Ministrul Teodor Baconschi a inaugurat, luni, Centrul consular de crize, pentru a oferi un răspuns rapid la solicitările cetăţenilor români aflaţi în situaţii de urgenţă în străinătate.
Ministrul Teodor Baconschi a explicat că înfiinţarea Centrului consular de crize a fost decisă pentru a creşte capacitatea MAE de a gestiona crizele consulare, în coordonare cu celelalte instituţii româneşti competente şi cu partenerii din UE. „Am putut constata în ultimii câţiva ani că situaţiile de criză consulară s-au înmulţit. Am avut câteva experienţe pe care le-am gestionat bine, cum a fost situaţia din Libia, când, graţie cooperării MAE- MAPN, am reuşit să stabilim un pod aerian prin La Valetta şi să evacuăm în bune condiţii aproape 800 de cetăţeni români aflaţi în pericol”, a arătat ministrul de externe.
El a adăugat că asemenea crize consulare sunt oricând posibile şi acestea ar putea apărea nu doar în urma recentelor evoluţii din spaţiul arab, dar şi în urma unor dezastre naturale, cum a fost cazul după tsunami-ul din Japonia sau în urma unor crize umanitare, cum a fost aceea din Haiti, dar şi după crize politice legate de războaie civile şi situaţii revoluţionare care ar putea expune la riscuri majore comunităţile româneşti din diferite state ale lumii. „Logica de funcţionare a acestui nou centru este aceea de a coordonare, deci este esenţial atunci când izbucneşte o criză să reacţionezi în timp real, să te relaţionezi cu toate instituţiile româneşti competente şi, în acelaşi timp, să-ţi asumi o dublă sarcină, atât protecţia vieţii cetăţenilor români aflaţi în situaţii de pericol, cât şi a altor resortisanţi europeni, pentru că în calitatea noastră de membri UE avem această datorie şi beneficiem, la rândul nostru, de asistenţă consulară coordonată la nivelul Uniunii, acolo unde nu avem ambasade”, a menţionat ministrul Teodor Baconschi.
Şeful diplomaţiei a mai explicat că pentru noua structură nu au fost alocate noi reurse umane, ci s-a făcut o redirecţionare a organigramei existente, urmând ca, pe bază de voluntariat, o serie de diplomaţi şi personal tehnico-administrativ din MAE să se concentreze pe gestionarea oricărei viitoare situaţii de urgenţă. „Info-point-ul va permite contactul direct al familiilor şi cetăţenilor cu centrala MAE pentru schimbul de informaţii câteodată vitale, avem şi şi unităţi mobile de acţiune, care vor fi echipate cu un kit de urgenţă, inclusiv cu o unitate mobilă care permite eliberarea titlurilor de călătorie pe loc, oricunde s-ar ivi necesitatea de a organiza evacuarea unor cetăţeni români”, a precizat ministrul de externe.
El a mai afirmat că, pentru funcţionarea Centrului, MAE a preluat o serie de echipamente, mai ales informatice, de la Pavilionul României organizat la Expo Shngahi 2010 şi, de asemenea, are un parteneriat cu câteva companii româneşti care s-au arătat dispuse să ajute Ministerul de Externe în acest efort de gestionare a crizelor consulare.
Referitor la situaţia din Siria, unde regimul de la Damasc este în continuare contestat în stradă, ministrul Teodor Baconschi a declarat că MAE are schiţat un plan de intervenţie, în cazul în care ar fi nevoie. „Nu ne dorim ca acest lucru să se întâmple, dar, dată fiind amploarea comunităţii noastre de acolo, Siria este în topul preocupărilor noastre”, a asigurat şeful diplomaţiei române.
În ceea ce priveşte evoluţiile din Libia, ministrul de externe a spus că MAE a cerut şi a obţinut aprobarea de a redeschide ambasada de la Tripoli. „Procedura este în curs, vom fi acolo din nou prezenţi cu diplomaţi şi personal consular. Au existat nu atât familii mixte, cât personal medical – asistente – care nu au dorit să părăsească Libia atunci când s-a organizat evacuarea pe podul aerian. Între timp, am pierdut contactul direct cu această categorie, dar suntem gata să reluăm, să facem o bază de date actualizată şi sperăm ca situaţia din interiorul ţării să se îmbunătăţească. Avem în vedere inclusiv, după ce situaţia se normalizează, să-i invităm pe românii care lucrau acolo şi companiile româneşti să revină”, a mai declarat ministrul Teodor Baconschi.
Centrul consular de crize a fost înfiinţat ca o structură specializată, constituită pe bază de bază de voluntariat din diplomaţi şi personal MAE şi este condusă de o Unitate de coordonare care gestionează situaţiile de criză petrecute în străinătate, ce afectează viaţa sau integritatea fizică a cetăţenilor români.
În plan intern, Centrul consular de crize este format din Unitatea de coordonare, Unitatea de secretariat şi Unitatea de alerte. În exterior, Centrul acţionează prin intermediul Unităţii de reacţie rapidă şi, acolo unde situaţia o impune, pot fi utilizate posibilităţile de intervenţie şi de acţiune ale celorlalte state UE.
REALITATEA.NET