Comentariu Școala 9. De ce unii studenți sunt mai slab pregătiți la finalizarea studiilor decât atunci când au intrat în facultăți?

Profesorul univ. dr. Ioan Ianoș, de la Facultatea de Geografie a Universității din București, explică într-un comentariu pentru Școala 9 ce înseamnă universitatea românească modernă și criteriile de promovare, dar și felul în care finanțarea scade pregătirea studenților și crește indulgența profesorilor. „S-a ajuns în situația în care între 10 și 30% dintre absolvenții noștri nu cunosc noțiuni elementare”, crede profesorul.

Ponderea populației cu studii superioare în România este mult mai redusă în raport cu țările din UE, iar pentru creșterea acesteia vor fi necesare câteva decenii, și numai în condițiile în care se va adopta o nouă politică privind învățământul terțiar. Dacă, în această privință, ne-am împăcat cu gândul că această creștere a numărului de studenți (nu) se corelează cu capacitatea de absorbție a economiei și societății românești, problema care rămâne este cea a calității absolvenților.  Mai exact, este vorba că universitățile românești pun accentul în mai mică măsură pe rezultatele învățării și mai mult pe alți indicatori, care privesc, în principal, cadrele didactice. Din această cauză, unii universitari români au constatat că o parte dintre studenți sunt mai slab pregătiți la finalizarea studiilor decât atunci când au intrat pe băncile universității. De aici și întrebările frecvente pe care și le pun cadrele didactice universitare, ministerul de profil, mass-media și cetățenii, ca de pildă: De ce nu se recunoaște că învățământul superior este într-o degradare lentă, dar continuă?  Care ar putea fi instrumentele potențiale pentru a marca măcar un reviriment în creșterea calității absolvenților?  De ce după instituirea unor standarde și criterii de cercetare tot mai înalte pentru cadrele didactice, în ultimii 15 ani, calitatea absolvenților scade?  Procesul Bologna nu ține loc de gândire și acțiune națională Ca membră a spațiului european al învățământului superior, România s-a aliniat la cerințele stabilite la nivel continental, prin procesul Bologna, și a răspuns în mare parte la acestea, adoptând legislații și construind instituții care să faciliteze derularea unui învățământ de calitate la nivelul universităților. Totuși, realitatea ne arată că acestea nu au fost și nu sunt suficiente!
Citeşte întreaga ştire: Comentariu Școala 9. De ce unii studenți sunt mai slab pregătiți la finalizarea studiilor decât atunci când au intrat în facultăți?

 




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ