24.8 C
Vaslui
16-aug.-2022

Vasluieni, sunteți sau nu de acord cu împrumutul de 56 de milioane de lei pentru modernizarea transportului?

- Advertisement -
SONDAJ… Chestionarul cuprinde trei întrebări, însă înainte de a răspunde la acestea, vasluienii sunt îndemnați să citească trei documente importante.

OPINII… Vasluienii sunt invitați să spună dacă sunt de acord cu împrumutul de 56 de milioane de lei pentru continuarea proiectului integrat de modernizare a transportului public local. Aceștia își pot spune părerea completând chestionarul online, lansat de consilierii locali de la USR și disponibil pe pagina de Facebook a formațiunii politice. Chestionarul cuprinde trei întrebări, însă înainte de a răspunde la acestea, vasluienii sunt îndemnați să citească trei documente importante: indicatorii tehnico-economici ai investiției, memoriul justificativ și rectificarea bugetară. “Extinderea rețelei de troleibuze presupune suplimentarea sumei cu 60 de milioane lei. Banii, cel mai probabil, vor trebui contractați prin intermediul unui credit. Este important de menționat că în cazul în care respectivul împrumut nu va putea fi contractat, există posibilitatea de a fi necesară returnarea banilor atrași până acum, o sumă ce se ridică la 40 de milioane de lei. Actualmente, rețeaua nu este funcțională, iar extinderea proiectului stă sub semnul întrebării în ceea ce privește adevărata necesitate”, au scris USR-iștii pe Facebook.

Pentru a înțelege mai bine cum s-a ajuns la această situație, de contractare a unui împrumut, trebuie să facem câteva precizări. Poiectul de extindere a rutelor, traseelor și stațiilor pentru transportul public de călători conține trei componente legate între ele: “Proiect de achiziționare vehicule de transport de călători ecologice”, “Implementarea sistemului de monitorizare inteligentă a transportului public integrat din municipiul Vaslui” și “Proiect de extindere a rutelor, traseelor și stațiilor pentru transportul public de călători”. Pe parcursul implementării întregului proiect (n.r. care cuprinde toate cele trei componente) a fost lansată licitația de lucrări de două ori, termenul limită de depunere a ofertelor fiind pe 09.11.2021 pentru prima licitație și 10.03. 2022 pentru a doua licitație, însă nu s-a prezentat niciun ofertant. Urmare a acestui fapt, s-a inițiat o prospectare a pieței materialelor de construcții, iar rezultatul a arătat creșteri substanțiale atât la materialele de construcții, cât și la echipamentele prevăzute în proiect. “În acest context, UAT Municipiul Vaslui a solicitat proiectantului să actualizeze prețurile pentru articolele de deviz și, ulterior acestui demers, în perioada imediat următoare să fie reluată procedura de lansare a achiziției pentru execuția lucrărilor. (…) În urma actualizării prețurilor de către proiectant în luna iunie 2022 a rezultat o valoare totală a devizului general de lucrări de 130.362.638 lei, TVA inclus, față de valoarea de 74.762.492 lei, TVA inclus, în devizul general de lucrări din luna iulie 2021”, se explică în referatul anexat unui proiect de hotărâre.

Contribuția municipiului Vaslui a crescut de la 20 milioane de lei la 85 milioane lei

Valentin Dragomir

În luna iunie a acestui an, consilierii locali au dezbătut situația proiectului integrat de modernizare a transportului public local. Consilierul Valentin Dragomir a subliniat în cadrul ședinței un lucru important: contribuția municipiul Vaslui la acest proiect a crescut de patru ori în decurs de trei ani. Acesta i-a întrebat pe reprezentanții firmei de consultanță dacă se mai pot face modificări la proiect, pentru a se mai economisi puțin, și ce riscuri ar fi dacă proiectul nu va fi finalizat: “Cu toții ne dorim un transport civilizat, “verde”, în municipiul Vaslui. Este necesar. Transport “verde” înseamnă și transport cu troleul, și transport cu tramvaiul, și transportul cu autobuze electrice sau microbuze electrice… Problema este că sunt trei proiecte legate de transportul în comun: un proiect vizează extinderea rețelei de troleu, un proiect vizează depoul, iar al treilea proiect presupune reabilitarea stației de redresare. Dacă inițial toate aceste proiecte presupuneau o contribuție a UAT-ului de 20 milioane lei, în momentul de față s-a ajuns la 85 milioane lei. Sigur, nimeni nu pune la îndoială creșterea prețurilor la materiale, mâna de lucru etc. Dar trebuie să vorbim de această sumă, o sumă aproape cât bugetul municipiului Vaslui în urmă cu zece ani. Am două întrebări pentru firma de consultanță: există posibilitatea de modificarea a proiectului de extindere a rețelei de troleibuze? Haideți să facem în așa fel încât să meargă pe rețeaua existentă, să reabilităm stația de redresare, să facem depoul, iar pentru celelalte rute să folosim fie microbuze electrice, fie autobuze electrice sau hibride. Să ne spună consultantul ce presupune acest lucru, fiindcă trebuie să ținem cont de factorii obiectivi care au apărut din 2019 până în prezent, mă refer la pandemie și la creșterea prețurilor. A doua întrebare: ce factori de risc există în momentul de față cu acest proiect, dacă nu apare niciun constructor la următoarea licitație? Proiectul trebuie finalizat până la finalul anului 2023. Ce se poate întâmpla? Dăm Uniunii Europene banii înapoi pe care i-am folosit sau îi vom folosi?”, a întrebat consilierul Valentin Dragomir.

“Municipiul Vaslui s-a angajat să implementeze toate măsurile necesare în vederea atingerii obiectivelor proiectului”

Reprezentantul firmei de consultanță a explicat atunci că nu se pot face modificări majore, pentru că este un proiect integrat, care curprinde trei proiecte mai mici considerate obiective pentru proiectul mare: “Referitor la întrebarea dacă putem renunța la partea de extindere, nu se poate pentru că, după cum bine știți, este un proiect de extindere a rutelor, traseelor, stațiilor de transport public. Este un proiect integrat din trei componente pe care trebuie să le luăm ca și obiective, iar în contractul de finanțare, municipiul Vaslui s-a angajat să implementeze toate măsurile necesare în vederea atingerii obiectivelor, rezultatelor proiectului. Vă aduc aminte faptul că acest proiect, chiar dacă municipiul Vaslui a avut o oportunitate în fața celorlalte municipii, fiind municipiu reședință de județ, nu a concurat cu celelalte municipii, am avut o grilă de evaluare care curpindea mai mulți indicatori pentru care a fost punctat. Printre acești indicatori, se numără și indicatorii G, care nu pot fi atinși decât în baza unui transport public ecologic, sunt indicatori fizici pe care noi trebuie să-i indeplinim. Autobuzele au fost achiziționate, urmează troleibuzele… Dumneavoastră spuneți să meargă pe traseele vechi, care au fost practic modernizate în vechea programare, tot prin fonduri europene. Transportul public cu troleibuze a fost justificat să meargă pe traseul de extindere. Dacă ne întrebați de ce nu am pus autobuzele să meargă pe traseul existent, nu se poate, pentru că noi eram în perioada de monitorizare și durabilitate a proiectului existent pe vechiul program. Referitor la cea de-a doua întrebare, banii care au fost atrași prin cererea de rambursare pentru achiziționarea autobuzelor și a troleibuzelor care vor sosi, vor trebui înapoiați dacă nu pot fi atinși ca indicatori per total proiect. După cum vă spuneam, este un proiect integrat, așa a fost prins și în cadrul strategiei planului de mobilitate, și așa a fost aprobat și de către minister, respectiv Comisia Europeană”, a explicat reprezentantul firmei de consultanță. De asemenea, acesta a mai explicat că este posibil ca termenul limită de finalizare a proiectului (decembrie 2023) să fie prelungit cu un an de zile, Comisia Europeană aflându-se deja în discuții pe seama acestui subiect cu mai multe țări.

Primarul Pavăl: “nefinalizarea unui proiect va pune o bilă neagră autorității locale Vaslui pe orice ghid. Vom fi depunctați la orice analiză care va urma”

Vasile Pavăl

Lucrurile nu sunt, însă, deloc simple, pentru că renunțarea la un astfel de proiect aduce repercusiuni și pentru viitoarele proiecte cu finanțare europeană. “Oprirea proiectului înseamnă pierderea banilor care sunt în acest proiect integrat, adică returnarea către Comisia Europeană a tuturor banilor atrași pentru documentație, achiziționarea celor opt autobuze hibride și achiziția troleelor, care nu au ajuns, dar sunt contractate, până în luna decembrie trebuie să ajungă. Toate aceste costuri ajung la aproximativ 20 milioane lei, practic îi pierdem și stopăm proiectul. Dar vă rog să rețineți, cel mai important lucru este următorul: nefinalizarea unui proiect va pune o bilă neagră autorității locale Vaslui pe orice ghid. Vom fi depunctați la orice analiză care va urma. Este o chestiune foarte delicată”. Directorul economic a explicat apoi, că “până acum pe acest proiect s-au făcut plăți de 15 milioane de lei, iar pentru cele zece troleibuze va urma o plată de aproximativ 21 milioane lei”, a explicat primarul Vasile Pavăl în cadrul ședinței din luna iunie.

Consilierii locali USR îi întreabă pe vasluieni: “Sunteți de acord cu contractarea unui împrumut pentru a asigura continuarea proiectului?”

Pentru a afla părerea vasluienilor cu privire la contractarea împrumutului, consilierii locali USR au lansat un chestionar cu trei întrebări. Iată care sunt acestea: “Considerați că este necesară extinderea transportului public în comun cu troleibuze către zonele Moara Grecilor (Str. Gh. Doja), str. Castanilor (baraj Delea) și zona industrială (zona CFS)?”, “Finalizarea proiectelor de modernizare a transportului public de călători în municipiul Vaslui solicită, la acest moment, o suplimentare a fondurilor din bugetul local cu aproximativ 60 milioane lei pentru extinderea rețelei de troleibuz. Consideri că trebuie continuată investiția?”, “Sunteți de acord cu contractarea unui împrumut pentru a asigura continuarea proiectului?”. “Așteptăm părerea dumneavoastră, iar consilierii locali USR vor ține cont de aceasta în cadrul ședinței în care se va dezbate proiectul de hotărâre locală”, au transmis consilierii locali USR.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

18 COMENTARII

  1. Cel mai bine ar fi să cumpere troleibuze funcționale, nu ca cele cumpărate înainte care erau disfuncționale ( iubitul nostru primar nici nu pomenește de ele, cine este vinovat ,dacă a tras pe cineva la răspundere ), care să circule pe linia deja montată , iar dacă tot se vrea să se facă ceva bun ar trebui să investească în autobuze hibride și să ne mai lase cu extinderea (prostovanii din consiliul local indiferent de culoarea politică, habar nu au pe ce lume trăiesc, sunt rupți total de realitate și nu cunosc problemele reale ale locuitorilor, ei visează doar cai verzi pe pereți)

  2. CE TROLIEBUZNNNE, DA TI BANII INAPOI PE PROIECT SI GATA,,, TOTI PRIMARII DE DUPA REVOLUTIE SAU ALES CU CEVA DIN ACEL PROIECT.
    PUNETI MICROBUZE MICI DE 9 LOCURI… E DE AJUNS PENTRU VOTANTI… DIN ZONELE CU …..
    CRISMELE DIN CENTRU VASLUIULUI aglomereaza locurile de parcare … , nu sa vazut pina acum ca un politist sa controleze pe vreo persoana care iese din crisme si urca la volan. de ce nu se da voie sa parcheze si in centru ???? in locurile pentru taxiii …

    • Pentru ca locurile alea sunt playite cioroiule….fiecare masina taxi plătește cioroiule pentru locurile din stațiile taxi fie ca iti place ție, fie ca nu! Si mai citește legea ca permisul l ai cumpărat!

  3. Nea Dirica, omul cam are dreptate! Investitiile astea facute de Paval le putea face orice primar pentru ca institutia sta pe un purcoi de bani, care vin de la moldoveni! 800 de lei pe cap de moldovean! De ce nu vorbesti si despre utilitatea acestor investitii? Despre Piata Vidin care nu e ocupata nici pe un sfert, despre noul bazar, care e complet inutil, despre laudata retea de troleibuze, care sta sa se extinda pe la Delea si prin Zona Industriala! Noi avem 4 autobuze si 2 microbuze, care merg goale in fiecare zi! Serviciul de transport public in comun e subventionat in fiecare an de Consiliu Local, altfel ar intra in faliment pentru ca nu sunt oameni care circula cu mijloacele de transport ale primariei. In conditiile astea, tu, ca primarie, ce faci? Extinzi reteaua de troleibuze pe Delea si prin Rediu? Esti nebun la cap? Si asa Transurbul e o gaura pt bugetul local, marind flota si extinzand reteaua, va fi si mai costisitor! Vasluienii buni de munca pleaca din oras pentru ca salariile sunt de kkt! Aici sa actioneze primarul, daca vrea sa faca ceva! Sa se puna la masa cu toti marii angajatori din oras si sa stabileasca o politica de incurajare a lor, sa-i sprijine ca si ei sa poata mari salariile! Dar primarul nostru ce face? Are in gara strada aia de langa Radical Grup care arata ca dupa bombardament, de zeci de ani arata jalnic si nu face nimic! In schimb, vrea sa puna piatra cubica pe Mihail Kogalniceanu, sa faca vasluienii promenada in drum spre Copou! Despre asta e vorba! Despre utilitatea acestor investitii!

    • In toata lumea transportul public merge pe pierdere, rolul lui nu e acela de a face profit ci de a congestiona traficul, a reduce poluarea transportand mai multe persoane decat ar face-o 10 masini si de stimulare a economiei locale prin transportarea turistilor sau calatorilor ce ajung in oras cu alte tipuri de transporturi decat masini personale.

  4. USR are managementul TRANSURB si nu si-l asuma.
    Sa raspunda intai de ce nu preia controlul acolo si apoi sa intrebe PSD de ce investeste in logistica.

    Asta e doar DIVERSIUNE.

  5. Sa spuna cei de pe cartierul Delea cati vor merge cu troleul ! Acolo nici taximetrele nu au curse , pentru ca toata lumea are cate 2-3 masini. Cum sa cheltuiesti in acest mod banii , mai ales ca ne aflam in pragul unei recesiuni economice?

  6. Cam așa e daca nu este transport la comun ce diferență este intre Munteti , Stefan, Zăpodeni sau municipiul Vaslui
    Ar trebui sa fie conștienți că în Espana sau la Italia circula autobuzele pe toate străzile la noi doar la strada mare

    Nu se face așa

  7. La ce draq sa pui matahale de troleibuze de 60 de persoane? Pune pe proiect autobuze elecrtice mici de 25 de persoane, lasă-le sa circule mai des, și fa rute acolo unde nu sunt: 11 Iunie până la Procopiu, pe variantă, etc

  8. Hai dute bai vasilica de aici.
    Dar ce lucruri bune ai facut tu si mai ales proiectul cu troleibuzele e gaura lasata de fostul primar cristinel batelar lumea cu oua clocite.
    Esti degeaba si atata tot.la urmatoarele alegeri sigur vei termina orasul cu toate gaurile ce le-ati facut de parca trebuia sa vina alti sa le astupe. Esti degeaba vasilica.

    • Mare PROST poti sa fii sa vorbesti aiurea. Spune bai boule cum arata orasul acum si cum arata cind era Cristea primar . Ce a facut Cristea in afara ca a baut in primarie ? Iti spun eu BOULE,nimic nu a facut. Acele gauri care spui tu,nu se face nimic in continuare daca nu sapi gauri,canale,prostane .

      • Bou e fiul mamei tale! Dar asta in afara de spatii verzi, pavele si borduri.si piatra cubica …ce a făcut? Vasluiul e sufocat de mașini se circula pe un singur fir fiindca prima banda este folosita ca loc de parcare, locuri de parcare nu sunt în oras , străzile sunt ca dupa război, avem cea mai scumpa apa din tara , impozite mari, si tu l ridici în slavi pe primar? În afara de cele enumerate plus spectacole pe banii contribuabililor, plus apa aruncata zilnic pe străzi de parca ploua zilnic la Vaslui, tot pe banii oamenilor …..ce a făcut mărețul primar de l pupi în fund atat? Primăria nu este propriul teritoriu ce l are în spate la motel Everest!

        • Nu stiu cine esti,dar observ ca esti un analfabet dobitoc..Locuri de parcare ai dreptate,s-au facut garaje pe locurile de parcare cu aprobarea lui Cristea,acel granit in locul asfaltului e realozarea lui Cristea,De trotuare,de spatii verzi,de fondurile Europene ptr.constructiile care se fac acum,cu conducte care se monteaza,nu stii nimic.Tu realizezi ca esti un dobitoc,care stai pe net,si nu vrei sa muncesti si astepti ajutorul social.Mars la munca si lasa comentariile inutile.

          • Si piste de biciclete a făcut )) a făcut si o mare durere in kur la golăniile care se întâmplă in instituțiile subordonate primăriei

          • Mai Dirica dar tu muncesti acum in timp ce scrii?
            Nu muncesti dar salariul merge, asa-i?
            Esti salariat la primarie?
            P.S.Eu nu muncesc,sunt asistat social de asta scriu pe aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.