Brexit la zi: Marea Britanie se scufundă, visând la statutul de actor global sau la Alianţa anglofonă

Marea Britanie se confruntă cu perioada finală a negocierii acordurilor Brexit, fără perspective reale de a ajunge la un acord cu UE în timp util. Între timp, cu riscul de a cădea între şine la 31 decembrie 2020, problemele tehnico-administrative sunt atât de importante încât controlul frontierei şi vama vor intra în activitate cu 6 luni întârziere, dacă nu chiar 9, la 1 decembrie 2021.
Turbulenţe majore sunt aşteptate în perioada de după Brexitul efectiv, în condiţiile unei prăbuşiri record a economiei – 20,4% în al doilea trimestru din 2020. În plus, furtuna perfectă care se apropie e amplificată şi de soluţiile marginale şi neconcludente în acorduri de liber schimb cu actorii terţi pentru perioada de după Brexit, deşi proiectul Marii Britanii Globale şi cel al Alianţei anglofone subzistă în aspiraţiile şi dorinţele de neîndeplinit ale adepţilor Brexit. Brexitul între şine Situaţia actuală a Brexitului este greu de definit. După o plecare în forţă la negocieri, în iunie-iulie, avântul pare să se fi epuizat şi negocierile bilaterale cu UE au stagnat în blocaje greu sau imposibil de depăşit fără voinţă politică şi compromisuri angajate de către Londra. În plus, subzistă un număr mare de probleme nesoluţionate şi blocaje aferente Brexit din perioada Declaraţiei politice, cu nenumărate cazuri şi acuzaţii ale Brexiter-ilor la adresa actualului Guvern, care ar trebui să revizuiască sau să întoarcă din drum unele dintre acordurile deja angajate. Concret, în afara dosarului mamut al acordului pe comerţ – pe care iniţial UE îl dorea cât mai liber, dar, fireşte, proporţional cu angajamentele asumate de către Marea Britanie, azi abordarea asumată de către Londra pare mai apropiată de no deal decât de un acord de liber schimb. Marea Britanie încearcă să evite orice angajamente care „să-i limiteze suveranitatea”, în termenii campaniei pro-Brexit, dar orice asemenea poziţie exclude părţi întregi de piaţă şi categorii de mărfuri şi servicii de la liberul schimb din cauza alterării competiţiei corecte în cadrul UE. În plus, mai există 4 componente ale acordului care sunt pe masă, cu diferenţe mai mici sau mai importante între părţi: Mai întâi, este vorba despre modul în care ar urma să coopereze instituţiile de aplicare a legii, în domeniul schimbului de date personale şi al securităţii. Ieşirea din UE crează probleme majore privind această componentă, în măsura în care Londra nu respectă strict regulile europene pe dimensiunea justiţie şi afaceri interne. De asemenea, nici o perspectivă ca mandatul european sau procurorul european să aibă vreo acţiune în Regat.

Citeste mai mult: adev.ro/qf6zlp




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ