spot_img
30.1 C
Vaslui
19-iun.-2024
spot_img

Autogara Vaslui, „cartoful fierbinte” pe care autoritãtile locale si-l aruncã de la una la alta. În cea veche functioneazã Lidl

- Advertisement -

NEPÃSARE… Dupã ce a dat undã verde ca terenul pe care era construitã vechea autogarã sã ajungã în proprietatea magazinului Lidl, Primãria municipiului Vaslui paseazã acum responsabilitatea construirii noii autogãri Consiliului Judetean. Însã în ultima sedintã de CJ, Dumitru Buzatu a spus clar cã institutia pe care o conduce nu mai detine nici mãcar un metru pãtrat de teren în judet, prin urmare, viitoarele investitii se vor face în cosmos. Lãsati în bãtaia vântului de autoritãtile locale si judetene, operatorii de transport s-au adaptat din mers situatiei si au identificat un spatiu lângã autogara Transurb, respectând astfel reglementãrile europene, care impun îmbinarea transportului local cu cel judetean, interjudetean si international. Spatiul, care arãta ca dupã bombardament înainte de a fi luat în chirie, a fost modernizat (atât cât s-a putut) de Morandi Logistic, unul dintre cei mai mari operatori de transport din judet. Initial, acesta îsi deschisese propria autogarã lângã benzinãria OMV, însã chiria care crestea de la lunã la lunã l-au fortat sã se mute. Ioan Morandi a gãsit un spatiu la doi pasi de autogara Transurb si, cu bani din propriul buzunar, a betonat aproximativ 800 de metri pãtrati de teren, a pus piatrã concasatã si a dotat micuta clãdire cu toate cele necesare pentru ca vasluienii sã poatã astepta autobuzele si microbuzele în conditii cât de cât civilizate. Toate aceste investitii au fost fãcute în baza unor discutii cu cei de la Primãria Vaslui. „Noi am avut niste promisiuni de la Primãria Vaslui , dacã nu le-am fi avut , nu m-as fi bãgat în mocirla asta, as fi lãsat-o de la sine cu plecare de oriunde, însã pasiunea pentru activitatea de transport îmi dã sperantã cã doar dacã se comunicã corect si se actioneazã unitar, se rezolvã problemele. Suntem la cîtiva pasi de normalitate, însã mai mult decât de normalitate, avem nevoie de a ne trasa obiective de fiecare parte implicatã în acest fenomen. În acest sens, noi si astãzi asteptãm acea sedintã operativã în care fiecare sã ne fixãm nevoile si solutiile”, a declarat Ioan Morandi, administratorul societãtii Morandi Logistic. Acea sedintã operativã nu doar cã nu a mai fost organizatã, dar azi, Primãria Vaslui „aprofundeazã” optiunea sactionãrii singurului operator care a mai miscat câte ceva, ca orasul sã aibã, totusi, o autogarã. 

Municipiul Vaslui nu trebuia sã ajungã niciodatã în situatia de a rãmâne fãrã autogara Rotrans. Vorbim de un obiectiv de utilitate publicã foarte important, care lunar deservea mii de vasluieni, si care a fost pus la pãmânt fãrã ca vreo cineva sã se opunã. Nici Primãria Vaslui si nici Consiliul Judetean Vaslui nu au avut vreun cuvânt de spus, lãsând operatorii de transport si cãlãtorii sã se descurce cum pot. Sansele construirii unei noi autogãri sunt extrem de mici, pentru cã acum nici institutia condusã de Vasile Pavãl si nici Consiliul Judetean nu-si asumã aceastã responsabilitate. Invitat, sãptãmâna trecutã, într-o emisiune tv la un post local, edilul municipiului Vaslui a explicat de ce autogara nu se aflã pe lista obiectivelor sale de investitii. ” Autogara este un obiectiv care a fost solicitat si care cu regret spun cã nu îl pot trece pentru cã nu am cadrul legal. Avem în prezent o autogarã, dar nu e ceea ce trebuie pentru oras. Spun cã nu am cadrul legal deoarece Unitatea Administrativ Teritorialã Vaslui nu are nicio tangentã cu transportul judetean care se deruleazã prin acea autogarã. Obligativitatea noastrã este sã asigurãm transportul urban. Pentru acest tip de transport, noi avem infrastructura necesarã. Este important totusi ca municipiul resedintã de judet sã aibã o autogarã, de aceea vom cãuta solutii. Poate se implicã un om de afaceri sã facã aceastã autogarã, poate vom merge pe un parteneriat cu Consiliul Judetean, pentru cã el are legãturã cu transportul care se desfãsoarã prin autogarã. Din pãcate, autogara rãmâne un obiectiv pentru care nu am acum finantare”, a declarat Vasile Pavãl.

Consiliul Judetean are alte preocupãri, cum ar fi modernizarea drumurilor spre cimitir din Republica Moldova

În timp ce în judetul pe care îl pãstoreste, locuitorii frãmântã glodul, Dumitru Buzatu asfalteazã drumuri si modernizeazã clãdiri din Republica Moldova. Anul trecut, Consiliul Judetean Vaslui a finantat cu suma de 100.000 de euro, din bugetul propriu, modernizarea si reconstructia unui centru de tineret si constructia unei sãli de haltere în raionul Nisporeni din Republica Moldova. În luna octombrie 2021, consilieri judeteni au aprobat finantarea proiectului „Modernizarea Azilului de bãtrâni si invalizi din raionul Cimislia”, din bugetul propriu al Judetului Vaslui pentru anii 2021 si 2022, cu suma de 109.000 Euro. În urmã cu cinci ani, Dumitru Buzatu a propus, iar consilierii judeteni au aprobat, în unanimitate, alocarea sumei de 70.000 de euro, din bugetul judetului, pentru constructia de cãsute în Tabãra de odihnã pentru copii si adolescenti din raionul Soroca. Tot Dumitru Buzatu a venit în fata consilierilor cu un alt proiect, de aceastã datã pentru raionul Strãseni. Pentru „Reconstructia capitalã a acoperisului la blocul 3C (chirurgie) la Institutia Medico-Sanitarã Publicã Spitalul raional Strãseni”, a fost alocatã, din bugetul judetului Vaslui, suma de 94.098 euro. Alte 25.000 de euro au fost directionate cãtre reabilitarea drumului de acces spre Cimitirul de Onoare din satul Stoianovca, raionul Cantemir. În august 2021, CJ Vaslui a aprobat o hotãrâre privind aprobarea finantãrii proiectului „Reconstructia acoperisului blocului nr. 1 al Centrului de Sãnãtate sectia MF Anenii Noi”, pentru care a fost propusã suma de 62.500 de euro.

Consiliul Judetean nu mai are teren. Viitoarele investitii, în cosmos

La aproape nouã luni de la închiderea autogãrii Rotrans, primarul Vasile Pavãl încã asteaptã ca problema sã fie preluatã de Consiliul Judetean, în timp ce Dumitru Buzatu spune cã institutia pe care o conduce nu mai are disponibil nici mãcar un metru pãtrat de teren. Declaratia a fost fãcutã în timpul sedintei de CJ de sãptãmâna trecutã, când liberalul Valentin Cretescu i-a cerut lui Buzatu sã se uite peste gard, la vecinii din judetul Iasi, care vor construi mai multe parcuri industriale. „Eu stiu cã bugetul e prilej de ceartã politicã, dar trebuie sã fim realisti si sã ne asumãm rezolvarea sarcinilor prioritare si sã ne atingem obiectivele pe care ni le-am propus în mod realist. Asta este linia de conduitã atâta timp cât sunt eu aici. Când nu voi mai fi, poate lumea va face numai parcuri industriale în tot judetul. N-are niciun metru de teren judetul Vaslui, dar probabil cã le va face în cosmos. Ne îndreptãm spre progresul acesta tehnic, spre situatia în care parcurile industriale din judetul Vaslui vor fi fãcute în cosmos”, i-a rãspuns Dumitru Buzatu consilierului liberal. Probabil, în lipsa de teren, autogãrile din Vaslui si Bârlad tot în cosmos vor fi construite, atunci când tehnologia ne va permite.

În timp ce autoritãtile locale si judetene ridicã din umeri, un operator a preluat problema autogãrii

Cu un primar care asteaptã solutia salvatoare de la Consiliul Judetean, si cu un presedinte de CJ tot mai dispus sã investeascã în Republica Moldova, operatorii de transport judetean si inter-judetean au fost nevoiti sã gãseascã rapid o solutie. Pentru a nu se ajunge ca la Bârlad, unde cãlãtorii nu stiu când si de unde pleacã autobuzele, societatea Morandi Logistic si-a modernizat, atât cât i-a permis contractul, propria autogarã de lângã Transurb. Pentru a face fatã fluxului mare de cãlãtori, Ioan Morandi a betonat peroanele si a pus piatrã prin curtea autogãrii, asigurând conditii atât pentru operatori cât si pentru cãlãtorilor. La ora asta, autogara Morandi joacã un rol foarte important în asigurarea serviciului public de transport judetean si inter-judetean. L-am întrebat pe Ioan Morandi, administratorul Morandi Logistic, ce presupune activitatea unei autogãri si de ce s-a ajuns în aceastã situatie. „Activitatea de autogarã este o activitate complexã. Presupune birou de miscare, ghisee de informatii si vânzãri bilete si sala de asteptare. Unii au scris pe retelele de socialziare cã în autogara Morandi „cãlãtorii stau în frig sã astepte cursele din alte localitãti”. Fals, actuala clãdire a autogãrii noastre beneficiazã de încãlzire, iar personalul nostru de informatii si dispecerii împreuna cu publicul cãlãtor se adãpostesc în 128 m2, cu cãldurã, tv, ceai cald si cafea si informatii de la 4 dimineata pânã la 22 seara! Mai mult, noi am pregãtit o nouã clãdire care sã deserveascã un spatiu de asteptare si mai mare, de aproximativ 200 m2 cu tot cu birouri de miscare, wc curat , spatiu în care ne vom muta atunci când vom primi aductiunea de gaz contractatã si în asteptare spre aprobare de cãtre autoritãtile locale. Tãvãlugul acesta de critici la adresa autogãrii noastre de pe retele de socializare a apãrut odatã ce toatã autogara care functiona lângã garã a fost închisã, si nu din vina noastrã! Cãlãtorii trebuiau sã aibã un loc de plecare, un telefon pentru informatii , un site de informatii, un birou de miscare în care cursele judetene si interjudetene sã fie confirmate pe foile de parcurs ale operatorilor de transport . Noi functionãm în prezentul loc doar pentru noi , firma de transport Morandi Logistic si cîtiva parteneri, pentru ca noi am crezut tot timpul în reglementãrile europene care presupun îmbinarea transportului local cu cel judetean, interjudetean si international. Unde putea fi îndeplinitã aceasta conditie dacã nu în spatele intermodalului administrat astãzi de Transurb? De atunci am betonat cei 800 m 2 de peroane si am întretinut permanent un drum de servitute care deservesc autogara noastrã, garajele Transurb si spatiile de parcare închiriate de operatorii de transport de la Transurb. La acea vreme, cei 800 m2 ne erau suficienti nouã si pentru parcare si pentru plecãrile sau sosirile de curse , având însã peroane si în vechea autogarã pentru cursele de Bârlad, noi eram o anexã necesarã si asa am functionat singuri, fãrã ajutorul nimãnui. Când s-a desfiintat vechea autogara, ne-am organizat, zic eu, exemplar si am fãcut rost de loc de parcare suficient pentru toate autobuzele în apropierea autogãrii, în asa fel încât peste 40 de autocare , autobuze si microbuze sunt parcate zilnic fãrã a sta lipite pe toate gardurile, trotuarele sau parcãrile publice cum se fãcea înainte, iar acestea vin la peroane doar la încãrcare/ debarcare”, ne-a declarat administratorul Morandi Logistic.

„Dacã nu as fi avut niste promisiuni din partea primãriei, nu m-as fi bãgat în mocirla asta”

REACTIE FERMÃ…Initial, autogara Morandi si-a desfãsurat activitatea pe terenul de lângã benzinãria OMV, însã chiria tot mai mare si faptul cã se afla la distantã apreciabilã de autogara Transurb si gara CFR, l-au fãcut pe Ioan Morandi sã caute o altã solutie. Asa a ajuns sã ia în chirie spatiul unde azi se aflã autogara Morandi, nu înainte de a avea niste discutii cu conducerea Primãriei Vaslui. „Pentru cã cea mai mare problemã a acestei autogãri este infrastructura, în decembrie 2022, am adus utilaje, am pus piatra concasatã, tot din buzunarul propriu, pentru un drum de servitute care însã duce într-o întreagã curte Transurb, unde canalizarea nu functioneazã si întreaga apa vine fix în fatã autogãrii noastre. Vorbim de o infrastructurã care nu este folositã doar de Morandi si de chiriasii Autogãrii, ci de o întreagã gama de business-uri, de aceea cred cã fãrã implicarea autoritãtilor, aceastã problemã nu poate fi rezolvatã. Întreaga curte Transurb, tot Morandi o deszãpezeste de sapte ani si nu ne plângem, o facem cu drag pentru cã asta înseamnã sã ai spirit civic în primul rând! Noi am avut niste promisiuni de la Primãria Vaslui, dacã nu le-am fi avut, nu m-as fi bãgat în mocirla asta, as fi lãsat-o de la sine, cu plecare de oriunde, oricum, însã pasiunea pentru activitatea de transport îmi dã speranta cã doar dacã se comunicã corect si se actioneazã unitar se rezolvã probleme. Suntem la cîtiva pasi de normalitate, însã mai mult decât de normalitate, avem nevoie de a ne trasa obiective de fiecare parte implicatã în acest fenomen. În acest sens, noi si astãzi asteptãm acea sedintã operativã în care fiecare sã ne fixam nevoile si solutiile! Noi, ca operator de transport, ne-am îndeplinit obligatiile. Avem autobuze moderne, conditii decente în autogarã, iar publicul cãlãtor nu este purtat prin sapte locuri pentru o singurã plecare! Astãzi, în materie de informatie, trebuie sã apeleze un singur numãr de telefon, 0760675437, si aveti informatii despre absolut toate plecãrile din Vaslui . Dacã intrati pe www.autogaravaslui.ro aveti toate informatiile despre cursele din Vaslui , cu tranzit sau cu plecare cãtre orice destinatie din Romania si mai adãugãm cã odatã ce ajungi în autogara noastrã, esti la doi pasi de intermodalul local, ceea ce din punct de vedere al transportului, înseamnã o apropiere si mai mare de civilizatiei. Noi am fost si suntem parteneri loiali ! La noi, abonamentele sunt pe cartele electronice si biletele sunt bonuri fiscale de 15 ani ! Avem aplicatie RezBil de vânzãri bilete si Rezevari curse plus autobuze noi, fãrã a primi fonduri europene , subventii sau alte compensatii si suntem foarte aproape de a realiza primele ghisee electronice de emitere de bilete, pe care le vom folosi în cele mai aglomerate statii!”, a declarat Ioan Moraru, administratorul firmei Morandi Logistic.

În loc de sprijin, conducerea Primãriei „aprofundeazã optiuni”

PROMISIUNI…Nemultumirile vasluienilor legate de infrastructura autogãrii nu sunt strãine celor din conducerea primãriei. Pe pagina de Facebook a viceprimarului Cãtãlin Mîndru, un vasluian i-a cerut acestuia sã ia atitudine pentru cã „primãria are ultimul cuvânt”. „Acolo nu este despre cuvinte, ci despre a face o investitie. Autoritatea localã nu poate investi acolo unde nu detine proprietatea asupra terenului sau a clãdirii. Credeti cã solutia este ca autoritatea publicã sã rezolve lipsa de interes a agentilor comerciali pentru investitii care au ca efect cresterea calitãtii produsului/serviciului prestat? Dumneavoastrã cum vedeti rezolvarea cazului concret de mai sus?”, l-a întrebat vicele Mîndru pe partenerul sãu de dialog. „Sanctiuni si contraventii! Este simplu. Respectarea legii”, i-a rãspuns acesta. „Sãptãmâna viitoare vom aprofunda aceastã optiune”, l-a asigurat Mîndru pe vasluianul nemultumit de infrastructura noii autogãri. N-ar fi rãu ca înainte de „aprofundarea optiunilor”, viceprimarul usr-ist sã discute cu seful sãu, primarul Vasile Pavãl, pentru a afla care au fost promisiunile fãcute si de ce acestea nu s-au mai realizat.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

5 COMENTARII

  1. In curând vor fugi toti oamenii din gropa de gunoi a moldovei Vaslui ati facut o pulpa dintr un oras în care partidul condus de dvs a distrus toata industria si nu a modernizat nimic . Jucati barbut cu interlopii si camatarii , odihniti va in pace in familia

    Regrete Eterne!

  2. DACA AUTOGARA ESTE HARDUGHIE, ATUNCI CE FEL DE CLADIRE ESTE PIATA VIDN CARE JUMATATE ESTE GOALA?
    AMBELE CLADIRI FACUTE DE PRIMARUL PAVAL CU BANII VASLUIENILOR SUNT F F MARI SI SUNT MAI MULT GOALE.
    AI AVUT TARITE IN CAP PAVALE CIND AI APROBAT CONSTRUCTIA CELOR 2 CLADIRI SAU AI AVUT SPAGI MAI MARI DE LUAT.
    LA PIATA VIDIN TI AI PUS NEAMURILE SA L JECMANEASCA PE COSTAN DE LA COREVAS DE A DAT OMUL FALIMENT LA CITE SPAGI TI A DAT.
    CA SA NU TE BLESTEME COSTAN L AI ANGAJAT LE PRIMARIE SI I AI DAT UN OS SA ROAGA CA SA NU MOARA OMUL DE FOAME SI SA PARI OM BUN.
    TOT TE AJUNG BLESTEMELE CELOR CARE I AI FALIMENTAT CA SA TI PUI FIRMELE BAIETILOR LA CISTIG. NU PLECI DIN PRIMARIE SI DE PE ACEST PAMINT PINA NU TI PLATESTI TOATE DATORIILE SPAGARULE DE PRIMAR

  3. Parca nu se stie ca autogara Transurb o va prelua Morandi, cu tot cu transportul local care i.aduce lui Paval numai probleme. Si utite asa se uita si afacerea troleibuzelor. Plus comisionul de la Morandi.Pina la alegeri primarul Paval trebuie sa rezolve cumva problema troleibuselor ca altfel pierde alegerile, De cind nu m ai este dna Placinta primarul nu mai are pe cine sa scoata vinovat pentru probelemele din transportul local. Nici nu mai stie Paval cum arata autogara Vaslui, sa vina sa vada primarul cum stau calatorii in frig in ditamai hardughia de cladire.

  4. Adevărul e că nu putem să nu-i îndeplinim visul domnului MorAndi! În locul lui aș apela la inclusiv la Iulia Vântur și Ștefan Bănică Jr. pentru un „dansez pentru transport” !

  5. Păi e greu de ghicit? Lui tata Mitică îi vine parandaratul gras de la moldoveni și nici nu-l întreabă nimeni de sănătate că nu vede nimeni ce sa construit acolo

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.