21.7 C
Vaslui
29-iun.-2022

„Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu” a dominat 2010

Lungmetrajul de Andrei Ujică, ce a avut premiera mondială la Cannes, este singurul care se regăseşte în toate ierarhiile realizate de opt critici pentru Filmreporter.ro.

Criticul Andrei Gorzo e de părere că "Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu" este o capodoperă

Anul 2010 este al lui Ceauşescu. Mai precis, al „Autobiografiei lui Nicolae Ceauşescu” pe care Andrei Ujică a conceput-o din imagini de arhivă, reconfigurând limitele şi definiţia filmului de non-ficţiune, potrivit site-ului de profil Filmreporter.ro.

Adeziune necondiţionată

Pelicula de Andrei Ujică este singura menţionată de toţi cei opt critici români ale căror ierarhii personale sunt reunite de Filmreporter.ro – Andrei Gorzo, Andrei Creţulescu, Iulia Blaga, Lucian Maier, Anca Grădinariu, Mihai Fulger, Codruţa Creţulescu şi Florin Barbu -, în cele mai multe cazuri pe una dintre primele poziţii.

Topurile se referă exclusiv la filmele care au rulat în cinematografele româneşti în 2010.

În opinia criticului Andrei Gorzo, care l-a plasat pe primul loc în topul său, „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu” este cel mai bun film lansat în sălile din România în anul care se încheie. Verdictul este categoric: o capodoperă. Îl secondează, în preferinţele criticii româneşti, „Shutter Island” al lui Martin Scorsese, menţionat de şase ori, la fel ca şi drama lui Jacques Audiard, „Un prophète”, sau câştigătorul Palme d’Or-ului din 2009, „Das Weisse Band/ The White Ribbon/ Panglica albă”, în regia lui Michael Haneke.

În cinci dintre topuri se regăseşte şi animaţia „Toy Story 3”, iar în patru dintre ele – „The Social Network/Reţeaua de socializare” (favoritul categoric al criticii americane).

Cât priveşte filmele româneşti, „Marţi, după Crăciun”, „Felicia, înainte de toate” sau „Medalia de onoare” ocupă primele locuri în unele dintre clasamente, pe lângă „Autobiografia…”. În schimb, în ierarhia stabilită de cifrele din box office, „Avatar” e de departe cel mai vizionat titlu în 2010, cu peste 800.000 de bilete vândute, în timp ce „Eu când vreau să fluier, fluier” are întâietate între filmele româneşti, cu mai mult de 52.000 de spectatori.

2011, cam sărac

„Din imagini de arhivă, Ujică a construit un mare film istoric (cu un arc dramatic maiestuos de tip ascensiune-şi-declin, cu mulţimi de figuranţi şi tot tacâmul) a cărui acţiune se derulează în mare parte în capul protagonistului. O capodoperă”, opinează criticul Andrei Gorzo.

„A fost un an cu foarte puţine filme străine demne de a figura într-un asemenea clasament, însă cu destule premiere româneşti remarcabile, de la capodopera semnată de Andrei Ujică la debuturile în lungmetraj ale unor regizori precum Marian Crişan şi Florin Şerban şi la revenirile/reconfirmările altora care debutaseră în 2002- 2003 (Călin Peter Netzer şi Radu Muntean). Din nefericire, în afara premierelor amânate ale unor filme care au deja mai multe selecţii şi premii (Cristi Puiu şi Bogdan George Apetri), anul 2011 nu promite prea mult pentru cinematografia românească”, crede Mihai Fulger.

„Şi aş mai îndrăzni să mai fac un top, al celor mai bune evenimente cinematografice ale anului. Number one – «Les Films de Cannes à Bucarest», pentru că, pe lângă filmele ultimei ediţii Cannes, am avut parte de invitaţi extraordinari. Apoi, TIFF, Anim’est, NexT, B-est, EXPIFF (Festivalul de film experimental) şi Festivalul de film de la Iaşi (organizat aproape fără niciun ban)”, subliniază Florin Barbu.

evz.ro

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here