PLATFORMÃ… Un tânãr originar din Vaslui a realizat o aplicatie care ar putea salva multe vieti, în cazul unui stop cardio-respirator. Este vorba despre o platformã prin care echipele de salvare pot identifica online, în caz de urgentã, defibratoarele mobile, montate în diferite puncte ale unui oras. Alexandru Luchiian, realizatorul acestei aplicatii denumite sugestiv „Bunul Samaritean”, este inginer automatist de profesie si locuieste în Cluj-Napoca, acolo unde lucreazã ca IT-ist si de unde coordoneazã, totodatã, un alt proiect – „Strop de aer”, o initiativã cu implicare civicã ce mãsoarã particulele aflate în suspensie PM2.5 si PM10, sau, altfel spus, calitatea aerului. „Bunul Samaritean este un proiect nãscut din dorinta de a rezolva probleme, care în cazul de fatã pot duce la pierderi de vieti omenesti”, spune vasluianul Alexandru Luchiian. În prezent, proiectul se aflã în etapa de strângere a datelor despre locurile si tipurile de defibrilatoare mobile montate în tarã. În judetul Vaslui, spre exemplu, pe harta defibrilatoarelor nu figureazã niciun dispozitiv, însã în Cluj sunt sapte. „Avem nevoie de ajutorul si implicarea civicã a fiecãruia, sã ne ajute cu informatii cu privire la locatia defibrilatoarelor cunoscute sau vãzute. Se pot atasa si fotografii din care sã rezulte modelul si locatia fizicã la adresa contact@bunulsamaritean.ro sau pe contul Bunul Samaritean„, a mai spus Alexandru Luchiian.
România este printre tãrile codase din Europa atunci când vine vorba de implementarea retelei de Defibrilatoare/DEA/AED (echipamente ce administreazã un soc electric la nevoie, pentru a „reporni” inima). „Milioane de apeluri sunt preluate de cãtre serviciul de urgentã 112 în fiecare an. În functie de datele si informatiile primite de la celãlat capãt al firului, operatorii serviciului de urgentã trebuie sã calmeze, sã ghideze si sã aibã sub control situatia din teren. În acelasi timp, în functie de gravitatea situatiei, acestia trebuie sã alerteze cel mai apropiat echipaj pentru interventie. Cu cât orasele sunt mai mari si traficul va reprezenta o problemã atunci când vine vorba de interventie rapidã. Timpul de rãspuns pentru o interventie în caz de urgentã depinde în mare mãsurã de timpul petrecut în trafic. Echipa ce intervine poate pierde timp pretios cãutând locul accidentului, mai ales dacã persoanele ce au chemat ajutor nu sunt din zonã sau sunt ocupate cu manevrele de resuscitare”, a explicat Alexandru Luchiian.
„Aproximativ 92% dintre cei care suferã de stop cardiac, nu supravietuiesc”
Platforma „Bunul Samaritean” îsi propune sã vinã în ajutorul salvatorilor, oferindu-le detalii despre locul unde se aflã cel mai apropiat defibrilator mobil fatã de victimã. Numele nu este ales întâmplãtor si are legãturã directã cu legea bunului samaritean: „dacã un cetãtean fãrã pregãtire prealabilã foloseste defibrilatorul semi/automat extern, el actioneazã cu bunã-credintã. În tãrile unde legea nu prevede expres utilizarea AED-urilor în locurile publice actioneazã legea „bunului samaritean”, prevãzutã la noi în art. 88 aliniatul (1). Rãmâne, astfel, o alegere bazatã pe rãspundere si responsabilitate asumatã dacã locatiile cu potential de aglomerare sunt sau nu dotate cu aceste echipamente simple, fiabile si accesibile. Aproximativ 92% dintre cei care suferã de stop cardiac, nu supravietuiesc. Este regretabil cã existã atât de multe decese legate de aceastã afectiune în fiecare an, desi multe dintre victime ar putea fi salvate de cãtre primii care rãspund prin utilizarea defibrilatoarelor de tip AED, pânã la sosirea medicilor la fața locului. Dorim sã facem vizibilã puterea primului ajutor si sã facem cât mai accesibilã interventia cu un defibrilator în cazul unui stop-cardio respirator în locurile publice”, a mai explicat Alexandru Luchiian.
„Culoar verde” pentru ambulante
De asemenea, proiectul „Bunul Samaritean” propune crearea unui culoar verde al semafoarelor pentru ca ambulantele sã poatã ajunge mai repede la cazuri. „Vizibilitatea defibrilatoarelor în mediul online este doar primul pas din acest proiect, urmând implementarea unor sisteme de monitorizare a locatiilor, a defibrilatoarelor sau chiar interconectarea cu alte sisteme inteligente, pentru a facilita interventia echipajelor în timp cât mai scurt posibil. În astfel de cazuri fiecare minut conteazã. Echipajul ce vine în ajutor va beneficia de un „Culoar Verde” creat pentru a scurta timpii pierduti în trafic. Astfel, semafoarele de pe linia autobuzelor vor prelungi culoarea verde în functie de locatia GPS a ambulantei, autobuzele vor stationa în prima statie disponibilã, iar platformele de orientare GPS Waze sau Google Mpas vor redirectiona participantii la trafic pe alte rute pentru a facilita interventia”, a mai spus Alexandru Luchiian.