spot_imgspot_img
9.8 C
Vaslui
24-apr.-2024

Ne-au luat fata!

- Advertisement -

Ieseni, se pare ca va trebui sa ne consolam: vom merge la Bacau sau la Suceava daca vrem sa plecam din tara cu avionul. In timp ce alesii nostri judeteni se cearta ca la usa cortului, sapte aeroporturi din tara au depus deja cereri de finantare pentru proiecte de modernizare. La finantarile pe aceasta axa (POS-T), regula este „primul venit, primul servit”. Au depus proiecte eligibile pina si aeroportul Tulcea, care nu are nici o cursa regulata, sau aeroportul privat din Tuzla, care are doar doua piste de iarba. Tot in fata noastra sint Suceava, Tirgu Mures si Baia Mare. In ritmul in care se lucreaza la CJ, probabil si Vasluiul va depune inaintea noastra. Sefii CJ viseaza insa cu ochii deschisi.

Aeroportul Iasi a mai pierdut o batalie importanta in ce priveste proiectul de modernizare. Desi pentru acest proiect ar fi putut obtine fonduri nerambursabile, aeroporturi mult mai mici din tara s-au miscat foarte rapid. Pina in prezent, in cadrul Programului Operational Sectorial – Transporturi (POS -T) au fost depuse sapte proiecte. Suma pusa la bataie este de aproximativ 255 milioane de lei, din care alocarile de la UE reprezinta peste 170 milioane de lei. In prezent, totalul cererilor depuse la Bucuresti este de 852 milioane de lei, adica de peste trei ori mai mult decit disponibilul. In conditiile in care la impartirea banilor se aplica regula „primul venit, primul servit”, Iasul pare sa nu mai aiba sanse decit la o eventuala realocare de fonduri de pe alte axe prioritare, timp in care celelalte aerogari ar avea aproape finalizat procesul de modernizare.

Pista de 3.600 metri la Tirgu Mures

Comuna constanteana Tuzla e de aproape 50 de ori mai mica decit Iasul. Cu toate acestea, are sansa sa-si dezvolte un aeroport mai complex decit al Iasului, intrucit a depus deja o cerere de finantare. In prezent, aeroportul privat din Tuzla are doua piste, una de 360 de metri si alta de 950 de metri, ambele fiind de iarba. Reprezentantii companiei au solicitat 88,9 milioane de lei, iar, conform presei constantene, proiectul depus de Tuzla prevede realizarea unei piste de asfalt. „Sintem full-service, dar pista ne conditioneaza la anumite categorii de avioane. Am intrat in competitia cu celelalte aeroporturi. Noi nu am primit ajutoare de la stat, traim din ce producem. Cu banii de la UE aici s-ar putea face paradisul pe pamint. Vom putea primi mai multe avioane si mai mari”, a declarat Cristina Mitchievici, sefa Departamentului Marketing in cadrul Regional Air Services, firma care administreaza aeroportul.

Cel mai adesea Aeroportul Tulcea „Delta Dunarii” e caracterizat drept un aeroport mic, dar cochet. Desi in urma cu citiva ani abia daca aterizau citeva zeci de pasageri, iar in prezent nu are decit curse charter, situatia aeroportului tulcean s-ar putea schimba radical. Sefii acestuia au depus, pe 5 august, o cerere de finantare de 115,6 milioane de lei, care a trecut deja de prima comisie de verificare. „Vrem sa marim lungimea pistei de la 2.000 de metri la 2.250 de metri si latimea de la 30 de metri la 45 de metri si sa modernizam caile de rulare si platforma de operare, de la 2 la 7 aeronave. Anul trecut am avut 3.420 de avioane si circa 37.000 de pasageri”, a declarat Constantin Albu, directorul Aeroportului din Tulcea. Acesta a mai spus ca se afla in discutii cu doua firme de low-cost pentru introducerea unor curse spre Spania si Italia.

Si Aeroportul „Transilvania” Tirgu Mures a depus cererea de finantare pe 14 septembrie. Acesta a solicitat 167 milioane de lei, bani cu care ar urma sa lungeasca pista de la 2.000 de metri la 3.600 de metri si sa execute operatii de extindere a platformei de operare. Conducerea aerogarii doreste sa realizeze o zona cargo, acces la calea ferata si un business-center.

Suceava se pregateste sa devina cel mai important aeroport din Moldova

Aeroportul din Suceava a fost prima autoritate aeroportuara care a depus cererea de finantare. Valoarea proiectului depus de suceveni este de 167,7 milioane de lei. „Acum avem o pista de 2.000 de metri, din beton. Vrem sa facem o pista de 2.460 de metri, dar flexibila, pentru ca e cea mai fiabila. Vrem sa facem si un turn de control nou. In prezent avem doar cursa Tarom spre Bucuresti, dar odata modernizata aerogara am vrea sa introducem curse regulate spre Franta, Germania, Austria, Italia, Spania, Portugalia si Marea Britanie, numarul de pasageri urmind sa creasca de la 34.000 la aproape 300.000”, a declarat Dumitru Sahlean, directorul Aeroportului „Stefan cel Mare”. Totusi, tinta sucevenilor o reprezinta zona cargo. „Au fost discutii cu persoane din Arabia Saudita, Emiratele Arabe Unite, Siria. Ni s-a cerut un transport masiv de carne de oaie in acele tari. In prezent, arabii iau carnea de la turci, care la rindul lor o cumpara de la noi. Vor sa cumpere direct de la sursa”, a mai spus acesta.

Aeroportul Baia Mare a solicitat 10,7 milioane de lei. Cu acesti bani ar urma sa fie extinsa si modernizata suprafata de miscare. „Vrem sa extindem pista de la 1.800 la 2.100 de metri. Acum avem curse regulate doar spre Bucuresti. Speram astfel sa introducem si curse externe. Este exact situatia Iasului. Sintem in tratative cu mai multe firme, printre care Wizzair, Ryanair si Blue Air. Au fost si Austrian Airlines, dar au plecat din cauza ca aveam probleme cu balizajul, iluminatul”, a declarat Mihai Patrascu, directorul Aeroportului Baia Mare.

Aeroportul „Mihail Kogalniceanu” Constanta a depus o cerere de finantare de 170,5 milioane de lei, cea mai mare de pina acum. Cu acesti bani ar urma sa fie reparate capital si consolidate platformele de stationare aeronave. Aeroportul Oradea a solicitat 131,3 milioane de lei pentru extinderea pistei de la 1.800 la 2.100 de metri.

La Iasi, doar vise de viitor

In timp ce alte autoritati lucreaza de anul trecut la documentatia pentru fondurile europene, la Iasi se discuta de acest lucru de doar citeva luni. Mai mult, autoritatile iesene s-au impotmolit in dezbateri politice sterile. Grupurile de consilieri judeteni PSD si PNL sustin varianta realizarii unei piste de 3.000 de metri, in timp ce presedintele CJ, Constantin Simirad, si grupul consilierilor judeteni PDL opteaza pentru o pista mai scurta, de 2.500 de metri. Disputa intre cele doua tabere a facut ca nici pina astazi Aeroportul Iasi sa nu aiba un proiect.

Constantin Simirad este de parere insa ca Iasul ar putea depune cererea in doua saptamini. „Nu are importanta (ca au fost depuse alte cereri de finantare – n.r.). Ei solicita de dragul solicitarii. Eu m-am gindit sa depunem un proiect care sa se inscrie in cele 40 de milioane de euro. Atunci avem siguranta ca va primi finantare. In vechiul proiect, care costa 200 milioane de euro, era prevazuta o iesire la autoruta Ungheni – Tirgu Neamt. Exista autoruta? Nu putem sa facem un studiu de fezabilitate pentru acel proiect pentru ca am finantat deja unul. Cred ca putem depune proiectul (pentru pista de 2.500 de metri – n.r.) pina la 15 octombrie”, a declarat Constantin Simirad.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.