Local

Ministrul Pîslaru sesizeazã Parchetul European în cazul microbuzelor electrice. Presedintele Trifan nu e impresionat!

REACTIE…La cinci zile dupã ce am publicat rãspunsul anapoda venit de la Ministerul Investitiilor si Fondurilor Europene, ministrul Dragos Pâslaru a reactionat pe Facebook si a spus cã va sesiza Parchetul European în cazul microbuzelor electrice pentru elevi. Acesta a mai spus cã în urma controlului s-au constatat mai multe disfunctionalitãti care ridicã semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizati banii europeni. Conform ministrului, în total, au fost 74 de achizitii derulate individual de cãtre 40 de judete.S-au constatat diferente semnificative de pret între microbuze similare si lipsa unor justificãri clare privind diferentele majore de cost. Au fost identificate situatii în care acelasi tip de microbuz electric (161 locuri) a fost achizitionat, în judete diferite, la valori semnificativ variabile – între un minim de 99.000 euro si un maxim de 263.000 de euro per unitate, fãrã modificãri tehnice care sã justifice diferentele. La Vaslui, Consiliul Judetean a achizitionat 30 de microbuze la pretul de 200 de mii de Euro, adicã pe unde pe la limita de sus, rezultând o diferentã de 3 milioane de Euro, o pagubã destul de frumoasã, demnã de parchetul condus încã de Codruta Kovesi. Cu toate acestea, contactat telefonic, presedintele Ciprian Trifan a insistat cã achizitiile au fost 100% legale si, conform normelor, deci nu are nimeni de ce sã-si facã griji.

CONTEXT…La patru luni dupã izbucnirea scandalului microbuzelor electrice, am trimis o adresã Ministerului Investitiilor si Fondurilor europene în care am solicitat detalii, având în vedere faptul cã ministrul Dragos Pîslaru declarase cã au fost trimise trei controale în acest caz. Initial, în rãspunsul primit de Vremea Nouã si publicat în data de 4 decembrie, ni s-a comunicat cã aceste controale nu au fost finalizate si nu se pot da detalii. Iatã, însã, cã ieri, ministrul Pîslaru a reactionat public pe pagina sa de Facebook si a anuntat cã, de fapt, au apãrut rezultatele acelor controale si decizia sa este una „drasticã”. În ciuda acestor concluzii, presedintele CJ Vaslui, Ciprian Trifan, spune cã nu existã niciun motiv de panicã pentru cã totul a fost conform legii în judet, cel putin în ceea ce priveste acest caz.

„Am luat aceste mãsuri ca urmare a constatãrii mai multor disfunctionalitãti”

REACTIE FULMINANTÃ… „Am decis sã sesizez Parchetul European pe subiectul achizitiei microbuzelor electrice pentru elevi. De asemenea, voi dispune transmiterea cãtre Departamentul pentru Lupta Antifraudã si Consiliul Concurentei a rezultatelor verificãrii realizate de Corpul de Control al ministrului Investitiilor si Proiectelor Europene. Am luat aceste mãsuri ca urmare a constatãrii mai multor disfunctionalitãti care ridicã semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizati banii europeni. Apelul de proiecte cu titlul „Microbuze electrice pentru elevi” a fost gândit pentru a sprijini comunitãtile locale si pentru a oferi copiilor din mediul rural un transport sigur, modern si prietenos cu mediul. Din pãcate, analiza documentatiilor transmise de consiliile judetene aratã cã modul de implementare a fost neuniform si lipsit de o coordonare centralizatã. În locul unui sistem integrat, cu achizitii centralizate si standarde unitare, fiecare judet a derulat proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate si conditii de livrare. În total, au fost 74 de achizitii derulate individual de cãtre 40 de judete. Aceastã descentralizare, desi justificatã de dorinta de flexibilitate localã, a generat efecte absolut reprobabile: diferente semnificative de pret între microbuze similare si lipsa unor justificãri clare privind diferentele majore de cost” a fãcut public ministrul Pîslaru.

Diferente enorme între preturile practicate la achizitii

„Au fost identificate situatii în care acelasi tip de microbuz electric (161 locuri) a fost achizitionat, în judete diferite, la valori semnificativ variabile – între un minim de 99.000 euro si un maxim de 263.000 de euro per unitate, fãrã modificãri tehnice care sã justifice diferentele. Au fost receptionate echipamente în afara termenilor de livrare, diferentele de pret variind uneori si pânã la de trei ori mai mult fatã de pretul cel mai mic. Nu existã justificãri tehnice sau financiare care sã acopere diferentele majore de cost. Diferenta semnificativã de pret pentru microbuze similare ridicã suspiciuni de întelegere între firme (pret de cartel), pretul nereprezentând o imagine realã a preturilor practicate pe piatã. Deoarece ofertele de pret nu sunt fundamentate, acestea genereazã un potential prejudiciu bugetar, reprezentând un indiciu de achizitie ineficientã sau neconformã prin prisma obligativitãtii de respectare a principiilor de legalitate, eficientã si economicitate în utilizarea optimã a alocãrii / cheltuirii bugetului aferent PNRR si a bugetului national aferent. Totodatã, existã diferente între listele localitãtilor beneficiare de microbuze electrice conform cererii de finantare si localitãtile care au primit în final microbuze conform proceselor verbale de predare/primire. În lumina tuturor acestor aspecte, am dispus transmiterea tuturor constatãrilor cãtre institutiile abilitate: Parchetul European, Departamentul pentru Luptã Antifraudã si Consiliul Concurentei”, a transmis ministrul Pîslaru.

Iatã cum rãspunde presedintele Ciprian Trifan acuzatiilor venite de la ministrul Pîslaru

NICIUN STRES … „Aceastã licitatie a fost urmãritã de cei de la ANAP, Administratia Nationalã a Achizitiilor Publice (nu ANAF, cum gresit s-a înteles data trecutã). Am derulat acest proces, cei care au licitat s-au bãtut pânã la Curtea de Apel, în oferte, drept urmare de asta am sI spus data trecutã cã nu am niciun stres pentru cã am fost monitorizatI secundã de secundã”

 

Despre sesizarea la Parchetul European

FERM…”Sunt lucruri care trebuie sã se întâmple conform legislatiei. Dacã existã suspiciuni, mi se pare normal sã fie controlate de statul român sau parchetul european prin institutiile statului român. Vor solicita hârtii, vom pune la dispozitie toate documentele care au stat la baza licitatiei fãrã echivoc” – Ciprian Trifan

Despre diferentele enorme ale preturilor la achizitie

EXPLICATIE…”Depinde de câti s-au înscris la licitatie si, pe partea financiarã, în functie de câti s-au bãtut conform caietului de sarcini. Poate sã vinã la un pret de 50% sau poate sã vinã la un pret de 100%. Asta depinde de cine s-a prezentat la licitatie si cine a ofertat. Legislatia în vigoare privind achizitiile publice, specificã aceste lucruri. De asta spun cã, fãrã echivoc, punem la dispozitie tot ce a presupus aceastã licitatie”, Ciprian Trifan.

Despre posibilitatea ratatã ca microbuzele sã fie achizitionate la un pret mai mic la Vaslui

DORINTÃ SI NEPUTINTÃ…”Sigur cã mã simt inconfortabil. Referitor la numãrul de microbuze achizitionate, mi-as fi dorit sã fie cât mai multe. Nu cred cã existã o chestiune la care actualul presedinte de consiliul judetean (aceastã chestiune vine si din trecut, dar nu arãt cu degetul în trecut)…ideea este în felul urmãtor. S-a format în baza ofertelor solicitate un caiet de sarcini. Am fãcut toti pasii vizavi de aceastã chestiune. Mi-as fi dorit sã fie cât mai multe microbuze achizitionate. Dupã cum se poate observa din 24 au devenit 30. A fost o diferentã si ne-au aprobat sã cumpãrãm în continuare din economiile fãcute încã sase microbuze. Mi-as fi dorit sã fie mult mai multe!”, Ciprian Trifan

Unde a fost greseala?

CE BINE AR FI FOST DACÃ…”Eu cred cu tãrie cã puteau fi mult mai multe dacã cei de la minister pãstrau proiectul la ei si aveau numãrul foarte mare de microbuze si nu îl dãdeau, în ultimul moment, cãtre consiliile judetene. Pentru cã odatã ce s-a întâmplat asta, ele s-au format pe categorii si asa mai departe. Dacã acel proiect din PNNR ar fi rãmas la minister si licitatia s-ar fi format pe un numãr cât mai mare de microbuze si pretul ar fi fost simtitor mai mic. Si eu spun la fel ca domnul ministru cã dacã ar fi fost o licitatia centralizatã, pretul de achizitie era mult mai mic, microbuezele achizitionate erau mai multe si astfel rãspundeam cererii pe care o avem din partea unitãtilor administrativ teritoriale. La ora la care vorbim, în judetul Vaslui este acoperitã doar 30-35% din nevoia care existã pentru microbuze scolare” – Ciprian Trifan

De la rãspunsul cu „nu e finalizat controlul”, la reactii vehemente: „nu voi tolera niciodatã asemenea situatii’

DECLARATIE SFORÃITOARE…”Rolul lor este sã verifice dacã diferentele de pret si modalitatea de utilizare a informatiilor minime obligatorii din ghid au fost simple erori administrative sau practici care afecteazã buna gestionare a fondurilor europene. Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene nu are rolul de procuror sau de judecãtor. Altfel spus, nu avem calitatea legalã sã dãm verdicte definitive ori sã condamnãm potentiale încãlcãri ale legii. Ce trebuie însã sã facem la nivel administrativ este sã învãtãm din aceste situatii si sã aplicãm lectiile pentru viitor. Vom lucra împreunã cu ministerele de linie pentru ca viitoarele apeluri de proiecte europene sã includã obligativitatea unei analize de piatã solide, a unor preturi de referintã realiste si a unei coordonãri mai eficiente între institutii. România are nevoie de o administratie care functioneazã unitar si responsabil. Banii europeni sunt bani publici, iar de folosirea lor corectã si transparentã depinde însãsi modernizarea României. Când vorbim de bani publici, nu ne permitem neglijentã, improvizatie sau lipsã de rigoare si nu voi tolera niciodatã asemenea situatii”, ministrul Dragos Pîslaru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button