spot_img
spot_img
-3.3 C
Vaslui
14-ian.-2025

Elevii vasluieni, uimiți de subiectele la Evaluarea Națională: „nu mă așteptam în viața mea să fie atât de ușoare”

- Advertisement -

EXAMEN… Subiectele la Evaluarea Națională i-au luat prin surprindere pe mulți dintre absolvenții clasei a VIII-a. Și nu în sens negativ, ci pozitiv. Mulți dintre ei au rămas uimiți de cât de ușoare au fost cerințele. „Nu mă așteptam în viața mea să fie atât de ușoare. Foarte simple, unele parcă erau date pe tavă. Trebuia doar să citești textele cu multă atenție, ca să găsești răspunsurile. Cred că o să iau peste nota 9, chiar 10. Dacă ar da așa ușor și la mate, ar fi foarte bine”, a spus unul dintre elevii care au susținut ieri Evaluarea Națională. „Pe mine mă îngrijorează puțin că mi s-au părut atât de ușoare subiectele. Am ieșit printre primii din sală, nu știu dacă e bine, că acum mă gândesc să nu fi omis vreo ceva. În același timp, mă gândesc că dacă a fost atât de ușor examenul, înseamnă că se vor lua note mari, iar concurența la admitere va fi mare”, a adăugat un alt elev. De aceeași părere sunt și profesorii: „Subiectele de anul acesta nu au fost foarte grele, dar pentru o notă bună elevii ar fi trebuit să se pregătească temeinic atât la literatură, cât și la gramatică. Subiectul de literatură, mai amplu decât cel de gramatică, insistă pe înțelegerea textului. Ar fi trebuit ca elevii să verifice fiecare afirmație în text pentru a rezolva corect primele cinci exerciții de la subiectul I”, a comentat ieri profesoara Cristina Tunegaru.

Absolvenții clasei a VIII-a au susținut prima probă la Evaluarea Națională, cea la Limba și Literatura Română. La subiectul I, aceștia au primit două texte la prima vedere – „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran și „Frânturi din viața lui Delavrancea”, de Cella Delavrancea, pe baza cărora au avut de rezolvat 17 cerințe. Cerința 7 a primului subiect, spre exemplu, a fost de a prezenta elemente de conținut comun din cele două texte primite. De asemenea, elevilor li s-a mai cerut să argumenteze dacă „este plictisitor să vizitezi de mai multe ori un loc” și să facă o asociere între fragmentul „Toate pânzele sus” și un alt text studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară. Partea a doua a primului subiect a cuprins mai multe cerințe care s-au concentrat pe gramatica studiată la școală. La al doilea subiect de „creație”, cel de la subiectul al II-lea, elevii au primit următoarea cerință: „Imaginează-ți că tocmai te-ai întors din vacanță. Scrie un text narativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți cea mai frumoasă întâmplare din vacanță, incluzând o secvență descriptivă, de minimum 30 de cuvinte, și o secvență dialogată, de minimum patru replici”.

„La gramatică, exercițiile au avut un nivel mediu de dificultate”

Profesoara Cristina Tunegaru a rezolvat ieri subiectele la Evaluarea Națională și i-a îndemnat pe elevi să se autoevalueze. Aceasta consideră că cerințele nu au fost grele, însă era nevoie de foarte multă atenție. „Cred că diferența în notare va fi dată de redactare – adică de scrierea corectă, exprimarea clară, respectarea normelor de punctuație, structurarea ideilor – și de capacitatea de a utiliza informațiile din text în scopul argumentării și de a asocia textul literar cu un alt text, punând în evidență o valoare culturală/ morală comună. Se acordă 11 puncte pentru redactare: 8 puncte la compunere și câte 1 punct la exercițiile 7, 8 , 9. Pentru o notă peste 9, elevii trebuie să nu aibă greșeli de exprimare, de punctuație sau greșeli gramaticale. În ceea ce privește compunerea de la subiectul al II-lea, cerința este simplă la prima vedere, însă pentru redactarea unui text narativ, elevii trebuie să respecte etapele acțiunii și să construiască o cauză care declanșează acțiunea (intriga) și o situație dificilă (punct culminant). Dacă nu vor construi aceste etape ale textului narativ, vor pierde puncte la compunere. Am discutat în aceste ore cu mulți elevi care au urmărit orele realizare online de mine și știu că unii sunt nesiguri la compunere, pentru că nu au inclus toate etapele textului narativ. La gramatică, exercițiile au avut un nivel mediu de dificultate, s-a insistat pe exercițiile de vocabular, sensul cuvintelor, și pe scrierea corectă. La exercițiul 7, elevii trebuie să stabilească forma corectă de genitiv a cuvântului „lampă”(lămpii), iar la exercițiu 8 să precizeze forma corectă a unor cuvinte, printre care substantivul „străzii”, verbul la conjunctiv „să fii” și un acord încrucișat. Și acest exercițiu va face diferența între note”, a comentat ieri profesoara Cristina Tunegaru.

Inspectorul școlar pentru limba și literatura română: „cred că scrierea narativă i-a pus în dificultate pe unii elevi”

Inspectorul școlar pentru limba și literatura română, prof. Anița Avram- Rusu, este de părere că „subiectele au fost concepute just, în conformitate cu Programa școlară pentru disciplina limba și literatura română, clasele V- VIII și cu Programa pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, 2022, având un grad mediu de dificultate. În evaluarea competențelor  și a conținuturilor s-au urmărit aspecte normative ortoepice, ortografice, morfologice și de punctuație fundamentale, însă au fost și unele exerciții care au vizat aplicarea unor achiziții lingvistice solide. Textele-suport au fost narative, clare, cu un limbaj accesibil, ceea ce a ușurat înțelegerea și valorificarea acestora de către elevi. Cred că scrierea narativă i-a pus în dificultate pe unii, având în vedere vacanțele „altfel” din ultimii doi ani școlari. Ceea ce mi se pare de apreciat este faptul că astfel de subiecte îi provoacă pe copii la lectură suplimentară și complementară, îi pun în situația de a-și exersa gândirea critică, logică și analogică. În aceeași măsură, asociază universul școlii cu valorile culturale și morale, cu experiența proprie de viață și de lectură, dând un sens efortului mai mic sau mai mare al fiecărui copil”, a declarat inspector școlar pentru limba și literatura română, profesor Anița Avram- Rusu. Următoarea probă, cea la Matematică, se va desfășura joi, 16 iunie. Primele rezultate vor fi publicate pe data de 23 iunie, până la ora 14:00, iar rezultatele finale vor fi comunicate pe data de 30 iunie.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.