Pregãtirea pentru Evaluarea Nationalã, acum pe TikTok

NOUTATE…Elevii vasluieni care se pregãtesc pentru Evaluarea Nationalã de anul acesta pot învãta prin intermediul unor video-uri educationale, chiar de pe TikTok, Youtube, Instagram sau Facebook. Examenul se apropie cu repeziciune, iar pentru unii elevi poate fi stresant sau dificil sã-si mentinã atentia învãtînd prin mijloacele clasice. Astfel, copiii pot îmbina utilul cu plãcutul: “Foarte tare! Nu stiam cã putem învãta asa. Nu am vãzut nicãieri, dar de-acum voi intra. Asa, când mã plictisesc în timp ce învãt din caiet, nu voi mai fi tentat sã intru pe TikTok, pentru cã deja voi fi pe Tiktok”, spune un elev. Intrând pe platformele lor favorite, pe care acestia le acceseazã în mod constant, se pot alege cu ceva benefic de pe urma timpului petrecut în online. “Vrem ca elevii sã învete de plãcere. E o mare responsabilitate, mai ales cã am schimbat modul traditional în care se prezintã aceste concepte, dar cineva trebuia sã înceapã”, spune unul dintre initiatorii programului. Pãrintii, pe de altã parte, îsi manifestã îngrijorarea fatã de mutarea educatiei pe “tãrâmul online-ului”:“Copiii sã facã pregãtire în format fizic. Sã lase prostiile care le spalã creierele în fiecare zi. Când chem bãiatul la masã, numai cu telefonul în mânã. Când iese afarã, stã pe telefon. O sã-i arunc telefonul în curând, dacã o tine tot asa. Ce sunt lectiile astea video? Sã facã ceva util si sã îi învete la clasã”, spune un pãrinte.

Elevii de clasa a VIII-a se pregãtesc, poate, de unul dintre cele mai controversate examene din ultimul timp. Vorbim despre generatia pentru care a fost introdusã pentru prima datã clasa pregãtitoare, care a învãtat dupã o programã scolarã nouã si care a primit de multe ori manualele spre finalul primului semestru. De data aceasta, vor fi supusi unei noi provocãri. Urmeazã sã dea Evaluarea Nationalã dupã programa înnoitã si cu subiecte dupã modelul testelor PISA, într-un context de pandemie, dupã atâtea luni de scoalã online. Schimbarea modalitãtii de examinare de pânã acum cu modelul PISA urmãreste mai multe obiective: de la identificare si reproducere, la aplicare, analizã, evaluare si creatie. Majoritatea subiectelor pânã acum au fost la primele douã niveluri, adicã un copil trebuia sã recunoascã o anumitã informatie si sã bifeze pe un test grilã ce reprezintã informatia respectivã sau sã reproducã un comentariu, o teoremã, o formulã, eventual cu aplicare. Foarte putine dintre subiecte, mai mult la Bac decât la Evaluarea Nationalã, se referã la aceste niveluri superioare, cum ar fi evaluarea si creatia. Aceasta este marea provocare. Curriculum din 2012 este asa, adicã profesorul ar fi putut sã lucreze în modul respectiv, precizeazã Șerban Iosifescu, directorul Agentiei Române de Asigurare a Calitãtii în Învãtãmântul Preuniversitar (ARACIP). În contextul în care toate aceste schimbãri au indus o stare de neliniste mai ales în rândul elevilor, dar si al pãrintilor si profesorilor, Asociatia pentru Educatie Digitalã Bigger Picture vine în ajutorul copiilor. Aceasta vine cu un concept unic în România, intitulat “A fost odatã”. Acesta contine povesti, basme, povestiri în formate audio, video, dar si în limbajul semnelor. Echipa a pregãtit 12 clipuri educationale, care contin cele mai importante teme din materia de Limba si Literatura românã: “Rezumatul”, “Idei principale si idei secundare”, “Cuvântul”, “Tipare textuale I (descriptiv, narativ)”, “Tipare textuale II (dialogal, explicativ, argumentativ)”, “Textul nonliterar”, “Jurnalul”, “scrisoarea”,”emailul”, “Textul dramatic”, “Personajul si modalitãti de caracterizare”, “Textul liric”, “Cum compari douã texte”, “Forma corectã a cuvintelor”. Tinerii mai pot gãsi fise de lucru, precum si demonstratii realizate pornind de la exemple concrete, care sã îi ajute sã lase în urmã metoda memorãrii pe de rost.

Abordare pe întelesul generatiei 2021: Literaturã prin muzicã, filme, podcast-uri

Subiectele sunt sub forma unor video-uri de pe Youtube si prezintã materia într-o formulã nouã, relaxantã si modernã. „Vrem ca elevii sã învete de plãcere, sã ne urmãreascã pentru cã vãd potentialul acestor mijloace de educatie alternativã. E o mare responsabilitate, mai ales cã am schimbat modul traditional în care se prezintã aceste concepte, dar cineva trebuia sã înceapã. Mã bucur cã suntem noi cei pe care elevii se pot baza anul acesta”, spune Andra Cãrbunaru, cea care le explicã elevilor materia pe întelesul lor. Materialele se regãsesc pe Tiktok sub hashtag-ul “=InvatapeTikTok”, mediul online cel mai folosit de aceastã generatie a nativilor digitali. Zilele în care vor fi publicate materiale noi vor fi luni si joi. Profesorul de Limba si literatura românã Bogdan Ratiu face parte din echipa care ajutã noua generatie sã înteleaga materia într-un mod complet nou în România. Acesta familiarizeazã copiii cu literatura prin metode neconventionale, mai exact prin muzicã, filme, podcast-uri, dar si prin simple discutii deschise. “În lectiile pe care le pregãtim ne-am propus sã cuprindem o parte din materia de examen mizând pe formarea competentelor evaluate si provocând elevii sã gândeascã în spiritul examenului: atât din perspectiva noilor continuturi, cât si tipurilor de itemi”, spune Bogdan Ratiu.

Entuziasmul elevilor, motiv de îngrijorare pentru pãrinti:”Nu se poate asa ceva!”

Întrebati ce pãrere au despre acest proiect, cei mai multi elevi s-au declarat în culmea fericirii la auzul acestei oportunitãti. În schimb, pãrintii nu au ezitat sã-si exprime îngrijorarea. “Foarte tare! Nu stiam cã putem învãta asa. Nu am vãzut nicãieri, dar de-acum voi intra. Asa, când mã plictisesc în timp ce învãt din caiet, nu voi mai fi tentat sã intru pe TikTok, pentru cã deja voi fi pe Tiktok”, spune un elev. O elevã considerã cã “la început cred cã ar fi putin ciudat. Nu am mai fãcut asa ceva pânã acum. Dar cred cã ar fi foarte fain. Ar fi interesant sã încercãm ceva nou.”Un altul declarã cã “Mie îmi place sã fac ore mai mult online. Dar cel mai bine cred cã ar fi prin Google Meet sau Zoom, unde ne putem întâlni mai multi. Dacã nu întelegem sau nu stim ceva, putem întreba. Pe Tiktok sau Youtube nu cred cã ar întelege prea multi si nu ar putea pune întrebãri când întâlnesc o dificultate. Desi mai întâi trebuie sã încercãm sã vedem cum e”. O altã elevã ne-a mãrturisit cã stia deja de aceastã initiativã de pe TikTok: ” Stiam deja de lectiile de pe TikTok si sunt o idee foarte bunã. Sunt chiar utile si interesante.” În timp ce elevii sunt deschisi la noile metode, pãrintii se tem cã online-ul va pune stãpânire pe copii si îi va face sã se închidã tot mai mult în mediul online. “Copiii sã facã pregãtire în format fizic. Sã lase prostiile care le spalã creierele în fiecare zi. Când chem bãiatul la masã, numai cu telefonul în mânã. Când iese afarã, stã pe telefon. O sã-i arunc telefonul în curând, dacã o tine tot asa. Ce sunt lectiile astea video? Sã facã ceva util si sã îi învete la clasã”,declarã, consternatã, o mamã. Chiar dacã unii pãrinti ar fi deschisi si la asemenea metode, se tem totusi cã scrisul de mânã va fi în curând pe cale de disparitie: O datã la ceva timp pot sã se uite si la videoclipuri, dar sã nu uite esentialul. Copiii nici nu mai stiu sã scrie de mânã. Îsi iau notite tot pe calculator. Eu aveam caietele îngrijite când eram de seama lor. Ei acum au un caiet pentru toate materiile. Nu se poate asa ceva”, declarã un alt pãrinte îngrijorat.

sursã:educatieprivatã.ro




1 COMENTARIU

  1. N-am auzit prostie mai mare!! Un video pe Tiktok ține 60 de secunde.cat material didactic încape acolo,pt ca un copil sa învețe tot ce trebuie despre un anumit subiect??! Mai nimic!!! Învățatul se face la SCOALA,cu pixul și caietul în fața,nu pe Tiktok!!

LĂSAȚI UN MESAJ