spot_imgspot_img
7 C
Vaslui
20-apr.-2024

Mumă pentru investiții în „gaura neagră” Transurb, ciumă pentru creșterea salariilor angajaților societății! (FOTO)

- Advertisement -

CONSILIUL LOCAL VASLUI CU DOUĂ FEȚE!

CONTRE… Vremurile când primarul Vasile Pavăl își trecea, fără niciun fel de opoziție, proiectele prin plenul Consiliului Local Vaslui au apus. Aflați în majoritate în noul legislativ, consilierii PNL, împreună cu cei de la USR-PLUS, au ținut să-i reamintească edilului, și în ședința de ieri, că în următorii patru ani va trebui să joace după muzica venită din dreapta eșichierului politic. Din păcate însă în afara unor tobe care fac doar gălăgie, nu se aude nimic. De multe ori, noua majoritate din CL își dă cu stângul în dreptul, dornică să-și arate mușchii, fiind în continuare mult prea exaltată de victoria obținută la locale. De partea cealaltă, social-democrații taxează cu energii demne de cauze mai bune orice ieșire în decor a adversarilor politici, așa cum s-a întâmplat și în cazul alegerilor celor doi viceprimari. Un război al orgoliilor prostești din care nu știm cine va câștiga, dar știm cu siguranță că, dacă situația va continua ca până acum, de pierdut va pierde cetățeanul de rând. Ieri a fost rândul angajaților societății Transurb SA, cărora li s-a refuzat o mărire de salariu de câteva procente, deși o bună parte dintre ei muncesc pe salariul minim pe economie. S-au invocat tot felul de motive, de la lipsa de transparență a managementului societății, până la faptul că Transurb este o „gaură neagră” pentru bugetul municipiului Vaslui. Nu spunem că nu este așa, iar în apărarea noastră invocăm zecile de articole scrise în ultimii ani despre neregulile descoperite de instituțiile de control ale statului la acea societate! Însă ce a surprins în ședința de CL de ieri a fost faptul că după doar câteva zeci de minute de la respingerea proiectului privind majorarea salariilor de la Transurb, aceiași consilieri locali au votat fără nicio problemă aprobarea participării operatorului de transport într-un proiect pentru granturi de investiții, prin care parcul auto al Transurb ar urma să fie reînnoit cu două autobuze în valoare totală de 230.000 de euro, fără TVA. Ba mai mult, s-a votat în unanimitate și mărirea de la bugetul local a cofinanțării proiectului, până la 40% din valoarea lui. Să privezi angajații societății de niște salarii decente, invocând lipsa profesionalismului managementului, dar în același timp să pui la dispoziția conducerii aceleiași societăți până la 90.000 de euro din banii vasluienilor pentru cumpărarea a două autobuze, e o decizie care a lăsat fără aer până și roțile celor patru troleibuze cumpărate cu bani mulți de aceeași societate, unități de transport care nu au făcut nici măcar un kilometru de traseu prin oraș.

O nouă ședință de Consiliu Local Vaslui, o nouă ocazie pentru cele două tabere politice să-și umfle mușchii una la alta. Timp a fost berechet, oportunități cu duiumul, pentru că ședința de ieri s-a întins pe mai bine de patru ore, timp în care au fost dezbătute și supuse spre aprobare nu mai puțin de 30 de proiecte de hotărâre. Primele contre dintre majoritatea formată din PNL-USR-PLUS și cei de la PSD au apărut la punctul cinci pe ordinea de zi, prin care se cerea legislativului aprobarea rectificării bugetului de venituri și chetuieli al S.C. Transurb S.A. Prin acest proiect de hotărâre, Primăria Vaslui urmărea, printre altele, mărirea salariilor angajaților societății cu un procent de 11%. De creșteri salariale erau vizați aproximativ 70 de angajați, pentru care trebuia implicat un efort bugetar de 333 de mii de lei pe an. Toți acești salariați vor trebui să mai aștepte o vreme până să-și vadă veniturile mărite pentru că majoritatea din CL nu a dorit adoptarea hotărârii. Motivele au fost enumerate de către viceprimarul suspendat Cătălin Mîndru, de la USR-PLUS. „Acest proiect de pe ordinea de zi vine să facă o rectificare bugetară care se dorește a fi direcționată către niște creșteri salariale. În acest sens, consider că este de bun augur să vedem dacă aceste creșteri salariale se justifică, dacă această societate care este înființată pentru a satisface obligațiile de transport public s-a achitat de ceea ce avea de făcut. Ce se vede din exterior la această societate: foarte multe amenzi primite de la Inspectoratul Teritorial de Muncă, organigramă încărcată pe anumite departamente, abonamente și legitimații false, eliberate cu aceeași serie, hărțuire din partea conducerii și discriminarea angajaților, inclusiv hărțuirea prin mesaje pe whatsapp, decizii și acțiuni care au pus în pericol viața cetățenilor, șoferi care au condus fără a avea atestat profesional, starea tehnică a unităților de transport necorespunzătoare”, iar consilierul Mîndru a continuat cu enumerările. Nici bine nu și-a terminat discursul, că din partea cealaltă a mesei, consilierul Negruți i-a cerut acestuia să precizeze și materialele din care s-a documentat, de parcă asta ar fi problema cu adevărat. Reprezentantul PSD și-a permis să facă și o glumă, spunând că la cum a fost prezentată situația de la Transurb de consilierul Mândru niciun angajat al societății nu ar mai trebui să umble liberi pe străzi. Iar de aici discuțiile s-au aprins și mai tare, cu social-democrații plângând pe umerii „muncitorului simplu” și cu majoritatea PNL-USR PLUS invocând managementul defectuos al societății. Punctul culminant al dezbaterilor a fost atins în timpul discursului consilierului Mitică Jora de la PNL, care a cerut depunerea mandatului de către directorul general, Mariana Plăcintă. „Am fost desemnat să vă comunic că datorită managementului defectuos la care a făcut referire domnul viceprimar Mîndru și netransparent în același timp, care a dus permanent la tensiuni în rândul angajaților, ne abținem astăzi la toate punctele puse în discuție cu privire la Transurb și solicităm depunerea mandatului de către actuala conducere, în special a doamnei director general, Plăcintă Mariana”. A fost momentul când în discuție a intervenit și primarul Vasile Pavăl. „Consiliul Local trebuie să ia toate măsurile să finanțeze, să supravegheze și să crească calitatea serviciilor publice. (…) Ca atare, am rugămintea la dumneavoastră să acționați în consecință. Rămân surprins că ați propus depunerea mandatului, dar acest lucru se face în urma analizei unor indicatori. Vă rog să constituiți o comisie care să constate dacă acolo sunt nereguli. Unitatea s-a prezentat cu o rectificare, iar o parte din bani se duc la acei salariați care de doi ani de zile nu au mai primit nicio majorare. Se duc și la cei care nu vor să facă ore suplimentare. Se duc și la cei care nu vor să vină duminica la treabă pentru că nu înțeleg că transportul urban trebuie făcut și duminica. Serviciile în interesul public trebuie să fie sprijinite de Consiliul Local și trebuie să acționăm în baza actelor în vigoare”, a declarat Vasile Pavăl în plenul de CL. Discursul edilului nu i-a impresionat prea tare pe consilierii aflați în majoritate care s-au abținut de la vot, proiectul de hotărâre fiind astfel respins. Un alt proiect de hotărâre picat cu aceeași metodă a fost cel privind aprobarea rectificării bugetului de venituri și cheltuieli al SC Goscom Vaslui și a programului de investiții pentru anul 2020.

Nu s-a găsit înțelegere pentru mărirea salariilor, dar s-au găsit fonduri pentru cumpărarea a două autobuze 

Tot în ședința de CL de joi, undeva spre final, s-a discutat un alt proiect de hotărâre care viza societatea Transurb SA, cel privind „aprobarea participării operatorului de transport în cadrul proiectului pentru granturi de investiții (achiziție două autobuze) și suportarea de la bugetul local a cofinațării și eventualelor cheltuieli neeligibile”. Pentru achiziționarea celor două autobuze, în valoare de 80.000 de euro fiecare, „este necesară asigurarea cofinanțării de minimum 15% din valoarea proiectului”, bani care, așa cum se arată și în raportul aparatului de specialitate ,ar urma să fie asigurați din bugetul orașului. Pentru că participarea cu minimum 15% din valoarea proiectului ar fi lăsat robinetul cu bani publici deschis, consilierul Sorin Radu a cerut ca plenul să stabilească valoarea maximă a cofinanțării. „Proiectul pentru care va aplica Transurbul este unul competitiv, în sensul că, cu cât contribuția proprie este mai mare, cu atât posibilitatea de a câștiga proiectul crește. Din câte m-am informat, toate IMM-urile care vor să prindă astfel de proiecte, au o contribuție proprie undeva la 36%, ceea ce asigură un punctaj mai mare. Gândiți-vă la 160.000 de euro, cât costă cele două autobuze, ce înseamnă o contribuție de 35-40%. Vorbim de o contribuție substanțială din partea Consiliului Local”, a afirmat consilierul Radu. Conducerea Transurb a făcut un calcul, în urma căruia contribuția din fondurile publice locale ar urma să fie mult mai mare decât cei 15% trecuți în referatul de specialitate. „Noi am estimat costul celor două unități de transport undeva la 230.000 de euro, vorbind de o cheltuială fără TVA. În urma unei simulări mai aproape de adevăr, o cofinanțare de 30% din această sumă ne-ar da și nouă o șansă în câștigarea acestui proiect. La 230.000 de euro, o cofinanțare de 30% ar însemna 69.000 de euro”, a precizat conducerea Transurb în cadrul ședinței. Dacă proiectul care viza mărirea salariilor angajaților societății Transurb a picat, proiectul privind cumpărarea a două autobuze a fost votat de toți consilierii, deși istoricul achizițiilor acestui operator de transport ar fi trebuit să-i pună pe gânduri pe aleșii locali. Transurb a dovedit în anii trecuți că a mai aruncat bani publici pe fereastră prin achiziționarea de troleibuze care s-au stricat înainte de a ieși pe traseu. Abia la acest punct trebuia adus în discuție managementul defectuos al conducerii societății, pentru că nimeni altcineva nu e vinovat că parcul auto al societății e învechit sau că mașinile se strică săptămânal.Ba mai mult, același Consiliu Local, prin generozitatea-i specifică atunci când vine vorba de achiziții făcute pe bani publici, a ridicat procentul de cofinanțare la maximum 40% din valoarea proiectului, ceea ce înseamnă că municipalitatea va contribui cu cel mult 92.000 de euro la achiziția celor două autobuze. După mai bine de cinci ore de discuții contradictorii și spectacol lamentabil, reprezentanții vasluienilor în Consiliul Local au finalizat ședința la un pahar de șampanie, invitația venind din partea primarului Vasile Pavăl, care a dorit astfel să celebreze ultima întrunire a CL pe anul acesta.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.