Local

Profesori din Vaslui, prezenti la prima conferintã SuperTeach din acest an scolar

PREZENTÃ… Mai multe cadre didactice din judetul Vaslui au participat, weekend-ul trecut, la prima conferin SuperTeach din acest an scolar, organizatã la Palatul Parlamentului. Evenimentul a avut ca temã „cultura organizationalã” si a reunit, totodatã, profesori din Bucuresti, Focsani, Brasov, Resita, Constanta, Craiova, Iasi si Suceava. Calitatea educatiei este direct influentatã de cultura organizationalã din fiecare scoalã, culturã la care contribuie atât profesorii, cât si elevii, pãrintii si personalul administrativ: Potrivit studiilor, cultura organizationalã a scolii determinã 90% din rezultatele obtinute de profesori si elevi, având la bazã, practic, relatiile dintre oameni”, a spus Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach.

Felix Tãtaru, presedintele Asociatiei SuperTeach i-a îndemnat pe profesorii prezenti la conferintã sã nu uite sã le transmitã elevilor nu doar informatii, ci si dragoste. „Aveti cea mai importantã meserie din lume, iar menirea voastrã nu este aceea de a transmite informatii unor mase de elevi, ci de a le oferi dragoste. De multe ori, din cauza unei culturi organizationale care stimuleazã frica în scoalã – teama de a nu gresi, de a nu fi judecati – uitati de dragoste. Dar voi stiti bine cã dacã elevii simt dragoste, adicã se simt vãzuti si sustinuti de profesori, atunci îsi vor atinge potentialul maxim si vor deveni adulti implicati în viitorul României”, a fost mesajul de întâmpinare al dascãlilor prezenti sâmbãtã la Palatul Parlamentului rostit de Felix Tãtaru.

Cultura organizationalã balcanizatã sau toxicã versus cultura colaborativã

Potrivit unui sondaj realizat în timpul conferintei, peste 37% dintre profesorii participanti la eveniment au identificat în scoala lor o culturã organizationalã balcanizatã, respectiv bazatã pe colaborare doar în grupuri (gãsti), pe competitie între profesori, o scoalã divizatã în ceea ce priveste relatiile dintre profesori, elevi si pãrinti cu impact negativ asupra dezvoltãrii armonioase a elevilor. De asemenea, mai mult de 18% din profesorii prezenti la Conferinta SuperTeach au apreciat cã scoala din care fac parte are o culturã toxicã (cu profesori sarcastici care nu tin cont de nevoile copiilor, dascãli neimplicati, care nu comunicã între ei, având ca efect elevi care merg la scoalã cu gândul la urmãtorului weekend sau vacantã). Peste 16% dintre profesori au identificat în scoala lor o culturã organizationalã slab colaborativã, acelasi procent fiind si al dascãlilor care se mândresc cu o culturã colaborativã în scoala lor, o culturã în care profesorii lucreazã împreunã, sunt curiosi si dornici sã învete tot timpul, inclusiv de la elevi, iar copiii se simt apreciati, vãzuti si implicati. Ce stã la baza unei culturi organizationale? „Mentalitatea, adicã modul în care îi vedem pe cei din jurul nostru”, a explicat Cristina Gheorghe, subliniind cã „o culturã colaborativã cu mentalitate deschisã este cea intentionalã, nu se întâmplã de la sine, ci cineva miscã lucrurile într-o directie”.

„Am decis sã merg în fiecare clasã si sã îi întreb pe copii ce provocãri, obiective si nevoi au”

Adrian Timofte, facilitator de Mentalitate Deschisã în Educatie si director de scoalã, le-a oferit dascãlilor un exemplu concret prin care a reusit sã creeze în scoala sa o culturã colaborativã: „Solutiile au venit în mare parte de la elevi. Am decis sã merg în fiecare clasã si sã îi întreb pe copii ce provocãri, obiective si nevoi au si ce ar putea sã facã profesorii mai bine pentru a-i ajuta. Am aflat cã elevii îsi doresc dascãli care sã colaboreze între ei dar si cu elevii, sã participe la activitãti scolare si extra-scolare împreunã, sã se coordoneze între ei atunci când le dau teme sau teste elevilor, sã fie mai veseli, profesori care se cunosc mai bine între ei si care sã nu concureze unii cu ceilalti”. „Copiii simt cã atunci când existã o colaborare bunã între profesori existã o colaborare bunã si între elevi”, a mai spus Adrian Timofte. Andreea Rãvas, profesor pentru învãtãmântul primar si facilitator de Mentalitate Deschisã în Educatie, a vorbit pe scena conferintei despre colaborarea dintre profesori si impactul pe care l-a avut absolvirea Programului de Mentalitate Deschisã în Educatie asupra sa, în urmã cu cinci ani: „stim noi sã învãtãm copiii sã colaboreze? Dincolo de proiectele în echipã, cea mai mare influentã asupra lor o are, de fapt, ceea ce vãd. Dacã noi, dascãlii, colaborãm cu ei, cu colegii si cu pãrintii, atunci vor colabora si ei între ei”. Profesoara le-a oferit dascãlilor din salã si un sfat, în spiritul mentalitãtii deschise: „Înainte de a lua o decizie, întrebati-vã: cine va fi afectat de aceastã decizie? Nu existã actiune a noastrã fãrã un impact asupra cuiva”.

Elevii simt toate energiile dintre profesori si felul în care ei interactioneazã

„Atunci când doi profesori colaboreazã, toate energiile si emotiile se transmit si elevilor, asa cum profesorii încearcã sã colaboreze, asa vor colabora si elevii, iar acest lucru se simte si se vede la noi în scoalã de când am început proiectul de schimbare de mentalitate”, a povestit Iulia Neculae, elevã în clasa a VIII-a la una dintre scolile incluse în programul „Scoala SuperTeach”. La rândul sãu, Marilena Niculae, mama Iuliei, sustine cã cea mai importantã schimbare pe care a observat-o în rândul profesorilor de când scoala a fost implicatã în programul de schimbare de mentalitate este faptul cã „totul este fãcut raportat la nevoile copiilor, ei sunt întrebati primii despre ce îsi doresc si cum vãd lucrurile”. În ceea ce priveste relatia profesori-pãrinti-elevi, Elena Manolache, Presedintele Clubului Pãrintilor din cadrul unei scoli, le-a cerut profesorilor un „manual”: „Pãrintii vor sã lucreze alãturi de scoalã, dar uneori nu stiu cum, asa cã avem nevoie sã ne ghidati, sã ne spuneti ce este nevoie sã facem”.

1 comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button