DeschidereLocalUltima ora

Strategia de dezvoltare a societății Transurb prevede extinderea serviciului de transport până la 20 km de municipiul Vaslui

CURSE… În anii următori, autobuzele operatorului vor ajunge până la Delești, Laza, Lipovăț, Zăpodeni și alte comune din apropierea Vasluiului.

PLANURI… Transportul public va fi modernizat și extins în orașul Vaslui, inclusiv în Zona Metropolitană a municipiului, conform Planului de administrare a noului Consiliu de Administrație al societății Transurb. În anii următori, autobuzele operatorului vor ajunge până la Delești, Laza, Lipovăț, Zăpodeni și alte comune din apropierea Vasluiului. La recensământul din 2011, circa 6.400 de persoane practicau navetismul la locul de muncă (4012 persoane spre municipiul Vaslui și 2.384 dinspre oraș spre locul de muncă din afara acestuia). Lor li se mai adaugă alți 3.400 de elevi care fac naveta la unitățile de învățământ din oraș, cei mai mulți, peste 1.000, doar la Liceul „Ștefan Procopiu”.

Conform Planului de Administrare a noului CA de la Transurb, care va fi supus votului consilierilor locali în ședința de joi, în interiorul municipiului Vaslui predomină călătoriile locuință – altă destinație (de ex. deplasări pentru cumpărături, acces la diferite servicii publice și private, agrement, etc.), urmate de cele la locul de muncă (28,1%) și școală (10,7%). Per ansamblu, 77,5% dintre călătorii sunt generate de rezidenți, iar 22,5% de non-rezidenți. Non-rezidenții se deplasează preponderent cu transportul în comun (95% dintre cei care vin la școală, 66,7% dintre cei care merg la locul de muncă și 65% dintre persoanele care merg spre altă destinație). Rezidenții care se deplasează la locul de muncă preferă, de asemenea, transportul în comun (39,2% din total), în timp ce elevii și cei care se deplasează la alte destinații merg, de obicei, pe jos (53,6%, respectiv 65,5% din total). Durata medie a deplasării pentru rezidenți variază ntre 19 minute (pentru locul de muncă) și 26 de minute (pentru școală), în timp ce pentru nerezidenți, timpii sunt de 26 de minute (pentru locul de muncă) și 29 de minute (la alte destinații). Transportul de călători urban și interurban se desfășoară, de regulă, pe trama stradală majoră, cele mai solicitate străzi fiind: Decebal, Ștefan cel Mare, Walter Mărăcineanu, Mareșal Constantin Prezan, Nicolae Iorga, Donici, Călugăreni, Ceramicii, Republicii și Traian. Conform documentului întocmit de noua conducere a Transurb, pe aceste străzi nu există benzi dedicate și nici suficiente alveole pentru mijloace de transport în comun, acestea contribuind, la rândul lor, la congestionarea traficului la orele de vârf. Conform Planului de mobilitate urbană durabilă la nivelul muncipiului Vaslui, traseele de transport public nu acoperă destul de bine teritoriul orașului din cauza configurației și a stării străzilor, deficitare din această perspectivă fiind extremitatea nordică a orașului (zona Moara Grecilor) și cea vestică (zona Liceului Ștefan Procopiu). La ora actuală, sistemul de transport integrat nu este deloc atractiv pentru călători, motiv pentru care Consiliul de Administrație al Transurb analizează posibilitatea de a oferi servicii de autogară operatorilor privați, care efectuează curse interjudețene. De asemenea, actuala conducere a Transurb are în vedere dezvoltarea transportului și în localitățile din zona metropolitană. Vorbim aici de comunele Bălteni, Delești, Laza, Lipovăț, Muntenii de Jos, Muntenii de Sus, Pușcași, Ștefan cel Mare, Văleni și Zăpodeni. Deocamdată, nu se știe când vor circula autobuleze Transurb prin aceste comune, însă orizontul de timp nu e chiar atât de aproape, având în vedere că operatorii care desfășoară în prezent curse pe aceste trasee se află în plin proces de adjudecare a licențelor de transport pentru următorii ani.

Alte planuri de viitor

În Planul de Administrare pentru perioada 2022-2026, actuala conducere Transurb mai are în vedere creșterea numărului de utilizatori și, implicit, creșterea volumului de încasări prin crearea unui serviciu de transport special, organizat pe trasee clar definite, scurte, rapide, fără aglomerări în trafic, cu un număr limitat de stații de îmbarcare și o singură stație de debarcare pentru marii angajatori precum Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Vaslui, L.C.L. și alte instituții și societăți. De asemenea, se va urmări creșterea numărului de elevi transportați, ridicând nivelul de încredere a părinților prin supravegherea video a interioarelor mijloacelor de transport și a stațiilor de așteptare din suburbiile orașului către școlile din oraș sau între suburbii (Rediu -Brodoc), la orele solicitate pentru începerea/încetarea cursurilor. De asemenea, stațiile de autobuz din oraș cu un flux mare de călători vor fi dotate cu sisteme street display, conectate la sistemul GPS din interiorul autobuzelor, astfel încât călătorii să poată urmări timpul rămas până la sosirea în stație a mijlocaleor de transport.

Situația parcului auto și a principalilor indicatori tehnici

În anul 2022, societatea Transurb a avut 82 de salariați: 12 personal TESA, 8 mecanici și electricieni, 38 de conducători auto, 14 taxatori, 4 controlori de bilete și 6 paznici/personal auxiliar. Parcul auto al operatorului de transport numără 24 de autobuze și microbuze, care în fiecare lună parcurg peste 77.000 km. Din cele 24 de mijloace de transport, jumătate au depășit durata normală de funcționare, șase dintre ele chiar și cu 10 ani. Capacitatea actuală de transport a Transurb este de 1491 locuri, în cursul anului 2022, cetățenii efectuând un număr de aproximativ 5,1 milioane de călătorii.

1 comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button