spot_imgspot_img
5.6 C
Vaslui
19-apr.-2024

Iatã cum se furã apã la Vaslui!

- Advertisement -

INVENTIE Vasluienii sunt inventivi, când vine vorba de a-si fura cãciula singuri, cum bine spune o vorbã popularã. În timp ce unii locatari plãtesc facturi foarte mari la apã si sunt supãrati pentru sumele mari de pe facturi, altii cautã metode pentru a face rost de apã ieftinã, mai precis furã apa din instalatiile blocului, punând la platã si restul locatarilor. “Existã locatari care altereazã intentionat înregistrarea contorului propriu de apã, cum ar fi umplerea rezervorului WC cu un firicel de apã care nu este înregistrat de contorul de apartament, blocarea apometrului prin diverse metode sau chiar inversarea pozitiei lui de montare. Toate aceste consumuri abuzive sunt, însã, înregistrate de contorul de bransament, iar rezultatul este cresterea diferentei dintre contorul de bransament si suma repartitoarelor de costuri din condominiu”, explicã sefii sucursalei Vaslui a Aquavas.

Sucursala Aquavas Vaslui asigurã, în acest moment, furnizarea apei potabile pentru locuitorii municipiului Vaslui, dar si pentru cei din Muntenii de Jos, Bãcãoani, Secuia, Lipovãt, Corbu si Chitoc. Unitatea a întâmpinat, în ultimii ani, o serie de probleme cu consumatorii, existând ideea cã facturile la apã sunt foarte mari fatã de consumurile reale, asa au sustinut vasluienii. “Conform legislatiei în vigoare, societatea Aquavas Vaslui factureazã consumul înregistrat la contorul de bransament al utilizatorului, fie cã vorbim de o scarã sau mai multe, un bloc sau case. Cantitatea de apã furnizatã se stabileste pe baza înregistrãrilor contorului de apã montat în cãminul de bransament, conform documentului întocmit la data citirii. În cazul condominiilor, în care includem aici scãrile de bloc, blocurile propriu-zise sau casele, cantitãtile de apã facturate individual vor tine cont si de indicatiile contorilor individuali care, în acest caz, sunt repartitori de costuri. Modul de repartizare a consumului în interiorul imobilului este responsabilitatea exclusivã a Asociatiei de proprietari/locatari”, explicã sefii sucursalei. Aquavas, sucursala Vaslui, a început încheierea de contracte pentru furnizarea apei la contorul de bransament. Pânã la aceastã datã, au fost încheiate contracte de furnizare a apei cu asociatia de proprietari 30, garã III, cu 17 bransamente si 26 de scãri, Asociatia bloc 264, sc. C, un singur bransament, Asociatia bloc 40 – un bransament. Aquavas este în discutii cu alte patru asociatii de proprietari din municipiu, pentru contractele la bransament, mai ales cã în oras sunt peste 500 de bransamente la scãrile de blocuri, la care se adaugã cele din cartierele de case. Ca mod de lucru, asociatiile de proprietari, împreunã cu sucursala Vaslui a Aquavas, citesc înregistrãrile contorilor de bransament, iar repartiarea consumurilor pe utilizatorii individuali o face asociatia care transmite aceste date operatorului, pentru facturare. Tot asociatia de proprietari citeste si indicatiile repartitorilor de costuri din apartamente.

De ce existã diferente între contorul general si cele din apartamente?, se întreabã vasluienii

Problema care revine foarte des în discutie si constituie subiectul unei bune pãrti din petitiile adresate cãtre societatea Aquavas, sucursala Vaslui, este legatã de indicele de repartizare a diferentelor (indicele de corectie), respectiv a diferentelor dintre suma contoarelor de apartament (individuale) si înregistrãrile contorului de bransament. Indicele de repartizare a diferentelor (indicele de corectie, care poate avea valori subunitare, unitare sau supraunitare) apare în facturã sub denumirea de “ind. cor.” si reprezintã raportul dintre cantitatea de apã furnizatã condominiului si înregistratã de contorul de bransament (care este trecut în facturã drept “index bransament”) si suma cantitãtilor de apã înregistrate de repartitorii de costuri de pe bransamentul respectiv. La acest punct, lucrurile se complicã, sustine conducerea sucursalei. Asta, pentru cã sunt locatari care preferã metode incorecte sau ilegale pentru a plãti cât mai putin la Aquavas. Existã locatari care transmit în mod incorect indecsii repartitorilor de costuri din apartamente, sperând cã nu vor fi descoperiti, unii – destul de multi – care nu transmit la timp, lunar, consumul din apartamente, în timp ce unii fraudeazã sistemul prin folosirea unor cuplaje magnetice la contoarele din apartamente. Nu în ultimul caz, sunt vasluieni care defecteazã în mod intentionat sau mentin în instalatii contoarele blocate. “Existã locatari care altereazã intentionat înregistrarea contorului propriu de apã, cum ar fi umplerea rezervorului WC cu un firicel de apã care nu este înregistrat de contorul de apartament, blocarea apometrului prin diverse metode sau chiar inversarea pozitiei lui de montare. Toate aceste consumuri abuzive sunt, însã, înregistrate de contorul de bransament, iar rezultatul este cresterea diferentei dintre contorul de bransament si suma repartitoarelor de costuri din condominiu”, explicã sefii sucursalei Vaslui a Aquavas. Sunt si o serie de cauze obiective în diferentele înregistrate între contorul general si cele din apartamente. Este vorba de pierderi pe instalatia interioarã, aflatã în proprietate comunã, datoritã stãrii instalatiilor comune de pe bransament, respectiv retelele de apã de la subsolul blocurilor, conductele de alimentare din ghene, pânã la instalatiile interioare din apartament. S-au înregistrat si multe situatii în care pierderile de apã pe instalatiile interioare au fost semnificative, fãrã a fi însã înregistrate de repartitoarele de apartament. Specialistii au calculat faptul cã “un singur fir de apã cu diametrul de doar 2 mm care scapã pe un robinet de coloanã poate duce la o pierdere de pânã la 18 mc pe lunã. Pentru comparatie, o persoanã consumã teoretic în medie doar circa 4 mc de apã rece într-o lunã”.

Sunt si blocuri care au avut indici subunitari, sustine conducerea Aquavas

Prin eforturile conducerii sucursalei Vaslui a Aquavas, inclusiv monitorizarea bransamentelor sau interventii în cazurile unor defectiuni la subsoluri, în semestrul al doilea din anul 2014 s-au înregistrat indicii de corectie subunitari pentru un numãr de bransamente cuprins între 79 si 118, ceea ce reprezintã un procent mediu de 17% din numãrul total de bransamente din oras. În acest caz, vasluienii au plãtit o cantitate de apã mai micã decât cea real consumatã. Sucursala Vaslui factureazã, în aceastã perioadã, un consum de apã pe bransament cu un indice de repartizare a diferentelor (indice de corectie) de maxim 1,35, chiar dacã sunt situatii în care s-a depãsit aceastã valoare, diferenta de apã fiind suportatã de Sucursala Vaslui ca pierderi în reteaua publicã. “Ca o concluzie, putem spune cã societatea Aquavas, sucursala Vaslui, factureazã consumul de apã pentru utilizatori de condominii, tinând cont de reglementãrile legale în vigoare. Pe spatele facturilor, existã informatii importante cu privire la cadrul legislativ si metodologia legalã de facturare. Existã si o serie de observatii din partea utilizatorilor, cum cã societatea Aquavas, sucursala Vaslui, factureazã si o parte din pierderile de pe retelele publice. Adevãrul este unul singur: ocazional au loc avarii pe retelele publice de alimentare cu apã, timp în care se scurg unele cantitãti de apã. Utilizatorii nu plãtesc pe factura acestei cantitãti de apã, deoarece defectiunile au loc pe retelele publice si, deci, nu trec prin contorul de bransament aferent fiecãrui condominiu. Aceste pierderi sunt ale operatorului si nu sunt suportate de populatie”, a mai explicat conducerea Aquavas Vaslui.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.