spot_imgspot_img
11.2 C
Vaslui
25-apr.-2024

Meseriaşi în regim de urgenţă – „112” pentru cine caută meşteri

- Advertisement -

* Meseriaşii – selectaţi prin casting * Cum se calculează un preţ corect * Dispecerii de breslaşi * Centralizarea redivivus *

Cu siguranţă, toţi am trecut prin situaţia în care ceva s-a stricat pe neaşteptate şi a trebuit să rezolvăm de unii singuri problema fiindcă n-am putut găsi rapid un meseriaş. Ca să nu mai vorbim de cazurile când meseriaşii fie ne-au lăsat baltă, fie şi-au făcut treaba mai prost şi mult mai încet decât ne-am fi putut aştepta.

Aventuri cu meseriaşi

În documentare, am auzit poveşti reale despre meşteri de ţi se ridică părul măciucă şi îţi tremură buzunarul cu tot cu portofelul din el.

Lucian Diaconiţa a trecut prin şase luni de coşmar. Primii meşteri l-au lăsat cu renovarea pe jumătate făcută, după trei luni. A petrecut o lună făcând „casting” pentru alţi meşteri. Ba cereau enorm, ba nu garantau nimic, nici măcar termenul de execuţie. Ajuns la disperare, a dat peste o echipă care, cam la acelaşi preţ, nu doar că i-a terminat apartamentul, dar s-a întors să-i finiseze şi glafurile la uşi, bonus.

La alţii a fost chiar un câştig cearta cu meşterii. Un reprezentant de vânzări s-a felicitat că, la nervi, a spart toate plăcile de gresie şi l-a pus pe meşter să i le pună aşa, din cioburi. A ieşit un mozaic de-au rămas prietenii cu gura căscată…

Claudiu Bulai are o mică firmă de amenajări interioare şi exterioare. Ne-a spus cum s-ar putea evita surprizele neplăcute. „Preţul exact al unei lucrări nu poate fi calculat de la bun început. Dar, în general, un calcul bun este cel al materialelor plus încă 80 la sută. Cine cere peste suma asta, înseamnă că speculează. Cine coboară sub ea semnificativ face rabat la calitatea sau cantitatea materialelor. Fiindcă la manoperă nu-şi taie nimeni din bani.Sub un anumit tarif pe oră, mai bine stai acasă şi nu faci nimic.”

În cazul în care clientul nu are deloc idee ce materiale îi trebuie şi cât costă, intervin hazardul sau recomandările. Iar ca să evite hazardul, în cazul în care nu are cine să-l consilieze, mai bine se adresează unei firme. Cât despre plată, niciodată banii toţi înainte, iar materialele importante să le cumpere clientul, ca să fie sigur de ce ia.

Dispecerat specializat

Fost electrician, apoi logistician în armată, Mihai Codreanu s-a gândit să înfiinţeze un dispecerat pentru reparaţii casnice şi alte nevoi personale.

De aproape doi ani a reuşit să înjghebeze o structură în care colaborează cu alte şapte-opt firme. „Furnizăm prestatori de servicii în amenajări interioare, reparaţii electro-casnice, instalaţii sanitare, electrice, dar şi tâmplărie şi mobilier, ba chiar şi reparaţii care au tangenţă cu domeniul auto, serviciile juridice etc.”, ne-a spus Mihai Codreanu.

Sursa sa de inspiraţie este atât un sistem german, în care un astfel de dispecerat asigură meşteri pe o zonă întreagă, dar şi grupurile neoficiale de meşteri care, inclusiv ani buni după instalarea comuniştilor, deserveau clienţi cale de câteva sate. „Eu provin tot dintr-o familie de meseriaşi şi ştiu cât de mult conta renumele şi păstrarea lui. Prin dispeceratul nostru, încercăm şi o rezolvare a cazurilor de urgenţă, când efectiv ai nevoie de un meseriaş, duminica, seara, şi fiindcă, nu ai de unde să-l iei, te inunzi, n-ai lumină sau te apuci să repari singur. Dar încercăm să instaurăm şi o calitate pe piaţă, oamenii să aibă garanţia că apelează la meşteri verificaţi, a căror colaborare noi o tot evaluăm periodic, inclusiv prin prisma reclamaţiilor ulterioare de la clienţi”, precizează Mihai. Dispeceratul funcţionează deocamdată între orele 7,30 şi 20,30, putând fi apelat la numerele de telefon 0757306284 sau 0720009832.

După 20 de ani, centralizarea se întoarce

Gheorghe Stăncescu e unul dintre cei care a contribuit la proiectul lui Mihai Codreanu. Firma sa montează instalaţii sanitare, electrice şi termice, dar asigură şi placări cu faianţă, gresie, tencuiri şi cam tot ce mai ţine de amenajări interioare.

„Ne-am implicat în proiectul dispeceratului fiindcă înseamnă un câştig şi pentru noi. Să fii înregistrat într-o bază de date şi recomandat clienţilor înseamnă continuitate în activitate. Şi astfel şi noi ne putem păstra lucrătorii buni. Altfel, muncitorul pleacă unde e mai bine, de multe ori în străinătate.”

În ceea ce priveşte plăţile, Stăncescu recomandă clienţilor să avanseze bani doar pentru materiale iar plata manoperei s-o facă doar periodic, pe cât din lucrare s-a mai executat.

Şi Claudiu Bulai vede cu ochi buni un parteneriat cu o firmă care să se ocupe de punerea în legătură a clienţilor cu firmele de construcţii şi reparaţii sau meseriaşii înşişi. „Am avut o situaţie în care noi, ca firmă de amenajări interioare, aveam nevoie punctual de un sudor la o lucrare. Am umblat două săptămâni după unul şi apoi ţine-te complicaţii cu actele, ca să-l putem plăti, că nouă nu ne trebuie sudor în mod curent… Dacă exista un astfel de dispecerat, aranjau ei cu sudorul, se făcea plata separat, şi noi ne vedeam doar de interioarele noastre. După 20 de ani descentralizare haotică, în multe va trebui să reînvăţăm centralizarea.”

Altfel, după cum susţine Claudiu Bulai, va fi mereu haos pe piaţă şi rar meşterii care încep o lucrare vor fi şi cei care o termină, ba mai dau şi garanţie.

www.viata-libera.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.