Artistii bârlãdeni, Nicolae Tonitza si Marcel Guguianu, vedetele Licitatiei Verii pe Artmark! (FOTO)

LICITATIE ONLINE!…Pentru iubitorii de artã plasticã si împãtimitii colectionari, urmeazã Licitatia Verii, la Artmark. Licitatia va avea loc joi, 11 Iunie, la orele 19:30, online! Vedeta licitatie este, ca de fiecare datã, pictorul bârlãdean Nicolae Tonitza, care are trei picturi înscrise, sumele de la care pot fi licitate fiind cele mai mari dintre operele de artã expuse. Pe lângã pictorul bârlãdean, la licitatia verii de pe artmark.ro participã si sculptorul bârlãdean Marcel Guguianu, cu trei sculpturi!

Tonul vibrant al acestei veri este dat de Marii Maestri ai artei românesti si capodoperele-simbol semnate de acestia. Nicolae Grigorescu surprinde, din nou, cu delicate peisaje definitorii pentru spatiul românesc, completate de rafinate portrete ale “pictorului copiilor’’ – Nicolae Tonitza si de sculturile lui Marcel Guguianu. Pictorul bârlãdean are trei tablouri, iar sculptorul iubitor de marmurã are douã opere exceptionale care, cu sigurantã, vor fi foarte licitate!

Nicolae Tonitza, trei tablouri încântãtoare!

„Afize” este estimat la cel putin 120 000 de euro. Cel mai probabil, opera a participat la expozitia N.N. Tonitza – Francisc Sirato, Fundatia Dalles, între 3-31 martie 1938, atunci când Tonitza prezenta o serie de nuduri cu spatele si busturi feminine. Opera este intitulatã pe verso “Titi”, fapt ce ne oferã indicii fie asupra posesoarei operei în epocã, fie asupra modelului. Titi era porecla fiicei cea mari a familiei Tonitza, Catrina (nãscutã în 1915), care de altfel este model pentru tatãl ei în diverse momente ale vietii. Opera a participat la expozitia “Capodopere ale picturii românesti interbelice în colectii particulare”, Muzeul Cotroceni, Bucuresti, Aprilie-Mai 1997.

Surprinse în iatac – locul primelor reprezentãri, în intimitatea cãminului sau vara la Balcic, nudurile lui Tonitza ne oferã imaginea interpretãrii sale artistice, pozitionând întotdeauna culoarea pe scara valorilor sale picturale. Când picteazã nuduri, Tonitza jongleazã cu tusele în planuri largi, evitând astfel anatomiile perfecte, detaliu ce explicã si predilectia sa pentru reprezentarea torsurilor, surprins adesea din spate si asupra cãruia artistul îsi concentreazã atentia. Printre cele mai îndrãgite modele vor rãmâne încântãtoarele orientale Afizé, Gürli sau Abibe, pe care le întâlnim în repertoriul sãu începând cu anul 1933, atunci când Tonitza descoperea pentru prima datã Balcicul. Timp de cinci veri si o iarnã, Tonitza va reveni la Balcic pentru a-i distinge si întelege luminile, culorile, reliefurile, precum si oamenii, cu care se va împrieteni numaidecât. Micile comunitãti de tãtari si de turci ofereau nuantã locului si vor deveni personajele care îl vor impresiona si care vor fi în acesti ani modele îndrãgite.

Venetiana, estimatã la 90.000 de euro!

Tabloul provine din colectia istoricã a avocatului Vlad Manoliu, nepot al lui Nicolae Tonitza. Opera a participat la expozitia Grupul celor Patru, 7-12 martie 1926, Sala Ileana, Cartea Româneascã, Bucuresti si este mentionatã în catalogul expozitiei la cat. 88, sub titlul “Studiu pentru Putana”. „Venetiana” se relevã în special prin calitatea sa picturalã. Chipul suav, inocent si nestiutor este pictat în tonalitãti calde si fragede, la care accentele de ocru, când deschis ori nuantat spre brun, de rosu ori de cafeniu vin sã adauge cu gratie la aceastã aparitie discretã. Tusele se topesc sub calmul cromatic, iar ochii, din nou centru de expresivitate, nu cautã sã se topeascã ca acei “tãciuni” ai “Fetei pãdurarului” sau ai “Îndureratei”, ci par lucizi, prezenti, dar la fel de penetranti.

Zorelele lui Tonitza, licitatã de la 30 000 de euro!

Prezenta florilor este remarcatã în repertoriul artistului încã din anul 1920, când expunea alãturi de bunul sãu camarad Stefan Dimitrescu, precum si mai târziu, în cadrul „Expozitiei Grupului celor patru” din 1928. O prezentã mai fertilã însã, observãm în perioada 1935-1937, când, timp de trei veri consecutive, pictorul se va afla la schitul Durãu, unde va picta în encausticã împreunã cu elevii sãi de la Academia de Arte Frumoase din Iasi, timpul liber dedicându-l studiului florilor. Astfel, la revenirea în Bucuresti, din martie 1938, la Sala Dalles, pictorul avea sã organizeze alãturi de Francisc Sirato o expozitie comunã, în cadrul cãreia expunea douãzeci si cinci de studii de flori. De la „Flori de câmp”, „Maci”, „Irisi albi”, „Petunii”, „Cãltunasi”, „Gladiole”, „Trandafiri ghimpati” la „Crini”, florile lui Tonitza exprimau tot entuziasmul din preajma naturii înconjurãtoare, pe care o gãsea întotdeauna interesantã si constructivã.

Tors, sculptura cea mai scumpã de la licitatia verii!

“Tors”, de Marcel Guguianu este estimatã la 25.000 de euro, fiind cea mai “scumpã” din lotul de sculpturi care sunt licitate.

Marcel Guguianu a urmat cursurile unei scoli primare din Bârlad si o parte a celor secundare pe care le terminã în Galati. În continuare, a frecventat cursurile si lucrãrile “scolii de belle arte” din Bucuresti, între 1941 si 1945, la clasa lui Corneliu Medrea. Pe lângã activitatea artisticã, a functionat ca profesor de desen si caligrafie la câteva scoli din Bârlad. Din 1956 a devenit membru al Uniunii Artistilor Plastici. Probabil cã una dintre cele mai grãitoare asemãnãri între linia lui Guguianu si naturã este fluiditatea. Atras de marmurã, de piatrã si de masivitatea incipientã, blocul de piatrã se transformã în mânã lui Guguianu în maniere exceptionale. Forma prinde viatã de cele mai multe ori prin trupuri agile, suave, feminine. Poate cel mai bine îl suprinde în cuvinte Ionel Jianu, care declara: “Existã sculptori care sculpteazã linistea. Existã sculptori care sculpteazã spatiul si altii violenta. Marcel Guguianu sculpteazã tandretea”.

Muza – Marcel Guguianu




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ