spot_imgspot_img
20.5 C
Vaslui
03-mai-2024

Adio, Aeroport modernizat!

- Advertisement -

Consiliul Judetean nu a aprobat ieri realizarea a doua studii de fezabilitate pentru pista Aeroportului. Dintre cele doua, trebuia sa se aleaga varianta pentru care sa se ceara bani europeni. Cit s-a batut la Iasi apa in piua, doua proiecte din alte judete au si fost depuse, acoperind in proportie de 106% suma alocata de la Guvern pentru aeroporturile din tara. Cum bani nu mai sint, in acest moment presedintele CJ se mai bazeaza doar pe concesionarea Aeroportului catre un investitor privat.

Sefii judetului renunta pe zi ce trece la cite o varianta de modernizare a Aeroportului. De ieri, Consiliul Judetean si-a luat adio de la posibilitatea sa acceseze fonduri europene pentru cel mai important obiectiv al Iasului. Desi in ultimii ani tot soiul de firme s-au aratat interesate sa concesioneze Aeroportul, nici una nu a facut un pas decisiv in acest sens. In aceste conditii, singura solutie care ramine CJ pare a fi un imprumut bancar si realizarea prin forte proprii a unei aerogari moderne.

„Nu avem studiile, nu ne putem apropia de banii UE”

Modernizarea aerogarii iesene prin fonduri europene nu mai este, asadar, posibila nici teoretic. Consilierii judeteni au aminat ieri proiectul privind realizarea celor doua studii de fezabilitate privind prelungirea actualei piste cu 300 metri, respectiv realizarea unei piste noi, de 3.000 metri.

Mugur Cozmanciuc, liderul grupului de consilieri judeteni PNL, sustine ca liberalii si social-democratii nu au votat proiectul din cauza ca lista de investitii de la Aeroport nu a fost aprobata de Consiliul de Administratie. „Au fost prezenti doar patru membri ai CA din noua. Nu a fost cvorum si, prin urmare, nu putem sa luam decizii sau sa dam votul in momentul de fata. De aceea, am propus sa fie retransmis spre analiza CA, ca ulterior sa il aprobam in CJ”, a spus acesta.

Seful Aeroportului, Gheorghe Corjautanu, sustine ca, din cauza votului dat de consilierii PSD si PNL, CJ nu mai poate depune o cerere pentru a obtine fonduri prin cadrul Programului Operational Sectorial – Transport (POS – T). „A fost cvorum. Eu am fost mandatat de mai multe persoane sa votez. Din pacate, din cauza acestui vot nu se mai pot comanda cele doua studii de fezabilitate. E nevoie ca ele sa fie prinse in buget, dar consilierii nu au votat. Nu avem studiile, deci nu ne putem apropia de fondurile europene. Trebuia sa fi depus cererea de finantare in luna septembrie, care trebuia sa cuprinda si acele studii”, a declarat Gheorghe Corjautanu, seful Aeroportului.

Chiar daca ieri consilierii s-ar fi inteles asupra studiilor de fezabilitate, probabilitatea de a mai obtine bani europeni era oricum aproape nula. In timpul pierdut la Iasi cu discutii interminabile in plenul CJ si pe holurile institutiei, doua proiecte de modernizare a altor aeroporturi au si fost depuse. Termenul final de depunere a cererii de finantare este 2013, dar banii se impart dupa principiul „primul venit, primul servit”.

„In cadrul Directiei Majore de Investitii (DMI) 2.4 al POS – T este disponibila suma de 59.291.471 de euro, din care 41.061.301 de euro fonduri comunitare, pentru acoperirea cheltuielilor eligibile in cadrul proiectelor de modernizare a infrastructurii aeriene de transport. Nu exista o limita anume pentru suma acordata din POS – T, insa este o conditie de eligibilitate ca proiectul sa aiba o valoare totala de minim 2.000.000 de euro si maxim 40.000.000 de euro, inclusiv TVA. Metoda de depunere a proiectelor este de forma primul venit – primul servit, iar analiza cererilor de finantare se face conform etapelor din Ghidul solicitantului si este finalizata pe baza de punctaj, in cazul in care proiectul ajunge in evaluarea tehnico-economica”, a declarat Catalin Costache, seful Directiei de Programe din cadrul Autoritatii de Management pentru POS – T.

Conform site-ului Autoritatii de Management pentru POS – T, pina in prezent au fost depuse doua proiecte pe DMI 2.4. Suma solicitata de acestea este de 283 milioane de lei, adica aproximativ 65 milioane de euro. Suma este cu 6% cu mare fata de suma pusa la bataie de Uniunea Europeana. Astfel, un al treilea proiect depus nu ar putut fi finantat prea curind.

Paduraru: „Banii nu vin ca intr-o troaca. E nevoie de un proiect”

Deputatul PDL Nicusor Paduraru sustine ca nici la fondurile guvernamentale nu putem sa mai speram. „Primele realocari pe POS – T se fac in luna octombrie. Daca sint mai multe solicitari, atunci este posibila o realocare de pe alte masuri. Sprijinul guvernamental exista, dar era nevoie de aceste studii pentru a depune cererea. Banii promisi de Guvern vin in masura in care avem un proiect. Este o promisiune de bun-simt, dar banii nu vin ca intr-o troaca. Mai intii e nevoie de un proiect”, a declarat Nicusor Paduraru.

Varianta care nu a fost studiata inca de reprezentantii CJ este cea a contractarii unui imprumut. Banii luati de la banca ar urma sa fie adaugati la cele 40 de milioane de euro, de care CJ dispune in prezent pentru modernizarea aerogarii.

Simirad isi pune sperantele intr-o concesionare

O alta varianta luata in calcul de sefii CJ este concesionarea. Ieri, in cadrul sedintei CJ, Sayed Nidani, Managing Director al companiei Mayfair International Consultants din Dubai, a anuntat ca este interesat sa concesioneze Aeroportul din Iasi. „Am mai lucrat la aeroportul Atatürk din Istanbul. Sintem o firma cu experienta. Am mai lucrat in Egipt, Kazahstan, Emiratele Arabe Unite, Spania si Chile. Sintem interesati si de alte proiecte mari din Romania”, a spus Sayed Nidani.

Acesta a adaugat ca va reveni la Iasi in maxim doua saptamini pentru a discuta despre posibilitatea contractarii lucrarilor de modernizare la Aeroport. „La Aeroportul din Istanbul ei au convenit sa concesioneze pe 15 ani, dar pentru ca treaba a mers bine, perioada s-a redus la 7 ani si l-au redat inapoi orasului. Au facut lucruri bune peste tot unde au fost. Am fost surprins. Ei vor sa faca Aeroportul de la cap la coada. Cu certitudine vor face si ei un studiu. Oricum, firma doreste sa investeasca, nu sa tina banii la banca”, a declarat Constantin Simirad, seful CJ.

Din delegatia care a fost la CJ au facut insa parte si doua persoane controversate. Este vorba despre Fadi Sleiman Ramadan si Hamed Mohammed Musa Mohammed, ultimul fiind prezentat de Simirad ca persoana care a inlesnit intrevederea cu Sayed Nidani.

Conform unui act al Ambasadei SUA de la Bucuresti, citat in presa centrala, atit Fadi Sleiman Ramadan, cit si Hamed Mohammed Musa Mohammed sint doua din persoanele care ar fi facut afaceri cu o persoana care „are legaturi directe cu persoane care sint cercetate pentru implicare in terorismul sunit”. Totodata, site-ul companiei, www.mayfair-int.com, mentionat si pe cartea de vizita a lui Sayed Nidani, este inactiv.

––

USL l-a infrint pe Simirad la o numire in conducerea Aeroportului

Consilierii USL au aprobat ieri desemnarea unui alt reprezentant al CJ in Consiliul de Administratie de la Aeroport decit a propus seful CJ. Initial, Catalin Nistor, consilier personal al lui Constantin Simirad, ar fi trebuit sa ii ia locul lui Victor Poede, care a demisionat din aceasta functie. La vot insa, prima propunere a picat, membrii PSD si PNL hotarind ca noul reprezentant al CJ in CA de la Aeroport sa fie Mitica Rebegea, fostul director al regiei din subordinea CJ. „Din CA trebuie sa faca parte un reprezentant al CJ. Sustinerea ca din CA trebuie sa faca parte un reprezentat al presedintelui CJ nu are acoperire”, a spus Cristian Stanciu, liderul grupului de consilieri judeteni PSD.

Replica lui Constantin Simirad a venit imediat. „La CJ totul se face cu ostilitate. CJ trebuie sa aiba un membru in CA. Ostilitatea USL se vede mereu. Au o pozitie distructiva pina la capat. Eu am o mare responsabilitate fata de Aeroport. Le voi pune la indemina consilierilor ce a patronat domnul Rebegea”, a spus Constantin Simirad.

Totodata, acesta a adaugat ca Prefectura a atacat in contencios – administrativ hotaririle CJ privind infiintarea si aprobarea regulamentului de functionare a Comitetului consultativ pentru urgentarea lucrarilor la Aeroport.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.