16.8 C
Vaslui
02-oct.-2022

BIRUL AUTO, SFIDAREA UE

- Advertisement -

Taxa auto instituită în România de la intrarea în Uniunea Europeană, 1 ianuarie 2007, a scos din buzunarele nemtenilor bani grei. Multi nu au mers pe principiul unde-i lege nu-i tocmeală, si au contestat birul în instantă. Mare parte din cei care au procedat în acest fel au avut cîstig de cauză, iar parte din cei care au pierdut nu au disperat si s-au adresat forurilor europene. Cei care au mers pe această cale se pare că au tras lozul cîstigător, deoarece, recent, Curtea de Justitiei a Uniunii Europene de la Luxemburg a declarat birul contrar legislatiei europene. Totul a plecat de la cazul unui bărbat din Gorj. Pe 7 iulie 2011 Curtea de Justitie a decis că taxa de poluare prevăzută de legislatia română, inclusiv modificarea din decembrie 2009, este contrară dreptului Uniunii Europene. Curtea a respins si cererea guvernului de limitare în timp a efectelor hotarîrii acestei instante. S-a mai stabilit că normele în domeniu din legislatia autohtonă mentin un regim de impozitare care descurajează înmatricularea în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre si care se caracterizeaza printr-o uzură si o vechime importante, în timp ce vehiculele similare puse în vînzare pe piata natională nu sînt în nici un fel grevate de o asemenea sarcină fiscală. Aceleasi indicatii le-a dat Curtea de Justitie a UE si în luna aprilie a acestui an, într-o spetă similară, cînd birul a fost declarat discriminatoriu. Cu toate că legislatia europeană trebuie aplicată în dreptul intern, guvernantii nu au făcut-o. S-au încercat diverse variante, printre care reducerea birului cu 30%, dar au mai fost în discutie si alte variante. Chiar dacă s-a anuntat că modificările pe acest subiect vor deveni literă de lege începînd cu 1 iulie, nu s-a produs nici o schimbare si mergem înainte, în dispretul normelor emise de mai marii europeni.

Procese fără număr

În acest moment taxa este aceeasi ca la începutul anului, nimic nu s-a schimbat cu exceptia faptului că este vremea vacantei. „Cine doreste restituirea taxei trebuie să parcurgă pasii clasici, pînă la actionarea în instantă dacă este cazul. Deocamdată decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene nu este obligatorie pentru noi, nu este transpusă în legislatia românească, astfel încît singura cale rămîne instanta. Pe acest subiect nu avem alte noutăti. Asta e situatia si taxa se plăteste în continuare“, a declarat Titi Tănase, directorul Directiei de Finante Neamt. Încăpătînarea guvernantilor s-a lovit însă de insistenta nemtenilor care au considerat că birul nu trebuie plătit, cu atît mai mult cu cît din acest an taxa a crescut considerabil. Asa se face că de la institurea birului, în 1997, si pînă aproape de jumătatea anului peste 400 de nemteni au sesizat instantele de judecată pentru recuperarea banilor. Peste 200 de litigii au fost solutionate definitiv de judecători, trei sferturi din procese fiind cîstigate de plătitorii de taxe. În acest fel visteria statului a dat înapoi petentilor aproape 11 miliarde vechi. Numai vreo 60 de nemteni au pierdut procesul, solutia magistratilor fiind în favoarea statului român. Alte circa 200 de litigii de aceeasi natură sînt încă pe masa judecătorilor. În medie, fiecare din cei care s-au încumetat a se „bate“ cu statul a primit circa 70 milioane de lei vechi, o mică avere la vremurile pe care le traversăm. Unul din primii nemteni care a învins statul si a cîstigat în instantă restituirea sumelor plătite cu titlu de taxă auto a fost un magistrat din cadrul Judecătoriei Piatra Neamt, în 2008. Demersul pentru recuperarea banilor, în cazul celor care consideră că au fost prejudiciati, începe cu o solicitare de restituire care se depune la organul fiscal, iar dacă aceasta este respinsă, poate fi atacată cu o contestatie. Dacă nici în acest caz răspunsul nu este multumitor, se poate intenta un proces civil. Indiferent de numele pe care taxa l-a purtat de-a lungul timpului, de la instituire si pînă în prezent în visteria statului au intrat peste 675 miliarde de lei vechi numai de la plătitorii nemteni. Constant taxa a tot crescut, cea mai mare majorare fiind la finele anului trecut. Pentru masinile cele mai vechi si cele mai poluante birul a depăsit 30.000 euro, cam cît valoarea unei case.

www.monitorulneamt.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.