spot_imgspot_img
11.2 C
Vaslui
25-apr.-2024

Setea de profit a băncilor, ameninţată cu sute de procese

- Advertisement -

Mişcarea începută de mai multe grupuri de clienți nemultumiți de acțiunile băncilor ar putea crea un precedent la nivel național, care să zguduie poziţia forte a creditorilor.

Cu o zi înainte de a se termina perioada dată prin Ordonanţa 50, prin care băncile trebuiau să livreze clienţilor actele adiţionale la contractele vechi de credit, la Colegiul Naţional „Mihai Viteazu” câteva sute de debitori ai Volks bank s-au adunat pentru a se pregăti de proces.

Într-o sala nu prea încăpătoare pentru cei veniţi, în care căldura a fost factorul dominant, fiecare dintre cei peste 400 de clienţi au venit cu contractul de credit în mâini pentru a se consilia cu avocatul angajat. „I-am chemat astăzi aici pe toţi aceşti oameni pentru a le spune care sunt problemele şi pentru ce urmează să dăm băncile în judecată”, ne-a declarat Beatrice Alda, una dintre reprezentantele clienţilor Volksbank.

Se pare că, de astăzi, clienţii Volksbank vor plăti o rată micşorată, deoarece banca implementează noua ordonanţă. Oferta băncii din actele adiţionale este mai mică cu 0,5% puncte procentuale decât cea veche, tocmai pentru a obliga clientul să treacă pe o dobândă variabilă.

„Este bine ştiut că Volksbank nu a avut ofertă cu credite pe dobândă variabilă. Asta înseamnă că ei iniţial vor plăti nişte sume mai mici, pentru că indicii bancari (LIBOR, ROBOR, EURIBOR – care se află încă la un minim acceptabil), dar vor creşte şi odată cu aceştia se vor mări şi ratele, care în unele cazuri vor ajunge să fie şi duble”, a mai spus Beatrice Alda.

Plata ratelor, recomandată

Avocatul clienţilor Volksbank, Gheorghe Piperea, le recomandă acestora să semneze acele acte adiţionale chiar dacă sunt considerate abuzive, pentru că neplata ratelor ar fi unul dintre cele mai rele lucruri în momentul de faţă. „Dacă nu plătesc ratele, clienţii pot fi executaţi silit şi nu cred că este plăcut să mai treacă printr-un proces, altul decât cel pe care-l vor avea acum”, a declarat acesta la întâlnirea cu clienţii.

Acesta consideră că, strict din punct de vedere al ordonanţei 50, băncile au tras de timp până în ultimul moment. „Nu este obligatoriu ca debitorii să semneze actele adiţionale până astăzi, ci băncile sunt obligate să trimită actele până la această dată. Băncile au tras de timp în speranţa că legea se va modifica şi nu vor mai trebui să aibă atâta bătaie de cap cu clienţii”, a mai spus Piperea.

Potrivit lui, unele bănci nici măcar atât lucru nu au făcut pentru că, după spusele lor, ele oricum vor aplica Ordonanţa 50, aşa că debitorii nu trebuie decât să aştepte acasă actele adiţionale.

BNR ar trebui să intervină

Piperea crede că acesta este momentul în care Banca Naţională (BNR) ar trebui să intervină în această problemă. Asta pentru că BNR a practicat până acum o politică pasivă, menţionând că situaţia nu este de competenţa ei, ci intră sub incidenţa Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), instituţie care în unele situaţii mai mult a încurcat.

„În general, ANPC a făcut bine, chiar dacă a fost un pic cam populist. Dacă aceste instituţii bancare nu respectă hotărâri judecătoreşti, BNR să intervină, dar nu prin simple atenţionari, ci prin demiteri de directori de bănci sau în cele mai grave cazuri prin retragerea autorizaţiilor de funcţionare”, afirmă avocatul.

Un proces de protecţia consumatorului poate să dureze circa 20 de luni, pe fond.

„Băncile au tras de timp, în speranţa că se va modifica legea şi nu vor mai trebui să aibă atâta bătaie de cap cu clienţii.”,
GHEORGHE PIPEREA, avocat

NEMULŢUMIŢI

Numărul reclamanţilor, în continuă creştere

Clauzele abuzive sunt la ordinea zilei în cazul contractelor bancare. Nu puţini sunt cei care acum vor să-şi primească banii înapoi, după ce au plătit în plus.

„Nemulţumirile concrete constau în faptul că mi s-a modificat dobânda cu 1,5 puncte procentuale din cauza unei clauze abuzive care spune că banca îşi rezervă dreptul să modifice dobânda în funcţie de piaţa monetară”, ne-a declarat Beatrice Alda, una din reprezentantele clienţilor Volksbank. La finele lui 2009, cei de la bancă iau făcut propunerea să-i micşoreze dobânda la nivelul iniţial, dar numai dacă semna un act adiţional prin care să accepte modificarea dobânzii din fixă în variabilă.

Un alt client, Pârvu Eleodor, ne-a povestit că în 2008 a făcut un contract de nevoi personale cu ipotecă, în franci elveţieni, iar acum plăteşte lunar „un comision ilegal” de 800 de lei. „Ce mă deranjează la cei de la Volksbank este că, deşi am rată fixă, vor să mi-o transforme într-una variabilă. Eu plătesc şi acel comision de risc în fiecare lună cam 800 de lei în plus”, spune Pârvu.

Avocatul Gheorghe Piperea spune că în cazul clienţilor la care a intrat în vigoare acea „înţelegere tacită”, aceştia trebuie să-şi exprime în scris dorinţa de a refuza noile condiţii pe motiv că încalcă legislaţia. Totuşi, ei trebuie în acelaşi timp să efectueze plăţile lunare, iar pe ordinul de plată să scrie „plată nedatorată”, pe motiv că nu acceptă aceste noi reguli ca fiind legale.

„După cunoştinţa mea sunt vreo 16 grupuri de clienţi care s-au strâns împotriva a 16 bănci. Până în momentul de faţă, eu am fost contactat de 6 sau 7 grupuri, dar la ora actuală nu am încheiate decât trei contracte cu grupuri de clienţi. Au apărut însă şi alţi avocaţi care au preluat astfel de dosare”. Având în vedere că fiecare grup are în medie 500-600 de persoane, reiese că aproape 10.000 de persoane sunt implicate în grupurile de nemulţumiţi.

evz.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.