spot_imgspot_img
12.1 C
Vaslui
25-apr.-2024

Proiectul de modernizare a transportului local, o piatră de moară pentru CL Vaslui. Trebuie să se împrumute de 56 milioane de lei

- Advertisement -

DECIZIE GREA… Consiliul Local Vaslui se pregătește să facă un împrumut. Are nevoie de 56 de milioane lei pentru a putea continua proiectul integrat de modernizare a transportului public local. Lucrurile s-au complicat ca urmare a actualizării devizului general la noile prețuri de pe piață, dar și pentru că, între timp, au apărut cheltuieli suplimentare. Dacă inițial stațiile de transformare au fost gândite ca niște module simple, care să conțină echipament de transformare și sisteme de protecție clasice, după achiziționarea troleibuzelor, s-a constat că au echipamente superioare de comunicație și protecție, iar pentru integrarea lor sunt necesare sisteme suplimentare în stația de transformare. Pentru că valoarea împrumutului este foarte mare, consilierii locali au luat în calcul și varianta renunțării la proiect, chiar dacă asta însemna returnarea banilor atrași din fonduri europene și cheltuiți pe documentații, autobuze hibrid și troleibuzele care urmează să ajungă în municipiu. Lucrurile nu sunt, însă, deloc simple, pentru că renunțare la un astfel de proiect aduce repercusiuni și pentru viitoarele proiecte cu finanțare europeană. “Oprirea proiectului înseamnă pierderea banilor care sunt în acest proiect integrat, adică returnarea către Comisia Europeană a tuturor banilor atrași în acest proiect. Dar vă rog să rețineți, cel mai important lucru este următorul: nefinalizarea unui proiect va pune o bilă neagră autorității locale Vaslui pe orice ghid. Vom fi depunctați la orice analiză care va urma. Este o chestiune foarte delicată”, a explicat primarul Vasile Pavăl în cadrul unei ședințe extraordinare de Consiliu Local. Într-un final, consilierii locali au hotărât în unanimitate să meargă mai departe cu proiectul, chiar dacă asta va însemna să facă un împrumut de 56 milioane de lei.

Consilierii locali s-au reunit într-o ședință extraordinară pentru a lua o decizie importantă cu privire la soarta transportului public local. Este vorba despre proiectul de extindere a rutelor, traseelor și stațiilor pentru transportul public de călători, care conține trei componente: “Proiect de achiziționare vehicule de transport de călători ecologice”, “Implementarea sistemului de monitorizare inteligentă a transportului public integrat din municipiul Vaslui” și “Proiect de extindere a rutelor, traseelor și stațiilor pentru transportul public de călători”. Pe parcursul implementării întregului proiect (n.r. care cuprinde toate cele trei componente) a fost lansată licitația de lucrări de două ori, termenul limită de depunere a ofertelor fiind pe 09.11.2021 pentru prima licitație și 10.03. 2022 pentru a doua licitație, însă nu s-a prezentat niciun ofertant. Urmare a acestui fapt, s-a inițiat o prospectare a pieței materialelor de construcții, iar rezultatul a arătat creșteri substanțiale atât la materialele de construcții, cât și la echipamentele prevăzute în proiect. “În acest context, UAT Municipiul Vaslui a solicitat proiectantului să actualizeze prețurile pentru articolele de deviz și, ulterior acestui demers, în perioada imediat următoare să fie reluată procedura de lansare a achiziției pentru execuția lucrărilor. (…) În urma actualizării prețurilor de către proiectant în luna iunie 2022 a rezultat o valoare totală a devizului general de lucrări de 130.362.638 lei, TVA inclus, față de valoarea de 74.762.492 lei, TVA inclus, în devizul general de lucrări din luna iulie 2021”, se explică în referatul anexat unui proiect de hotărâre.

Contribuția municipiului Vaslui a crescut de la 20 milioane de lei la 85 milioane lei

Valentin Dragomir

Consilierul Valentin Dragomir a subliniat un lucru important: contribuția municipiul Vaslui la acest proiect de modernizare a transportului a crescut de patru ori în decurs de trei ani. Acesta i-a întrebat pe reprezentanții firmei de consultanță dacă se mai pot face modificări la proiect, pentru a se mai economisi puțin, și ce riscuri ar fi, dacă s-a proiectul nu va fi finalizat: “Cu toții ne dorim un transport civilizat, “verde”, în municipiul Vaslui. Este necesar. Transport “verde” înseamnă și transport cu troleul, și transport cu tramvaiul, și transportu cu autobuze electrice sau microbuze electrice… Problema este că sunt trei proiecte legate de transportul în comun: un proiect vizează extinderea rețelei de troleu, un proiect vizează depoul, iar al treilea proiect presupune reabilitarea stației de redresare. Dacă inițial toate aceste proiecte presupuneau o contribuție a UAT-ului de 20 milioane lei, în momentul de față s-a ajuns la 85 milioane lei. Sigur, nimeni nu pune la îndoială creșterea prețurilor la materiale, mâna de lucru etc. Dar trebuie să vorbim de această sumă, o sumă aproape cât bugetul municipiului Vaslui în urmă cu zece ani. Am două întrebări pentru firma de consultanță: există posibilitatea de modificarea a proiectului de extindere a rețelei de troleibuze? Haideți să facem în așa fel încât să meargă pe rețeaua existentă, să reabilităm stația de redresare, să facem depoul, iar pentru celelalte rute să folosim fie microbuze electrice, fie autobuze electrice sau hibride. Să ne spună consultantul ce presupune acest lucru, fiindcă trebuie să ținem cont de factorii obiectivi care au apărut din 2019 până în prezent, mă refer la pandemie și la creșterea prețurilor. A doua întrebare: ce factori de risc există în momentul de față cu acest proiect, dacă nu apare niciun constructor la următoarea licitație? Proiectul trebuie finalizat până la finalul anului 2023. Ce se poate întâmpla? Dăm Uniunii Europene banii înapoi pe care i-am folosit sau îi vom folosi?”, a întrebat consilierul Valentin Dragomir.

“Municipiul Vaslui s-a angajat să implementeze toate măsurile necesare în vederea atingerii obiectivelor proiectului”

Reprezentantul firmei de consultanță a explicat că nu se pot face modificări majore, pentru că este un proiect integrat, care curprinde trei proiecte mai mici considerate obiective pentru proiectul mare: “Referitor la întrebarea dacă putem renunța la partea de extindere, nu se poate pentru că, după cum bine știți, este un proiect de extindere a rutelor, traseelor, stațiilor de transport public. Este un proiect integrat din trei componente pe care trebuie să le luăm ca și obiective, iar în contractul de finanțare, municipiul Vaslui s-a angajat să implementeze toate măsurile necesare în vederea atingerii obiectivelor, rezultatelor proiectului. Vă aduc aminte faptul că acest proiect, chiar dacă municipiul Vaslui a avut o oportunitate în fața celorlalte municipii, fiind municipiu reședință de județ, nu a concurat cu celelalte municipii, am avut o grilă de evaluare care curpindea mai mulți indicatori pentru care a fost punctat. Printre acești indicatori, se numără și indicatorii G, care nu pot fi atinși decât în baza unui transport public ecologic, sunt indicatori fizici pe care noi trebuie să-i indeplinim. Autobuzele au fost achiziționate, urmează troleibuzele… Dumneavoastră spuneți să meargă pe traseele vechi, care au fost practic modernizate în vechea programare, tot prin fonduri europene. Transportul public cu troleibuze a fost justificat să meargă pe traseul de extindere. Dacă ne întrebați de ce nu am pus autobuzele să meargă pe traseul existent, nu se poate, pentru că noi eram în perioada de monitorizare și durabilitate a proiectului existent pe vechiul program. Referitor la cea de-a doua întrebare, banii care au fost atrași prin cererea de rambursare pentru achiziționarea autobuzelor și a troleibuzelor care vor sosi, vor trebui înapoiați dacă nu pot fi atinși ca indicatori per total proiect. După cum vă spuneam, este un proiect integrat, așa a fost prins și în cadrul strategiei planului de mobilitate, și așa a fost aprobat și de către minister, respectiv Comisia Europeană”, a explicat reprezentantul firmei de consultanță. De asemenea, acesta a mai explicat că este posibil ca termenul limită de finalizare a proiectului (decembrie 2023) să fie prelungit cu un an de zile, Comisia Europeană aflându-se deja în discuții pe seama acestui subiect cu mai multe țări.

Consilierul Sorin Radu: “cât ne costă dacă renunțăm acum la proiect?”

Sorin Radu

Consilierul Sorin Radu, totodată președinte de ședință, a adus în discuție și varianta renunțării la proiect: “Dacă tragem linie, ce pierdem? Cât ne costă dacă renunțăm? Costul cu autobuze și troleibuze este cel mai mare, dar nu este singurul, pentru că mai sunt și costuri cu consultanța, cu proiectarea… Când decizi pe sume atât de mari, trebuie să ai toate informațiile. Nu vrea nimeni tragă linie, domnul Dragomir a pus o întrebare foarte bună: care sunt riscurile? Haideți să vedem!”. În discuție a intervenit și primarul, care a subliniat că, dincolo de toate costurile, mai este un risc mare: “oprirea proiectului înseamnă pierderea banilor care sunt în acest proiect integrat, adică returnarea către Comisia Europeană a tuturor banilor atrași pentru documentație, achiziționarea celor opt autobuze hibride și achiziția troleelor, care nu au ajuns, dar sunt contractate, până în luna decembrie trebuie să ajungă. Toate aceste costuri ajung la aproximativ 20 milioane lei, practic îi pierdem și stopăm proiectul. Dar vă rog să rețineți, cel mai important lucru este următorul: nefinalizarea unui proiect va pune o bilă neagră autorității locale Vaslui pe orice ghid. Vom fi depunctați la orice analiză care va urma. Este o chestiune foarte delicată”. Directorul economic a explicat, apoi, că “până acum pe acest proiect s-au făcut plăți de 15 milioane de lei, iar pentru cele zece troleibuze va urma o plată de aproximativ 21 milioane lei”.

Viceprimarul Mîndru, supărat pe firma de consultanță: “aveți rolul de a ne ajuta să luăm cea mai bună decizie, dar nu ne-ați expus o variantă”

Cătălin Mîndru

Viceprimarul Cătălin Mîndru i-a luat la întrebări pe reprezentanții firmei de consultanță: “accentuez rolul foarte important pe care îl aveți dumneavoastră, firma de consultanță, în a ne ajuta să luăm decizia corectă. De aceea sunteți consultanți. Este aici, în memoriul justificativ întocmit de dumneavoastră, un lucru important referitor la mijloacele de transport care vor fi achiziționate și nu vor putea funcționa în situația în care investițiile din acest proiect nu se vor realiza. Considerați că este corectă această afirmație? Să spunem că punem stop proiectului acum și returnăm banii, cei 35-40 milioane, aceste mijloace de transport ecologic, deja achiziționate, nu vor mai putea funcționa în municipiul Vaslui?”, a întrebat viceprimarul Mîndru. În replică, reprezentantul firmei de consultanță a explicat: “noi ne refeream la partea de complementaritate a acestui proiect, este complementar și cu depoul, și cu partea de e-ticketing, pentru că acest soft care se va achiziționa va fi montat pe troleibuze, autobuze, ca ulterior să poată funcționa. Noi ne referim la un proiect integrat, nu știu cum s-ar putea scoate din context partea aceasta…”.

“Măi, fraților, dacă oprim acum proiectul, dăm banii înapoi”

Nemulțumit de răspunsul primit din partea consultantului, viceprimarul a insistat să clarifice lucrurile: “Spuneam că aveți rolul de a ne ajuta să luăm cea mai bună decizie, însă una dintre variantele pe care le avem pe masă a fost expusă de președintele de ședință și nu de dumneavoastră. Mă refer la varianta de a renunța în acest moment la proiect. Este o variantă greu de luat, dar este o variantă. Nu ne-ați pus-o pe masă. Așteptările din partea dumneavoastră sunt de a ne da toate detaliile pentru a putea lua o decizie în cunoștință de cauză. Acum spuneți că vă refereați la altceva, dar eu când citesc ce am spus mai devreme, asta înțeleg, că dacă am cumpărat aceste mijloace de transport ecologic, nu le mai putem folosi în municipiul Vaslui, dacă se oprește proiectul. Nu este așa. Dacă se oprește în acest moment proiectul, rămânem cu mijloacele achiziționate și le putem folosi după ce dăm banii înapoi. În momentul în care avem pe masă toate variantele și le discutăm pe toate, decizia este mult mai ușor de luat. În momentul în care a intervenit președintele de ședință și a spus «măi, fraților, dacă oprim acum proiectul, dăm banii înapoi», abia atunci a devenit mult mai ușor de a lua decizia cealaltă, cea de a continua cu acest proiect. Dar asta trebuia să o facă consultanții, nu președintele de ședință”, a concluzionat viceprimarul Mîndru. După dezbateri, consilierii locali au hotărât în unanimitate să meargă mai departe cu proiectul, chiar dacă asta va însemna să facă un împrumut de 56 milioane de lei.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

12 COMENTARII

  1. Domnule primar Vasile nu va mai lăudați cu autobuze hibride. Nu ați adus autobuze hibride. Tiapa domnule primar vasile.autobuzele verzi consuma cinci zeci la sută .știți????hai.ha.ha.hibrid înseamnă să ai doua motoare pe autobuz unul cu ardere internă și unul electric cu autonomie de câțiva km. Mințiți lumea domnule vasile.vasluiul nu are autobuze verzi și ecologice. Nu mai minți Vasile.
    .

  2. Este ireal când văd ce povesti ne spun cei care conduc orașul.se întâmplă atâtea ilegalități in cadrul societății transurb sub umbrela consiliului local și al primăriei și voi vorbiți de proiecte de bani multi de corectitudine că va pasă de vasluieni. Nu mai zic de încălcarea codului muncii de amenințări care se fac zi de zi de conducere la adresa angajaților care fac parte dintr-un sindicat. Discriminare la salarizare sunt foarte multe ilegalități in cadrul societății și voi vă învârtiți că ciupete într-un picior prin primărie..revenițiva oameni aleși.voi trebuie să răspundeți in fața noastră nu invers.ajungeti acolo la aer rece și vă pierdeți cunoștință.sau vă pierdeți conștiința când vă vedeți în birouri aerisite și bine plătite și uitați de unde ați plecat?? Revenițiva nu va prefaceți că faceți..faceți ceva.

  3. Că să vă faceți o idee cum sta treabă la transurb o sa va spun următoarele și cei care citesc și înțeleg vor putea să-și de-a seama ce se intama la această unitate .o parte din angajații transurb au adus la cunoștință organelor fiscale că cei care s-au perindat și încă conduc unitatea au încasat salarii ilegal și nesimțit de mari. Organul statului a luat la cunoștință și a ajuns la concluzia că cei care s-au perindat la conducere și cei care conduc trebuie sa dea banii înapoi. Retineti.in raportull organului fiscal era clar specificat că banii trebuiau să fie înapoiați de la cei care iau incasat.suma exacta nu o știu dar vorbim de bani multi pentru o societate relativ mica.. acum că a venit răspunsul organului la transurb conducerea societății ce sa gândit și când zi conducere zic de la consiliu local la consiliu de administrație și a.g.a din cadrul societății.au împărțit suma datorata de conducerea către toți angajații.sumele per angajat erau de la doua mii și trei mii. Societatea nea dat în judecată să plătim aceste sume însușite de ei. Angajații la rândul lor au fost nevoiți să se apere au răspuns provocării și au câștigat procesul nemai fiind obligați să plătească sumele cerute de către societate.. concluzie ..angajații au câștigat procesul în favoarea celor care au furat.si uite așa sume mari de bani nu vor mai fi recuperate vreodată .
    Daca organul fiscal lua urma banilor probabil erau recuperați și nu u trebuia să permită un proces unde s-au pierdut banii trebuia să-și îndrepte atenția către cei care au furat..nu știu dacă am spus pe înțelesul cuiva dar banii se fura pe banda rulanta la transurb.oare cei care se fac că controlează au intenții bune?? Nu cumva lupul e pus paznic la stana cu oi??

  4. Investiție de milioane de euro în acest transport in comun și nu luați în calcul autotaxare?? Este incredibil.transpor nou cu apucături vechi..

  5. Și cine va plătește aceste împrumuturi? Tineretul a plecat, cu locuri de muncă în alte orașe. Cat e să își vândă locuințele, să schimbe domiciliul și CI ? Și atunci din ce taxe rambursați? Poate din taxe moldoveni care va votează.

  6. Ce bătaie de joc! Cheltuieli enorme pentru un serviciu din ce în ce mai nesolicitat! Transportul public in comun e rentabil în orașe cu industrii, cu locuri de munca, cu populație numeroasa, Vasluiul nu are niciuna dintre acestea trei! Autobuzele care circula in Zona industriala vin și pleacă mai mult goale. V-ați agatat urechile într-un proiect pe cât de costisitor pe atât de nefolositor pentru ca cei care conduc Primăria Vaslui au zero viziune când vine vorba de dezvoltare! Când la Moara Grecilor încă mai avem străzi de pământ, dar noi ne apucam de construit bazar, îți dai seama cam ce le poate capul ăstora din primărie! Rușine sa le fie ca au salarii nesimțit de mari, dar n-au habar sa dezvolte un oraș în funcție de necesitățile lui reale!

    • Exact la fel și spre M Grecilor, vin câte 2,4 persoane, oleacă spre oraș după amiaza cu 2 de la Protecție și încă unu sau 2 de la Coniac… Și noi furăm curent… Sorin Radu a zis o bine de tot, păcat ca nu l baga Vasile în seamă… Tot ce zboară la noi, se… Cu modificările de la sediul din Gara s a reușit sa se rezolve? Parca trebuia un sens giratoriu pe acolo… Cel puțin asa a zis cineva din primărie cu mașina parcată la biserica din centru, ca se poate…

  7. Sa dea banii Buzatu cu împrumut, ca și asa el face donații în Republica Moldova! Adica ,pentru donații sunt si pentru noi nu sunt?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.