spot_imgspot_img
21 C
Vaslui
29-apr.-2024

Cei mai buni elevi la Limba si literatura românã, calificati la Olimpiada Nationalã

- Advertisement -

INTELIGENTI….Ziarul Vremea Nouã continuã campania de promovare a elevilor cu rezultate foarte bune la învãtãturã, olimpicii care fac cinste judetului Vaslui, dar si a profesorilor îndrumãtori. În numãrul de astãzi vã prezentãm copiii care au obtinut cele mai bune punctaje la etapa judeteanã a Olimpiadei de Limba si literatura românã, calificându-se la etapa nationalã. Printre ei se numãrã si o elevã din mediul rural. Este vorba despre Maia-Maria Tãnase (clasa a VI-a) de la Scoala Gimnazialã Nr. 1 Gara Banca (prof. Mihaela Acasandrei Mihaela si Elena-Liliana Dumitriu-Brostic). Scoala Gimnazialã „Constantin Parfene” are doi elevi calificati: Natalia-Maria Timofte (clasa a V-a, prof. Elena Alexa) si Ariana-Maria Garabet clasa a VIII-a, prof. Rodica Mihalache). De asemenea, si Colegiul National „Cuza Vodã” Husi are un elev calificat: Victoria-Maria Cebuc (clasa a VII-a, prof. Carmen Hodea si Nicoleta-Georgeta Solomon). La liceu, Liceul „Mihail Kogãlniceanu” are trei elevi calificati – Bianca Maria Porcisanu, Teodor-Mihai Sava si Stefania-Evelina Motas, iar Liceul „Emil Racovitã” are un elev: Marian-Sebastian Chirilã. Aproape toti elevii fac pregãtire în cadrul Centrului Judetean de Excelentã Vaslui.

Olimpiada de Limba si literatura românã – etapa judeteanã a avut loc pe 9 martie, la Scoala Gimnazialã „Mihai Eminescu” Vaslui. „Conform regulamentelor specifice, la etapa nationalã se calificã câte un elev/an de studiu din fiecare judet/sector al municipiului Bucuresti, primul în ierarhia clasei la care a concurat, cu respectarea punctajului minim prevãzut (85 de puncte). În plus, vor mai participa câte 23 de elevi/an de studiu, care vor fi nominalizati de cãtre Comisia Centralã, pe lista destinatã locurilor suplimentare. Asteptãm publicarea listei destinate locurilor suplimentare, sperând cã si alti elevi vasluieni se vor regãsi printre participantii la etapa nationalã, conform regulamentelor în vigoare. Le multumim tuturor colegilor care ne-au sustinut în organizarea acestei competitii! Felicitãri tuturor elevilor si profesorilor îndrumãtori pentru rezultatele obtinute! Mult succes la etapele nationale!”, a transmis inspector scolar de Limba si literatura românã, profesor Anita Avram-Rusu.

Bianca-Maria Porcisanu: „citesc aproape zilnic. E o activitate dedicatã în special mie si abia apoi studiului”

Bianca-Maria Porcisanu a obtinut cel mai mare punctaj la clasa a IX-a si, implicit, Premiul I la etapa judeteanã a acestei olimpiade. Este elevã a Liceului „Mihail Kogãlniceanu” si este pregãtitã la clasã de profesoara Laura-Mihaela Munteanu, iar la Centrul Judetean de Excelentã Vaslui, de cãtre profesoara Mihaela-Dumitrita Bahman. „Când am vãzut prima datã un subiect de liceu, m-am simtit foarte descurajatã, întrucât trecerea de la gimnaziu la liceu este una foarte abruptã. La etapa judeteanã, în schimb, subiectele au fost frumoase, iar tema propusã- „literatura cã modalitate de comunicare”- a fost una deschisã, pe care o puteai aborda în nenumãrate moduri. Pentru mine, a fost oportunitatea idealã de a-mi pune în valoare cunostintele. Mi-a plãcut în mod deosebit subiectul I, ceea ce e surprinzãtor pânã si pentru mine. De obicei acesta este foarte concis si rãspunsurile sunt bazate pe teorie. De data aceasta, în timp ce rezolvam subiectul I, întelegeam tot mai bine textele-suport si cum sã le aplic conform cerintelor, însã cred cã acest fapt i se datoreazã si afinitãtii mele pentru tema lecturii. Sunt convinsã cã subiectul I este cel mai important în cadrul unei probe, deoarece dacã rezonezi cu acesta, intri în starea necesarã pentru a completa si restul exercitiilor. Subiectul I a urmãrit câteva notiuni teoretice – functia conativã, rolul dialogului, scopul diminutivelor -, dar si aspecte din punct de vedere stilistic, care îmi plac cel mai mult – interpretarea unei secvente si reflectarea asupra mesajului textului”, a povestit Bianca. Potrivit acesteia, va fi a treia olimpiadã nationalã la care participã, anterior calificându-se la Olimpiada de Culturã si Spiritualitate Româneascã în clasele a VII-a si a VIII-a. „Este prima datã când trec la Olimpiada de Limba si Literatura Românã, iar aceasta era una dintre dorintele mele începând cu clasa a VII-a. Bineînteles, am mari emotii pentru urmãtoarea etapã, e firesc sã fie asa, în ciuda experientelor din anii trecuti. Consider totusi cã aceste emotii sunt constructive si mã ajutã mai mult decât mã dezavantajeazã. Particip si la celelalte olimpiade derivate de la cea de românã: Lectura ca abilitate de viatã si Culturã si Spiritualitate Româneascã. Nu mã îndepãrtez de aceastã laturã, fiindcã e cea pe care o îndrãgesc cel mai mult. Sunt convinsã cã acolo unde iubesti sã muncesti, ai o sansã mai mare de succes. Planul meu e sã continui sã mã dezvolt prin lecturã. Încerc sã lucrez cât mai multe materiale zilnic, între una si trei ore, însã nu este întotdeauna posibil. Dar de citit, citesc aproape zilnic. E o activitate dedicatã în special mie si abia apoi studiului”, a povestit Bianca. Aceasta a obtinut în trecut o Mentiune MEN la Olimpiada Nationalã de Culturã si Spiritualitate Româneascã.

Teodor-Mihai Sava: „subiectele au fost accesibile, la fel de frumoase ca în clasa a IX-a”

La clasa a X-a, Premiul I la Olimpiada de Limba si literatura românã -etapa judeteanã a revenit elevului Teodor-Mihai Sava de la Liceul „Mihail Kogãlniceanu”, îndrumat de profesoarele Laura-Mihaela Munteanu si Mihaela-Dumitrita Bahman. „Subiectele mi s-au pãrut accesibile, având în vedere faptul cã stãpâneam o mare parte din continuturile care au constituit cerintele. Au fost la fel de frumoase ca în clasa a IX-a, am putut sã dezvolt o gamã largã de idei, care accentuau temele si motivele literare, atât la itemii subiectivi, cât si la itemii semi-obiectivi. Cel mai frumos subiect a fost, din punctul meu de vedere, subiectul al doilea, care a constat în redactarea unui articol pornind de la întrebarea „Cine sã se înteleagã cu tinerii din ziua de azi?”. Cred cã a fost cel mai frumos subiect fiindcã ne-a permis sã ne prezentãm opinia, înglobând si realitatea palpabilã a evenimentelor. Apreciez foarte mult faptul cã subiectul a fost centrat pe problema tinerilor, fiind o temã actualã. Pot spune cã aici am fost cel mai inspirat, am vorbit despre necesitatea unei solidaritãti dintre tineri, care trebuie sã existe pentru buna imagine a acestora în lume, lume pe care tinerii o pot schimba”, a explicat Teodor-Mihai. Acesta a mai participat în clasa a V-a la Olimpiada Nationalã de Religie, iar în clasa a VIII-a si a IX-a la Olimpiada Nationalã de limba rusã modernã. „Particip si anul acesta la Olimpiada Nationalã de limba rusã modernã, încerc sã mã focusez la fel de mult pe ambele competitii, pentru cã sunt douã mari pasiuni pe care le-am dezvoltat în timp si care mi-au format si mentinut un simt estetic si critic. Nu pot spune cã am un program de studiu anume, ambele olimpiade implicã studiu intens si cercetare, deoarece acestea nu evalueazã doar precizia si claritatea discursului, cât si valoarea culturalã a argumentelor pe care le aduci în constructia compozitiei, valoare consolidatã prin literaturã, artã, filosofie si elemente de civilizatie”, ne-a declarat Teodor-Mihai Sava.

Stefania-Evelina Motas: „emotiile nu mai sunt la fel de mari ca la nationala olimpiadei de istorie din clasa a IX-a, însã tot existã”

Stefania-Evelina Motas a obtinut cel mai mare punctaj la clasa a XI-a, primind, astfel, premiul I la etapa judeteanã. Aceasta este elevã a Liceului „Mihail Kogãlniceanu” si este pregãtitã de aceleasi profesoare, Laura-Mihaela Munteanu si Mihaela-Dumitrita Bahman. „A fost prima datã când am participat la OLLR, mai având totusi tangente în gimnaziu cu olimpiada de lingvisticã si cu OLAV-ul, motiv pentru care doar în perioada pregãtirii pentru olimpiadã am avut ocazia sã mã familiarizez cu diverse tipuri de subiecte. Cele de la etapa judeteanã, subiectiv vorbind, a fost un subiect abordabil si destul de ofertant, cãci a corespuns mult cu experienta mea culturalã. Nu consider cã vreunul dintre itemi mi-a provocat dificultãti majore, cãci gradul de complexitate al subiectelor a fost unul moderat. Cerintele au fost deosebit de frumoase, stimulând imaginatia creativã si sensibilitatea intelectualã si îmbinând în acelasi timp elemente de teorie literarã. Subiectul al III-lea a fost cel pe care l-am apreciat cel mai mult, tema eseului fiind „Relatia omului cu sacrul”, ceea ce mi-a permis sã abordez referinte culturale atât din filosofie si literaturã, cât si din picturã. În ceea ce priveste etapa nationalã, emotiile nu mai sunt la fel de mari ca la nationala olimpiadei de istorie din clasa a IX-a, însã tot existã, cãci reprezintã o experientã nouã si diferitã, având în vedere faptul cã va exista si o probã oralã, care mã intimideazã într-o oarecare mãsurã. Pânã atunci, prin pregãtire, îmi propun sã aprofundez cât mai multe arii culturale, citind mult mai multe cãrti decât am fãcut-o pentru etapa judeteanã, sã-mi exersez capacitãtile oratorice si sã parcurg un numãr considerabil de subiecte pentru a-mi dezvolta fluiditatea ideilor. Zilnic încerc sã acord minimum trei ore pregãtirii care încorporeazã toate aceste aspecte, însã responsabilitãti pentru alte activitãti extrascolare nu-mi permit întotdeauna acest lucru. Totusi, încerc sã compensez acordând lucrului mai mult din timpul meu liber, iar pregãtirea la clasã si în cadrul Centrului de Excelentã ajutã considerabil”, ne-a declarat Stefania-Evelina. Aceasta

a participat, în 2022 si 2023, la Olimpiada Nationalã de Istorie, însã acum s-a hotãrât sã se concentreze doar pe olimpiada de la limba si literatura romãnã. „Desi am participat atât în clasa a IX-a, cât si în clasa a X-a la olimpiada de istorie, anul acesta am preferat sã urmez o perspectivã nouã, participând la OLLR, iar dat fiind faptul cã în aprilie voi participa si la Olimpiada de Culturã si Spiritualitate, volumul ridicat de muncã nu mi-a permis sã mã pregãtesc si pentru istorie. Asadar, în clasa a XI-a am ales sã ma limitez doar la concursuri din aceastã arie, iar pânã acum am luat parte la 2, la care am si obtinut premiul I. Cu toate acestea, anul urmãtor îmi propun sã revin la a participa si la Olimpiada de Istorie. Rãmân statornicã dorintei mele din clasa a IX-a de a merge ori la Facultatea de Istorie din Cluj, ori la cea din Iasi, pentru a urma studii în domeniul arheologiei, cãci istoria, încã de la începutul liceului, a reprezentat o pasiune profundã pentru mine”, ne-a declarat Stefania-Evelina Motas.

Chirilã Marian-Sebastian

La clasa a XII-a, cel mai mare punctaj a fost obtinut de elevul Marian-Sebastian Chirilã de la Liceul „Emil Racovitã”, pregãtit de profesorul Constantin Hotoleanu. Acesta a obtinut premiul I si s-a calificat la etapa nationalã. „Subiectele au fost solicitante. Pe o poezie modernistã, în special de Lucian Blaga, nu e niciodatã usor sã te desfãsori. Limbajul ambiguu si ideile de noutate, care pot sã surprindã la modul cel mai serios – sã lase participantul cu gura cãscatã- fac sã fie provocatoare cerinta descoperirii sensului si a comentãrii emotiei eului. În altã ordine de idei, poeziile au fost frumoase, iar solicitant, din punctul meu de vedere, e un lucru bun. Subiectul întâi a fost mai dificil, as putea spune, pentru cã el constã în lucrul pe text. Te constrânge oarecum, mai ales dacã esti una dintre acele persoane cãrora le place sã aibã mai multã libertate în procesul de creatie. Subiectul al doilea a fost întotdeauna preferatul meu”, ne-a declarat Marian-Sebastian. Acesta a mãrturisit cã nu a mai participat pânã acum la o olimpiadã nationalã: „e prima datã când particip la o olimpiadã. Nu pot spune cã am emotii, acestea apar mai ales în imediata apropiere a concursului… Asa a fost si în precedenta etapã. Momentan sunt încã putin pierdut în spatiu, asa cã programul nu s-a concretizat. Mi-au fost alese însã cele mai bune cãrti de cãtre domnul profesor, iar doamna bibliotecarã mi-a pregãtit locul meu linistit în biblioteca liceului. Înconjurat de multimea de autori asezati pe rafturi, sunt sigur cã inspiratia si puterea de concentrare nu vor înceta sã mã învãluie la rândul lor. În principal concentrarea e totul, e multã informatie si nu poate fi dobânditã într-un timp atât de scurt decât prin folosirea unui ochi fix, ce absoarbe cuvintele ca o lentilã. E o luptã întreagã cu propria minte cãreia îi place sã stea pierdutã printre nori”, ne-a declarat Marian-Sebastian. Întrebat ce facultate îsi doreste sã urmeze, dupã finalizare liceului, acesta ne-a spus cã va face o schimbare si se va orienta spre un domeniu economic: „Oricât ar pãrea de surprinzãtor, tinând cont cã pãsim din unele puncte de vedere într-o altã sferã, îmi plac afacerile. Cred, deci, cã învãtãturile de la un profil de administrare a afacerilor m-ar ajuta. Îmi place în special ideea creãrii, mã încântã gândul aducerii de inovatie pe care urmãresc sã o duc la extrem, sã storc la maxim potentialul ideilor. Rezolvam un subiect de la olimpiada nationalã din anii trecuti care consta în scrierea unei proze scurte care sã înceapã cu secventa: „Sunt ca un om ce urcã pe munte si se-opreste”. E greu sã nu te gândesti la domeniul profesional de aici. Oprirea e doar un popas pentru reflectie si pentru calcularea urmãtorilor pasi, de asta secventa e obligatoriu de pus la începutul povestii, iar finalul trebuie sã rãmânã deschis… Incitant la domeniul afacerilor sunt mai ales relatiile dintre oameni, întelegerea psihologiei dupã care functioneazã atât cei din minunata echipã pe care o formezi cât si clientii spre care tintesti. Nu sunt neapãrat pregãtit pentru întoarcerea la cifre, tinând cont cã m-am obisnuit atât cu literele, dar, din nou, solicitant e un lucru bun si plãcut”, a declarat Marian-Sebastian Chirilã.

Lista elevilor calificati la Concursului national transcurricular de lecturã si interpretare „Ionel Teodoreanu”

REZULTATE… Potrivit regulamentului de desfãsurare a Olimpiadei de limba si literatura românã, elevii care s-au situat la etapa judeteanã pe primele locuri pot opta pentru participarea la etapa nationalã a Concursului national transcurricular de lecturã si interpretare „Ionel Teodoreanu”. Primele locuri sunt ocupate de urmãtoarele eleve:

  • Raluca-Antonia Hordilã de la Scoala Gimnazialã „Alexandra Nechita” Vaslui, clasa a V-a, profesor îndrumãtor Adina-Gabriela Cernoschi si profesor îndrumãtor Anca-Elena Dobos – Centrul Judetean de Excelentã Vaslui, Premiul II la Olimpiada de Limba si literatura românã – etapa judeteanã.
  • Anna-Maria Aciobãnitei de la Scoala Gimnazialã „Constantin Motas” Vaslui, clasa a VI-a, profesor îndrumãtor Mihaela Doniga si profesor îndrumãtor Diana-Gabriela Sfaiter – Centrul Judetean de Excelentã Vaslui, Premiul II la Olimpiada de Limba si literatura românã – etapa judeteanã;
  • Smaranda Ignat de la Scoala Gimnazialã „George Tutoveanu” Bârlad, clasa a VII-a, profesor îndrumãtor Cristina Cãrutasu, Premiul II la Olimpiada de Limba si literatura românã – etapa judeteanã;
  • Simona-Alexandra Arhire de la Scoala Gimnazialã „Theodor Rosetti” Solesti, clasa a VIII-a, profesor îndrumãtor Iulian Lavric – clasã si Centrul Judetean de Excelentã Vaslui, Premiul II la Olimpiada de Limba si literatura românã – etapa judeteanã;
- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

6 COMENTARII

  1. Politicienii români ne urăsc. Ne au băgat în faliment și datori vânduți la bănci. Ne au transformat în sclavi. Ne au distrus. Suntem depresivi

    Medicii ne urăsc. Cer bani in plic, nu se mai satura de bani, se îmbogățesc pe spinarea populației bolnave și cer mereu măriri de salariu. Ne au omorât rude în spital , nu dau doi bani pe oameni. Nu mai e nimeni sănătos de atâta „medicina alopata”.

    Primarii ne urăsc. Fura cat pot, își cresc salariul singuri, pentru orașe, comune nu fac nimic bun. Pentru oameni nimic bun.

    Judecătorii, procurorii ne urăsc. Au asistat la subminarea economiei naționale și nu au luat nici o atitudine. Au asistat pasiv la incorectitudini sociale și doar le a plăcut că au pensii speciale pe motiv că ei merita. Sint împărați pe împărăție

    Profesorii se mănâncă între ei pentru grade, funcții, doctorate, granturi. Și lor le place sa privească”in jos ” la marea masa. Pt ei, N ai doctorat, ești doar un lache inferior.

    Tinerii sunt sclavii firmelor big four, sunt sclavi in corporații pentru un salariu mai mare.

    Lumea e condusă de bancheri, lumea e condusă de 1% din populația Terrei care deține resursele planetei. Lumea e condusă de monștri care ne baga in războaie economice și mondiale și credeți că pe noi ne preocupă promovarea viitorilor sclavi care mai sunt și olimpici?

    Pe ce planeta trăiți?!

  2. Felicitări elevilor și profesorilor care într-adevăr au muncit !Corectarea lucrărilor ar trebui sa se facă de profesori din alt judet, așa s-ar evita acele intervenții și rasturnari de situație. Rezultatele de la națională o să confirme sau nu valoarea anumitor elevi.

    • Nu mai vorbiti prostii!! ce interventii visati? Cine a fost la corectat la o judeteana stie cum stau lucrurile. Cine si-ar dori sa trimita la nationala niste copii tâmpi, să se facă de râs?
      Mulți nu știu să piardă. Asa miroase comentariul dv. A fost ceva supărare la clasa a X-a. Cine a ieșit pe primul loc si-l merită cu vârf și indesat. Un băiat cult, cu un discurs impecabil.

      Succes tuturor!

  3. Felicitări olimpicilor și profesorilor pentru aceste rezultate deosebite Iată cine merită gradații de merit, aceștia care muncesc la clasă, nu acei care se prezintă cu un dosar plin cu adeverințe de peste tot pe unde au cunoștințe și relații.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.