Elevii vasluieni cer reformarea sistemului de învãtãmânt

DOLEANTE…Consiliul Elevilor doreste o modernizare a sistemului educational, care sã ajute la insertia acestora pe piata muncii. În acest sens, a fost înaintatã o scrisoare deschisã cãtre Ministerul Educatiei. În aceasta se solicitã reluarea dezbaterilor pe tema materiilor care nu mai sunt de actualitate.

SCHIMBARE… Pe 29 martie, Consiliul National al Elevilor a cerut Ministerului Educatiei reluarea dezbaterilor având ca principal subiect renuntarea la materiile care nu mai sunt de actualitate. Reactia Consiliului Judetean al Elevilor Vaslui nu a întârziat sã aparã. Astfel, acestia si-au arãtat sustinerea demersului printr-o postare online, în care încurajeazã cât mai multi oameni sã citeascã solicitarea. Din cauza nemultumirilor tot mai dese fatã de disciplinele pe care le studiazã, dar si fatã de timpul petrecut la scoalã, elevii au hotãrât sã facã un pas în fatã si sã cearã o schimbare care sã vinã în sprijinul lor: “Când vine vorba de educatie, auzim din ce în ce mai des cã elevii sunt nemultumiti de disciplinele pe care le studiazã si de timpul petrecut la scoalã, considerând, de cele mai multe ori, cã foarte multe continuturi nu le vor fi de folos. Responsabile sunt planurile-cadru, care indicã în mod clar materiile si orele pe care trebuie sã le aibã un elev, în functie de profil si specializare. Totusi, acestea nu au mai fost modificate de peste 10 ani, motiv pentru care, adesea, sistemul de învãtãmânt îsi pierde misiunea principalã: de a asigura elevului integrarea în societate si insertia pe piata muncii.”

Dupã modificãrile frecvente venite din partea Ministerului Educatiei, care au dat peste cap elevii în ultimul timp, a venit rândul tinerilor sã cearã o schimbare. Consililul National al Elevilor a înaintat o scrisoare cãtre Sorin Câmpeanu, Ministrul Educatiei, în care solicitã o “modernizare” a sistemului de învãtãmânt. Reprezentantii sustin cã timp de mai bine de 10 ani disciplinele nu au mai fost actualizate, astfel încât acestea si-au pierdut scopul principal, de a asigura elevilor insertia pe piata muncii. În acest context, ei solicitã reluarea dezbateriilor pe tema materiilor scoalare: “De multe ori, elevii din tara noastrã declarã vehement cã scoala nu le satisface cu adevãrat nevoile educationale. Astfel, actualele planuri-cadru pentru liceu, neschimbate de 12 ani, nu rãspund aproape deloc cerintelor din zilele noastre, întrucât nu stimuleazã elevul sã deprindã competente precum gândirea criticã si analiticã sau alte abilitãti necesare vietii cotidiene”.

Consiliul National al Elevilor Vaslui sustine schimbarea

Consiliul Judetean al Elevilor Vaslui nu a rãmas indiferent în legãturã cu scrisoarea deschisã, trimisã Ministerului Educatiei. Astfel, printr-o postare online, membrii Consiliului încurajeazã cât mai multi oameni sã îi sustinã si sã citeascã ceea ce au elevii de transmis. Tinerii sunt constienti cã lumea aflatã într-o rapidã schimbare va avea din ce în ce mai multe cerinte de la ei. Asadar, ei sunt îngrijorati cã sistemul educational românesc nu poate sã îi pregãteascã pentru viata de adult de care se vor lovi în scurt timp. Rezultatele testelor PISA au scos în evidentã punctele slabe ale sistemului de învãtãmânt: “Relevante în acest sens sunt rezultatele testãrii PISA din 2018, care au arãtat cã 40,8% dintre elevi nu pot explica si/sau întelege ceea ce citesc, fiind încadrati în categoria analfabetilor functionali, 46,5% dintre elevi nu pot opera cu notiuni matematice de bazã, în timp ce 44% dintre elevi nu pot realiza corelatii elementare în domeniul stiintelor. Vedem, asadar, o divizare constantã si evidentã în sistemul de învãtãmânt preuniversitar din România, la toate nivelurile”, dezvãluie un pasaj din scrisoare.

“Propunerile Ministerului Educatiei nu aduc o viziune reformatoare, ci pãstreazã abordarea desuetã”

Reprezentantii Consiliilor subliniazã nevoia urgentã de a reforma sistemul educational, aducând în prim plan înfiintarea clasei pregãtitoare, cu opt ani în urmã. Urmãtorul pasaj din scrisoare oferã mai multe detalii despre acest lucru: “De atunci, elevii au învãtat dupã alte planuri-cadru, alcãtuite special pentru a modifica, în timp, arhitectura curricularã a întregului sistem. Totusi, însã, ne aflãm în situatia în care aceastã primã generatie, aflatã acum în clasa a VIII-a, va fi nevoitã sã învete la liceu dupã aceleasi planuri-cadru ca si pânã acum, chiar dacã întregul parcurs educational al acestor elevi a fost modificat substantial, prin introducerea de discipline, competente si continuturi noi. Cauza acestei situatii este tergiversarea inexplicabilã a procesului de modificare a planurilor-cadru pentru liceu, dar si reticenta si divergentele de viziune ale ministrilor si ale reprezentantilor societãtii civile. În forma lor actualã, propunerile Ministerului Educatiei pentru modificarea planurilor cadru de liceu, care s-au aflat în proces de consultare publicã pânã la sfârsitul lunii ianuarie, dezamãgesc prin faptul cã nu aduc o viziune reformatoare în plan curricular, ci pãstreazã abordarea desuetã prezentã în toate modelele curriculare aprobate si promovate în ultimii ani. Ne aflãm într-un moment crucial pentru sistemul educational din România, în care putem sã reflectãm asupra a ceea ce nu a functionat în ultimii ani si sã luãm atitudine pentru a schimba în bine elementele de bazã, precum finantarea, curriculumul, formarea cadrelor didactice, participarea elevilor la procesele decizionale din scoalã etc. Proiectul Presedintelui României, România Educatã, oferã o perspectivã clarã pe tema curriculumului centrat pe elev: unul dintre pilonii din arhitectura sistemului de educatie românesc presupune ca sistemul de învãtãmânt sã fie centrat pe nevoile beneficiarului, oferind experiente de învãtare autentice pentru fiecare copil sau tânãr, pornind de la profilul si înclinatiile acestuia.”




NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ