8 februarie – şcoala la alţii, şcoala la noi

Indiscutabil administrarea sistemului de educaţie la toate nivelurile, de la cel preşcolar la cel universitar, constituie o serioasă provocare pentru autorităţile publice centrale şi locale din întreaga lume. Frământările cu privire la găsirea celei mai bune soluţii care să împace necesitatea derulării normale a procesului educativ cu rigorile aspre ale siguranţei sanitare în condiţiile pandemiei nu sunt nici pe departe specifice ţării noastre. Privind mai întâi în lume şi apoi la noi, jurnaliştii Presshub au sintetizat modul în care au funcţionat şcolile în prima lor zi de ”deschidere”, adică luni, 8 februarie.

A rezultat un peisaj lipsit de coerenţă, cum era şi firesc, căci lupta cu pandemia se dă global doar la nivel teoretic şi statistic, în realitate este o luptă care se dă în fiecare localitate în parte, în fiecare comunitate. Şi ca să înţelegem mai bine că această aparentă dezordine nu este altceva decât realism, începem cu o panoramă a situaţiei şcolilor în Europa şi din lume.

(Sever Voinescu)

În lume, decizii diferite de la ţară la ţară

Conform unui articol Wall Street Journal din 16 ianuarie, „Şcolile europene se închid din nou de teamă să nu răspândească Covid-19”. S-a confirmat că „elevii sunt un factor considerabil în răspândirea Covid-19 şi mai multe ţări închid şcolile pentru prima dată. Închideri au fost anunţate recent în Marea Britanie, Germania, Irlanda, Austria, Danemarca şi Ţările de Jos”, mai ales după apariţia tulpinei mai agresive din Marea Britanie şi creşterea numărului de cazuri, în ciuda măsurilor de carantină. Studii recente arată că elevii, chiar şi cei mai mici, pot juca un rol semnificativ în răspândirea infecţiilor. „În al doilea val am obţinut mult mai multe dovezi că şcolarii sunt aproape la fel, dacă nu chiar mai supuşi infectării cu SARS-CoV-2 decât alţii”, a declarat Antoine Flahault, directorul Institutului de Sănătate Globală al Universităţii din Geneva.

Privind harta şcolară a Europei, notăm următoarea realitate în privinţa şcolilor:

În Marea Britanie, şcolile sunt închise cel puţin până la 1 martie. La fel şi în Germania până în 14 februarie. În Italia liceele şi universităţile sunt închise, dar merg la şcoală elevii claselor primare. În Suedia regulile diferă de la o regiune la alta, dar, în general, elevii clasele mari fac şcoală online. În Franţa şcolile sunt deschise, dar cu un nou protocol de funcţionare foarte strict. Austria, care se află în al treilea lockdown, ţine deschise doar şcolile esenţiale şi are deja în stoc 5 milioane de teste pentru momentul în care elevii vor reveni la şcoală. În Belgia, decizia închiderii sau deschiderii şcolilor este lăsată la nivel local. În Cipru, s-au deschis pe 8 februarie ciclul primar şi clasele terminale. În Danemarca merg la şcoală doar elevii din ciclul primar, ţara fiind în lock-down cel puţin până în 28 februarie. În Finlanda şcolile funcţionează, dar după reguli pe care unele dintre ele au anunţat că nu au cum să le respecte cum ar fi aceea a asigurării distanţei de 2 m între elevi. În Grecia ciclul liceal este închis.

În Irlanda întoarcerea copiilor la şcoală nu este posibilă cel puţin până în 8 martie după ce un studiu de amploare a relevat că 12,5% dintre micuţii din casele de copii sunt pozitivi. Letonia e în stare de urgenţă până în 6 aprilie.

Lituania evaluează deocamdată reluarea orelor pentru clasele întâi şi a doua. În Malta, elevii au revenit la şcoală după greva profesorilor, care cereau educaţie online. Ca să fie convinşi să revină în clase, profesorilor li s-a asigurat vaccinarea în prima etapă. În Polonia s-au întors la şcoală clasele 1-3, restul claselor învăţând online cel puţin până la 1 martie. Portugalia a închis toate şcolile pentru două săptămâni din cauza noii tulpini a virusului. …https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/8-februarie-a-scoala-la-altii-scoala-la-noi–279218.html




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ