DIN CE ÎN CE MAI SCUMP… Drumul Strategic Bârlad – Laza – Codăești devine o corvoadă tot mai mare pentru bugetul județului Vaslui. În 2016, când a fost adoptat primul proiect de hotărâre cu privire la reabilitarea și modernizarea acestui drum, contribuția județului Vaslui a fost stabilită la 8,3 milioane de lei, din care 3,9 milioane lei reprezentau cheltuieli neeligibile. Luna trecută, după o pauză de mai mulți ani provocată de pandemia de COVID-19 și explozia la prețul materialelor de construcții, Dumitru Buzatu a venit în Consiliul Județean cu un proiect de hotărâre privind actualizarea devizului general al obiectivului de investiții și noile cheltuieli, contribuția județului crescând la 48,5 milioane lei, din care 43,6 milioane lei reprezintau cheltuieli neeligibile. În ședința de CJ de săptămâna viitoare, același Dumitru Buzatu va veni cu un nou proiect de hotârăre, prin care contribuția județului Vaslui la acest Drum Strategic va crește și mai mult, ajungând la suma de 69.735.808,08 lei, din care: 65.251.939,68 lei reprezintă valoarea cheltuielilor neeligibile, iar 4.483.868,40 lei reprezintă contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului. Președintele Consiliului Județean Vaslui s-a împrumutat la Trezoreria statului și pentru acea contribuție de 48,5 milioane aprobată luna trecută, acum probabil va căuta alte căi de a îndatora vasluienii, doar pentru a-și vedea proiectul realizat.
Pentru a înțelege mai bine cum s-a ajuns în această situație, trebuie să ne întoarcem în timp, mai exact în luna decembrie 2017, când județul Vaslui semna contractul de finanțare pentru proiectul “Regiunea Nord – Est Axa rutieră strategică 4: Vaslui reabilitare și modernizare drum strategic județean Bârlad – Laza – Codăești (DJ 245, DJ 245M, DJ 247, DJ 246)”. Pentru a putea fi încheiat acest contract de finanțare, consilierii județeni au votat, în luna ianuarie 2017, Hotărârea nr.12 privind aprobarea proiectului și a cheltuielilor legate de proiect, modificată ulterior prin Hotărârea nr. 169/2021, valoarea totală a investiției fiind stabilită la 222.060.294,24 lei inclusiv TVA, din care 217.422.508,70 lei au reprezentat cheltuiala eligibilă, iar suma de 4.637.785,54 lei – cheltuială neeligibilă. Execuția lucrărilor pe cele trei loturi din cadrul proiectului a demarat foarte târziu, abia în anul 2020, din motive doar de Dumitru Buzatu cunoscute. Pe parcursul implementării proiectului au apărut însă și alte situații cu “caracter excepțional și imprevizibil”, care, potrivit conducerii CJ Vaslui, nu au depins de acțiunea părților contractuale (antreprenori sau autoritatea contractantă), respectiv falimentul societății de asigurări City Insurance, la care antreprenorii aveau polița pentru GBE (Garanția de Bună Execuție), urmată de creșterea prețului la carburanți, gaze naturale și energie (anul 2021) și continuând cu criza provocată de conflictul militar din Ucraina (anul 2022), toate acestea conducând la declanșarea crizei pe piața construcțiilor. Drept consecință, prețul la materialele de construcții a crescut semnificativ, la fel și manoperele, costul cu utilajele și transport din cadrul contractelor de lucrări, toate acestea afectând în mod semnificativ derularea lucrărilor. Cu toate încercările de restabilirea a echilibrului contractual, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 64/2022, în cazul celor trei loturi s-a ajuns la încetarea acordurilor contractuale de proiectare și execuție a lucrărilor. Până în prezent, au fost executate lucrări în sumă totală de 105.314.981,26 lei cu TVA inclus, respectiv 103.617.658,75 lei – cheltuială eligibilă și 1.697.322,51 lei – cheltuială neeligibilă, din valoarea totală de 192.466.957,59 lei cu TVA.
În luna iunie a acestui an, contribuția județului Vaslui a fost majorată de la 8,3 milioane lei la 48,5 milioane lei
Luna trecută, după trei ani de pauză pe șantierele Drumului Strategic Bârlad – Laza – Codăești, Consiliul Județean Vaslui a aprobat noii indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții, dar și valoarea totală a proiectului, în cuantum de 289.445.348,94 lei inclusiv TVA. Această valoare a fost determinată prin aplicarea prevederilor O.U.G. nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorilor devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, în situația încetării contractelor și reluării achiziției pentru restul rămas de executat și a inclus toate cheltuielile necesare finalizării achiziției. De asemenea, a fost actualizată și noua contribuție proprie a Județului Vaslui la cofinanțarea proiectului, în valoare totală de 48.564.695,86 lei, din care: 43.648.763,94 lei – cheltuielile neeligibile, iar 4.915.931,92 lei – contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului.
Diferența de curs valutar, care va fi suportată din bugetul județului Vaslui, aduce o nouă creștere a contribuției, la 69,7 milioane lei
În urma consultării cu ADR N-E, s-a stabilit creșterea valorii eligibile a contractului de finanțare până la suma de 49.500.000 Euro cu TVA, respectiv până la suma de 245.796.585 lei, prin utilizarea unui curs mediu de 4,91 lei /euro pentru sumele aprobate prin cererile de rambursare (92.930.751,55 lei, respectiv 18.926.833,31 Euro) și un curs mediu de 5 lei/euro pentru diferența de valoare până la suma de 49.500.000 euro (152.865.833,45 lei, respectiv 30.573.166,69 euro). Acestă variantă, acceptată de ADR N-E și aprobată de Consiliul Județean prin Hotărârea nr.117/2023, a condus la stabilirea valorii eligibile maxime de 245.796.585 lei cu TVA, determinând astfel creșterea cheltuielilor eligibile față de cele inițiale cu valoarea de 28.374.076,30 lei cu TVA. Prin solicitarea de clarificări nr.43 din data de 07.07.2023, la propunerea Autoritatea de Management (AM), ADR N-E a solicitat încadrarea cheltuielilor eligibile în valoarea maximă de 49.500.000 euro, prin folosirea unui curs de 4,5172 lei/euro, curs stabilit la data semnării contractului de finanțare, pentru întreaga valoare eligibilă a contractului, respectiv pentru suma de 217.422.508,70 lei, valoarea în euro fiind de 48.132.141,30. De asemenea, a comunicat valoarea maximă a majorării cheltuielilor eligibile în sumă de 6.770.900,56 lei cu TVA inclus, respectiv 1.367.858,70 Euro, la un curs mediu de 4.95 lei/euro. În aceste condiții, valoarea investiției rămâne nemodificată, fiind necesară diminuarea cheltuielilor eligibile cu suma de 21.603.175,74 lei și creșterea cheltuielilor neeligibile cu aceeași sumă, precum și diminuarea contribuției de 2% din valoarea eligibilă a proiectului cu suma de 432.063,52 lei. Ca urmare a acestor modificări, din valoarea totală a proiectului, cheltuiala totală nerambursabilă se diminuează de la suma de 240.880.653,08 lei la suma de 219.709.540,86 lei, iar contribuția Județului Vaslui crește de la suma de 48.564.695,86 lei la suma de 69.735.808,08 lei, din care: 65.251.939,68 lei reprezintă valoarea cheltuielilor neeligibile (față de 43.648.763,94 lei cât a fost stabilită în varianta inițială), iar 4.483.868,40 lei reprezintă contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului (fața de 4.915.931,92 lei). Contractul de finanțare este în curs de derulare, având o durată de implementare de 54 de luni, respectiv până la data de 31.12.2023.
Consiliul Județean se împrumută la bănci și la Trezoreria statului pentru a-și putea asigura partea de finanțare
Pornit, în 2017, cu un cost pentru CJ Vaslui de puțin peste 8 milioane de lei, proiectul Drumului Strategic Bârlad – Laza – Codăești a devenit, în 2023, o adevărată “gaură neagră” pentru CJ Vaslui, din cauza contribuției proprii care a ajuns la 69,7 milioane lei. Pentru a face față acestor cheltuieli uriașe, instituția condusă de Dumitru Buzatu s-a împrumutat de la bănci și Trezoreria statului. Cele cinci credite contractate de CJ Vaslui au început deja să fie rambursate și duc la un serviciu total al datoriei publice, pe trimestru, de 2.7 milioane de lei.
DNA nu ajunge si pe la CJ?
Era mai nimerita Lulutza cand era in tara.
Nu e problema ca e mai scump, CJ are bani, daca are fonduri sa ajute Republica Moldova cu donatii atunci de ce nu ar avea sa termine si drumul strategic din jud. Vaslui? Ghinionul acestui drum este ca are un constructor care nu stie sa construiasca ceva durabil.
N-am inteles de ca asta-i un drum strategic cand in judetul asta sunt numai drumuri pe directia nord – sud. Un drum strategic ar fi unul care sa taie judetul de la vest la est.
si a adus si PSD contributia .. pentru ca barladenii sa ocoleasca Vasluiul in ocuparea funtiilor cheie , in Isj, prefectura, etc. Pina si liderul la rromi e barladean…. poate poate … cu ceva voturi strica liberalii de la Barlad .
Ce hotie😠😠😠 vor fura tot , iar drumul va fi de tot rahatul, in doi ani maxim se va surpa….tara plina de hoti. Mai votez la pulivara🖕🖕🖕🖕
Nu degeaba sa luptat Farmazon să îi ajungă ginerele deputat că și firmele lui să spele niște bani de la buget.
NICI O MIRARE….AȘA SE ÎMBOGĂȚESC TOTI…..ȘI CAPII DE LA CJ ȘI FIRMA DE CASĂ A LOR CUM S-O NUMI EA….TRANSMIR…SORAGMIR….