RCA-ul pentru trotinete a intrat în vigoare. Iatã ce spun brokerii de asigurãri
LEGAL… Ajustatã cu prevederi europene, Legea 181/2025 reglementeazã o serie de aspecte printre care revizuirea definitiei „vehiculului” , în sensul în care obligatia de asigurare se raporteazã la anumite criterii de naturã tehnicã. Ca urmare a redefinirii, vor intra sub obligatia de asigurare si vehiculele care, conform legislatiei nationale anterioare, nu erau supuse înmatriculãrii si/sau înregistrãrii, precum trotinetele electrice, bicicletele electrice si alte vehicule. (Orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, dar care nu se deplaseazã pe sine, cu o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h; sau masã proprie mai mare de 25 kg si o vitezã maximã constructivã mai mare de 14 km/h; orice remorcã destinatã utilizãrii cu vehiculul mentionat la lit. a), indiferent dacã este cuplatã sau necuplatã; tramvai.). De retinut este si faptul cã limitarea acoperirii RCA pe baza notiunii de utilizare a unui vehicul ca mijloc de transport (utilizarea unui vehicul – orice utilizare a unui vehicul care este conformã cu functia vehiculului de mijloc de transport la momentul accidentului, indiferent de caracteristicile vehiculului, de terenul pe care este utilizat si indiferent dacã acesta stationeazã sau este în miscare). De asemenea, noua lege are în vedere si reglementarea limitelor minime de despãgubire si stabilirea referintei acestora în lei, la cursul indicat de Directivele europene (pentru prejudicii materiale produse în unul si acelasi accident, limita de despãgubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei, pentru vãtãmãri corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fãrã caracter patrimonial produse în unul si acelasi accident, indiferent de numãrul persoanelor prejudiciate, limita de despãgubire se stabileste la un nivel de 31.926.210 lei.). În plus, în cazul modalitãtii de control al asigurãrii RCA se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurãrii RCA în trafic, fãrã oprirea vehiculelor, în mãsura în care legislatia GDPR este respectatã. În plus, noua lege are în vedere introducerea unui tipizat standardizat la nivel european în ceea ce priveste atestarea istoricului daunelor întâmplate, acoperite de RCA-urile asiguratului. „Asigurãtorii RCA nu trateazã asiguratii în mod discriminatoriu si nu suprataxeazã primele RCA pe baza nationalitãtii acestora sau exclusiv pe baza statului membru în care acestia au avut resedinta anterioarã; asiguratorii RCA trateazã certificatele privind istoricul de daune emise în alte state membre în acelasi mod în care le trateazã pe cele emise în România. Reglementarea posibilitãtii suspendãrii efectelor contractului RCA la cerere, pe perioada suspendãrii înmatriculãrii vehiculului, cu introducerea unor obligatii în sarcina asiguratului în aceastã perioadã. Asigurãtorul RCA comunicã asiguratului, în termen de 5 zile de la data solicitãrii, suspendarea efectelor contractului RCA, urmând ca, pe toatã durata suspendãrii efectelor contractului RCA, a înmatriculãrii vehiculului, vehiculul sã se imobilizeze într-un spatiu privat, în afara domeniului public”, au transmis brokerii de asigurãri.