Ce business se poate face din depresii: psihologii şi producătorii de medicamente câştigă în jur de 50 mil. euro anual

Piaţa de antidepresive din România a înregistrat în primele şase luni ale anului 2010 o creştere de 21,3% cu peste 1,4 milioane de unităţi vândute faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009.

“Tulburările de depresie şi anxietate au crescut considerabil ca incidenţă în ultimul an şi jumătate. Este un fenomen descris pentru prima dată la criza din 1930 în domeniul business şi industrial, acolo unde practic pierderile au fost masive atunci aşa cum sunt şi acum. Profesiile de ajutor, psihiatrii, psihologii, sunt mai puţin afectate de criză. Din experienţa personală şi din discuţii cu colegii avem persoane din zona de management care au făcut apel la ajutor psihologic fiind afectate strict de criză”, spune un psihoterapeut din Capitală.

În aceste condiţii în care criza face ravagii în minţile managerilor, psihiatrii, psihoterapeuţii, dar şi producătorii de antidepresive câştigă bani buni în această perioadă.

Dacă în alte ţări cum este spre exemplu Elveţia, bancherii stresaţi au asigurări pentru consiliere psihologică, iar asigurătorii oferă reduceri pentru astfel de poliţe dacă sunt cumpărate pentru mai mulţi angajaţi, în România nu se pune încă problema de aşa ceva, dar cu toate acestea există premisele că veniturile psihologilor vor continua să crească.

În România există în prezent 50.000 de medici, dintre care câteva mii s-au specializat în psihoterapie şi psihiatrie.

Psihiatrii se diferenţiază de psihoterapeuţi prin faptul că majoritatea lucrează în spitale şi tratează de la boli considerate moderate, aşa cum este depresia, până le cele mai grave, cum este schizofrenia. Pe de altă parte psihoterapeuţii lucrează în cabinete private şi tratează boli uşoare, moderate.

Un psihoterapeut câştigă în medie sub 1.000 de euro, însă veniturile maximale pot ajunge la 1.500 – 2.000 de euro pentru cei foarte cunoscuţi. În aceste condiţii, rezultă că în total la un număr mediu estimat de ZF la 2.500 de medici aceştia încaseasă în jur de 2,5 mil. euro lunar, adică circa 30 mil. euro anual. Tarifele pentru o şedintă care durează 50 de minute sunt între 60 şi 200 de lei.

Depresia, boala secolului la manageri

Depresia se manifestă printr-o lipsă de energie, de chef, tulburări de somn, de “elan vital”. “Această lipsă de chef este una dintre navele-amiral ale depresiei combinată cu tulburări de concentrare a atenţiei şi cu o deznădejde, lipsă de speranţă la care se adaugă pierderi sau câştiguri în greutate”, spune psihoterapeutul, care adaugă faptul că persoanele care vin la tratament fac acest lucru pentru că şi-au depăşit posibilitatea de a face faţă nativ descurajării.

Antidepresivele se recomandă în momentul în care apar tendinţele de suicid, nu există poftă de mâncare, altfel spus “persoana este la pământ”.

Vânzările de antidepresive s-au ridicat anul trecut la 18,3 mil. euro, potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România. În primele şase luni rulajele s-au ridicat la 10,9 mil. euro, conform aceleiaşi surse.

“Piaţa de antidepresive din România a înregistrat în primele şase luni ale anului 2010 o creştere de 21,3% cu peste 1,4 milioane de unităţi vândute faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009. Valoric situaţia este diferită. Creştere year to date (primele şase luni – n.red.) iunie 2010 faţă de 2009 este de numai 6,7%”, a spsu Simona Mocanu, business unit manager al Romastru Trading.

Mocanu este de părere că factorul care va influenaţa cel mai mult piaţa ţine de finanţare, “de lipsa fondurilor care afectează circuitul medicamentelor şi care va duce la blocaje.

“În ultimii ani s-au observat modificări în profilul pieţei de antidepresive. Dacă în anii anteriori piaţa era dominată de molecule originale, în ultimii ani s-a observat o creştere a cotei de piaţă a moleculelor generice (medicamente produse după ce expiră patentele unui original – n.red.), ajungându-se în anul 2009 până la 42% în unităţi. Analiza pieţei de antidepresive începând cu anul 2007 până în anul 2009 ne arată că vânzările în unităţi ale genericelor au crescut cu 17%”, a mai spus Mocanu.

Pe piaţa produselor de psihiatrie, Romastru marketează brandurile Ivryx, Ridaxin, Ronydal. Pentru 2010, Romastru estimează vânzări de 150.000 de euro pentru produsele pe care le marketează pe piaţa antidepresivelor.

În primele şase luni ale acestui an, liderul pieţei de antidepresive a fost compania daneză Lundbeck cu o cotă de piaţă de 22,2% (în valoare). Pe următoarele locuri în clasamentul acestei nişe se mai află Servier, Pfizer şi Eli Lilly.

Dacă la valoarea pieţei de antidepresive de aproape 20 mil. euro se adaugă veniturile anuale ale psihologilor de circa 30 mil. euro, potrivit estimărilor ZF, rezultă că din “bolile de cap” se câştigă anual în jur de 50 mil. euro
mediafax.ro




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ