A MERITAT AȘTEPTAREA... Centura de la Vaslui va fi mai spectaculoasă decât cea de la Bârlad și chiar mai lungă cu 7 kilometri. Va prelua traficul de la Roman, Bacău, București și-l va dirija la Iași
VESTE BUNĂ, DAR CAM TÂRZIU
UNDĂ VERDE… Un proiect pe care vasluienii îl așteaptă de mult timp, centura ocolitoare a municipiului Vaslui prinde contur după ce Consiliul Tehnico Economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a dat miercuri, 11 iunie, undă verde realizării obiectivului. În lungime de 18,02 km, varianta ocolitoare a municipiului Vaslui va costa 864,4 milioane lei, cu TVA, și va străbate localitățile Muntenii de Jos, Vaslui (inclusiv Zona Industrială) și Muntenii de Sus. Va fi mai spectaculoasă decât cea de la Bârlad, fiindcă va prelua atât traficul dinspre Bacău, apoi și pe cel dinspre București, pe care-l va dirija către Iași. Centura va avea două părți, cea din Zona Industrială și cea de pe șesul de după Kaufland. Următoarea etapă este trimiterea proiectului la Consiliul Interministerial de avizare a lucrărilor publice de interes național, însă specialiștii în domeniu au precizat pentru Vremea Nouă că ce a fost mai greu a trecut. După ce proiectului i se vor stabili, cu exactitate, sursele de finanțare în cadrul acelui Consiliu Interministerial, ministrul Transporturilor va semna pentru organizarea licitației, acest lucru având șanse mari să se întâmple chiar anul acesta. Vestea bună este că la licitație se vor scoate simultan atât proiectarea, cât și execuția. Cu alte cuvinte, cine va proiecta va și executa lucrarea. Singurii care nu au motive de bucurie sunt vasluienii care au fost anunțați deja că vor fi expropiați, bugetul pus la bătaie pentru acest proces fiind cu mult sub sumele cerute de proprietarii caselor și terenurilor pe unde urmează să treacă centura.
Potrivit documentației înaintate CNAIR, proiectul variantei de ocolire Vaslui este inclus în cadrul Master Planului General de Transport revizuit, cu finanțare POT-Programul Operational Transport 2025-2027. “Pentru a satisface cerințele desfășurării traficului rutier în condiții de siguranță și confort, este necesar ca traficul de tranzit să fie scos din zona urbană a orașului Vaslui. Realizarea unor legături de ocolire a orașului în cele trei direcții, Iași, Bacău și Roman, va conduce la îmbunătățirea condițiilor de mediu din zona arterelor urbane pe care se desfășoară traficul de tranzit, prin reducerea noxelor, a zgomotului și o durată de exploatare mai mare a arterelor existente” se precizează în documentul avizat ieri de CNAIR. Soluțiile tehnice pentru care s-a dat undă verde ieri constau în amenajarea plaformei la 10m, urmând ca partea carosabilă să aibă 2×3,50 m, banda de încadrare 2×0.75 m, acostamente 2×0.75 m. Totodată, se va amenaja și un sistem de colectare, evacuare a apelor în șanturi pereate și rigole, urmând a fi amenajate 38 de podețe, drenuri, consolidări cu ziduri de sprijin din pământ armat, 6 pasaje, 3 poduri, 2 parcări și spații de servicii, 6 intersecții tip giratoriu, precum și alte lucrări de siguranța circulației.
Scumpire cu peste 200 de milioane de lei în doi ani
În luna septembrie 2022 era emisă Hotărârea de Guvern nr. 1137, privind aprobarea studiului de fezabilitate și a finanțării execuției obiectivului Varianta ocolitoare rutieră a municipiului Vaslui. Alocarea financiară prin Ministerul Transporturilor era de 655,602 milioane lei, iar demararea lucrărilor fusese anunțată pentru 1 ianuarie 2023, cu termen de finalizare 31 decembrie 2024. În luna februarie 2025, varianta ocolitoare a municipiului Vaslui a fost, din nou, inclusă în programul de investiții a Ministerului Transporturilor, suma ce trebuia să fie alocată investiției urmând a fi acoperită, în mare parte, din credite de angajament ale Guvernului. Ieri, Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR a dat aviz favorabil pentru această investiție care, mai nou, a fost evaluată la 864.414.153 lei, TVA inclus, din care pentru Construcție – Montaj se va aloca un buget de 757.927.666 lei, cu TVA. Devizul General a fost actualizat la o valoare considerabil mai mare ca urmare a creșterii semnificative și continue a prețurilor, atât la materialele de construcții cât și la carburanți, energie electrică, manoperă și servicii.
Vasluienii care au case pe traseul centurii stau cu emoții
EI SUNT CEI CARE VOR PLĂTI PREȚUL PENTRU CONFORTUL VASLUIENILOR… Probabil în acest moment, singurii care nu se bucură de veștile venite de la București sunt vasluienii care urmează să fie expropiați pentru a face loc variantei de ocolire a municipiului reședință de județ. Pentru despăgubirea lor, guvernul României a aprobat un proiect de hotărâre, în luna august anul trecut, privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național “Varianta de ocolire Vaslui”. “Sumele individuale estimate de către expropriator (…) sunt în cuantum de 18.488.928,38 lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în conformitate cu Legea bugetului de stat pe anul 2024”, se arată în documentul aprobat de Guvern. Mulți dintre acești proprietari s-au arătat însă extrem de nemulțumiți de sumele stabilite de guvern, aceștia afirmând că se vor adresa instanțelor pentru o despăgubire corectă. În total, peste 510 persoane și societăți, precum și trei UAT-uri urmează să fie expropriate, valoarea despăgubirilor care vor fi achitate pentru cele 74 hectare de teren însumând, așa cum s-a precizat în rândurile de mai sus, aproximativ 18,5 milioane lei. Sumele diferă doar în funcție de categoria de folosință, astfel că în zona localității Muntenii de Jos, un metru pătrat de teren extravilan a fost evaluat la 3,2 lei, la fel ca terenul extravilan din zona municipiului Vaslui. Metrul pătrat de livadă în intravilanul municipiului Vaslui a fost evaluat la 108 lei, iar metrul pătrat de construcție locuință în oraș a fost stabilit la suma de 2.295 lei, adică mai puțin de 460 de euro. Pentru fiecare metru pătrat de curți-construcții în intravilanul municipiului, statul urmează să plătească suma de 213 lei.
Vechile discuții între dobitoci ! Vaslui e mai șmecher decat barladul , Vasluiul e un sat in comparație cu Iașul , moldovenii Is mai proști decât muntenii și ardelenii etc. Cert e ca avem nevoie de șosele de centură in toate orașele și satele pt a nu se mai trece cu camioanele prin centrul satului , orasului
Un județ care în curând va dispărea, țiganul de trofin va făcut județ, când aveați o fabrică de cânepă și atât iar excrocul de Buzatu a mărit locuitorii Vasluiului cu acei Basarabeni care locuiau câte o mie într-o garsonieră totul ca sa fure din banii de dezvoltare și a celorlalle localități ale județului căci dacă nu știi îți spun eu banii s-au dat în funcție de nr.de locuitori,despre asta este vorba prostane nu despre frustrare care este in capul tău,noi nu avem de ce să fim frustrați am dat României domn, președinte și prin ministru plus o serie de oameni iluștri, savanți, scriitori,pictori, generali,medici de renume deci nu vă comparați cu municipiul Bârlad in veci
Bârlădean frustrat!
Ca esti frustrat….se vede dar acu dovedești ca esti si prost! Cunosc destui bârlădeni, am prieteni în Bârlad….dar nu s dobitoci frustrați ca tine!
Prost ești tu că dacă știa nu îți dădea viață
Păcat ca nu te a avortat frustratule! Nu te inteleg: ce dracu sa te ia ai de ești asa frustrat idiotule? Locuim toti intr un județ nenorocit de smecherii din PSD iar ție….tie ti arde de frustrări! Ce dracu ai mă….tara arde si baba se piaptănă!
Se vede de la Bârlad că ești avorton
Ba numa cyoarda e de ăștia. Ca în România e a furat mama dar a și făcut ceva….. cam asa sta treaba cu cyoarda….. în romania
realist vorbind, vom circula pe aceasta centura undeve prin 2038!
Vasluiul nu se va ridica niciodata la nivelul Barladului… Degeaba incercati, e diferenta prea mare.
Aici e vorba de ridicat deasupra cuiva! Stii ce dovedești? Esti un frustrat! Trezește te….suntem în 2025 si suntem.locuitori al aceluiași județ nenorocit!
Depinde din ce punct de vedere vezi lucrurile. Barladul dpmdvd e o mizerie de oraș plin de țigani. Bine că s-a făcut centura și nu mai trec prin el. Economic probabil o duce mai bine un pic decât Vasluiul.
Speram ca in banii astia intra si parandaraturile .