sa ma duc, pentru ca nu sint fonduri”, a povestit Elena Solomon, nora unei iesence care a murit in asteptarea unei decizii pentru 10 zile de ingrijiri medicale la domiciliu.

„Am facut de sute de ori drumul intre spital si Casa”

Elena Solomon sustine ca nu poate intelege sistemul sanitar care, in loc sa mentina oamenii in viata, ajunge sa ii omoare. „Eu sint economist. Inteleg faptul ca nu sint bani. Dar am ce am cu sistemul sanitar in sine care condamna un om la moarte. Din spital ne-au dat-o acasa, ca nu mai aveau cum sa o salveze. Acasa, daca nu aveam noi bani, era decedata demult. Daca noi nu plateam in jur de 80 de lei zilnic la firma de ingrijiri, mama nu ar fi trait nici pina la finalul lui ianuarie, ce sa mai spun de februarie. Era crima, condamnata la moarte pur si simplu, pentru ca ea saraca nici nu se mai putea alimenta. Bea cu paiul, era dependenta total”, a marturisit indignata femeia.

Pentru a nu ajunge in astfel de situatii, pentru a-i mentine in viata cit mai mult posibil pe cei dragi, unii oameni se zbat luni in sir pentru a primi aprobarea Casei. Toti spun ca daca ar fi avut bani, s-ar fi lipsit de umilinta. „Mama a suferit un infarct cerebral in ianuarie anul trecut. Am facut de sute de ori cred drumul intre spital si Casa, ca sa obtin tratamentul la domiciliu. Pina in aprilie anul trecut s-au aprobat dosarele, din aprilie insa, nici macar nu ne-au mai primit acele dosare, pe motiv ca nu sint bani. Mama a ramas paralizata pe partea dreapta, nu poate vorbi. Are 81 de ani, nu pot sa o las asa. Am platit o firma de ingrijiri, am facut tratamentul pe cont propriu, dar costa. Anul acesta am luat-o de la capat sa obtin zilele de ingrijiri pentru ea. I-au dat numai 10 zile, si daca nu-si ia tratamentul o doare capul, se simte foarte rau. Ma tot lupt, aveam impresia ca sint singura care se chinuie, dar este multe lume. Efectiv ne zapaceste acest sistem”, a povestit si Elisabeta Sava, fiica femeii bolnave.

Medicii spun ca, in cazul pacientilor cu afectiuni neurologice, doar medicul poate administra tratamentul corespunzator. Consecintele neurmarii schemei de tratament pot fi devastatoare. „Pacienta trebuie sa faca lunar perfuzii ca sa salveze din creier, sa previna un alt accident si dementa, in final. Medicamentul necesar se numeste Celebrolysin si doar medicul are voie sa il administreze”, a explicat Lacramioara Olariu, purtator de cuvint al firmei de ingrijiri medicale la domiciliu „Siringa”.

Serban: „Este comunism sa vrei ca statul sa plateasca orice”

Pentru ca pacientii cu probleme neurologice nu fac parte din categoria celor prioritari, decit daca sint abia externati, nu au parte de prea multe aprobari pentru ingrijiri din partea Casei. „Avem si noi multi pacienti care au nevoie de Celbrolisyn. Eu inteleg ca sint prioritati, dar si starea pacientilor cu probleme neurologice se degradeaza foarte mult in lipsa tratamentului. Mai ales ca au nevoie de tratament indelungat, unii de luni de zile. Primesc saracii acasa notificari prin care li se spune ca nu sint bani. Din pacate, acesta este sistemul, vad ca tot ce mai putem face este sa ne adaptam”, a spus si Nicoleta Grigorovici, reprezentant al firmei „PancojMed SRL”.

Seful Casei de Asigurari ii contrazice pe apartinatori: dosarele pacientilor sint primite. In ceea ce priveste dorinta medicilor de a-si putea trata toti pacientii, aceasta aduce aminte de comunism. „La cei cu probleme neurologice ajung prea putine decizii, acesta este bugetul, nu il fac eu. Este comunism sa vrei ca statul sa plateasca orice. Fondurile sint insuficiente, pentru ca e insuficienta colectarea. De aceea am fost nevoiti sa impunem criterii de prioritizare: bolnavii de la Oncologie si cei cu HIV/SIDA, cei care sint externati din spital in primele cinci zile de la internare, copiii si cei care lucreaza, cei complet dependenti, dar si situatiile deosebite, aprobate in audienta, cum ar fi o persoana cu 11 copii. Dosarele sint primite, iar pacientii sint notificati atunci cind cererile lor le sint respinse din lipsa de fonduri”, a declarat dr. Iulian Serban, presedintele Casei Judetene de Asigurari de Sanatate Iasi.

„Nu inteleg ce se intimpla pina la urma cu banii”

Banii nu au ajuns insa luna aceasta nici la toti cei prioritari. Sotia unui barbat de 53 de ani, suferind de cancer submandibular, cu metastaze, si de sechele pulmonare in urma unei tuberculoze, a aflat saptamina trecuta ca sotul ei nu poate beneficia de fonduri pentru ingrijiri medicale la domiciliu. Desi depusese dosarul la Casa de Asigurari pe 7 aprilie, fondurile erau deja epuizate, conform raspunsului primit. Cei doi soti au impreuna un copil de 13 ani.

„Prin prezenta va facem cunoscut faptul ca cererea de acordare a serviciilor de ingrijiri medicale la domiciliu inregistrata la CAS Iasi a fost respinsa din motivul depasirii limitei sumei aprobate pentru ingrijiri medicale la domiciliu pentru luna in curs, conform art. 7 alin (3) din ordinul MSP-CNAS nr.265-408/2010. In aceasta situatie, pentru asigurarea asistentei medicale necesare, va rugam sa va adresati medicului curant care v-a recomandat ingrijirile medicale la domiciliu in vederea stabilirii conduitei terapeutice. Pentru reanalizarea cererii dumneavoastra va rugam sa va adresati CAS Iasi, in scris, incepind cu data de 1 a lunii urmatoare. Va multumim pentru intelegere”, se arata in documentul semnat de catre presedintele Casei, dr. Iulian Serban.

Intrebat despre aceasta situatie, seful Casei a mentionat ca s-au epuizat toate fondurile primite pina acum anul acesta. Si-a amintit apoi insa ca, de fapt, s-a epuizat doar bugetul pe primele trei luni, si ca a mai primit bani pentru urmatoarele doua. „Da, in momentul de fata s-au terminat complet banii. Cind bugetul e terminat, toata lumea primeste aceasta notificare ca nu mai sint bani. De fapt, s-au terminat pe primele trei luni. Au mai venit acum niste bani pentru inca doua luni. Anul acesta pe primele cinci luni bugetul este de 1.063.000 de lei, iar anul trecut a fost de 2.593.000 lei si a ajuns doar pe patru luni, pina in aprilie. Vor mai veni bani din iunie incolo, dar deocamdata probabil ca vom mai aproba maxim 50 de decizii”, a precizat dr. Iulian Serban. Fondurile par a se epuiza extrem de repede in fiecare luna insa.

Reprezentantii firmelor de ingrijiri medicale sustin ca pina si numarul pacientilor care sufera de cancer si care obtin decizia Casei este unul foarte mic. „Pai eu in ultimul timp nu am decit pacienti de la Oncologie. Si din ei sint foarte putini care primesc aprobare pentru tratament. Am avut doi intr-o luna. Nu inteleg ce se intimpla pina la urma cu banii, ca eu, de exemplu, abia acum am primit niste decontari de la Casa pentru luna aprilie a anului trecut”, a mentionat Aura Roman, reprezentant al firmei „SC Aura Speranta” SRL.

Reporterii „Ziarului de IasI” au incercat sa contacteze si alti reprezentanti ai firmelor de ingrijiri medicale la domiciliu. Unii dintre au refuzat insa sa ofere declaratii, explicind faptul ca orice declaratie impotriva Casei de Asigurari inseamna, de fapt, prejudicii tot pentru ei in viitor.

„Anul acesta este cel mai rau dintre toti”

Pentru ca au ajuns, de multe ori, sa faca munca voluntara, unele firme de ingrijiri medicale la domiciliu se afla acum in pragul falimentului. Firma „Siringa” a fost infiintata in anul 2007 cind, pe linga medic, avea 12 asistenti, cinci masini si soferi. Acum, la firma „Siringa” au mai ramas doar cinci asistenti, o singura masina si nici un sofer, masina fiind condusa de asistentii ramasi.

Daca acum doi ani numarul pacientilor care solicitau firma contra cost era de 30 pe luna, acum numarul lor a ajuns la maximum cinci. Oamenii nu mai au bani nici macar pentru o injectie, spun reprezentantii firmei, serviciu care costa intre 5 si 10 lei.

Desi sint sute de pacienti care apeleaza la firma, foarte putini dintre ei reusesc sa obtina aprobarea Casei pentru a intra in posesia fondurilor. Firma „Siringa” a ingrijit in luna ianuarie cinci pacienti cu decizii de la Casa, in februarie patru, iar in martie nici unul, pentru ca nimeni nu obtinuse aprobarea.

„Anul acesta este cel mai rau dintre toti. Vorbim de pacienti cu dosare respinse, oameni cu o situatie mai mult decit ingrozitoare, cu un picior in groapa si cu unul pe marginea gropii. Si noi nu facem decit sa ii punem sa astepte sa cada mai repede in groapa. Am intilnit cazuri in care decizia Casei a venit dupa ce pacientul a decedat. Am ingrijit de nenumarate ori pacientii din momentul in care ni s-au adresat, pentru ca am considerat ca asa e uman, deontologic, medical. Cu bani, sau fara. Nu stiu daca ne putem noi considera chiar indreptatiti sa luam asemenea decizii: cine moare, cine traieste, cine primeste o decizie si cine nu”, a mentionat Lacramioara Olariu, purtator de cuvint al firmei „Siringa”.

In fata sistemului, repezentantii firmelor de ingrijiri la domiciliu spun ca se dau batuti. „Pacienti sint, solicitari sint, dar dosarele nu au fost aprobate. Decit unele de la Oncologie. Acesta este sistemul. Efectiv nu avem ce face”, a declarat Nicoleta Grigorovici, reprezentant al firmei „PancojMed” SRL.

Unii nu inteleg nici criteriile de prioritate. „Nu vad ce prioritate mai poti avea in Oncologie, cind celalalt cu probleme neurologice, de exemplu, ar mai avea o sansa. Dar, chiar si asa, nici cei de la Oncologie nu primesc toti, v-am spus. E foarte greu”, a afirmat si Aura Roman, reprezentant al firmei SC „Aura Speranta” SRL.

In timp ce firmele de ingrijiri par a se lupta cu morile de vint intr-un sistem sanitar el insusi bolnav, rudele pacientilor care mai au inca o sansa spera ca, printr-o minune, sa existe fonduri luna urmatoare si pentru ei.

–––

Interese in jurul Casei de Asigurari

In rindul firmelor de ingrijiri medicale exista nemultumiri legate de felul in care se deconteaza banii de la Casa de Asigurari. Dincolo de suferinta bolnavilor, de chinul familiilor, de criterii de prioritate, unele firme de ingrijiri medicale reusesc sa se mentina intr-un top al decontarilor.

Primele firme in top au incasat anul trecut si anul acesta de la Casa sume de peste 200.000 de lei, in conditiile in care celelalte firme de ingrijiri la domiciliu abia depasesc 13.000 de lei in doi ani.

„Una dintre firme este controlata, prin interpus, de un cunoscut medic ortoped si are pacienti de Ortopedie. O alta firma este a nepoatei unei doamne care lucreaza in Casa de Asigurari. Sint nereguli pe care le-am si sesizat, insa nu s-a schimbat nimic”, a spus un reprezentant al unei firme de ingrijiri care a dorit sa-si pastreze anonimatul. „Care sint prioritatile? Daca prima firma are pacienti de ortopedie si e prima la decontari, iar la noi nici cei cu cancer nu primim decizie?”, se intreaba Aura Roman, reprezentant al firmei SC „Aura Speranta” SRL.

Seful Casei sustine insa ca pacientul isi alege firma dupa ce obtine decizia de la Casa si ca nu stie ale cui sint firmele. „Nu stiu a cui este acea firma, stiu doar ca are, intr-adevar, multi pacienti de la Ortopedie, dar sint din categoria celor abia externati si care au prioritate. Cu privire la cealalta firma, doamna care lucreaza in CAS are rol doar de evaluator, nu poate influenta cu nimic activitatea”, a mentionat seful Casei.

„Favoritismele primeaza, va spun eu. Sint medici care si-au facut firme si au relatii, sint colegi cu cei din Casa de Asigurari”, a concluzionat insa Aura Roman.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.