De ce sucevenii au apă rece la robinetele de apă caldă

V-aţi săturat să daţi drumul la apă caldă şi să curgă apă rece minute în şir? Să staţi cel puţin un sfert de oră până când apa aşa-zis caldă să devină măcar călâie, să vă puteţi băga în cadă sau să faceţi rapid un duş? Să vă gândiţi îngroziţi că toată apa aia rece, care se pierde, o plătiţi drept apă caldă?
Pentru toţi cei care se regăsesc în rândurile de mai sus, ne-am deplasat zilele trecute să obţinem câteva răspunsuri de la directorul general al SC Termica SA Suceava, Constantin Plăcintă, care a acceptat să ne răspundă la întrebări.

„În contractele cu asociaţiile, temperatura la apă caldă este de 55 de grade”
Ţinând cont chiar şi de problemele şi limitările tehnice ale sistemului de termoficare din municipiul Suceava, cu conducte vechi şi peticite, şeful Termica consideră o anomalie să stai mai mult de 15 minute să se încălzească apa caldă şi e de părere că, în majoritatea cazurilor, e vorba de neglijenţa unora dintre subordonaţii săi, operatori la punctele termice, care trimit apa la consumatori la o temperatură mult mai mică decât ar trebui.
„În contractele cu asociaţiile, temperatura la apă caldă este de 55 de grade”, precizează Plăcintă, anunţând că va demara o serie de controale la punctele termice din oraş.
În municipiul Suceava, sunt în jur de 25.000 de locuinţe racordate la sistemul centralizat de termoficare şi 46 de puncte termice mari.
Teoretic, susţine directorul SC Termica SA, probleme de acest gen nu ar trebui să existe la cele 16 puncte termice modernizate în ultimii ani, acolo unde există un circuit de recirculare a apei.
La restul celor 30 de puncte termice mari din oraş, problema ar fi tocmai lipsa acestui circuit de recirculare a apei, apă care, nefolosită, rămâne pe conductă şi se răceşte.
Problema cu apa rece curgând minute în şir pe robinetele de apă caldă poate fi explicată tehnic, susţine directorul, doar în anumite situaţii şi doar la primele ore ale dimineţii, explică Constantin Plăcintă.
Practic, dimineaţa, locatarii care deschid primii robinetele de apă caldă, „scurg” toată apa rece rămasă pe conductă peste noapte.
Totuşi, faptul că problema se repetă şi în timpul zilei, după-amiaza şi chiar seara, când consumul de apă este mult mai mare, este clar, în opinia directorului Plăcintă, „o greşeală a operatorului de la punctul termic”.
Paradoxal, pentru mulţi suceveni care aşteaptă acum pe ceas să se încălzească apa rece la robinetul de apă caldă, înainte de repararea şi înlocuirea multora dintre conductele vechi de termoficare era mai bine, iar apa caldă era… caldă, pentru că fisurile din conducte asigurau un aşa-zis sistem de recirculare naturală, în sensul că apa se scurgea în pământ, iar reţeaua era alimentată în continuare cu apă caldă de la punctul termic.

Cât plătim pe apa rece care curge la robinetul de apă caldă
Constantin Plăcintă explică faptul că apa rece, călâie, care curge la robinetul de apă caldă, până când aceasta se încălzeşte, nu este plătită la preţ de apă caldă, datorită gigacalorimetrelor montate la nivel de scări de bloc.
„Se face o medie între debitul apei şi temperatura ei. Mie, Termica, consumatorul îmi plăteşte numai cantitatea de căldură care e conţinută. Atunci când dumneavoastră aţi dat drumul la robinet şi aţi lăsat să curgă, dacă era rece, călâie, aţi plătit-o mai puţin decât apa caldă. E drept că apa aia nu vă trebuie, e o pierdere, dar asta e tot ce s-a putut face şi vă spun că sigur se plăteşte numai cantitatea de căldură efectiv intrată în bloc”, susţine directorul general al SC Termica SA.
Constantin Plăcintă consideră că restul punctelor termice vor fi modernizate în următorii cinci-şase ani, iar atunci problema apei reci care curge la robinetul de  apa caldă se va duce pe conductă.

Ce trebuie să faceţi dacă apa caldă e rece şi nu se mai încălzeşte
Directorul general al SC Termica SA a declarat, în urma discuţiei cu reporterii „Monitorului de Suceava”, că va demara o acţiune de control la punctele termice şi de verificare a modului în care îşi îndeplinesc sarcinile de serviciu toţi operatorii din Suceava.
Multe dintre punctele termice din oraş au fost automatizate, explică Plăcintă, iar un operator are acum în grijă patru-cinci astfel de puncte.
„El (n.r. – operatorul) trebuie să asigure punctul termic şi e posibil să fi omis din nu ştiu ce motiv, iar atunci a trimis apa nu foarte caldă. Bucla aia poate să mai sară de pe automat, mai rar, dar dacă omul a adormit, s-a dus pe undeva ori a tras o ţuică… Pe mine, ca director general, care trebuie să le asigur 20 de miliarde şi ceva pe lună salarii, mă ajutaţi ca entitate, dacă aceste lucruri se reclamă. Conform contractului colectiv de muncă, şi săpun pe mâini să se spele trebuie să le dau. Le dau materiale de reparaţii, le dau maşini de reparaţie, au staţii radio, au 16 puncte modernizate, deci tot ce le trebuie, n-ar avea motive. Cum eu trebuie să-mi fac job-ul, să şi-l facă şi el (n.r. – operatorul). Nu-mi convine să pierd consumatori. Reacţia este că se satură omul de CET şi pleacă la centrală termică”, a declarat Plăcintă.
El a precizat că sucevenii nemulţumiţi pot suna la dispecerat, la termoficare, la numărul 0230 520 924 sau la numărul de mobil 0735 530 590, iar dacă problema persistă, sunt rugaţi să se adreseze cu o plângere scrisă conducerii Termica.

Proprietarii a peste 700 de locuinţe s-au debranşat, în 2010, de la Termica
De la an la an, proprietarii a sute de locuinţe racordate la sistemul centralizat de termoficare decid să se debranşeze de la Termica.
„În acest an am pierdut mult, vreo 700 şi ceva. Mie nu-mi convine, pierd consumatori. De-aţi şti cât stau de vorbă cu ei, cât efort se depune – de la a contracta cărbune, de la a-l descărca, măcina, arde, pe nişte instalaţii care au acuş 30 de ani şi tu (n.r. – operatorul de la centrală), care eşti la capătul unui lanţ întreg, îţi baţi joc de munca atâtor oameni”, a răbufnit directorul Plăcintă.

Directorul Termica se încălzeşte acasă cu centrală pe lemne
Constantin Plăcintă locuieşte la Tişăuţi şi, de aproape trei ani, a înlocuit centrala pe gaz cu cea pe lemne.
Întrebat ce ar face dacă ar locui la Suceava, la bloc, directorul general al Termica nu a ezitat: „Dacă aş locui în Suceava, aş sta la sistemul centralizat şi mi-aş monta un boiler de apă caldă, 200-300 de lei, pentru că poate stau la un punct termic nemodernizat şi vin noaptea şi vreau să mă spăl”.

Plăcintă: „Nu vă puneţi centrale termice!”
Directorul general al SC Termica SA îi sfătuieşte pe cei care au de gând să-şi pună centrale termice să nu o facă şi să rămână în continuare la sistemul centralizat de termoficare.
„Va creşte preţul la gaz şi automat costurile celor care au centrală. Mesajul meu este să aşteptaţi, mai suferiţi, mai sunaţi la Termica, mai dăm un om afară, că am dat destui pentru băutură, că dacă a luat unul un rachiu nu mai are el capul să mai dea apă… Modernizarea sistemului de termoficare se va finaliza în câţiva ani. Preţul la gaz aproape că se va dubla, sunt sigur, pe când noi încercăm să rezistăm. Eu vând acuma, în medie, la un apartament de 70 de metri pătraţi, cam 9,6 până la 9,8 gigacalorii pe an, până în 20 de milioane pe an, energie termică. Nu-i scump. E rentabil…”, e sfatul lui Constantin Plăcintă.
Acesta mai este de părere că, în timp, faptul că în multe blocuri sunt apartamente care racordate la sistemul centralizat, care cu centrale termice, va duce la deteriorarea imobilelor, din cauza diferenţelor de temperatură şi vor fi probleme în împărţirea energiei termice.

monitorulsv.ro




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ