Primăria Vaslui pune moldovenii de peste Prut la plata gunoiului
CONDIȚIE IMPUSĂ... Dacă noul regulament va fi aprobat, cetățenii din Republica Moldova care doresc să-și stabilească domiciliul în Vaslui vor trebui să facă dovada plății taxei de salubrizare pe un an pentru a obține documentele mult dorite
MODIFICĂRI… Primăria Municipiului Vaslui a lansat, de curând, în dezbatere publică, noul regulament de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare pentru utilizatorii casnici și non-casnici. Documentul vine cu o serie importantă de modificări, una dintre ele vizându-i pe cetățenii care doresc să își stabilească domiciliul în municipiul Vaslui și care, după ce va fi aprobat noul regulament, vor trebui să achite în avans taxa de salubrizare pe o perioadă de un an. Cei mai afectați de această măsură vor fi cetățenii care locuiesc fictiv în municipiul reședință de județ și care interacționau cu orașul Vaslui doar în zilele când veneau să-și procure noile cărți de identitate și pașapoarte. O altă modificare îi va afecta pe tinerii care abia au devenit părinți și care până acum erau scutiți de la plata taxei de salubrizare pentru bebeluș, până la vârsta de un an. Dacă noul regulament va fi aprobat, părinții vor trebui să achite taxa de salubrizare imediat după ce nou-născutul a fost externat din spital. La plată vor fi puși și vasluienii care pleacă din oraș pentru scurte perioade de timp, pentru că în urma controalelor efectuate pe teren, angajații Primăriei Vaslui au constatat că la întoarcerea acasă, aceștia uită să anunțe organul fiscal de revenirea în locuință. Preventiv, toți acești proprietari de apartament și case vor trebui să achite taxa lunară echivalentă unei singure persoane, care în prezent este de 16 lei.
În ultimii ani, Primăria Vaslui a făcut eforturi semnificative pentru a aduce situația serviciului de salubrizare cât mai aproape de realitate. Această responsabilitate a fost preluată în anul 2019, de la Goscom, când în municipiul Vaslui erau puțin peste 36.000 de persoane care achitau taxa de salubrizare. În ultimii șase ani, Primăria Vaslui a făcut două inventarieri din ușă în ușă, reușind astfel în urma controalelor de pe teren să crească numărul celor care achită această taxă la 41.365 de persoană, în prezent. Cel mai recent recensământ arată că municipiul Vaslui are peste 63.000 de locuitori, ceea ce înseamnă că încă mai sunt persoane care nu plătesc pentru serviciul de salubrizare de care beneficiază, însă în același timp trebuie avut în vedere că printre cei 63.000 de locuitori ai municipiului sunt și mulți studenți sau persoane care s-au mutat în mediul rural, dar care la recensământ și-au trecut domiciliul din Vaslui. Totodată, mai trebuie menționat că până anul trecut acest serviciu de salubrizare nu a fost altceva decât un bolovan legat de „piciorul” Primăriei Vaslui, pentru că această instituție nu face decât să încaseze taxa de salubrizare, ca apoi să vireze banii către ADIV, asociație care la rândul ei plătește operatorul care prestează acest serviciu. În 2019, când Primăria Vaslui a preluat atribuțiile de la Goscom, taxa de salubrizare era de 9 lei de persoană. În perioada 2020-2023, această taxă a fost de 11 lei, ca anul trecut să ajungă la 13 lei. Începând cu 1 ianuarie 2025, orice vasluian care beneficiază de serviciul de salubritate trebuie să achite 16 lei, această taxă fiind printre cele mai mici din țară. În viitorul apropiat, se are în vedere atingerea pragului de 20 de lei, însă acum Primăria Vaslui are o altă prioritate, aceea de a identifica toate persoanele care trebuie să plătească pentru acest serviciu. În acest scop, zilele trecute, pe site-ul instituției, a fost pus în dezbatere publică noul regulament de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare pentru utilizatorii casnici și non-casnici.
Iată câteva dintre modificările regulamentului
În raportul Proiectului de hotărâre propus spre spre dezbatere publică, specialiștii din cadrul Primăriei Vaslui și-au justificat motivele care au stat la baza modificării regulamentului. Iată ce scrie în document: „Serviciul public de salubrizare a localităților se organizează pentru satisfacerea nevoilor comunităților locale ale unităților administrativ-teritoriale. Pentru asigurarea finanțării serviciului de salubrizare, utilizatorii achită contravaloarea serviciului, prin taxe de salubrizare, în cazul prestațiilor de care beneficiază individual, fără contract. Autoritățile administrației publice locale au competențe exclusive cu privire la elaborarea și aprobarea Regulamentului de instituire și administrare a taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare. În acest context, Consiliul Local Vaslui a aprobat, prin H.C.L nr. 80/2023 Regulamentul de instituire și administrare a taxei speciale de salubrizare pentru utilizatorii casnici și non-casnici, fără contract de salubrizare, în municipiul Vaslui. (…) În conformitate cu prevederile acestui Regulament, obligațiile de plată reprezentând taxa specială de salubrizare se stabilesc pe bază de declarație, pe proprie răspundere, atât adăugarea de persoane, cât și scăderea acestora din evidențele fiscale. Vizând acest aspect, practica a relevat următoarele: controlul asupra veridicității datelor din declarația de impunere depusă de persoanele fizice a fost întotdeauna anevoios, avându-se în vedere fluctuația mare a numărului de persoane din fiecare imobil, multe dintre acestea optând pentru a solicita scăderea din evidențele fiscale pe perioada când sunt plecate în străinătate, mutate la țară, neglijând să depună declarația rectificativă în momentul revenirii în locuință. De asemenea, în unele imobile locuiesc chiriași care nu sunt declarați în vederea stabilirii obligațiilor de plată datorate. Pentru locuitorii de la bloc, și acolo unde sunt asociații de proprietari, se pot efectua verificări pentru a se stabili concordanța între numărul de persoane ce locuiesc în apartament și numărul de persoane declarat la sediul organului fiscal pentru stabilirea conform realității a taxei de salubrizare datorate. Însă, la locuințele situate în cartierele de case nu se poate efectua niciun control. Practic, declararea și datorarea taxei este în funcție de buna credință a contribuabililor, organul fiscal fiind în imposibilitatea de a verifica cât mai aproape de realitate situația existentă. În acest context, și în cadrul legal mai sus menționat, considerăm oportun ca pentru imobilele locuite temporar, ori pentru care proprietarul declară că nu sunt locuite, taxa lunară să fie calculată luându-se în considerare o singură persoană.
Acești cetățeni nu se regăsesc în evidențele fiscale
Un alt aspect pe care dorim a-l reglementa este cel al persoanelor care își stabilesc domiciliul pe raza municipiului Vaslui, în special cele cu altă cetățenie. În prezent, stabilirea taxei de salubrizare în sarcina acestora nu este în conformitate cu situația reală existentă, deși fiecare proprietar de imobile are obligația depunerii unei declarații fiscale în situația în care intervin modificări privitoare la baza de impozitare. Acești cetățeni nu se regăsesc în evidențele fiscale întrucât nu declară faptul că locuiesc pe raza municipiului Vaslui fie și pentru perioade mai scurte de un an. Or, atât timp cât, așa cum am arătat, serviciul de salubrizare se organizează pentru satisfacerea nevoilor întregii comunități locale, considerăm oportun ca și aceste persoane să achite taxa de salubrizare instituită în municipiul Vaslui, iar singura modalitate de a institui un control cât mai aproape de realitate este aceea de a institui obligația achitării taxei de salubrizare, anticipat stabilirii domiciliului în municipiul Vaslui, pe un an. Precizăm că organul fiscal va întreprinde măsurile necesare clarificării situației fiscale a acestor contribuabili în sensul verificării realității în teren”, se arată în referatul proiectului de hotărâre, document care va sta în dezbatere publică până în data de 15 decembrie. Persoanele interesate de acest nou regulament pot depune recomandări și sugestii pe adresa de email a Primăriei Vaslui sau la registratura instituției.
Au bagat prostiile alea de eco insule peste tot, dar tot per persona se plateste la gunoi. Pai parca era faza ca o sa platim cat aruncal. Ce s-a intamplat? Dadea in minus la colectare? Pai masinile alea de gunoi se duc cam goale la groapa. Daca plateam pentru fiecare kg de gunoi aruncat dadea faliment firma de salubrizare
Pai de ce sa plateasca saracul om pentru 1 persoana daca el si familia lui se chinuie prin Germania sa faca traiul mai bun pentru copii care s la bunici?
Ce obligatie are?
Care e explicatia?
Plateste ce?
Pentru ce?
Jeguri ordinary!
Nu mai au putorile aleade la birthright bani pentru bonusuri?