spot_imgspot_img
8 C
Vaslui
27-apr.-2024

Ce cauta Vama in oras, domnilor edili?

- Advertisement -

O decizie controversata luata imediat dupa 1990 pentru confortul unor functionari creeaza acum probleme din ce in ce mai serioase in traficul iesean. Zeci de tiruri blocheaza permanent zona din imediata apropiere a Garii Nicolina, obturind practic doua benzi de circulatie intr-o zona cu trafic intens. Numeroasele tiruri stau la coada in fata Directiei Vamilor pentru stampile care ar putea fi puse oriunde altundeva. In joc este insa si „vadul” a numeroase firme de comisionariat vamal, care isi au sediul in cladirea vamii ori in blocurile de vizavi. Primaria spune ca a propus mutarea Vamii la intrarea in oras, asa cum se intimpla in multe alte municipii din tara. Cei de la Vama dezmint si spun ca nu li s-a facut nici o propunere.

Dintre toate vamile din regiunea Moldovei, doar la Iasi si Botosani cladirile sint situate in mijlocul orasului si incurca circulatia. La Suceava, Neamt, chiar si la Vaslui, vamuirea camioanelor se face in locuri mai putin circulate.

La Iasi, zeci de tiruri stationeaza pe marginea drumului in zona Garii din Nicolina, ocupind o banda de circulatie intr-o zona deja aglomerata. Sediul actual al Directiei Regionale Vamale a fost finalizat acum zece ani, sub conducerea fostului director, Eugen Butur.

O decizie ce se pare ca a fost luata pentru confortul functionarilor de aici, de a veni la serviciu in oras, nu in afara lui, creeaza insa acum probleme de trafic pe o artera proaspat reabilitata: bulevardul Nicolae Iorga.

Restrictii de circulatie inutile

Situatia de pe bulevardul Nicolae Iorga nu este una noua. Iesenii care locuiesc in zona au facut zeci de sesizari de-a lungul timpului. Ei s-au plins in special de zgomotele produse de tiruri. Cei care locuiesc in zona bulevardului Iorga au reclamat ca, in multe cazuri, tirurile stau cu motorul pornit si pe timpul noptii, adesea din cauza frigiderelor necesare produselor alimentare transportate.

Totodata, cozile lungi de tiruri situate adesea de ambele parti ale bulevardului creeaza un inconvenient soferilor care, deodata, se trezesc ca nu mai pot folosi banda pe care circulau, fiind deseori pusi in situatia de a astepta, din cauza traficului, minute bune in spatele unui TIR stationat, pentru a se putea incadra pe o banda mai dinspre ax.

Reprezentantii Primariei sustin ca stiu despre aceasta situatie, mai ales dupa ce artera a fost reabilitata si se pot folosi teoretic toate benzile, dar ca situatia nu poate fi rezolvata decit impreuna cu Directia de Vama. „Noi am impus restrictii de circulatie in zona. S-au montat indicatoare care interzic oprirea. A fost o decizie a comisiei de circulatie luata la solicitarea oamenilor care stau in zona. Si noi consideram ca activitatea de comisionariat vamal nu trebuie sa se desfasoare asa, in oras. Indicatoarele puse de noi ajung insa sub rotile tirurilor. Sint distruse probabil de soferi”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic si de investitii al Primariei.

El a mai spus ca vama ar trebui sa mute activitatea de comisionariat la intrarea in municipiu. O varianta propusa de oficialii din Palatul Roznovanu este intrarea prin Pacurari. „Este principala intrare in oras. Acolo este o portiune de teren intre drumul european si calea ferata. O parte din teren este al nostru, o parte este al celor de la CFR, dar cred ca se poate gasi o formula de colaborare. Se poate amenaja o platforma betonata, cu o constructie usoara, unde sa lucreze citeva persoane. Cred ca situatia poate fi rezolvata, dar nu am primit nici un raspuns de la cei de la Vama”, a precizat Chirica.

Oficialii din Palatul Roznovanu sustin ca au montat popici in zona Garii Nicolina, tocmai pentru a nu mai permite parcarea tirurilor acolo. „Am montat popicii dupa ce s-a reabilitat fintina arteziana. Nu se vedea deloc pentru ca tot timpul acolo erau parcate tiruri care asteaptau la Vama. Noi sintem dispusi la orice tip de colaborare prin care activitatea este mutata spre iesirea din oras. Daca se prefera o alta zona decit Pacurari, nu este nici o problema, mergem unde vor ei”, a completat Chirica.

Situatia tirurilor care vin la Vama de pe bulevardul Iorga se poate clarifica dupa darea in folosinta a soselei de centura. Din acel moment, tirurile nu vor mai avea acces in municipiu, urmind sa foloseasca artera ocolitoare. Restrictiile vor afecta inclusiv accesul tirurilor catre Vama.

Tiruri parcate in asteptarea hirtoagelor

Principala problema in zona Vamii este reprezentata de faptul ca in interiorul cladirii Directiei Regionale pentru Accize si Operatiuni Vamale (DRAOV) functioneaza si firmele de comisionariat vamal, care se ocupa cu realizarea documentatiilor vamale de transport. Comisionarii sint platiti de catre firmele de transport sa se ocupe de formalitatile vamale in relatia cu statul, in speta taxele, comisioanele vamale si depunerea documentatiei de transport la Directia Regionala Vamala.

Practic, camioanele care stationeaza pe marginea drumului asteapta ca acesti comisionari sa finalizeze formalitatile, ca apoi lucratorii DJAOV sa verifice marfurile importate. In interiorul sediului DRAOV, dar si in blocul turn de linga cladire, au spatii inchiriate opt firme care au ca obiect de activitate comisionariatul vamal.

Directorul Vamii spune ca o solutie ar fi ca lucratorii vamali sa mearga la fiecare firma de transport sa le verifice camioanele cu marfuri aduse din strainatate. „Probabil ca asa vom proceda in perioada urmatoare. Vom incerca sa trimitem lucratorii la sediul firmelor carora le apartin masinile de transport. Numai ca problema ar fi numarul mic al lucratorilor vamali care se ocupa cu acest lucru, iar de alti salariati nu dispunem. De controlul fizic al camioanelor se ocupa cinci sau sase angajati, iar transportul acestora la firme pentru a desigila camioanele presupune mult timp”, a precizat Mihai Arcana, directorul executiv al DRAOV.

Pina in urma cu citiva ani, TIR-urile stationau pe strada din spatele cladirii DRAOV, situata paralel cu linia ferata, chiar linga aceasta. Insa accesul pe aceasta a fost restrictionat deoarece trepidatiile produse de autovehiculele grele riscau sa darime o scoala din apropiere. In aceste conditii, seful vamesilor spune ca accepta propunerea municipalitatii, prin care vamuirea sa fie facuta pe un teren de-al Primariei. „Pina in prezent, Primaria nu a facut nici o oferta Directiei Vamale Iasi, prin care sa ofere un spatiu destinat amenajarii unei parcari necesare vamuirii mijloacelor de transport. Ideea Primariei este binevenita si sintem dispusi la o colaborare in vederea realizarii acestui proiect de fluidizare a traficului din zona Nicolina”, a tinut sa precizeze Arcana.

www.ziaruldeiasi.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.