spot_imgspot_img
5.6 C
Vaslui
19-apr.-2024

Cronica unei cărți cu spirit hușean: “Cu materialul clientului”, de Liviu Călcâi!

Liviu Călcâi

SENZAȚII… Neapărat, hușenii cu pasiune pentru lecturi savuroase, care, în esența lor, reușesc să semene cu o Zghihară de Huși, distinsă, prietenoasă, dar și acidulată atât cât să nu o uiți prea ușor, trebuie să citească volumele concitadinului lor talentat, Liviu Călcâi, publicate cu titlul “Cu materialul clientului”. Cel mai recent dintre ele vine cu un nou calup de persoane și personalități pe care epigramistul carismatic cu rădăcini la poalele Moțocului le-a luat la ochi și nu le-a lăsat până nu le-a spus din suflet, din minte și din condei, tot ceea ce a simțit pentru ele. Cartea în sine pare, la o primă deschidere, o tipăritură complet atipică: filele seamănă cu niște simeze, pe care autorul a pus de toate, cu un elan imposibil de găsit în altă parte, decât la un artist entuziast până dincolo de orice formulă stereotipă: repere biografice, citate, caricaturi, inserții nostime și multe fotografii, toate într-o cromatică zglobie și, firește, atragătoare.

Fostul inspector școlar din cadrul ISJ Iași, prof. Liviu Călcâi, are spiritul unui hușean adevărat: citește mult, vorbește convingător, scrie cu drag, râde cu poftă și nu menajează pe nimeni, dacă oamenii sau faptele care îi atrag atenția, merită o epigramă vivantă. Cel mai recent volum din seria “Cu materialul clientului” conține un buchet de aproape 100 de persoane și personalități, pe care le-a așezat, cu o evidentă simpatie, în aproape 250 de pagini. Nu ai cum să te plictisești de o asemenea carte, căci are un conținut fluid, amuzant, ușor și delectabil, aspect remarcat chiar de profesorul universitar Dr. Petru Zugun, care l-a numit pe autor drept “un hedonist ieșean”. “Adept al hedonismului (teorie potrivit căreia scopul artei este acela de a delecta), Liviu Călcâi este o prezență (necesară) în peisajul cultural al urbei noastre”, scrie profesorul univ. Dr. Petru Zugun, în prefața volumului cu numărul opt, în care, deloc surprinzător, sunt zugrăviți și câțiva hușeni, de ieri, de azi sau, unii, chiar dintotdeauna (ex: Ioan Alexandru Angheluș sau Theodor Codreanu).

Invitație la o porție de haz sănătos de propriile păcate!

“Înrudită cu satira, dar mai puțin virulentă decât aceasta, epigrama invită prietenii și adversarii cu același surâs binevoitor, dar superior, să se amuze de propriile lor “păcate” inofensive. Prilejul de a medita asupra virtuților speciei ne-a oferit volumul de epigrame (dar, veți vedea, nu numai epigrame) al lui Liviu Călcâi: “Cu materialul clientului” (carte care este, de fapt, o continuare reușită a celorlalte)”, a scris prof. univ. Dr. Leonida Maniu, în recomandarea pe care a făcut-o iubitorilor de lectură.

spot_img
spot_img
spot_img