spot_imgspot_img
17.2 C
Vaslui
29-mart.-2024

Cat ne costa pregatirea masinii pentru iarna

- Advertisement -

Proprietar de masina: lux sau necesitate?

INTERZIS… Peste o lunã de zile, dacã meteorologii nu se însalã, peste România se va asterne iarna. O iarnã care vine cu vesti cât se poate de proaste pentru soferi. Fiecare proprietar de masinã va trebui sã se doteze cu cauciucuri de iarnã, lopeti, lanturi sau material antiderapant, conform unui proiect normativ aprobat în comisii la Camera Deputatilor si aflat la semnat, pe biroul ministrului Transporturilor. Asta, bineînteles, dacã va dori sã iasã cu masina din garaj sau din parcare, în iarna care vine. Ce înseamnã asta, pentru un sofer din judetul Vaslui, si-asa atât de strâmtorat de salariile mici si somajul masiv din zonã? Simplu: o cheltuialã în plus de 600-1.000 de lei, adicã un salariu de bugetar într-o primãrie. Nu mai vorbim de pensionari, care vor fi nevoiti sã punã deoparte douã-trei pensii amãrâte, pentru a face fatã cheltuielilor.

Multi soferi considerau, pânã acum, cã iarna poti circula cu douã cauciucuri de iarnã, pe fatã, în timp ce spatele era în grija cauciucurilor de varã. Din acest an, însã, lucrurile se vor schimba radical. Niciun sofer nu va mai putea circula pe drumurile publice, dacã nu va avea masina echipatã integral cu cauciucuri de iarnã, plus lopatã, lanturi sau materiale antiderapante. Într-o primã fazã, erau vizate firmele care au în proprietate masini de mare tonaj si care erau obligate sã punã cauciucuri de iarnã pe toate utilajele care ies pe drumurile publice, fie ele nationale, fie judetene. La un moment dat, s-a spus cã, în cazul vehiculelor de mare tonaj, circulatia ar putea fi interzisã pe timpul iernii, în cazul în care nu au anvelope speciale. Ori, s-a primit o informatie conform cãreia toate autovehiculele, indiferent dacã e vorba de cele care transportã mãrfuri sau de cele care transportã persoane, trebuie sã fie echipate cu cauciucuri de iarnã. Obligativitatea dotãrii cu cauciucuri pentru sezonul rece ar urma sã intre în vigoare de la 1 noiembrie. Amenzile pentru cei care nu vor respecta cerinta vor fi foarte mari, spun oficialii Companiei Nationale de Autostrãzi si Drumuri Nationale din România (CNADR). Dar, apare o întrebare: va fi aprobat acest act normativ si, mai ales, cine îsi va asuma rãspunderea, dat fiind faptul cã mii de firme care detin camioane ar fi blocate pe loc, din cauza preturilor foarte mari la cauciucuri speciale? “Tragem pe dreapta masinile, dacã ne obligã sã ne dotãm toate camioanele cu cauciucuri de iarnã. Gânditi-vã, un camion mare, de 30-40 de tone, are 18 roti, iar pretul unui singur cauciuc ajunge la 15-20 de milioane. Faceti calculul, ar trebui sã cheltuim în jur de 300 de milioane de lei vechi pentru a echipa o singurã masinã. Nu cred cã vor aproba aceastã chestiune, ne-ar termina de tot, nu am mai avea cu ce continua afacerile”, ne-a spus un manager al unei firme de constructii din Vaslui.

Vesti triste pentru soferii de autoturisme

În timp ce patronii firmelor de constructii ar trebui sã gãseascã rapid miliarde de lei vechi pentru a-si echipa masinile de mare tonaj – lucru aproape imposibil – soferii care detin câte un autoturism sau douã se întreabã cu ce bani îsi vor echipa masinile pentru sezonul rece. Am fãcut un tur prin câteva magazine de piese auto din Vaslui, iar ceea ce am aflat nu-i poate multumi prea tare pe proprietarii de autoturisme. De exemplu, în cazul Loganului, masina cel mai des întâlnitã pe soselele din judetul Vaslui, cele mai ieftine cauciucuri de iarnã pornesc undeva de la 165 de lei. Vorbim aici de cauciucurile Motrio, o marcã aflatã în “jurisdictia” celor de la Renault, lansatã de un an de zile. Urmeazã cauciucuri Kormoran si Continental, la 175 de lei bucata, Michelin, de la 200 la 270 de lei bucata, sau Sava, 198-205 lei/bucatã. În medie, pentru a echipa un Logan cu cauciucuri de iarnã, va trebui sã scoateti din buzunar cam 700 de lei, în varianta mai economicã, însã dacã aveti bani si optati pentru mãrcile “tari” puteti ajunge si la 1.400-1.600 de lei! La acesti bani mai adãugati si 40-50 de lei echilibrarea rotilor, plus alte câteva zeci de lei pentru operatiunile de la vulcanizare. “Clientii care cumpãrã cauciucuri oferite la vânzare de firma noastrã, nu plãtesc echilibrarea, este gratuitã, ca si montarea rotilor. Pentru cei care cumpãrã cauciucuri si vin sã le echilibreze în service-ul nostru, tariful este de zece lei de roatã”, spune Bogdan Cardas, directorul service-ului Motor Grup. Dacã sunteti posesor de Renault, marca-mamã a masinilor Dacia, lucrurile se complicã si mai mult. În acest caz, preturile cauciucurilor pleacã de 200-220 de lei si ajung pânã cãtre 400 de lei, dacã doriti ceva de “firmã”.

Lanturile, în jur de 70 de lei. Antigelul – 30 de lei….

Lista materialelor necesare pentru ca o masinã sã circule pe drumuri în timpul iernii continuã cu lanturi, accesoriu care ar trebui sã existe în portbagajul masinii. Acestea se vând, la magazinele din judet, la preturi cuprinse între 60 si 70 de lei, multe magazine neavând (încã) pe stoc acest produs. Antigelul se vinde si el la preturi de invidiat, care pornesc de la 20-25 de lei litru si ajung la 30 de lei, în cazul celui concentrat, care face fatã temperaturilor extrem de scãzute. Dacã aveti probleme cu pornirea masinii, va trebui sã vã gânditi sã schimbati si bateria, care vã costã între 180 si 270 de lei,în functie de magazinul la care mergeti, dar si de puterea fiecãrui echipament în parte. O pereche de stergãtoare de Logan vã costã în jur de 28 de lei, la reprezentantã, în timp ce lichidul de spãlat geamuri, omologat de producãtor, o sã vã scoatã din buzunare în jur de 11 lei, vorbind de solutia concentratã, care vã asigurã confortul si la -20 sau -30 de grade Celsius.

Mai aveti o solutie: magazinele virtuale!

Pentru cei care nu vor sã meargã din magazin în magazin, în cãutarea celei mai bune oferte, existã si spatiul virtual, în care sunt foarte multe magazine on-line ce oferã preturi destul de bune. De exemplu, dacã aveti o masinã Dacia 1310 sau modelul Solenza, cu dimensiunile 165/70/13, trebuie sã stiti cã preturile pleacã de la 120-122 de lei si ajung la 233, în cazul unei anvelope Dunlop, sau 270, dacã preferati Goodyear. În cazul în care veti dori sã cumpãrati din hypermarketuri, vã asteaptã tot felul de oferte, însã trebuie sã tineti cont cã, la banii pe care-i veti plãti la achizitionarea anvelopelor se vor adãuga si cheltuielile cu montajul si echilibrarea rotilor, în jur de 15-20 de lei de fiecare roatã. De exemplu, la Carrefour, un cauciuc pentru Dacia 1310 se vinde cu preturi pornind de la 136 de lei/bucatã, unul de Logan cu 188 de lei/buc, iar pentru Renault Megane în jur de 197 de lei pe bucatã. Tot la Carrefour, cinci litri de solutie pentru spãlarea parbrizului, despre care se spune cã rezistã pânã la -20 de grade Celsius, costã 7,9 lei, însã nu poti sti niciodatã dacã ai fãcut alegerea cea mai inspiratã…

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.