0.7 C
Vaslui
27-ian.-2023

Firmele de transport își bat joc de vasluieni: când nu sunt înghesuiți ca sardinele, navetiștii sunt dați jos pentru că nu e rentabilă cursa

- Advertisement -
NEMULȚUMIRI… Vasluienii sunt nemulțumiți de firmele de transport: nu respectă programul, microbuzele întârzie, vin uneori pline de călători care se înghesuie ca sardinele

UMILIȚI… Zeci de minute de așteptat în frig, program care nu este respectat, bilete mai scumpe și înghesuială. Așa arată tabloul zilnic pentru mii de navetiști din județul Vaslui, care sunt nevoiți să apeleze la firmele de transport persoane pentru a ajunge la locul de muncă. Oamenii spun că transportatorii respectă rareori programul și de foarte multe ori au de așteptat zeci de minute după microbuz. Iar când ajunge în stație, microbuzul este deja plin, călătorii fiind nevoiți să se înghesuie ca sardinele. În cazul unui accident, consecințele ar putea fi dramatice, avertizează cei care sunt nevoiți să folosească zilnic transportul comun de persoane. În timpul vacanțelor școlare și a zilelor libere pentru bugetari, aceștia se confruntă cu o altă problemă, majoritatea transportatorilor refuzând să mai efectueze cursele pe care și le-au asumat atunci când au câștigat licitațiile organizate de Consiliul Județean. Aceștia invocă faptul că sunt prea puțini călători, și prin urmare cursele nu sunt rentabile. Au fost cazuri când navetiștii au fost urcați în autobuz într-o stație și coborâți la următoarea, pe motiv că sunt prea puțini, iar șoferul a refuzat să-și continue traseul.

O dată la zece ani, Consiliul Județean Vaslui organizează licitații pentru traseele de transport persoane din județ. Aceste trasee nu sunt date la întâmplare, iar câștigătoare sunt desemnate firmele de transport care îndeplinesc anumite condiții. Pentru a fi siguri că vor câștiga, transportatorii se prezintă la licitații cu autobuze moderne, dar și cu număr suficient de curse zilnice cât să acopere nevoile navetiștilor. Deși odată cu acordarea licențelor pentru trasee, transportatorilor li se atrage atenția cu privire la respectarea programului, se pare că aceștia țin prea puțin cont de avertizare. Nici atenționările cu privire la evitarea aglomerării mijloacelor de transport nu prea sunt luate în considerare. Pentru că instituțiile statului nu-și fac treaba, s-a ajuns în situația ca unii transporatori rutieri să-și bată joc, pur și simplu, de călători. De multe ori, oamenii sunt nevoiți să circule cu mijloace de transport supraaglomerate, îngrămădiți ca niște vite. Și, în plus, pentru astfel de servicii trebuie să plătească prețuri de lux. Transportatorii se scuză, arătând cu degetul spre prețul motorinei. Preț care a scăzut în ultimele luni, nu însă și costul biletelor și abonamentelor.

Vasluienii își pierd locurile de muncă din cauza nerespectării programului

Pentru vasluienii din mediul rural, care lucrează în privat și care nu își permit să-și achiziționeze o mașină, situația se complică și mai tare în perioada minivacanțelor. Elevii nu mai merg la școală, bugetarii sunt în concediu, dar mulți dintre angajații din privat merg la serviciu, unii cu program normal. Pentru a reduce costurile, transportatorii optează pentru mașini mai mici. Unii merg și mai departe și scot unele curse din program, pe motiv că nu sunt rentabile. Acest lucru se întâmplă, de obicei, dimineața și seara, adică exact atunci când navetiștii au cel mai mare nevoie de transport. Privați de acest serviciu, mulți vasluieni au rămas fără loc de muncă. Astfel de situații se întâlnesc peste tot în județ, însă în ediția de azi vom prezenta cazul unui bărbat dintr-o comună aproape de municipiul Vaslui, care zilnic face naveta la oraș și care, prin intermediul ziarului Vremea Nouă, vrea să tragă un semnal de alarmă. Acesta ne-a declarat că a ajuns să plătească 70 de lei, zilnic, la taxi, doar să nu-și piardă locul de muncă. “Eu vreau să merg la serviciu, vreau să muncesc, însă sunt forțat de firma de transport, de autoritățile statului, să-mi dau demisia și să stau acasă. Probabil statul mă vrea un alt abonat la legea 416. Acolo voi ajunge! Ne lăudăm că suntem o țară europeană, însă mai avem până să ajungem acolo. Înainte de toate, trebuie să realizăm că fiecare dintre noi are o responsabilitate. Eu, ca tată, ca soț, am responsabilitatea să asigur familiei mele un trai decent, și nu pot face asta decât mergând la muncă. Patronul firmei de transport are și el o responsabilitate, aceea de a asigura serviciul pe care și l-a asumat atunci când a câștigat traseul. Eu înțeleg că nu toate cursele sunt profitabile, dar și-a asumat acest risc atunci când a participat la licitație. Când merge cu autobuzul arhiplin, cu mult peste capacitatea admisă, nu împarte profitul cu mine. Din cauza autobuzelor care nu merg dimineața și seara, am ajuns să ne grupăm între noi, navetiștii, să mergem fiecare cum poate. Sunt dimineți când urcăm câte șase în mașină, doar pentru a ajunge la serviciu și a nu risca să rămânem fără locuri de muncă. Seara mă uit după racheți pentru că m-am săturat să iau taxiul. O cursă cu taxiul costă între 70 și 80 de lei, enorm de mult. Asta se întâmplă sub nasul autorităților statului, care nu își fac treaba. Ele au responsabilitatea cea mai mare, ele trebuie să se asigure că programul este respectat, ele au puterea să tragă transportatorii la răspundere. Soția mea a urcat în microbuz în stația Traian, iar la Irta a fost dată jos după ce șoferul i-a spus că el nu face cursa cu un singur om, că merge în pierdere. Cu biletul plătit, a fost dată jos și lăsată să se descurce singură, deși era noapte afară. Și atunci nu a fost prima dată când șoferul a întors mașina. De fiecare dată când suntem 2-3 persoane care vrem să mergem acasă, face roata-împrejur pe Traian și se întoarce în autogară pentru că, spune el, nu-și scoate banii pe motorină cu noi. Ne pierdem locurile de muncă, ne îmbolnăvim, în timp ce alții urmăresc doar profitul”, ne-a declarat vasluianul. Teoretic, operatorii de transport în comun care operează pe raza județului Vaslui se expun unor riscuri în cazul în care nu respectă graficul de transport pe liniile de transport public. Aceștia pot fi avertizați, amendați drastic și chiar lăsați fără licențele de transport. În practică, însă, riscurile sunt inexistente, la fel ca autoritățile cu atribuții de control.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

8 COMENTARII

  1. A se vedea si controla traseul Barlad-Husi ( prin Murgeni ) !Sambata si duminica nu circula ,s- a format un obicei din asta !Odată ce a castigat traseul trebuie sa efectueze cursele !Sunt oameni care asteapta in statii ,in frig,ploaie…….bătrîni…….etc

  2. mai lasati discutiile,,,, ca marea majoritatea navetistilor- asa zisi,,,, se grupeaza si vin cu autoturisme la serviciu. nici o firma particulara nu va merge pe un traseu pe care nu are cel putin1/2 din nr. de locuri ocupate cu pasageri. Psd , CJ,, NU ARE FIRME DE TRANSPORT

    • PSD și CJ au avut șansa de a scoate la licitație pachete de traseu care sa cuprindă trasee mai bune si altele mai slabe . Chiar dacă n-au firme de transport , PSD și CJ nu au cap … și se vor confrunta cu probleme generate de propria nepăsare ! Ca sa scoți oamenii din sat îți trebuie strategie ! Ca sa ii aduci la lucru îți trebuie strategie ! A mânca salarii nesimțite la Cj ca sa faceți nimic nu e o soluție !Licitația a fost cu cântec , s-au lăsat operatorii și prin criterii s-a încurajat folosirea epavelor cu diferența foarte mică de punctaj fata de mașini noi ! Mentalitate PSD și CJ … !! Hoților !
      Au fost discuții in presa acum câteva luni , credeți ca cetățenii sunt prosti .. nu toți sunt votanți PSD !!!

  3. Ați votat PSD-ul și acuma aveți pretenții?! Licențele de traseu le dă Buzatu s(adică omul lui de la CJ)…iar licitația de atribuire a traseelor tocmai ce s-a încheiat. Asa va fi preț de 10 ani de zile……nu s-a vrut licitație pentru pachete de trasee, ci individual (traseul)ca să haleasca gușa lui mai mult de la unul sau altul cu,, epave ” de autobuze …..ca cei mari nu cotizează….

  4. E unu care face Vaslui -oprisita -poienesti are numai epave zici că acum au venit de front din Ucraina nu îl vede nimeni sau na daca. Îl vede se face că nu îl vede , dar se supără când pirații îi ” culeg ” oamenii din statie , …a mai face și chițocu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.