Noutãti: elevii la scoala altfel, despre protejarea mediului si climei!

PROIECT… Elevii ar putea avea parte de o a doua sãptãmânã altfel, dedicatã educatiei pentru mediu si climã, potrivit unui proiect de educatie nationalã. Acestia ar putea învãta lucruri practice, precum ce înseamnã sortarea responsabilã a deseurilor, iar activitãtile ar urma sã se desfãsoare în aer liber. “Ne gândim în prima fazã sã poatã sã fie aplicatã aceastã educatie pentru mediu si climã, sã fie de fapt o a doua Sãptãmânã Altfel, dar pentru mediu si climã. Ideea ar fi ca cel putin jumãtate dintre activitãti sã se petreacã în aer liber si sã fie aplicate, a declarat Alexandra Bocse, consilier de stat.

Expertii de la Administratia Prezidentialã lucreazã la un proiect de educatie nationalã pentru climã. Schimbãrile climatice au un rol tot mai pronuntat asupra vietii pe care o vor duce viitoarele generatii. De aceea, consiliera de stat Alexandra Bocse considerã cã acum este un moment prielnic pentru a introduce educatia despre mediu si climã în scoli. Ea este de pãrere cã acest lucru trebuie gândit astfel încât sã aibã o aplicare practicã, din care elevii sã simtã cât de importantã este implicarea lor. Schimbãrile climatice au fost introduse în Strategia Nationalã de Apãrare a tãrii si în Planul de implementare si printre prevederi se numãrã si accesul la educatie pentru climã. “Ideea ar fi sã fie o formã de educatie destul de aplicatã, prin care copiii sã învete nu numai chestii teoretice, ne-am uitat la programe pe deseuri, copiii vedeau niste expuneri în PowerPoint si dupã aceea nu aveau unde sã recicleze si cum sã recicleze. Noi vom veni si cu recomandãri cãtre autoritãtile publice sã se implice, sã vinã cu infrastructurã de colectare pentru cã degeaba teoretic încercãm sã trimitem anumite mesaje, dacã nu sunt oportunitãti de a învãta prin actiune directã, prin implicare. Ne gândim în prima fazã sã poatã sã fie aplicatã aceastã educatie pentru mediu si climã, sã fie de fapt o a doua Sãptãmânã Altfel, dar pentru mediu si climã. Si la procesul educational sã participe nu doar scolarii. Vrem sã implicãm si societatea civilã si de fapt noi venim si cu niste sugestii de instrumente, de exemplu o platformã de matching de activitãti. scolile, grupurile sã se uite pe platformã, platformã unde ONG-urile, statiile meteo, Ministerul Mediului etc., sã îsi punã activitãtile si scoala sã-si aleagã activitatea. Tocmai pentru a oferi suport scolilor. Dacã le ceri o sãptãmânã altfel, practic sã îi sustii si cu niste activitãti. Ideea ar fi ca cel putin jumãtate dintre activitãti sã se petreacã în aer liber si sã fie aplicate”, a declarat pentru Digi 24 Consilierul de Stat Alexandra Bocse, cea care conduce Departamentul Climã si Sustenabilitate. “Va fi nevoie ca decidenti politici si entitãti din zona politicã sã vinã sã comunice mai mult pe tema asta, sã explice legãturile între actiunea umanã si schimbãrile climatice, va fi nevoie si de participarea media. Cred cã este foarte important ca decidentii, factorii de opinie, presa, pur si simplu sã îsi asume un rol de educator pe tema asta”, a adãugat Alexandra Bocse. Dincolo de educare si comunicare publicã, este nevoie si de un cadru de politici publice, pentru cã, degeaba îi îndemni pe oameni sã meargã cu bicicleta dacã ei nu au infrastructura necesarã pentru acest lucru, degeaba îi înveti sã recicleze dacã nu au cum sã facã asta. “Cred cã avem nevoie de o entitate care trebuie sã genereze politici publice. În momentul de fa, unitatea centralã de politici publice pe teme de climã este la Ministerul Mediului. E nevoie de o entitate care sã genereze politici publice în orice formulã institutionalã. Eu nu cred cã este o problemã ca ea sã rãmânã la minister atâta timp cât de la nivelul celorlalte ministere existã întelegere cã trebuie sã participe, cu mai multã implicare, la formularea politicilor. Pe viitor trebuie sã se implice mai mult toate institutiile relevante, mai ales cele care lucreazã în strânsã legãturã cu sectoarele poluante, si e utilã o structurã de coordonare interinstitutionalã. Guvernul are în lucru un proiect în acest sens.  Practic, fiecare dintre noi trebuie sã îsi facã partea. E nevoie de un parteneriat între autoritãti centrale, locale si cetãteni. Presedintele Iohannis sustine un astfel de parteneriat”, a concluzionat consiliera. Desi tot mai multi tineri dau dovadã de preocupare în ceea ce priveste schimbãrile climatice, din pãcate, în majoritatea scolilor nu se pune accent pe mãsurile pe care le-ar putea lua elevii pentru a proteja mediul înconjurãtor.




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ