spot_img
spot_imgspot_img
20.8 C
Vaslui
23-mai-2024

Hristos din Potir – adevăratul miel pascal. Scrisoare pastorală a Preasfințitului Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor

- Advertisement -

Scrisoare pastorală a Preasfințitului Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, la slăvitul praznic al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, anul mântuirii 2024

„În Egipt a fost omorât mielul de Paşte, iar în Sion a fost înjughiat Mielul cel adevărat. A junghiat mielul de Paşte şi l-a mâncat, şi şi-a frânt Trupul Său. A dat la o parte umbra şi a arătat adevărul”[1]

„Paştile nostru e-acum Hristos,/ Mielul jertfit pentru cei de jos,/ Azima curăţiei în duh ni s-a dat/ Prin sfânta-I iubire ce ni s-arătat”[2]

Cinstiţi slujitori ai Sfintelor Altare,

Cuvios cin monahal, 

Iubiţi fraţi şi surori împreună-rugători,

Hristos a înviat!

[Adevărat a înviat]

În această noapte de sărbătoare şi bucurie întreaga noastră fiinţă este copleşită de prezenţa lui Hristos Cel înviat. Simţim, cu maximă convingere, că suntem mult mai deschişi şi disponibili în a ne umple de lumină şi de bunătate. Parcă s-au rupt toate zăgazurile prejudecăţilor şi ale răutăţii, pentru a ne lăsa pătrunşi de libertatea spirituală şi de profunzimea gingaşă a sărbătorii Paştilor. Omul este cu adevărat liber doar atunci când se bucură şi când este despovărat de orice nelinişte, care îi macină sufletul şi îi clatină existenţa.

Toate acestea sunt darurile lui Hristos Cel înviat, Care, prin gingăşia[1] faptelor Sale minunate, prin Naşterea Sa în lume ca Om desăvărşit, fiind totodată Dumnezeu desăvârşit, prin Răstignirea Sa pe Crucea iubirii absolute şi integrale faţă de om, fie că este bun sau rău, şi prin biruinţa Învierii asupra celor mai mari inamici ai umanităţii, adică moartea şi păcatul, transformă oamenii şi lumea într-un paradis duhovnicesc, unde putem să ne desfătăm de nobleţea liniştii şi de frumuseţea împlinirii noastre spirituale.

De aceea, se cuvine ca în această noapte de lumină sfântă şi de bucurie deplină, să medităm asupra Mielului-Hristos gingaş şi bun, care S-a răstignit pentru noi, ca să dăruiască omului, în mod definitiv şi irevocabil, bucuria şi lumina Învierii, ca înfrângere a tristeţii morţii şi a întunericului păcatului.

Iubiţi credincioşi, 

Sunt convins că aproape toţi cei care sunteţi aici de faţă asociaţi sărbătoarea Paştilor cu mielul junghiat şi gătit spre bucuria pe care ne-o oferă masa pascală. Este una din preocupările comune ale tuturor celor care se pregătesc pentru sărbătorile pascale. Şi acest lucru nu îl spun într-o cheie negativă sau dispreţuitoare. Dimpotrivă. Aş vrea ca această viziune lumească asupra Paştilor să fie un punct de plecare în a conştientiza mai deplin: Cine este adevăratul Miel din această noapte de Paşti? Şi: de ce s-a îndătinat faptul ca de Paşti să se mănânce carne de miel? De asemenea, să ne întrebăm dacă nu cumva mielul din cuptor, prin mirosul său şi prin gustul său bun, ne-a făcut să uităm de Mielul Hristos, despre care Sfântul Ioan Botezătorul a spus: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii” (Ioan 1, 29).

Dreptslăvitori creştini,

Motivul pentru care Hristos este numit Miel poate fi desluşit mai bine dacă facem recurs la modul în care sărbătoreau evreii Paştile.

În cartea Ieşirii, capitolul 12, 1-14, ne este descris în detaliu evenimentul care se află la originea acestei mari sărbători din calendarul iudaic. Este vorba de ieşirea sau exodul evreilor din ţara Egiptului, sub conducerea lui Moise, adică trecerea de la robie la libertate, comemorată apoi în fiecare an prin sărbătoarea Paştilor. Sărbătoarea se numeşte Pesah sau Paşti, care în limba ebraică înseamnă „a trece, a sări peste”[2], iar în limba siriacă „bucurie”, „senitătate” sau „strălucire”[3]. Masa pascală iudaică implica alegerea unui miel „de un an” şi fără „meteahnă” (Ieşirea 12, 5) pentru fiecare familie. Acesta trebuie junghiat „spre seară” (Ieşire 12, 6), înainte de apusul soarelui, fără ca să îi fie zdrobite oasele (Ieşire 12, 10). Sângele trebuia adunat separat într-un vas special de argint[4], ca mai apoi să fie unşi cu acest sânge „amândoi uşorii şi pragul de sus al uşii” (Ieşire 12, 7) casei, unde va fi consumat mielul pascal. Ungerea uşorilor casei cu sânge era un semn distinctiv că familia care locuia în ea era izbăvită de plaga morţii (Ieşire 12, 13). Carnea mielului era consumată în aceeaşi seară, conform unei prescripţii foarte precise. Nu era admis ca aceasta să fie fiartă sau consumată crudă, ci friptă bine pe foc cu tot cu cap, picioare şi măruntaie (Ieşire 12, 9). Se mânca, având drept garnitură „azime şi ierburi amare”, adică pâine nedospită şi salată de lăptuci, ca amintire a faptului că fuga evreilor din Egipt a fost în grabă, fără să mai apuce să mănânce pâine din aluat dospit şi că viaţa lor a fost „amară prin munci grele” (Ieşire 1, 14)[5]. Consumarea mielului nu constituia o opţiune, ci o obligativitate ritualică. Pentru „orice evreu din Antichitate, jertfa pascală nu se încheia cu moartea mielului, ci cu mâncarea cărnii lui. De cinci ori afirmă Biblia că trebuie «să fie mâncat mielul»; de cinci ori subliniază ospăţul sacrificial. Paştele nu se încheia cu  moartea victimei, ci cu un soi de «comuniune» – mâncând carnea jertfei ucise pentru tine”[6]. Tot acest ritual pascal, conform indicaţiilor precise ale lui Dumnezeu, trebuia repetat an de an, ca aducere aminte de evenimentul ieşirii din robia egipteană. Această aducere aminte nu era o simplă rememorare a unor fapte din trecut, ci un „memorial”, prin care „un eveniment istoric esenţial este adus în prezent, sau, altfel spus, prin care omul este conectat la acel eveniment fondator”[7].

Iubiţi fraţi şi surori în Domnul Cel înviat,

Aşa cum precizează atât Sfânta Scriptură, cât şi Sfinţii Părinţi şi tradiţia liturgică, pentru noi creştinii, Mielul pascal adevărat este Hristos din Sfânta Împărtăşanie, Trupul şi Sângele Lui.

Sfântul Apostol Petru ne încredinţează de acest mare adevăr: „Ştiind că nu cu lucruri stricăcioase, cu argint sau aur, aţi fost răscumpăraţi din viaţa voastră deşartă, lăsată de la părinţi, ci cu scumpul sânge al lui Hristos, ca al unui miel nevinovat şi neprihănit, Care a fost cunoscut mai dinainte de întemeierea lumii, dar Care S-a arătat în anii cei mai de pe urmă, pentru voi, cei ce prin El aţi crezut în Dumnezeu, Care L-a înviat pe El din morţi şi I-a dat Lui slavă, ca să fie credinţa şi nădejdea voastră în Dumnezeu” (I Petru 1, 18-21). Sfântul Ioan Evanghelistul numeşte Liturghia cerească „cina nunţii Mielului”, „stând ca înjughiat” (Apocalipsa 5, 6), la care nu se poate participa decât în „veşminte de vison curat, luminos, căci visonul sunt faptele cele drepte ale sfinţilor. Şi mi-a zis: Scrie!: Fericiţi cei chemaţi la cina nunţii Mielului! Şi mi-a zis: Acestea sunt adevăratele cuvinte ale lui Dumnezeu” (Apocalipsa 19, 8-9).

Mielul consumat la masa pascală iudaică din Vechiul Testament este o prefigurare a Mielului-Hristos, Care la Cina cea de Taină, masa pascală prin excelenţă a creştinilor, ni S-a dăruit drept mâncare şi băutură spre viaţă veşnică. Acest paralelism este afirmat cu tărie atât de Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful, cât şi de Sfântul Chiril al Alexandriei şi Sfântul Efrem Sirul.

Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful îi spune explicit iudeului Trifon că „taina mielului, pe care a poruncit Dumnezeu ca să-l jertfiţi de Paşti, era o imagine a lui Hristos, cu sângele Căruia, după cuvântul credinţei în El, se ung casele lor, adică voi înşivă, care credeţi în El. Căci puteţi cu toţii să înţelegeţi că Adam, făptura pe care a creat-o Dumnezeu, a fost casă a suflării lui Dumnezeu”[8]. Răstignirea Mielului-Hristos pe Cruce este tot o împlinire a prefigurării mielului de la masa pascală iudaică, care, „atunci când se frige, se aşează tot în felul Crucii”[9].

Mielul adevărat din potirul euharistic, prin jertfa Sa de pe Cruce şi prin Învierea Sa, ne-a izbăvit pentru totdeauna din chingile morţii. Mielul de la masa pascală iudaică i-a izbăvit pe cei însemnaţi cu sângele său doar temporar de la iminenţa morţii. Sfântul Chiril al Alexandriei subliniază, în chip lămurit, faptul că Mielul adevărat al creştinilor nu este un animal, fie el gingaş şi frumos, ci Hristos, Care, în fiecare noapte de Paşti şi nu numai, ni se oferă în Sfânta Împărtăşanie. El este Cel care a „desfiinţat slava diavolului”[10], care este moartea.  De aceea, „realitatea Mielului celui adevărat nu piere. Căci cine este mai mare decât El ca să-L facă să treacă? Căci care miel ar putea să-L desfiinţeze pe Mielul lui Dumnezeu, care a desfiinţat preînchipuirile?[11] (…). Prin Mielul vieţii, moartea i-a dat înapoi pe drepţii care au ieşit afară din mormintele lor (Matei 27, 52). Prin Mielul cel adevărat, Satan, cel ce aşezase piedici în toate căile, a eliberat din nou calea adevărului”[12].

De altfel, la fiecare Liturghie, atunci când episcopul sau preotul, la momentul rânduit, înainte de împărtăşirea propriu-zisă, ia Sfântul Trup sau Agneţul în mâini, cuvânt de origine latină (agnus, agni), preluat şi în slavonă (agneţ), care înseamnă miel, acesta rosteşte următoarele cuvinte: „Se sfărâmă (frânge) şi Se împarte Mielul lui Dumnezeu, Cel ce Se sfărâmă (frânge) şi nu Se desparte, Cel ce Se mănâncă pururea şi niciodată nu Se sfârşeşte, ci pe cei ce se împărtăşesc îi sfinţeşte”[13].

Împărtăşirea cu Hristos-Mielul, în această noapte de taină, ne dăruieşte nu numai viaţă veşnică, ci şi sfinţenie, pentru că El este desăvârşit, fără niciun cusur şi fără nicio meteahnă morală, „arzând spinii tuturor păcatelor, curăţându-ne sufletul, sfinţindu-ne gândurile, întărindu-ne oasele, luminându-ne numărul deplin al celor cinci simţuri, pătrunzându-ne cu frica Sa, acoperindu-ne, apărându-ne, păzindu-ne de tot lucrul şi cuvântul pierzător de suflet, împodobindu-ne şi înţelepţindu-ne”, pentru a fi „locaş numai al Duhului şi nu al păcatului, prin primirea Împărtăşirii”[14].

Firea umană asumată de către Hristos era deplină şi îndumnezeită, aşa cum un „miel e deplin într-un an”[15] şi tânăr, pentru că în Mielul lui Dumnezeu „sunt toate însuşirile dumnezeieşti”[16]. Este o fire umană „maturizată spiritual” şi care este „conştientă de jertfa care se săvârşea în ea şi nu îmbătrânită, pentru ca nu cumva moartea să se poată datora şi bătrâneţii”[17], aşa cum precizează Părintele Dumitru Stăniloae. În favoarea unei asemenea înţelegeri ne vine şi etimologia aramaică a cuvântului „miel” (talja delaha), care este înrudit cu termenul din ebraică (taleh), însemnând atât miel, cât şi „tânăr sau slujitor”[18].

Oricine doreşte să se împărtăşească cu Trupul şi Sângele Domnului trebuie să fie plin de focul Duhului Sfânt[19], aşa cum evreii consumau carnea mielului doar fript pe foc; trebuie să metabolizeze bine cuvântul şi taina credinţei în Domnul, păstrându-le profunzimea şi autenticitatea, evitând orice formă de superficialitate, distorsionare, tendinţă de diluare a acestora[20], aşa cum era interzis ca mielul de la cina pascală iudaică să fie consumat crud sau fiert în apă; trebuie manifestată „pornire energică” [21] în a săvârşi fapte bune, pentru a nu cădea în „moleşeala” sau lentoarea acediei spirituale.

În fiecare Sfântă Liturghie noi actualizăm, în chip tainic, dar real, Naşterea, Răstignirea, Învierea Domnului şi Pogorârea Duhului Sfânt. Noi Îl primim la Ospăţul-Liturghie pe Hristos Cel răstignit şi înviat. Ne umplem de duhul iubirii jertfelnice al lui Hristos de pe Cruce şi de „lumina cea neapropiată a Învierii”[22]. Împărtăşindu-ne cu Trupul şi Sângele Domnului, trăim şi pătrundem, în mod real şi consistent, în bucuria şi lumina praznicului Învierii, ne încredinţează Sfântul Vasile cel Mare: „Aceasta să o faceţi întru pomenirea Mea, că, ori de câte ori veţi mânca pâinea aceasta şi veţi bea paharul acesta, moartea Mea veţi vesti şi învierea Mea veţi mărturisi”[23].

Iubiţi fii sufleteşti,

Am venit cu toţii la această slujbă de noapte, ca „să ne luminăm” prin vederea şi simţirea lui Hristos, Cel plin de lumina cea veşnică, El Însuşi lumina cea fiinţială, şi ca să fim părtaşi, „după cuviinţă”, veseliei cerurilor şi bucuriei pământului, care ne vin de la Cel care este „Bucuria cea veşnică”[24], bucuria care nu se termină niciodată.

Această experienţă minunată şi de care avem atâta nevoie, adică să trăim în lumină şi bucurie, nu poate deveni posibilă, concretă şi durabilă, dacă Îl ignorăm pe Mielul-Hristos, Paştile nostru. El este centrul acestei sărbători pentru Care ne pregătim, prin post, prin rugăciune, prin citirea din Sfintele Scripturi, prin fapte bune, prin iertare, prin bunătate, prin iubire, prin îngăduinţa neputinţelor celor din jur şi mai ales prin Taina Spovedaniei, Taina întâlnirii cu noi înşine şi cu Dumnezeu.

Mielul de pe masa pascală festivă nu ar trebui să fie socotit mielul pascal cel adevărat. Dimpotrivă. Să ne aducem aminte că Mielul din Sfântul Potir, din Sfânta Împărtăşanie, ne introduce cu adevărat în atmosfera de bucurie şi lumină pascale, transformându-ne în oameni de lumină şi bucurie. Toate cele care ţin de partea culinară, vrednice de laudă şi aducătoare de bucurie şi acestea, vin după ce ne-am primenit sufletul, primindu-L mai întâi, în această noapte sfântă, pe Mielul-Hristos din Potir, în casa fiinţei noastre.

De aceea, cei care veţi pleca imediat după ce aţi primit lumina pascală, mă veţi face să înţeleg că doriţi să rataţi cea mai frumoasă întâlnire din noaptea de Paşti, întâlnirea cu Hristos la slujba Sfintei şi Dumnezeieştii Liturghii, unde ne împărtăşim cu Trupul şi Sângele Domnului. Rogu-vă, mâncaţi în ziua de Paşti întâi Mielul-Hristos euharistic, oferit în această noapte binecuvântată, pentru că apoi este vreme şi pentru cele care ne desfată viaţa trupului. Prima masă de Paşti este masa euharistică, cea care ne transfigurează, ne îndestulează fiinţa cu lumină, bucurie, linişte, pace, binecuvântare prin împărtăşirea cu Mielul-Hristos, Cel care este Lumina, Bucuria, Liniştea, Pacea şi Binecuvântarea noastră veşnice.

Fie-vă sărbătorile pline de iubire şi bunătate, de răbdare şi speranţă, de linişte şi sănătate, iar Hristos Cel înviat să vă fie mângâiere în momentele grele ale vieţii, să vă fie băutură şi hrană sfinte, atunci când sufletul este însetat şi înfometat după cele care vă împlinesc cu adevărat. Mielul-Hristos să vă răsplătească jertfa de a fi acum împreună, la sfânta slujbă, întorcându-vă bucuroşi şi voioşi, după terminarea Sfintei şi Dumnezeieştii Liturghii, la casele şi la familiile dumneavoastră.

Hristos a înviat!

[Adevărat a înviat]

Al vostru părinte şi frate de tot binele voitor şi fierbinte rugător,

† Părintele Episcop Ignatie al Huşilor

[1] Sfântul Efrem Sirul, Imne la Azime XIX, 1-2, în Sfântul Efrem Sirul, Imnele Păresimilor, Azimelor, Răstignirii şi Învierii, studiu introductiv şi traducere de diac. Ioan I. Ică jr, Sibiu, Editura Deisis, 1999, p. 155-156.

[2] Sfântul Ambrozie al Milanului, Imnuri (LXII Imn de Paşti), în Sfântul Ambrozie, Despre Sfintele Taine. Scrisori. Imnuri (PSB 53), traducere, introducere şi note de Preot Prof. Dr Ene Branişte, Prof. David Popescu, Lector Dr. Dan Negrescu, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1994, p. 394.

[3] Părintele Dumitru Stăniloae, Rugăciunea lui Iisus şi experienţa Duhului Sfânt, cuvânt înainte de Arhimandritul Gheorghe Grigoriatul, prefaţă de Olivier Clément, în româneşte de Marilena Rusu, Sibiu, Editura Deisis, 1995, p. 44-45: „«Kenoza» lui Hristos este o gingăşie spirituală. El îşi arată prin aceasta voinţa de a nu-i apăsa pe cei umili, de a nu-i stânjeni. Prin «kenoză», El a vrut să deschidă drum spre inima lor. Prin gingăşie voia să-i facă să renunţe la brutalitate, în loc ca ei să persiste într-o duritate în care dispreţul celui inferior corespunde celui al superiorului. Prin «kenoza» Sa, Hristos a vrut să frângă zidul brutalităţii şi durităţii, care învăluie ca o cochilie, pentru a o apăra, delicata esenţă a umanităţii adevărate”.

[4] Biblia după textul ebraic. Exodul şi Leviticul (Note la Exod), traducere, studii introductive şi note de Maria Francisca Băltăceanu, Monica Broşteanu, Melania Badic, Emanuel Conţac, Octavian Florescu, Victor-Lucian Georgescu, Cristinel Iatan, Alexandru Mihăilă, Delia Mihăilă, Ovidiu Pietrăreanu, Tarciziu-Hristofor Şerban, Silviu Tatu, Cătălin Vatamanu, Bucureşti, Editura Humanitas, 2019, p. 206.

[5] Ibidem, p. 207.

[6] Brant Pitre,  Misterul Cinei de pe urmă. Iisus şi rădăcinile iudaice ale Euharistiei, cuvânt înainte de Scott Hahn, traducere din engleză de Monica Broşteanu, Bucureşti, Editura Humanitas, 2016, p.

[7] Biblia după textul ebraic. Exodul şi Leviticul (Note la Exod)…, 2019, p. 205.

[8] Brant Pitre, Misterul Cinei de pe urmă. Iisus şi rădăcinile iudaice ale Euharistiei …, 2016, p. 73.

[9] Biblia după textul ebraic. Exodul şi Leviticul (Note la Exod)…, 2019, p. 205.

[10] Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful, Dialogul cu iudeul Tryfon (XL), în Apologeţi de limba greacă, traducere, introducere, note şi indici de Pr. Prof. Dr. T. Bodogae, Pr. Prof. Dr. Olimp Căciulă, Pr. Prof. Dr. D. Fecioru, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1997, p. 177.

[11] Ibidem.

[12] Sfântul Chiril al Alexandriei, Glafire (PSB 39; „Glafire la Ieşire”, 2), traducere din greceşte, introducere şi note de Pr. prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, 1992, p. 286.

[13] Sfântul Efrem Sirul, Imne la Azime V, 20-21…, 1999, p. 138.

[14] Ibidem, III, 14, 18, p. 134.

[15] Liturghier, Dumnezeiasca Liturghie a celui întru sfinţi părintelui nostru Ioan Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, 2012, p. 186.

[16] Idem, Rugăciunile de mulţumire după Dumnezeiasca Împărtăşire (Rugăciunea a treia, a Sfântului Simeon Metafrastul), Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, 2012, p. 369.

[17] Pr. prof. Dr. Dumitru Stăniloae, nota 495, în Sfântul Chiril al Alexandriei, op. cit., p. 287.

[18] Sfântul Chiril al Alexandriei, op. cit., p. 287.

[19] Pr. prof. Dr. Dumitru Stăniloae, nota 495, în Sfântul Chiril al Alexandriei, op. cit., p. 287.

[20] J. H. Roberts (Braamfontein, Johannesburg), Teh Lamb of God, în „Neotestamentica” II, The Christ of John: Essays on the Christological of the Fourth Gospel, New Testament Society of Southern Africa, 1968, p. 47.

[21] Sfântul Chiril al Alexandriei, op. cit., p. 290.

[22] Ibidem, p. 290: „Şi să nu mâncaţi nimic crud» (Ieşire 12, 9). Ce este şi aceasta? Cel ce mănâncă ceva crud, nu mănâncă spre digerare; dar o astfel de mâncare este greu de mestecat. Aceasta o fac cei ce nu subţiază cum se cuvine cuvintele despre Hristos prin cercetare, nu le probează în foc, după spusa Psalmistului: «Şi cugetarea mea va arde foc» (Psalmul 38, 4). Împiedică iaraşi să se mănînce fiert în apă, arătând că cugetarea apoasă şi diluată despre Hristos nu va fi o hrană bună pentru minţile credincioşilor. Iar cugetarea apoasă despre El constă în a socoti că nu este Dumnezeu după fire…”.

[23] Ibidem, p. 294.

[24] Slujba Învierii, Rânduiala slujbei din noaptea Sfintelor Paşti (Canonul Învierii, Cântarea 1, stihira a II-a), Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, 2012, p. 38.

[25] Liturghier, Dumnezeiasca Liturghie a celui întru sfinţi părintelui nostru Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, Bucureşti, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, 2012, p. 252.

[26] Slujba Învierii, Rânduiala slujbei din noaptea Sfintelor Paşti (Canonul Învierii, Cântarea 1, stihira a III-a) …, 2012, p. 38.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

28 COMENTARII

  1. Anonimii care scriu împotriva părintelui Iorest și a episcopului Corneliu, sunteți niște nimeni, niște parveniți prosti care nu meritati nici sa treceți prin fata lor, ei oricum nu s-ar cobori sa citească o mizerie de la vin, asa ca mars jegurile analfabete, pupatoare de kr

  2. Cand am fost eleva in liceu am facut ora de religie 2 ani cu un preot extraordinar .. vorbeam radeam eram atat de cuminti la ora lui..il iubeam cu totii si faceam totul din respect . Dupa clasa a 10 a a lasat clasa noastra si am facut cu unul cu un interior duhovnicesc misogin care ne desconsidera ne vedea ca pe o armata de mizerii ..bine el vorbind excelent din scripturi si next step urma sa plece de tot la manastire pentru ca exaltarea sufleteasca era maxima.. in clasa cu preotul asta care traia in sferele lui era o galagie un vacarm de nedescris. Era felul nostru de a protesta.. imi amintesc ca a venit vorba despre ” cuvine-se cu adevarat” si in scarba m -a intrebat da ce?? Ce stii tu?? Stii tu rugaciunea asta?? Si m-am ridicat in picioare si i-am zis-o .. nu a contat ..era un gunoi care stia o rugaciune..si ce??? De asta nu este de ajuns sa scrii scrisori intelectuale, sa arati ca stii cuvantul lui Dumnezeu cum stia preotul meu din clasa a 11 a .. trebuie sa ajungi la sufletul omului .. sa il iubesti , exact sa il iubesti ca pe fratele tau, asa cum ne-a iubit pe noi , parintele din clasa a 9 a de liceu… sa lase ” mica catedrala a neamului „din cap Ignatie asta si sa coboare langa cei care au nevoie de un duhovnic de cei carora sufletul le este bolnav sa vada ochi in ochi durerea apoi sa scrie o scrisoare pentru noaptea de inviere…va asigur ca va fi cu totul altfel

  3. Am spus și voi spune sunt Creștin dar acest ilie trif sai ignatie cum i se spune ce dorește. Nu înțeleg, n-am nicio treabă cu onilă prostănacul dar de ce nu vedeți măi
    Oameni buni corupția pe care și în care popimea le face și nimeni nu face nimic…. bani, taxe pe nimicuri și alte furtișaguri, popi care nu-și mai văd nasul la purtare și care ei ….în loc să dea exemplu pentru comunitate i-au bani pt. Orice…De ce ??? Fiecare popă să își facă publice averile….Cum să jumulești bieții oamenii bani, bani și iarăși bani….Să dăm exemplu de popi cinstiți cu adevărat! Hai, băi ilie , ești de acord, mergi îmopopoțonat, dar ești om și conștiința ta ce îți spune. Erou alias onilă futut în Cur….o scârbă de idioți, nu toți, respect pt. Cei cu adevărat pt. Credință, dar ilie 47 ani multă lume ai să mai prostești…Dumnezeu trebuie să facă curățenie în biserică la popimiii tăi și apoi să te dai în spectacol în public. Rușine, hal de popă ești tu, ce faceți voi cu banii pe care săracii oamenii îi dau înspre binele societății, și. Spune ilie cât de bogată este Episcopia Huși, adică financiarul casei ….Ai curaj…

  4. Când timpul îți permite, când ești relaxat, când argatiii Episcopiei te slugaresc în toate, când bănuții nu sunt o problemă și nici nu sunt puțini, când te bucuri de mașină de serviciu, de șofer, de secretar, de consilieri, de îngrijitori și alți slugarnici care îți taie și mestecă și mâncarea, începi să te desprinzi de realitatea crudă a vieții, de grijile, nevoile și neajunsurile ei și aluneci în abisul visării, a cultului personalității, a narcisismul modern.
    Până la urmă și publicitatea personala în Sfânta Noapte de Înviere, este o formă de marketing, o strategema gândită cu anticipație, însă nu prea prinde pe la noi. O fi fost apreciată în Spania, acolo unde Preasfintia Sa, a ostenit până la mutarea sa la Huși.

    • Muriti de ciuda ca Ignatie ste cult si se bucura de apreciere. Va darama asta si nu puteti suporta. Il atacati. Stiti si voi ca este bun. Va arde bunatatea lui. Se intelege. Oricum, nu stiti sa pretutiti nimic.

      • Eu in afara de ziar nu am auzit de acest ignatie nicaieri.. nu l-am vazut la pas pe strazile husiului dand de mancare la copiii murdari si defavorizați nici venind sa faca slujbe pentru sanatatea bolnavilor in spital sau sf maslu sau ce oranduiri mai sunt .. nu l-am vazut descaltandu-se in parc si dand pantofii lui lui ..hmmm zi un cerșetor din husi …nu .. asa ca du-te cu prostiile si cu scrisorile si cu intelectualitatea ta.. esti intelectual du-te la seminar si impartaseste studentilor cunostintele tale … esti preot??? Inseamna ca menirea ta este sa fii cu oameni printre oameni .. lasa vrajelile de an electoral..

      • Da, este un zero, un umflat impopotonat plin de el, dar atat; în rest numai viclenie și prostie, incomparabil cu episcopii care i-a avut Husul.Anonimii care scriu aici, sunt prostii de care ilie s-a înconjurat.zerooooooooo

  5. Au plecat credincioșii din curțile bisericilor, obosiți psihic de atâta măiestrie scriitoriceasca.
    Ar fi de dorit un material mai scurt, mai pe înțelesul poporului și citit de preoți la sfârșitul slujbei.
    Dar pentru Înalt Preasfintia Sa, este importantă imaginea și publicitatea.
    Mai nou, susține PNL si pe căpetenia din Huși, Dl Nelu Tătaru.
    E bun așa, rău!!!!
    .

    • Nu a plecat nimeni. Ucenicii lui Cornelus muirit de ciuda ca Ignatie e mai bun decat acela. Intrati aici si comentati aici. La Catedrala din Husi au ascultat atenti cuvintele episcopului. Au fost tineri foarte multi. Dar va este ciuda si nu puteti suporta ca omul este bun si incercati sa il denigrati ca pe Iisus.

  6. Da.. cel mai oribil moment care a stricat slujba din noaptea de inviere! A obligat preotii sa citeasca ” aceea” in loc sa se auda cantarile obisnuite. Sper si rog din suflet sa se inceteze cu scrisori cuvinte si altele asemenea.. acolo unde au tinut intai slujba a fost ok pentru ca s-a putut pleca dar acolo unde s-a citit scrisoarea inainte de slujba a fost tortura!! Deci ..experimentul sper sa fie ultimul si de la anul sa se faca cum s-a facut de zeci de ani incoace…

    • Ignatie nu obliga pe nimeni la nimic. Stiti asta. Nu va place cand cineva va scoate din ignoranta. Asa este. Prostia doare. Si incepeti sa urlati. Ignatie e un om destept. Incearca sa va invete ce este bine, dar prostia nu suporta bunatatea si finetea unui om.

      • Cand va veni ignatie asta al tau intr-un spital de exemplu si va sta cot la cot cu infirmierele si va sterge paralizatii de rahat la fund va fi pentru mine un om fin , destept , bun crestin , si mai mult decat atat , care ar pune in practica nu doar ar vorbi cu limba de lemn niste invataturi. Iisus a pus mana pe lepros nu doar a propovaduit si nu doar a vb in pilde .. Iisus a vindecat si a sculat din morti pe Lazar.. nu doar Ignatie sa faca milostenii… toti burtosii astia care sfintesc sex -shopuri masini afaceri care iau vama la nunti botezuri inmormantari …. inmormantari. A fost judecata doctorita oncoloaga din suceava care a luat 100 lei pentru un canceros au aruncat cu pietre.. in burtosii astia nu da nimeni ??..in astia care iau BANI PE MORTI??? CARE VAMUIESC MOARTEA??

    • Da , alese cuvinte, de citit duminica la ” mica inviere” daca tot vrea sa se auda Ignatie. a fost o ciudatenie pe care nu vreau sa o retraiesc intr-o noapte de inviere… slujba a decurs asa : a fost data lumina , s-a citit Evanghelie si in loc sa cantam hristos a inviat si sa continuam slujba a fost citita ” scrisoarea” .. care a fost lunga , inutila si repetitiva.. invierea este a sufletului ,pe langa Mantuitor invie sufletele noastre, este o sarbatoare a bucuriei, este o sarbatoare extraordinara..ei bine dupa ce s-a citit scrisoarea greoaie, care nu transmitea absolut nimic ( erau copii , erau batrani, erau oameni de rand ) a venit randul cantarii de bucurie hristos a inviat din morti/ cu moartea pre moarte calcand … asa tristete , oboseala, chin cu care s-a cantat singurul lucru important , chintesenta noptii asteia magice nu a fost niciodata de cand merg sa iau lumina! M-am scarbit si am plecat iar dupa mine au plecat foarte multi… nu cred ca isi avea locul nicio scrisoare , niciun cuvant al nimanui fie si el episcop .. trebuia sa rasune doar Hristos a inviat din morti/ cu moartea pre moarte calcand/ si celor din morminte/ viata daruindu-le!!! Despre asta este invierea .. scrisoarea 80% din ea era despre moarte despre sacrificii despre mielul ucis pe care il luam in chip metaforic din potir prin impartasanie…moartea am vazut-o la denii la prohod ..acum era noaptea LUMINII A BUCURIEI A BINECUVANTARILOR!! urat, neinspirat, greoi si de evitat sa se mai repete.

      • Te-ai scarbit pentru ca oricum nu stii de ce ai mers la slujba de Inviere. Nu ai mers pentru Dumnezeu, ci pentru Cornelus si ca sa il critici pe Ignatie. Nu va plac oamenii destepti. Cuvantul episcopului a fost excelent. Am aflat atatea lucruri. Legatura dintre Pastile evreiesc si cel crestin. Inteleg ca la intelignta este alergie, de aia ai plecat. Nu poti suporta un cuvant destept si inteligent. Cornelus nu va da pace. Muriti de gelozie ca Ignatie e un om bun, cald, sincer si apropiat de oameni. Muriti de ciuda. Poate chiar o sa … Se vede ca nu ai inteles nimic despre cuvant, care nu a fost despre moarte, ci despre Hristos din Potir. Dar te inteleg. Coeficientul de inteligenta scazut nu iti da voie sa vezi nuantele. Cornelus va sustine sa il denigrati pe Ignatie.

        Toti sunteti postacii lui Cornleus trepadus si ai lui Ioerst. E bine ca il urati pe Ignatier. Asa are valoare.

        • :)) asta-i beregoi care posteaza! Nu frate , nu e postacul lui corneliu .. este un om caruia i-a fost intarita credinta ca totul este in sufletul fiecaruia dintre noi iar tot ce inseamna biserica este deșertăciune. Bor este un subiect sensibil foarte sensibil .. singur am citit noul testament tot din scoarta in scoarta singur am plans si am recitit patimile lui Hristos.. vreau sa raman acela care sunt in adancul sufletului meu , iar cornila, ignatie beregoi , Dănuț marele sef sa fie pamantenii care se joaca de-a ora de religie. Sa ii mulțumim Domnului ca ne suporta atat de imperfecti in fiecare zi si Doamne Ajuta!!

        • Nu il urasc pe Ignatie. .. ignatie este un om ca si mine ..poate nu v-ati dat seama dar un preot nu este nici sfant , nici deasupra mea , nici altfel.. iubiti frati crestini zice preotul dar doar zice ..pentru ca nu dovedeste cu nimic ca ma iubeste eu aproapele lui, si frate daca mi -ar fi ar sti cum ma cheama ce durere am… locuiesc in centrul husiului si preotul paroh a venit cu craciunul ..a fost atat de ” pentru bani” momentul ala ( cu atat mai mult cu cat il adusese si pe ficiora-so pe post de dascal) incat al doilea an nu i-am mai deschis usa nu i-o voi mai deschide-o vreodata si m -am mutat in alta parohie dupa un alt parinte . A intrat pe usa cu craciunul . Aveam o bucata de paine in gura .. nu am apucat sa o inghit ca deja era iesit pe usa.. nu tu ce faci ..nu tu o bomboana la copil ..nu tu sărbători cu bine … crezi ca pe baba Floarea o intereseaza diferenta intre pastele evreiesc si crestin ?? Glumesti nu?

        • Valoare zero ilie trif , basarabenii și maneliștii popi aduși de pe la tara la oraș…si mars cu scrisoarea ta..da, curtea episcopiei a rămas goala când a început cu aberațiile…mars

  7. Măi ignatie, dar despre hoțiile din biserici când vorbești, despre preoții hapsâni după bani, de ce ….? Sunt Creștin dar îmi este scârbă de unii popi ….de ce ești Nesimțit, dezbrăcate omule de Caracter….

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.