Bulevardele nesimtirii

Cele mai importante artere din Iasi reprezinta un cosmar pentru soferi. Linga sinele de tramvai s-au format adevarate cratere. Un autoturism cu roti mai mici poate avea probleme serioase, in conditiile in care gaurile au zece centimetri adincime si chiar mai mult. Soferii stiu ca pe linga distrugerea suspensiilor mai exista un pericol serios: sa fii “furat” de liniile de tramvai. Astfel, diferentele de nivel dintre sine si sosea pot schimba directia de deplasare a masinii. Cu toate acestea, cei responsabili de asfaltarea drumurilor paseaza cu nesimtire vina, de la unul la altul.

Gropile din asfalt sint doar niste mici impedimente pe linga traversarile peste liniile de tramvai. Sinele sint inconjurate de adevarate cratere. Reporterii “Ziarului de Iasi” au facut o trecere a in revista a zonelor unde soferii sint nevoiti sa treaca peste calea de rulare. Rezultatul se traduce prin diferente de nivel care depasesc pe alocuri si 12 centimetri, cum e in zona Bazar. Tutora, Metalurgie, Soseaua Nationala, Nicolae Iorga sint adevarate capcane care necesita multa atentie din partea soferilor. Autoritatile au aceleasi scuze ca de fiecare data: regia de transport, ca nu se ocupa ea de astfel de probleme, cei de la Drumuri Nationale ca sinele de tramvai nu le apartin, iar municipalitatea ca nu are bani.

“Fereasca Dumnezeu sa faci curba peste liniile de tramvai!”, este reactia unui sofer care surprinde cel mai bine situatia de pe strazi. Zonele de traversare peste calea de rulare a tramvaielor pun la incercare atit indeminarea soferilor, cit si nervii acestora.

“Ginditi-va ca peste astfel de treceri in general nu ai prioritate si trebuie sa te misti repede. Vrei, nu vrei, iti rupi masina, mai ales daca circuli zilnic. Uneori te mai inteleg ceilalti soferi, dar la orele de virf, ca sa nu ramii blocat, trebuie sa te bagi. Platim taxe si la Primarie si roviniete, ca daca nu, esti amendat. Sint taxe peste taxe a caror justificare nu o gasesc. Am ajuns sa nu ma mai mire nimic”, a afirmat a lehamite Misu Popovici, sofer la o firma de curierat.

Zona Baza 3 si Moldoplast: linii ingropate combinate cu linii cu 9 centimetri mai inalte

Intersectia de la CET dintre bulevardul Tudor Vladimirescu si Calea Chisinaului pe sensul de mers spre Baza 3 obliga soferii sa treaca pe linia de tramvai. Tot peste liniile de tramvai trebuie sa treaca si cei care vin dinspre Baza 3 si merg spre Podu Ros. In zona, gropile de linga sina ajung la 6-7 centimetri adincime. Soferii care ies din zona Moldoplast trebuie sa fie si ei cu mare bagare de seama. Sinele de tramvai au cite o “salba” de gropi in jur.

Bariera de la Tomesti este considerata de soferi una dintre cele mai “urite” zone. Conducatorii auto se pling atit de trecerea peste liniile de tramvai, cit si de cea peste calea ferata. In zona liniilor de tramvai, gropile au o adincime de 8-9 centimetri si cele mai multe nu pot fi ocolite. Amenajarea peste calea ferata lasa si ea de dorit. “Acolo numai cu viteza intii se poate trece. S-a facut prost trecerea peste sinele de tren pentru ca e lasat spatiu la sina si trebuie sa mergi incet”, a mentionat Tudorel C, taximetrist.

Probleme similare sint si la bariera de la Comat, unde, – desi trecerea peste calea ferata este amenajata -, diferenta fata de sina este mare si se circula cu viteza redusa. “La Comat mai e si aglomeratie. Nu ai cum sa calci putin acceleratia, ca iti rupi masina, si n-am vazut pe nimeni sa dea un ban pentru reparatii sau macar sa ne scuteasca de alte taxe”, a comentat Tudorel C.

Acesta a specificat ca problemele la trecerile peste linia de tramvai se regasesc de-a lungul Caii Chisinaului. “Strada e facuta, dar daca vrei sa traversezi sint numai hopuri si dimburi”, a adaugat taxiemtristul. Gropile formate in zona sinelor de tramvai ajung la 8-9 centimetri.

Soseaua Nationala: sine garnisite cu gropi adinci

Gropi importante sint si pe Soseaua Nationala. Soferii care se indreapta spre Podul de Piatra se intersecteaza cu linia de tramvai de pe Splai Bahlui, garnisita cu gropi. In dreptul spalatoriei din zona respectiva, gropile ating frecvent adincimea de 9 centimetri. Gropi de 7-8 centiemtri se gasesc frecvent in zona podului din Metalurgie.

Soferii se plinga ca aceasta zona a fost practic uitata de autoritati, fiind plina de gropi de diferite marimi si adincime. Greu se circula si in zona Padurii, unde trecerea peste sina de tramvai a fost asfaltata. Cu toate acestea, sina este mai ridicata decit asfaltul, iar conducatorii auto sint obligati sa reduca viteza.

Cele mai adinci gropi pe linga sine: bulevardul Nicolae Iorga

Locul fruntas la gropi il ocupa bulevardul Nicolae Iorga. Soferii care intra sau vin de pe pasarela au parte de un veritabil traseu offroad. Daca pina aproape de Vama Nicolina soseaua este asfaltata, din zona refugiului de pietoni, strada arata ca dupa bombardament.

In zona liniilor de tramvai, gropile au deseori si 12 centimetri in adincime. “Acolo e jale mare. Cind vii de pe pod si vrei sa mergi spre Tesatura, ai toate sansele sa-si bagi masina mai repede in service. E o artera intens circulata si cind prinzi liber trebuie sa pleci pentru ca vin masini din ambele sensuri. Vrei, nu vrei, iti lasi bucsele acolo. Probleme sint la ambele intrari pe pod si inainte de Bazar si dupa Bazar. Tot cu gropi e si la Piata Nicolina”, a afirmat Dan Pantiru, sofer.

Scuzele autoritatilor: “lipsa de bani”, “sinele nu sint ale noastre”, “vom cauta fonduri”

Problema trecerilor peste liniile de tramvai pare insa fara rezolvare. Institutiile care ar trebui sa rezolve problemele ridica din umeri si afirma ca nu sint bani, cu toate ca investitiile pentru a se circula cit de cit decent, ar fi minime. Cite o plomba de asfalt ar putea face viata conducatorilor auto mult mai usoara.

Oficialii RATP au declarat ca problemele din zonele enuntate vor fi rezolvate cind se va moderniza si calea de rulare a tramvaielor. Cind se va intimpla acest lucru, nu se stie insa. In plus, cei de la RATP sustin ca au in administrare doar liniile, nu si asfaltul. “Noi avem aceste linii in administrare, nu sint ale noastre. Ar trebui refacuta infrastructura. Apar astfel de probleme din cauza fundatiei, care nu a fost bine facuta. In partea de investitii intra si refacerea carosabilului. O serie de lucrari mai mici, le-am mai facut si noi, din fonduri proprii”, a mentionat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al RATP.

Reprezentantii regiei sustin ca plombele de asfalt nu rezista, si sar in timp. “Pe Nicolae Iorga, noi am vrut sa modernizam calea de rulare pina la Tesatura, dar nu au mai fost fonduri. Zone ca Metalurgie, Agronomie in Copou, Muzicescu, Padurii reprezinta urgente din punct de vedere al investitiilor. Cum vor fi fonduri, vor fi rezolvate si problemele. Cit despre trecerile peste linii, acolo unde s-a lucrat deja nu sint probleme. Nu pot fi facute insa cum sint cele peste calea ferata deoarece costurile ar fi foarte mari”, a explicat Mihai.

Tot despre necesitatea investitiilor a vorbit si Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. “Sint multe zone unde linia a ramas jos. Nu poti sa torni asfalt fara sa fie ridicata si linia la cota pentru ca ar agata vagonul. Totul tine de bani. Vom cauta fonduri sau accesarea unor alte imprumuturi ca sa rezolvam si aceste probleme”, a declarat Chirica.

Sefii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi (DRDP) arata cu degetul tot spre municipalitate. “Unde s-a ridicat linia, noi am asfaltat. Pe Nicolae Iorga noi am lucrat exact cit a fost modernizata linia de tramvai. Unde nu a fost ridicata cota, nu am mai putut interveni. Noi vom cauta sa mai plombam. Sectorul de la sina de tramvai tine insa de RATP, nu de noi”, a explicat Viorel Scutaru, directorul DRDP Iasi.

ziaruldeiasi.ro




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ