20.7 C
Vaslui
05-iul.-2022

Lovitură pentru vasluienii care fac naveta: noile scumpiri la carburanți se vor regăsi în prețul biletelor de călătorie. Ministerul Finanțelor a refuzat să-i sprijine

O nouă lovitură pentru vasluienii cu venituri modeste și care fac naveta. Ministerul Finanțelor a refuzat propunerea transportatorilor de a reduce cota TVA de la 19% la 5% pentru serviciile de transport local și județean, astfel că noile scumpiri la energie și carburanți se vor regăsi în prețul biletelor de călătorie.  „TVA este prin natura sa o taxă pe consum care trebuie suportată de consumatorul final și care, în consecință, nu poate fi în sarcina furnizorului/prestatorului”, a transmis Ministerul Finanțelor. Cu alte cuvinte, ministerul le spune transportatorilor să nu se mai gândească la clienți, pentru că, indiferent de nivelul scumpirilor, călătorii trebuie să suporte cota TVA. Asta deși, la nivelul Uniunii Europene, există o directivă prin care se permite reducerea cotei TVA de la 19 % la 5% pentru prestatorii de servicii de transport local/judetean de persoane. Transportatorii au cerut, de asemenea, stabilirea unui salariu minim brut de 4000 lei pentru șoferii din cadrul operatorilor de transport și aceleași facilități cu angajații din construcții, însă nici cu această măsură Ministerul Finanțelor nu a fost de acord. Explicația dată arată că nici pe cei din domeniul construcțiilor nu îi așteaptă vremuri bune: „se are în vedere reducerea graduală a stimulentelor fiscale acordate personalului începând cu anul 2025”.

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a cerut Ministerului Finanțelor sprijinirea operatorilor de transport local și județean prin două măsuri: reducerea cotei TVA de la 19 % la 5% și stabilirea salariului minim brut al soferilor angajati ai operatorilor de transport la 4000 de lei, cu aceleasi facilitati acordate celor din domeniul constructiilor. „Reducerea cotei TVA de la 19 % la 5% pentru prestatorii de servicii de transport local si judetean de persoane se impune a fi luata in momemtul de fata, costurile cu TVA impiedicand dezvoltarea transportului local/judetean de persoane. Exista nevoia de mobilitate, insa autovehiculele se achizitioneaza cu TVA, cheltuielile efectuate cu combustibilul, achizitiile si piesele sunt purtatoare de TVA de 19%, ponderea fiind mai mare la cheltuieli decat la incasari, mai ales, in contextul pandemic, in care a scazut mobilitatea. (…) Reducerea cotei TVA de la 19 % la 5% pentru transportul local/judetean de persoane ar constitui un stimulent pentru dezvoltarea acestor servicii ce asigura satisfacerea nevoilor principale de transport ale colectivitatilor locale, mai ales in contextul in care, accesul operatorilor la acest serviciu este mult ingreunat de noua procedura de atribuire a contractelor de delegare(realizata conform legislatiei privind achizitiile publice) si de lipsa compensatiilor”, se arată în adresa federației, care mai precizează că în domeniul HORECA s-a acordat sprijin financiar în timpul pandemiei, în timp ce „n domeniul transportului de personae nu s-a acordat așa ceva. De asemenea, transportatorii au mai explicat că Uniunea Europeană permite o astfel de reducere a cotei TVA, existând în acest sens o directivă: „Conform art. 98 alin. (2) din Directiva nr. 2006/112/CE a CONSILIULUI din 28 noiembrie 2006: <(2)Cotele reduse se aplică numai livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii din categoriile prevăzute în anexa III>. La punctul 5 din Anexa nr. III la Directiva nr. 2006/112/CE se prevede faptul ca in cazul <transportului de persoane si al bagajelor acestora> poate fi aplicata o cota redusa de TVA”.

Propunere: „stabilirea unui salariu minim brut de 4000 lei pentru șoferi va avea efecte pozitive asupra creșterii economice”

A doua măsură cerută de transportatori a fost stabilirea salariului minim brut al soferilor angajati ai operatorilor de transport la 4000 de lei, cu aceleasi facilitati acordate celor din domeniul constructiilor.  „Aceasta masura este determinata de lipsa fortei de munca din acest domeniu. In momentul de fata transportatorii se confrunta cu un deficit sever de soferi si acesta va creste dacă tendințele de pe piața transporturilor vor continua, iar situația resurselor umane din industrie nu se va schimba. Problema lipsei de soferi profesionisti s-a accentuat simtitor in ultimii ani in Romania, deficitul fiind in crestere. Numarul conducatorilor auto care aleg sa lucreze in strainatate pe salarii mai mari este in continuua creste, impunandu-se ca aceasta categorie sa fie protejata pe plan local prin acordarea de facilitati salariale. Masura propusă va avea efecte pozitive asupra creșterii economice prin stimularea ocupării, creşterii puterii de cumpărare a salariaţilor și reducerii muncii la negru. Creșterea salariului minim in domeniul transportului de persoane va avea efecte pozitive asupra ocupării locurilor de munca, domeniul devenind mai atractiv pentru anumite categorii de salariați”, au explicat transportatorii.

Ministerul Finanțelor: „se urmărește reducerea etapizată a distorsiunilor și stimulentelor fiscale excesive, în principal pentru impozitul pe venit”

Ministerul Finanțelor a respins ambele propuneri. În ceea ce privește propunerea de reducere a cotei TVA de la 19% la 5%, ministerul a spus că „taxa aferentă achizițiilor menționate („autovehiculele se achiziționează cu TVA, cheltuielile efectuate cu combustibilul, achizițiile și piesele sunt purtătoare de TVA de 19%, ponderea fiind mai mare la cheltuieli decât la încasări”), nu reprezintă un cost pentru operatorii de transport, persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA, aceștia având drept de deducere a TVA în limitele și în condițiile prevăzute la art. 297-301 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. (…) TVA este prin natura sa o taxă pe consum, care trebuie suportată de consumatorul final și care, în consecință, nu poate fi în sarcina furnizorului prestatorului. Prin urmare, TVA aferentă prestărilor de servicii de transport rutier local și județean de persoane este achitată prestatorului în cadrul tarifului de călătorie de către client”. În ceea ce privește propunerea de stabilire a unui salariu minim brut de 4000 lei pentru șoferi și aceleași facilități ca a angajaților celor din construcții, Ministerul Finanțelor a transmis că „trebuie să aibă în vedere contextul economic-social și strategia de dezvoltare a anumitor ramuri de activitate, statul putând interveni prin anumite măsuri fiscale care să răspundă nevoilor de stimulare în acest sens. Totodată, prin componenta de reformă fiscală curpinsă în Programul de Guvernare 2021-2024 aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 42/2021 pentru acordarea încrederii Guvernului, precum și prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Guvernul României și-a asumat printre alte obiective și reviziurea cadrului fiscal prin care se urmărește alinierea sistemului de impozitare cu actuala și viitoarea etapă de dezvoltare economică a României. Astfel, se urmărește reducerea etapizată a distorsiunilor și stimulentelor fiscale excesive, în principal pentru impozitul pe venit, impozitul pe profit și contribuții sociale, începând cu anul 2024, fără a fi afectată creșterea economică și dezvoltarea sectoarelor economice. Cu privire la stimuletele fiscale acordate personalului angajat în sectorul construcțiilor se are în vedere reducerea graduală a acestora, începând cu anul 2025. Scopul principal este un sistem fiscal cât mai corect, mai eficient, mai simplu și mai transparent, capabil să susțină mai bine economia. Ritmul eliminării treptate a stimulentelor fiscale acordate în legislația fiscală actuală se va baza pe rezultatul revizuirii asistate a legislației actuale”, a transmis Ministerul Finanțelor.

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here