spot_imgspot_img
13.4 C
Vaslui
25-apr.-2024

Mafia de la granita

- Advertisement -

S-A RELUAT TRAFICUL DE TIGÃRI PRIN VAMA ALBITA

DEZVÃLUIRI Cea mai mare vamã din Estul României si din estul UE, cea de la Albita, a ajuns un rai al traficantilor de tigãri. Conform unor surse demne de încredere, Oficiul de Luptã Antifraudã (OLAF) a fost semnalat despre faptul cã Albita a devenit centrul traficului de tigãri din Republica Moldova spre pietele din Uniunea Europeanã si monitorizeazã foarte atent ceea ce se petrece în acest punct vamal. În ultimii doi ani, centrul de greutate al traficului de tigãri dinspre Moldova a fost mutat, cu acordul tacit al conducerii din regionala vamalã Iasi, de la Sculeni spre Albita. Pentru fiecare TIR cu tigãri care este trecut prin Albita, spun sursele noastre, vamesii implicati câstigã sume frumoase, care completeazã veniturile de mii de lei asigurate de stat. Cazul vamesului Onorel Alexa, mort în urma unui accident incredibil, în urmã cu câteva zile, scoate la ivealã fapte grave care se petrec în Albita. Unii dintre colegi s-au hotãrât sã vorbeascã si acuzã deschis. Acestia spun cã sunt implicati în traficul de tigãri atât conducerea Vãmii, unii dintre vamesii cu functii din Albita, dar si sefii de la Directia Regionalã Vamalã si cei ai Politiei de Frontierã de la Iasi, care se ocupã de câtiva ani si de treburile din judetul Vaslui, cu „rezultate” foarte interesante pentru unii dintre ei.

Totul a plecat, spun sursele noastre, de la capturarea unui autotren plin cu tigãri în preajma Crãciunului 2012. Pe 14 decembrie, un TIR ticsit cu tigãri de contrabandã ar fi încercat sã pãtrundã ilegal în România, însã nu a reusit sã însele vigilenta echipei de control, este versiunea oficialã. Soferul, un bãrbat de 39 de ani, a prezentat vamesilor o serie de acte, în care declara cã transportã borcane. Pentru cã li s-a pãrut ceva suspect, cei din echipa de control au trecut la verificãri. Si ceea ce au gãsit, i-au uimit si pe ei: TIR-ul era „tapetat” cu peste sase sute de mii de pachete de tigãri! Evenimentul s-a petrecut în jurul orelor 6,30, o orã „potrivitã” pentru a trece transporturile ilegale de tigãri. Autocamionul era înmatriculat în Republica Moldova, iar soferul avea dublã cetãtenie românã-moldoveneascã. A prezentat echipei de control documentele în care scria cã ar transporta borcane si are ca destinatie Macedonia. Vamesii si politistii de frontierã însã nu l-au crezut pe cuvânt si chiar dacã prezenta dovada cã mai trecuse „cu bine” de controlul vamesilor de la Leuseni, acestia au insistat sã i se facã o verificare amãnuntitã. Descoperirea avea sã-i uimeasã si pe ei: TIR-ul era burdusit cu tigãri de contrabandã! Nu mai putin de 632.850 de pachete au fost descoperite în interiorul vehicolului. „În echipa de control era si o femeie, o doamnã vames sau politistã de frontierã, iar ea a insistat cel mai mult ca TIR-ul sã fie controlat. A avut fler si s-a prins cã ceva nu este în regulã”, au spus martorii evenimentului. Ce se întâmplase, în realitate? O politistã de frontierã a insistat ca TIR-ul respectiv sã fie controlat, pentru cã vamesii se fãceau cã nu vãd nimic ilegal. Conform unor surse, seful de turã din acel moment de la Vamã ar fi plecat imediat de la serviciu, când s-a fãcut descoperirea, tocmai pentru a nu fi bãnuit cã este implicat. De fapt, seful de turã si alti vamesi stiau cã urma sã treacã un TIR ticsit cu tigãri de contrabandã. Vamesii de la Albita, spun surse demne de încredere, lucreazã în complicitate cu retelele de traficanti de tigãri din R. Moldova, contra unor sume consistente. În acest caz, însã, retelele de contrabandã au pierdut peste douã milioane de euro, prin confiscarea transportului. Peste câteva zile, fãrã a se mai da detalii, s-a mai capturat încã un TIR plin cu tigãri, care trecuse fãrã probleme de vama moldoveneascã. Urmarea? Politia din R. Moldova a arestat cinci vamesi de la Leuseni, informatii anuntate de Procuratura Generalã de peste Prut, inclusiv politisti de frontierã moldoveni. Au fost retinuti patru inspectori si o persoanã care gestioneazã aparatele de scanare a vehiculelor, care nu ar fi vãzut tigãrile în TIR.

Unde se organizeazã întâlnirile conspirative? Acasã la soferul Nistor!

„Cu câtiva ani în urmã, consilierii din Republica Moldova treceau prin vama de la Albita, când se duceau cu treburi pe la Bucuresti. Acuma, preferã sã ia avionul. De ce? Este o explicatie simplã”, spune una din sursele din Albita. Dar, cel mai bine pune punctul pe i presedintele Parlamentului de la Chisinãu, Marian Lupu: „Ori este lipsã de profesionalism din partea vamesilor, ori este cârdãsie, coparticipare, implicare în acest trafic ilicit. Sau una, sau alta”. Traficul de tigãri prin Albita este coordonat, în mod incredibil, chiar de cãtre unii sefi din Directiei Regionale Vamale Iasi si cei ai Politiei de Frontierã de la Iasi, mai spune sursa noastrã. „Toatã lumea stie unde au loc întâlnirile sefilor de la Iasi. Înainte, aveau astfel de reuniuni pe la crâsmele din HusI sau Iasi, dar nu a mers, si-au dat seama cã stia toatã lumea. Acuma, merg acasã la soferul vãmii, pe nume Nistor. Acest Nistor stã ca un boier la Albita, nu o sã vã vinã sã credeti. Are birou cu aer conditonat, mobilier ca lumea. De ce se fac atâtea investitii pentru un simplu sofer? E simplu. Omul are grijã de securitatea discutiilor sefilor de la Iasi. Are o casã pe Dobrina si acolo se întâlnesc toti. În fatã e casa lui si în spate e casa lui taicã-su. De asta a ajuns acest Nistor sã fie asa de important si toatã lumea trebuie sã-l suporte”, spune sursa noastrã.

„Cine o sã plãteascã TIR-ul din 14 decembrie? Cine?”

Fãrã sã se teamã de nimic, sefii din Vama Albita vorbesc vrute si nevrute, mai ales când în discutie intrã si un pahar de tãrie în plus. Se spune cã, dupã capturarea TIR-ului din 14 decembrie, unul dintre sefii de la Albita s-ar fi plâns la subordonati, dupã o bãutã de pominã: „Cine o sã plãteascã paguba? Trebuie sã facem cheta ca sã achitãm masina”, ar fi spus seful în cauzã, conform unor surse demne de încredere. Nici nu e greu de înteles atitudinea sefilor de la Vamã, câtã vreme se spune cã ar fi mânã în mânã cu retelele de traficanti de tigãri din Moldova, care îi plãtesc destul de bine pentru serviciile prestate, dar si cu vamesii de dincolo, relatie existentã si între sefii celor douã vãmi din România si Republica Moldova. Dorel Fronea seful ANV a fost consilier (expert) al Uniunii Europene la Seviciul Vamal din R. Moldva condus de Tudor Balitchi.”Era o vorbã, la un moment dat. Se spunea cã o persoanã din Republica Moldova cumpãrase 20 de containere cu tigãri. Unde au ajuns? Cine stie. Poate cã pe pietele din Vest, unde un pachet costã cam cinci euro”, explicã un vames. Nu existã jumãtãti de mãsurã în Albita. Cine nu se supune sefilor, riscã sã fie dat afarã. Unii se tem pentru viata lor, au copii de crescut si vile greu de întretinut. Salariul unui vames începãtor este în jurul a 500 de euro pe lunã, în timp ce un sef de turã ia 1.000 de euro. Tot cam acelasi salariu are si seful Vãmii, însã desi sunt niste sume decente pentru România lãcomia unora lasã de dorit. Cazul vamesului mort în urmã cu o sãptãmânã, Onorel Alexa, este picãtura care a umplut paharul. „Onorel conducea vama, el era cel care îi bãtea cu pumnul în masã sefului de vamã. S-a întâmplat de mai multe ori, mai ales când era si o sticlã de tãrie la mijloc. Marius Costache, seful de la Albita, asculta de Onorel, cred cã el este cel mai câstigat acum. Nu va mai fi schimbat din functie, nu? Nimeni nu poate spune cât de implicat era Onorel în afacerile ilegale de la vamã, însã cu sigurantã stia foarte multe, desi poza într-un om corect. Când s-a întâmplat si a murit, am fost toti socati. Erau cu el subalternii, cei care îl ascultau orbeste pe seful de turã, fãcuserã o betie de pominã. Cum sã cadã asa în cap? Cum? Nu cred în varianta cã ar fi o reglare de conturi, cu TIR-ul ãla de tigãri si altele. Nu cred, desi unii mai spun pe la colturi unele sau altele”, explicã un vames, la adãpostul anonimatului. În seara fatidicã, la betia cu pricina, Onorel era însotit de subalternii sãi de încredere: Nistor Gigi, Lilian Ghiban, Andrei Florin si politistul de frontierã Petrut Porumboiu. Niciunul dintre ei nu ar fi fost capabili sã ia viata sefului lor. Însã, cum de Onorel a avut o moarte atât de violentã, încât i s-a turtit capul, în cãderea sa în beci? Nimeni nu-si explicã.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.