CERERI…Supãrare mare în rândul profesorilor de geografie din Vaslui, dupã ce s-a zvonit cã prin proiectul noii programe scolare pentru clasele de liceu, promis de ceva vreme de Ministerul Educatiei, ar urma sã fie redus considerabil numãrul de ore pentru aceastã materie. Astfel, potrivit zvonurilor venite de la nivel central, geografia ar putea sã fie eliminatã total din orarul liceenilor de la colegiile tehnice, filiera tehnologicã, iar la filiera teoreticã, la clasele de real, aceasta ar urma sã figureze doar în clasele a IX-a si a X-a. Comitetului National de Geografie si Societatea de Geografie din România au înaintat Ministerului Educatiei Nationale un Memoriu privind sustinerea Geografiei în planul – cadru pentru învãtãmântul liceal.
“Propunem ca bugetul de timp alocat Geografiei în trunchiul comun sã fie de 1 orã pe sãptãmânã la toate filierele, profilurile, specializãrile/calificãrile profesionale si 2 ore/sãptãmânã pentru ciclul superior al liceului, clasa a XII-a, la specializãrile stiinte sociale si filologie, din cadrul filierei teoretice, profilul umanist, la specializarea stiinte ale naturii, din cadrul filierei teoretice, profilul real, la specializãrile/calificãrile profesionale din cadrul filierei tehnologice pentru profilurile servicii, resurse umane si protectia mediului si la toate profilurile de la filierea vocationalã.
În sprijinul acestei solicitãri sustinute de cei peste 5000 de profesori de Geografie din învãtãmântul preuniversitar, facem urmãtoarele precizãri:
– Geografia este o disciplinã de studiu care oferã cãile si instrumentele de cunoastere si de întelegere a mediului geografic, în interdependentã cu celelalte discipline;
– Geografia dezvoltã competente de abordare integratã si de întelegere aprofundatã a fenomenelor naturale, demografice si economice, din ce în ce mai complexe în contextul globalizãrii, ajutând tinerii sã gãseascã solutii adecvate de pozitionare si de actiune fatã de noile tendinte;
– În spiritul educatiei permanente, Geografia dezvoltã tinerilor competente cu un grad ridicat de relevantã/aplicabilitate în viata cotidianã;
-Geografie contribuie la formarea competentelor transversale prin: elemente spatiale, culturale prospective;
– Geografia furnizeazã notiuni utile pentru a reactiona corect si eficient în timpul unor calamitãti naturale (inundatii, cutremure, alunecãri de teren, uragane, caniculã, secetã, eruptii vulcanice);
– Caracterul aplicativ al acestei discipline oferã posibilitatea desfãsurãrii unor activitãti sub formã de studii de caz, analize detaliate ale elementelor fizico-geografice si de observatie directã în mediul înconjurãtor;
– Formarea si atingerea unor competente interdisciplinare asumate prin Curriculum-ul national în ansamblul sãu, în contextul traditiei scolii românesti.
Pe lângã aceste considerente, vã informãm cã România are o pozitie valoroasã pe plan international, prin obtinerea a numeroase medalii de aur la Olimpiadele de Geografie din ultimii 17 ani. Aceastã pozitie ar putea fi mentinutã prin includerea Geografiei ca disciplinã obligatorie de studiu la nivel liceal, precum si ca probã scrisã, la alegere, la examenul de bacalaureat.”, se aratã în memoriu.